نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسنده: 

خزائی رویا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    49
  • دانلود: 

    30
چکیده: 

بلاغت، از فنون ادبی، و در زبان فارسی به مفهوم شیوایی و رسایی سخن. این فن در مشرق زمین بیشتر در حیطة دانشهای دینی بوده؛ اما در سرزمین های غربی، مانند یونان و رومِ باستان، به دانش یا هنری مستقلّ از حوزة علوم دینی اطلاق می شده، همچنان که در تمدن قرون وسطایی اینگونه کشورها، بلاغت سومین هنر از هنرهای هفتگانه به شمار می رفته است. پژوهش حاضر با روش مروری کتابخانه و با هدف بررسی جریان و روند پیشرفت علوم بلاغی در زبان عربی و اهمیت آن انجام شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که تدوین قواعد بلاغت و تحول آن در دوران اسلامی. از اوایل قرن دوم، هم به سبب توجه خاصّ مسلمانان به قرآن مجید و توجیه تحدّی آن به بلاغت و اثبات اعجاز آن، و هم به سبب نفوذ آثار و آرای پارسی و رومی و یونانی و هندی در فرهنگ اسلامی و ادب عرب، دانشمندان سخن سنج عرب بتدریج به تعریف و تدوین قواعد بلاغت پرداختند. صاحب نظران در اینکه آرای بلاغی غیرعرب تا چه اندازه در بلاغت عرب مؤثر بوده، اختلاف دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 49

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 30
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    119
  • دانلود: 

    41
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش فرهنگی با تعهد سازمانی مدیران مرد مدارس متوسطه دوره اول شهر منوجان آغاز گردید. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی –,همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مرد مدارس متوسطه دوره اول شهرمنوجان می باشد که 55 نفر بودند و برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و بر اساس جدول مورگان، تعداد 48 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ و همکاران ( 2004 ) و پرسشنامه تعهد سازمانی مودی، استیرز و پورتر( 1979 ) بوده است. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها و نتایج: نتایج نشان داد که بین هوش فرهنگی با تعهد عاطفی، تعهد هنجاری و تعهد مستمر مدیران رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. تعهد هنجاری بیشترین و تعهد عاطفی کمترین رابطه با هوش فرهنگی داشته است؛ و بطور کلی هوش فرهنگی با تعهد سازمانی مدیران رابطه مستقیم و معنادار دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 119

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 41
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    171
  • دانلود: 

    105
چکیده: 

در دهه های اخیر تلاشهای زیادی در کشور صورت گرفته تا روشهای کلیشه ای و سنتی آموزشی جای خود را به روشهای تازه و بدیع و مبتنی بر نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان دهد. آنان را خلاق و تولید کننده علم و دانش پرورش داده و دریچه های نوینی را در زمینه علوم و تکنولوژی در کشور بگشاید. تغییرات نظام آموزشی و کتب درسی دانش آموزان نیز در همین راستا صورت گرفته است. اما علی رغم تمامی زحمات و هزینه های سنگینی که آموزش و پرورش در آموزش مجازی و عدم تاثیر و اثر بخشی آن در یادگیری دانش آموزان متحمل شده است، هنوز شاهد تدریس علم به شیوه سنتی و معلم محوری هستیم. در قریب به اتفاق مدارس کشور، هیچ تغییری در زمینه تدریس و ارزشیابی و …,دیده نمی شود. به همین علت به کرات دبیران ظالمانه مورد شماتت قرار می گیرند که چرا نمی توانند خود را با روشهای مدرن آموزش وفق دهند. به همین جهت در این مقاله سعی شده است بر علل و ریشه های تداوم شیوه تدریس سنتی و غیرفعال از سوی دبیران پرداخته شود. علل تداوم شیوه تدریس سنتی را می توان در چند عامل زیر پیگیری کردروش تحقیق در این مقاله کتابخانه ای می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 171

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 105
نویسنده: 

قلندرزهی اسماعیل

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    268
  • دانلود: 

    150
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی انواع اختلالات شفاهی زبان در محیط کلاس است یکی از انواع آن ها اختلالات زبان شفاهی است. این اختلال در مهارت های اجتماعی فرد در جنبه زبان تاثیر می گذارد. درواقع در همه حوزه های زبانی و نوشتاری ممکن است اختلال ایجاد شود و طیف گسترده ای از مهارت های کودک را تحت تاثیر قرار دهد. عدم توانایی در درک شفاهی سخنرانی ها و همچنین دستورالعمل های زبانی اختلالات دیگری در کودکان ایجاد خواهد کرد. این پژوهش به لحاظ هدف جزءتحقیقات کاربردی است که با روش کتابخانه ای(مروری) انجام گرفته است. و نتایج حاکی از آن است که اختلال زبان شفاهی یعنی آسیب قابل توجه در فراگیری و استفاده از از زبان گفتاری، زبان اشاره و یا هردو. این اختلال به دلیل نقص در درک و یا تولید زبان در حیطه های واج شناسی، معناشناسی، صرف، نحو و کاربرد زبان ایجاد می شود و در طول زندگی ادامه داشته و علائم ممکن است با گذشت زمان تغییر کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 268

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 150
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    302
  • دانلود: 

    156
چکیده: 

با توجه به اینکه موفقیت هر مدرس به میزان انگیزش و نشاط یادگیری فراگیران بستگی دارد پس در برنامه ریزی نوین آموزشی باید سعی مدرسین بر این باشد که از روش های موثر برانگیختن دانشجویان برای یادگیری مطلع بوده و آنها را بکار گیرند. یکی از وظایف اصلی مدرسان ایجاد انگیزه و علاقه و نشاط لازم برای یادگیری در دانشجویان به منظور افزایش میزان آگاهی، دانش و مهارت های تکنیکی و همچنین آشنا ساختن آنها با علوم پیشرفته و روش های نوین مراقبتی است. لذا با شناخت هرچه بیشتر عوامل موثر در انگیزش و نشاط دانشجویان میتوان مشارکت فعالانه آنها را در یادگیری افزایش داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 302

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 156
نویسنده: 

بهرامیان امیررضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    268
  • دانلود: 

    182
چکیده: 

درباره مدیریت کلاس درس که همانند مدیریت سایر موقعیت های اجتماعی، مستلزم داشتن مهارت در کارکردهای چون طراحی سازماندهی، رهبری نظارت کنترل و ارزشیابی است. توجه به این وظایف و انجام درست آن، کلاس درس و محیط آموزشی را برای دانش آموزان موثر و لذت بخش خواهد کرد. موضوعاتی که در رابطه با مدیریت کلاس مطرح میشود، اعم از نظم و کنترل و هدایت فعالیتها، انواع فعالیتهای آموزشی، عوامل تاثیر گذار خارج از مدرسه بر رفتار دانش آموزان، انواع رفتارهای مشکل آفرین و راهبردهای مدیریتی لازم جهت کنترل و اصلاح رفتارهای نامطلوب، تمایلات و گرایش های شخصی معلم در رابطه با دانش آموزان و تنوع و انعطاف پذیری در اجرای روش های آموزش است. یکی از عواملی که در امر آموزش و تعلیم و تربیت همواره حائز اهمیت بوده و هست، محیطی است که در آن فرآیند یادگیری و آموزش انجام می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 268

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 182
نویسنده: 

کریمی حمیدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    304
  • دانلود: 

    192
چکیده: 

انسان امروزه اصالتا یک موجود اجتماعی می باشد و جاذبه ی رشد اجتماعی کودک پایه و اساس زندگی انسان را تشکیل می دهد. کودکان سرمایه های ارزشنمد و سازنده آینده جامعه هستند آموزش و پرورش در دوره کودکی که زمان شکل گیری شخصیت و ایجاد عادات مختلف و پیشگیری از بروز مشکلات است آینده فرد و جامعه را بنا می نهد و مسیر حرکت مملکت را مشخص می سازد و توجه به مسائل و مشکلات کودکان باعث پیشرفت و ترقی جامعه می شود و غفلت در رفع مشکلات آنان خسارت جبران ناپذیری به بار می آورد. به همین خاطر یکی از مشکلات کودکان در دوران حساس و پر اهمیت کودکی که در همان دوران ابتدایی باید مورد توجه قرار گیرد گوشه گیری و انزوا است که این مشکل به صورت حاد در دوران نوجوانی خود را نشان می دهد. هدف از پژوهش انجام شده بررسی وضعیت کمرویی دانش آموز پایه چهارم مدرسه بعثت شهرستان بیجار و ارائه راهکارهایی جهت بهبود کمرویی او می باشد. به همین خاطر در این پژوهش به منظور جمع آوری اطلاعات از ابزار های مصاحبه و پرسشنامه استفاده گردید. که نتایج تحقیق نشانگر آن بوده که راهکار های مشارکتی نتیجه ی مثبت داشته و موجب بهبود میزان کمرویی دانش آموز نسبت به قبل شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 304

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 192
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    1184
  • دانلود: 

    817
چکیده: 

مقاله حاضر به روش مروری-کتابخانه ای است، که با توجه به نظرات اندیشمندان این عرصه به رشته تحریر در آمده است. هدف این مطالعه بررسی ایجاد تفکر انتقادی در دانش آموزان (اقدام پژوهی) انجام گرفته است. محتوای لازم برای نگارش این مطالعه از طریق جستجو در پایگاه های اطلاعاتی SID، scholar G و موتور جستجوی گوگل بدست آمده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد، مسأله ی اصلی پیدا نمودن راه هایی برای پرورش تفکر انتقادی در دانش آموزان بوده است. به نحوی که از طریق اجرای آن دانش آموزان بتوانند درست و زیبا فکر کنند و مهارت های تفکر انتقادی در آنان پرورش یاید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1184

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 817
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    665
  • دانلود: 

    166
چکیده: 

هدف از انجام این تحقیق تعیین میزان تطابق محتوای کتاب مطالعات اجتماعی نهم با اعمال ذهنی و عوامل خلاقیت از دیدگاه گیلفورد بوده و روش انجام این تحقیق، توصیفی از نوع تحلیل محتوا و کاربردی بود. منبع تحلیل نیز محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم در سال تحصیلی 1401-1402 که دارای 166 صفحه، 12 فصل و 24 درس میباشد بود. در این تحقیق از شیوههای مختلف نمونه گیری استفاده نشده است. و نمونه آماری برابر با جامعه آماری منبع (تحلیل) در نظر گرفته شده است. واحد زمینه (تحلیل) در این تحقیق یک درس و واحد ثبت یک جمله انتخاب شده است. در طی انجام این تحقیق ابتدا محتوای کتاب به چهار نوع واحد تصویر، جدول، متن و سوالات و تکالیف تقسیم شد سپس مقوله های مورد نظر را با توجه به مبانی اساسی الگوی عوامل خلاقیت از دیدگاه گیلفورد تشکیل داده و درنهایت طی فرایند کدگذاری واحدهای تشکیل دهنده محتوادر مقوله های طراحی شده قرار داده شد نتایج به دست آمده درباره کل محتوای این کتاب نشان داد که در حوزه اعمال ذهنی چهارگانه، بیشترین توجه به ترتیب به حافظه شناختی، تفکر همگرا، تفکر واگرا و در نهایت تفکر ارزشیاب شده است و در بین عناصر سه گانه تفکر واگرا به ترتیب بیشترین توجه به سیالی، اصالت و انعطاف پذیری شده است. در نهایت به مولفان و نویسندگان این کتاب پیشنهاد میشود که جهت تقویت خلاقیت دانش آموزان به بعد واگرا در بین سایر ابعاد اعمال ذهنی توجه بیشتری به خرج داده، سعی در فراهم کردن شرایطی برای تفکر آزاد دانش آموزان جهت رشد خلاقیت آنها داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 665

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 166
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button