مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

554
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

829
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه دلبستگی به پدر و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه ای نظم دهی هیجان

صفحات

 صفحه شروع 64 | صفحه پایان 72

چکیده

 زمینه و هدف: عملکرد تحصیلی یکی از عمده ترین مفاهیم روانشناسی است که پژوهش ها و مطالعه های نظری و تجربی گسترده ای را به خود اختصاص داده است. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه ای نظم دهی هیجان در رابطه بین دلبستگی به پدر و عملکرد تحصیلی بود. روش کار: شرکت کنندگان 303 دانش آموز سال سوم تجربی (134 پسر و 169 دختر) شاغل به تحصیل در مدارس دولتی شهر تهران بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند و مقیاس دشواری در نظم دهی هیجان و سیاهه دلبستگی به والدین و همسالان را تکمیل کردند, عملکرد تحصیلی آنان نیز با استفاده از معدل نمره های دروس فیزیک, شیمی و زیست شناسی در امتحانات نهایی محاسبه شد. روایی و اعتبار ابزار پژوهش به ترتیب از طریق تحلیل عاملی تاییدی و ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. داده ها با استفاده از SPSS نسخه 23, لیزرل نسخه 9. 2 و آموس نسخه 23 تحلیل گردید. یافته ها: نتایج به دست آمده حاکی از برازش مطلوب مدل مورد نظر بود و نشان داد دلبستگی به پدر (48/0 =β , 001/0>p) و نظم دهی هیجان (37/0-=β , 001/0 >p) هر یک به طور جداگانه بر عملکرد تحصیلی موثرند. همچنین اثر غیرمستقیم دلبستگی به پدر بر عملکرد تحصیلی از طریق نظم دهی هیجان نیز (001/0>p) معنادار بود. نتیجه گیری: یافته های این مطالعه اهمیت نقش دلبستگی به پدر در کاهش دشواری نظم دهی هیجان و در نتیجه بهبود عملکرد تحصیلی را نشان می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آزادی، مهران، فرزاد، ولی اله، سعدی پور، اسماعیل، خوشنویسان، زهرا، و کریمی، عبدالعظیم. (1396). رابطه دلبستگی به پدر و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه ای نظم دهی هیجان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 24(154 )، 64-72. SID. https://sid.ir/paper/9988/fa

    Vancouver: کپی

    آزادی مهران، فرزاد ولی اله، سعدی پور اسماعیل، خوشنویسان زهرا، کریمی عبدالعظیم. رابطه دلبستگی به پدر و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه ای نظم دهی هیجان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1396؛24(154 ):64-72. Available from: https://sid.ir/paper/9988/fa

    IEEE: کپی

    مهران آزادی، ولی اله فرزاد، اسماعیل سعدی پور، زهرا خوشنویسان، و عبدالعظیم کریمی، “رابطه دلبستگی به پدر و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه ای نظم دهی هیجان،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 24، no. 154 ، pp. 64–72، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/9988/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button