در جهان کنونی، اقتصاد از مهم ترین بخش های یک کشور محسوب می شود و تلاش برای داشتن اقتصادی هرچه بهتر، هدف غایی هر کشور است، یکی از راههای پیشرفت اقتصاد یک کشور، توجه آن به صنعت گردشگری است. امروزه گردشگری از زوایای مختلفی، عرصه مهم تبادل فرهنگی و همکاری اقتصادی میان ملت هاست. با وجود گسترش و افزایش نقش رسانه ها در شناخت ملتها از یکدیگر، مقولاتی مانند گردشگری، دید و بازدیدها، ارتباطات رو در روی انسانی و آشنایی با میراث ملت ها، اهمیت ویژه ای پیدا کرده اند. صنعت گردشگری یکی از مهمترین و پرجاذبه ترین فعالیتها در جهان امروز است، دو دهه اخیر را می توان زمان شکوفایی بخش گردشگری و مهمان نوازی برشمرد، چراکه ٢, . ٦,تریلیون دلار به اقتصاد جهانی کمک کرد و 119 میلیون شغل در سراسر جهان ایجاد کرده، به گونه ای که از هر پانزده شغل، گردشگری به یک شغل کمک می کند، همچنین به عنوان یک صنعت بسیار کاربر و متمرکز بر خدمات، نسبت بالایی از فرصت های شغلی را برای کارگران ماهر و نیمه ماهر فراهم می کند، بر این مبنا دلیل اصلی توسعه گردشگری غلبه بر پایین بودن سطح درآمد و ارائه فرصت های جدید شغلی و تحولات اجتماعی در جامعه است و می تواند امیدهایی را برای کاهش فقر به خصوص در نواحی ای که به نوعی دچار رکود اقتصادی شده اند، فراهم آورد. ایران قطب گردشگری کشورهای عرب زبان است و جاذبه های گردشگری و ویژگی های آب و هوایی مناسب ایران باعث شده کشورهای عربی، ایران را مقصد سفرهای سیاحتی خود انتخاب کنند. توریست های کشورهای عربی بیشترین سفر را به ایران داشته اند و این موقعیت فرصت های شغلی بسیاری را بر مترجمین زبان عربی در حوزه گردشگری بوجود اورده، مترجم علاوه بر داشتن اطلاعات عمومی، باید روحیه کشور مبدأ و آداب و رسوم و فرهنگ آنان را مطالعه کند و تسلط و مهارت کافی مربوط به زبان کشور مبدأ و واژگان تخصصی گردشگری را داشته باشد، که متأسفانه مترجمان مهارت کافی را در این زمینه ندارند و نیازمند اتخاذ تصمیماتی در حوزه گردشگری و زبان و ادبیات عرب است و علاوه بر آن بایستی فرصت های شغلی را در زبان عربی به متقاضیان آن معرفی کرد که در پژوهش حاضر به توضیح و بیان آنها تحت عنوان «گردشگری، فرصت شغلی برای فعالان زبان عربی، پله نردبان کارآفرینی در حوزه زبان و ادبیات عرب» پرداخته ایم.