مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

97
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

433
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و تدوین چارچوب مفهومی خودیادگیری دانشجویان در دانشگاه

صفحات

 صفحه شروع 180 | صفحه پایان 192

چکیده

 هدف از این پژوهش طراحی و تدوین چارچوب خود-یادگیری دانشجویان دانشگاه بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته از نوع اکتشافی متوالی بود. جامعه آماری پژوهش شامل سه بخش: الف-استادان علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه های استان های تهران و گیلان به تعداد 120 نفر که بصورت نمونه گیری موارد معرف در دو مرحله انتخاب شدند, ب-دانشجویان دانشگاه های دولتی و آزاد استان های تهران, گیلان و البرز نمونه 450 نفری که با استفاده از جی پاور انتخاب شدند, ج-متخصصان و خبرگان موضوعی به تعداد 31 نفر که جهت سنجش درجه تناسب چارچوب خودیادگیری در پژوهش مشارکت نمودند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه محقق ساخته خودیادگیری بر اساس پیشینه و ادبیات پژوهش, پرسشنامه استاندارد خودیادگیری دانشجویان وپرسشنامه درجه تناسب چارچوب خود یادگیری دانشجویان بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی, درصد و میانگین) و آمار استنباطی آزمون کولموگراف-اسمیرنوف, آزمون کامو, آزمون بارتلت تست و تحلیل عامل اکتشافی, تی تک نمونه ای, تحلیل معادلات ساختاری, تحلیل مسیر و آزمون برازش چارچوب استفاده شد. یافته ها حاکی از آن بود که ابعاد ومولفه های خودیادگیری دانشجویان شامل شش مولفه خود رهبری در یادگیری, مهارتهای خود تنظیمی, تقکر انتقادی, آموزش بزرگسالان, محیط یادگیری و سبک های یادگیری است. همچنین پرسشنامه استاندارد خودیادگیری دانشجویان نیز با 5 مولفه و67 سوال پس از سه بار اجرای میدانی تدوین گردید. چارچوب استخراجی خودیادگیری دانشجویان شامل فلسفه, اهداف ابعاد و مولفه های خودیادگیری, اجرا و ارزشیابی چارچوب است که از نظر متخصصان مطلوب ارزشیابی شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرادی، طاهره، لبادی، زهرا، پرسته قمبوانی، فاطمه، و عبدالهی، مژگان. (1401). طراحی و تدوین چارچوب مفهومی خودیادگیری دانشجویان در دانشگاه. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 13(1 )، 180-192. SID. https://sid.ir/paper/999396/fa

    Vancouver: کپی

    مرادی طاهره، لبادی زهرا، پرسته قمبوانی فاطمه، عبدالهی مژگان. طراحی و تدوین چارچوب مفهومی خودیادگیری دانشجویان در دانشگاه. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1401؛13(1 ):180-192. Available from: https://sid.ir/paper/999396/fa

    IEEE: کپی

    طاهره مرادی، زهرا لبادی، فاطمه پرسته قمبوانی، و مژگان عبدالهی، “طراحی و تدوین چارچوب مفهومی خودیادگیری دانشجویان در دانشگاه،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 13، no. 1 ، pp. 180–192، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/999396/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button