مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

126
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

480
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش حمایت اجتماعی ادراک شده و کیفیت روابط استاد شاگردی در درگیری تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی

صفحات

 صفحه شروع 715 | صفحه پایان 725

چکیده

حمایت اجتماعی ادراک شده و کیفیت روابط استاد شاگردی از مهم ترین عوامل موفقیت در آموزش عالی به حساب می آید. پژوهش حاضر با هدف نقش حمایت اجتماعی ادراک شده و کیفیت روابط استاد شاگردی در درگیری تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی انجام گرفت. روش پژوهش مورد استفاده در این مطالعه از لحاظ هدف, کاربردی و از نظر ماهیت, توصیفی-همبستگی بود جامعه آماری آن متشکل از کلیه دانشجویان تربیت بدنی مشغول به تحصیل در دانشگاه محقق اردبیلی در نیمسال اول سال تحصیلی 1399-1398 بودند. تعداد 170 نفر از این افراد به شیوه نمونه گیری تصادفی-طبقه ای انتخاب شده و به صورت انفرادی به پرسش نامه های درگیری تحصیلی, حمایت اجتماعی ادراک شده و کیفیت روابط استاد شاگردی پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که درگیری تحصیلی با؛ نمره کل حمایت اجتماعی ادراک شده (35/0=r؛ 001/0< p), مولفه های خانواده (32/0=r؛ 001/0< p), دوستان (17/0=r؛ 05/0< p) و حمایت دیگران (32/0=r؛ 001/0< p) و کیفیت روابط استاد شاگردی (63/0=r؛ 001/0< p) رابطه مثبت و معنادار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیش بین حدود 43 درصد واریانس درگیری تحصیلی را پیش بینی می کند. بر اساس یافته های ما, از لحاظ کاربردی برگزاری کارگاه های آموزشی در دانشگاه ها جهت آموزش چگونگی ایجاد محیط مناسب آموزشی و بروز رفتارهای حمایت گرانه در روابط استاد شاگردی توسط برنامه ریزان نظام آموزشی و کارگزاران تعلیم و تربیت توصیه می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقوی، حسین، جاویدپور، مرتضی، کاظمی، سلیم، و امیدوار، عظیم. (1400). بررسی نقش حمایت اجتماعی ادراک شده و کیفیت روابط استاد شاگردی در درگیری تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 12(3 )، 715-725. SID. https://sid.ir/paper/999508/fa

    Vancouver: کپی

    تقوی حسین، جاویدپور مرتضی، کاظمی سلیم، امیدوار عظیم. بررسی نقش حمایت اجتماعی ادراک شده و کیفیت روابط استاد شاگردی در درگیری تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1400؛12(3 ):715-725. Available from: https://sid.ir/paper/999508/fa

    IEEE: کپی

    حسین تقوی، مرتضی جاویدپور، سلیم کاظمی، و عظیم امیدوار، “بررسی نقش حمایت اجتماعی ادراک شده و کیفیت روابط استاد شاگردی در درگیری تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 12، no. 3 ، pp. 715–725، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/999508/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button