نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    10
تعامل: 
  • بازدید: 

    52
  • دانلود: 

    21
چکیده: 

نقش قابلیت ها در شکل دهی به تحول ساختاری، فصل مشترک بخش اعظم ادبیات رشد، توسعه و تغییر فناورانه است. هدف این پژوهش تشریح قابلیت ها بعنوان ابزاری برای توسعه است که از دیدگاه مشتاق خان و ایرمگارد نوبلر بررسی می شود. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است. براساس یافته ها از منظر نوبلر پویایی های همترازی با پیش روها از طریق تغییر ساختاری و ابعاد فرایندی تحول مولد تعیین می شود. وی مفهوم دانش بنیان توانمندی ها را مطرح می کند و این مفهوم به سان پرتویی است که بر توانمندی ها تابانده می شود و به تبدیل انها به تحول مولد و توسعه کمک می کند. از دیدگاه مشتاق خان دگرگونی ساختاری پایدار مستلزم افزایش بهره وری در بخش های مختلف و دستیابی به رقابت در بخش هایی است که به تدریج ارزش افزوده بیشتری دارند. عدم وجود سطوح مناسب از دانش، مهارت ها و قابلیت ها می تواند این فرآیندها را اهسته کند. از نظر وی دانش سازمانی اهمیت بیشتری نسبت دانش فنی و دانش مهارتی دارد. تفاوت اصلی بین یادگیری فردی و یادگیری جمعی این است که در دومی، افراد باید روال های تعاملی را به طور جمعی بیاموزند. عرضه کارآفرینان، مدیران و سرپرستان با سطوح بالای دانش مدون و دانش فردی به هیچ وجه برای ظهور یک شرکت رقابتی کافی نیست. اگر قابلیت های سازمانی وجود نداشته باشد، کسب آنها نیازمند فرآیند پیچیده ای از یادگیری از طریق انجام جمعی است. کشورهای در حال توسعه باید سیاست های صنعتی مبتنی بر قابلیت را در حین توسعه اجرا کنند و استراتژی هایی را برای ایجاد قابلیت در مراحل مختلف توسعه اقتصادی بکار گیرند. سیاست های صنعتی تشویق کننده توسعه توانمندیها، تحول در نظام های اعتقادی و نهادهای فراسازمانی بعنوان استراتژی های توسعه قابلیت ها پیشنهاد شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 52

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 21
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    10
تعامل: 
  • بازدید: 

    61
  • دانلود: 

    37
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر قابلیت های مدیریت دانش بر مزیت رقابتی سازمان با توجه به نوآوری مبتنی بر فناوری، منابع فن آوری اطلاعات و تعهد سازمان در شرکت مدیریت تولید برق یزد است. روش تحقیق حاضر، ازنظر هدف، کاربردی بوده و برحسب روش تحقیقی توصیفی –,پیمایشی است که با به کارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی داده های موردنیاز جمع آوری شده است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان شرکت مدیریت تولید برق یزد می باشد و از روش نمونه گیری به روش تصادفی ساده استفاده گردیده و تعداد 209 نمونه قابل قبول جمع آوری گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری انجام شده که در آمار استنباطی برای تحلیل داده ها، مدل یابی ساختاری و برازش مدل و بررسی فرضیه ها و رابطه از نرم افزار PLS استفاده شد و نتایج پژوهش نشان می دهد که قابلیت مدیریت دانش بر مزیت رقابتی سازمان و منابع انسانی IT بر قابلیت مدیریت دانش تأثیر دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 61

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 37
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    10
تعامل: 
  • بازدید: 

    86
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

دراین تحقیق عواملی را مانند فرهنگ وباورهای مذهبی حسابداران که امکان دارد بر تصمیمات اخلاق حرفه ای حسابداران رسمی کشور تأثیر بگذارد، مورد بررسی قرارمی دهیم. لزوم توجه به اخلاق در حرفه حسابداری و حسابرسی امری حیاتی برای جامعه است؛ به طوری که رعایت رفتار و معیارهای اخلاقی می تواند به عنوان هسته علت وجودی حرفه باشد و درصورتی که به ویژگیهای فرهنگی مرتبط با اخلاق توجه نشود, حرفه با شکست اخلاقی و نهایتاً عواقب اقتصادی قابل توجهی مواجه می گردد. بر همین اساس هدف تحقیق حاضر, بررسی تأثیرویژگیهای فرهنگی و باورهای مذهبی برفرآیند تصمیم گیری اخلاقی حسابداران حرفه ای است چرا که زمینه فرهنگ اخلاقی سازمانی، پیش بینی کننده تصمیم های اخلاقی است. اخلاق در کسب و کار از سال های آغازین دهه 1990 جایگاه ویژه ای در ادبیات حوزه اخلاق پیدا کرده و جنبه های مختلف آن در حرفه های مختلف، از جمله حسابداری، مورد توجه صاحب نظران قرار گرفته است. امروزه، با افزایش قدرت رسانه ها، و نقش آن ها در نشر رسوایی های اخلاقی، اهمیت اصول اخلاقی و ضرورت پایبندی به آن دو چندان شده است. سازمان ها سعی می نمایند، حتی در ظاهر، به اصول اخلاقی وفادار بمانند و از مبانی آن عدول ننمایند. کارکنان سازمان ها، به عنوان رکن اصلی هر سازمان، نقش تعیین کننده ای در پایبندی به مبانی اخلاق دارند. افراد در سازمان ها، روزانه تحت تأثیر عوامل مختلف سازمانی و فردی تصمیم گیری می نمایند. از جمله عوامل سازمانی که بر تصمیمات کارکنان تأثیرگذار است جو اخلاقی حاکم بر سازمان می باشد. جو اخلاقی سازمان می تواند کارکنان را به اخذ تصمیمات اخلاقی رهنمون نموده و شناخت آنان را از اولویت های اخلاقی سازمان تقویت نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 86

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    10
تعامل: 
  • بازدید: 

    97
  • دانلود: 

    66
چکیده: 

یکی از صنایع در حال رشد که به میزان زیادی به GDP کشورهای مختلف کمک کرده است، صنعت گردشگری است. همه گیری کووید-19 چالش های زیادی را برای شرکت های گردشگری ایجاد کرده است. در کشور ویتنام، مجموع دریافتی های گردشگری در مقایسه با سال قبل 58. 7% کاهش داشته است. در این تحقیق، رهبری و یادگیری سازمانی مورد توجه زیاد محققان قرار گرفته است. رهبری از طریق نقش واسطه ای چهار زیر فرایند یادگیری سازمانی یعنی کسب، توزیع، و تفسیر دانش و حافظه سازمانی تقویت می شود. در این تحقیق این موضوع بررسی می شود که چگونه ویژگی های مختلف شخصیت رهبری تاثیر مستقیم و غیرمستقییم بر نوآوری کسب و کار دارد. هدف این مقاله این است که بینش های جدیدی درباره نحوه تاثیر خصوصیات رهبران بر یادگیری سازمانی و نوآوری ارائه دهد. خصوصیات رهبران شامل خودارزیابی اصلی، خودشیفتگی، نیاز برای موفقیت، و گرایش ریسک هستند. این تحقیق مدل جامعی ارائه می دهد و توضیح می دهد که چگونه آنها شرایط ویتنام را بعنوان یک کشور آسیایی در حال توسعه متناسب می کنند. این تحقیق پیشنهاداتی را برای شرکت های گردشگری به منظور بازیابی بعد از همه گیری کووید-19 ارائه می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 97

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 66
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    10
تعامل: 
  • بازدید: 

    39
  • دانلود: 

    15
چکیده: 

با توجه به رشد وتکاپوی صنعت بیمه در عصر حاضر لزوم شناخت و توجه به رفتار بیمه شوندگان ضروری بنظر می رسد لذا این پژوهش به تحلیل رابطه بین خلق ارزش و ارزش ادراک شده و وفاداری در حوزه رفتار مصرف کننده می پردازد و هدف آن تحلیل و بررسی تأثیر خلق ارزش و کیفیت ارزش ادراک شده از سوی بیمه شوندگان برمؤلفه های ارزش ادراک شده توسط بیمه شوندگان، رضایت، اعتماد و ایجاد وفاداری در بیمه شوندگان در این رابطه است که با ارائه الگو، مطالعه موردی بیمه شوندگان شرکت سهامی بیمه ما تحلیل و بررسی شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی از نوع پیمایشی –,همبستگی است که ابزار پیمایش در این تحقیق پرسشنامه است که در بین نمونه آماری50 نفری بصورت غیر حضوری توزیع و گردآوری شده است. یافته های پژوهش پس از تحلیل نشان داد که خلق ارزش برای بیمه شوندگان بر ارزش ادراک شده ی بیمه شوندگان به طور مستقیم تأثیر داردو بر اعتماد، رضایت و وفاداری بیمه شوندگان تأثیر غیر مستقیم داردو ارزش ادراک شده نیز بر اعتماد تأثیر مستقیم دارد و بر رضایت و وفاداری بیمه شوندگان به طور غیر مستقیم اثر گذار است وکیفیت ارزش ادراک شده بطور مستقیم برارزش ادراک شده، اعتماد، رضایت و وفاداری بیمه شوندگان تأثیرگذار است و نیز بین رضایت بیمه شوندگان و وفاداری بیمه شوندگان یک رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 39

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 15
نویسنده: 

رحمانی بهرام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    10
تعامل: 
  • بازدید: 

    350
  • دانلود: 

    193
چکیده: 

گردشگری فعالیتی است که افراد با پرداختن به آن تجربه های گوناگونی را در محیطی غیر از محل سکونت خود به دست می آورند. این پدیده همواره تحت تاثیر عوامل محیطی متعددی قرار دارد از جمله فناوری های جدید که با سرعتی بسیار بالا ابعاد گوناگون زندگی بشر را دگرگون کرده است به طوری که فعالیت های سازمان-های گردشگری را تحت تاثر قرار داده است. از طرفی انفجار اطلاعات موجب افزایش گزینه ها و دشواری انتخاب مقاصد و محصولات گردشگری شده است. متاورس پس از مطرح شدن در داستان های علمی-تخیلی قرن بیستم، به لطف پیشرفت های تکنولوژیکی و تغییر نام شرکت فیسبوک به متا در سال 2021، نه تنها در حوزه های مختلف به کار گرفته شده بلکه مورد توجه پژوهشگران نیز قرار گرفته است. متاورس امکان برقراری ارتباط و تعامل افراد با یکدیگر و انجام فعالیت های مختلف را در یک محیط مجازی 3بعدی موازی فراهم می کند. در متن حاضر ضمن معرفی متاورس، تلاش می شود با مرور پژوهش های انجام شده درباره متاورس و گردشگری، چشم اندازی از تحولات احتمالی به واسطه پذیرش و پیاده سازی این نوآوری در بخش های مختلف گردشگری ارایه شود و آگاهی ذینفعان این صنعت را نسبت به متاورس افزایش دهد. نتیجه مرور پژوهش های انجام شده تا کنون نشان می دهد که با گسترش استفاده از متاورس، بازاریابی محصولات گردشگری و تجربه پیش از سفر، حین سفر و پس از سفر گردشگران متحول می شود؛ اگرچه تجربه های مبتنی بر متاورس نمی تواند جایگزین تجربه گردشگران در دنیای واقعی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 350

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 193
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    10
تعامل: 
  • بازدید: 

    316
  • دانلود: 

    206
چکیده: 

امروزه ماهیت اقتصادی و اجتماعی سازمان های تجاری جدید، بطور مشخص بانک ها، آن ها را با حجم انبوه داده ها و اطلاعات مواجه می کند و رمز موفقیت تجاری در این زمینه، استفاده صحیح از داده ها برای تصمیم گیری بهتر، سریع تر و بی عیب تر است. برای دستیابی به این هدف، سازمان ها به ابزارهای قوی و مؤثری نیاز دارند تا آنها را بصورت خودکار، در تجزیه و تحلیل وظایف، تصمیم گیری، تدوین استراتژی و پیش بینی ریسک برای جلوگیری از ورشکستگی و تقلب توانمند سازد. هوش تجاری مجموعه ای از مهارت ها، فن آوری ها و سیستم های کاربردی است که با جمع آوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل و ایجاد دسترسی مؤثر به داده ها در زمینه کسب و کار، در انجام بهتر وظایف، اخذ تصمیمات به موقع بر مبنای سرعت نسبت به تورم، نوسانات نرخ ارز و قیمت بازار، به سازمانها کمک می کند. در این مقاله به بررسی ادبیات اخیر به کاربردهای هوش تجاری برای صنعت بانکداری و چالش های آن می پردازیم و در نهایت مقالاتی که این موضوع ویژه را تشکیل می دهند، از نظر چارچوب تحقیقاتی هوش تجاری معرفی و مشخص می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 316

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 206
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    10
تعامل: 
  • بازدید: 

    89
  • دانلود: 

    44
چکیده: 

هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی تأثیر اندازه شرکت و بحران مالی بر رابطه بین قابلیت مقایسه صورت های مالی و ریسک پذیری شرکت ها است. نمونه آماری این پژوهش شامل 144 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که در بازه زمانی 1393 الی 1399 (1008 مشاهده) مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش، داده ها از نرم افزار ره آورد نوین استخراج و توسط نرم افزار اکسل تلخیص، طبقه بندی شده و متغیرها محاسبه و در نهایت از طریق نرم افزارهای Eviews و Stata با استفاده از مدل رگرسیون چندمتغیره به روش داده های ترکیبی در سطح اطمینان 95/0 فرضیه ها مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان-دهنده آن است که بین قابلیت مقایسه صورت مالی و ریسک پذیری شرکت رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین یافته ها نشان داد اندازه شرکت بر رابطه بین قابلیت مقایسه صورت مالی و ریسک پذیری شرکت تأثیر منفی و معناداری دارد. علاوه بر این شواهد قابل اتکایی مبنی بر تأثیرگذاری بحران مالی بر رابطه بین قابلیت مقایسه صورت مالی و ریسک پذیری شرکت مشاهده نشده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 89

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 44
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    10
تعامل: 
  • بازدید: 

    52
  • دانلود: 

    22
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تعامل اجتماعی، قابلیت و انگیزه مشتری بر تمایل وی به همکاری در خلق ارزش برند با توجه به نقش کیفیت ارتباطی و حمایت اجتماعی در بانک شهر است. با استفاده از متغیرهای انگیزه مشتری، قابلیت های مشتری، تعامل تجاری اجتماعی به عنوان متغیر مستقل، و تمایل مشتری به همکاری در خلق ارزش برند، حمایت اجتماعی، کیفیت ارتباطی به عنوان متغیرهای وابسته، مدل تحقیق شکل گرفته است. روش تحقیق حاضر، ازنظر هدف، کاربردی بوده و برحسب روش تحقیقی توصیفی –,پیمایشی است که با به کارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی داده های موردنیاز جمع آوری شده است. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان بانک شهر می باشد و از روش نمونه گیری به روش تصادفی ساده استفاده گردیده و تعداد 397 نمونه قابل قبول جمع آوری گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری انجام شده که در آمار توصیفی، برای تحلیل داده ها از میانگین و انحراف معیار و. . . و در آمار استنباطی برای تحلیل داده ها، مدل یابی ساختاری و برازش مدل و بررسی فرضیه ها و رابطه از نرم افزارPLS استفاده شد و نتایج پژوهش نشان می دهد که تعامل تجاری اجتماعی، کیفیت ارتباطی و حمایت اجتماعی بر تمایل مشتری به همکاری در خلق ارزش برند، تعامل تجاری اجتماعی بر حمایت اجتماعی و حمایت اجتماعی بر کیفیت ارتباطی تاثیر معناداری دارند ولی تاثیر قابلیت و انگیزه مشتری بر تمایل مشتری به همکاری در خلق ارزش برند تائید نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 52

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 22
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    10
تعامل: 
  • بازدید: 

    197
  • دانلود: 

    92
چکیده: 

با جهانی شدن اقتصاد و ظهور موبایل و اینترنت نحوه عملکرد صنایع و بنگاه ها به کلی زیر و رو شده است. بطوری که می توان گفت در شرایط فعلی جوامع و عدم قطعیت بازار ها و اقتصاد، بنگاه هایی که صرفا به روش های پیشین بازاریابی و فروش خود اکتفا کرده اند محکوم به نابودی هستند که در این میان بنگاه ها و کسب و کارهای کوچک و متوسط که دربرگیرنده بخش مهمی از اقتصاد کشورها می باشند الزاما مشمول استفاده از فن آوری های نوین می باشند. با توجه به اینکه در دهه اخیر زمان حرف اول را برای هر شخص و کسب و کار می زند، شاهد رونق چشمگیر اجتماعات مجازی بسیاری هستیم که هدف از شکل گیری اکثر آنها سودرسانی اقتصادی می باشد. پس توسعه اینترنت روش های خرید را هم دگرون ساخته است. از آنجایی که اتلاف وقت برای خرید و انتظارهای طولانی در صف خرید برای مردم مقدور نیست لذا اینترنت توانسته است به این نیاز بشر پاسخ دهد و با ارائه ی سایت ها، شبکه های اجتماعی و محصولات مختلف و متنوع دسترسی انسان ها به کالا/ نیاز مورد نظرشان را تسهیل کند. اهمیت این تحقیق به جهت رشد انفجاری کسب و کارهای آنلاین در سال های اخیر و الزام بررسی های بیشتر در این زمینه می باشد، چرا که با ظهور پلتفرم های اجتماعی با قابلیت به اشتراک گذاری عکس، فیلم، پست و سیر لحظه ای زندگی (استوری)، سبک زندگی افراد با بررسی رفتار خرید و نگرش به بازخورد از طرف دیگران مخصوصا در عرصه مد به کلی تغییر یافته است. قبلا اطلاعات در مورد شرکت ها و محصولات آنها قبل از خرید و مقایسه محصولات مشابه با یکدیگر، مسئله چالش برانگیز خریداران قلمداد می شد که پلتفرم های اینترنتی سبک خرید نوینی پیش روی مشتری قرار دادند و با پیدایش بیماری همه گیر کووید 19 انفجاری در رشد و توسعه پیلتفرم های اینترنتی ایجاد شد. بررسی های پژوهش مربوط به داده های ده سال اخیر می باشد و اطلاعات تجاری برای نمونه انتخاب شده مربوط به سال 2020 تا هم اکنون است این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و در زمره پژوهش های کمی قرار می گیرد. ابزار گرد-آوری و تحلیل داده ها، داده های ثانویه، بانک های اطلاعاتی موجود در پایگاه های اینترنتی بوده و روش گرد آوری داده ها، کتابخانه ای می باشد. پس از جمع آوری داده های مرتبط با موضوع، برای شرح نتایج از آمارهای توصیفی استفاده شده است. طبق نتایج به دست آمده ارتقای کسب و کارها از سبک سنتی به سبک مدرن و الکترونیکی شرط اساسی پیشرفت و پیشبرد بیزنس آن ها می باشد همچنین بیزنس های اینستاگرامی روز به روز در حال توسعه بازار خود هم از لحاظ جغرافیایی و هم از لحاظ محصول می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 197

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 92
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    10
تعامل: 
  • بازدید: 

    98
  • دانلود: 

    54
چکیده: 

عمان و امارات متحده عربی از لحاظ توسعه انسانی و اقتصادی در میان کشورهای منطقه جزء کشورهای پیش رو هستند. این دو کشور نمرات و امتیازات بالاتری در شاخص های توسعه در مقایسه با کشورهای منطقه به دست آورده اند. برای درک بهتر وضعیت اقتصادی عمان و امارات به بررسی شاخص های آزادی اقتصادی و ادراک از فساد پرداخته و در ادامه به مقایسه این دو کشور از لحاظ شاخص های توسعه پرداخته ایم. در همین راستا در پایان تحلیلی از تأثیر سیاست خارجی امارات و عمان نیز ارائه شده است. به همین دلیل در این پژوهش سعی کرده ایم این کشورها را از لحاظ سطح توسعه یافتگی مقایسه و سپس چشم انداز توسعه برای آنها ترسیم کنیم. با بررسی انجام شده به این نتیجه رسیدیم که عمان در مقایسه با امارات متحده عربی رتبه و نمرات پایین تری در شاخص آزادی اقتصادی، شاخص ادراک از فساد و شاخص توسعه انسانی کسب کرده است. همچنین امارات از لحاظ ذخایر نفتی و گازی، سرانه ثروت، میزان دستمزد و حقوق و رقابت پذیری نسبت به کشور عمان رتبه و جایگاه بالاتری دارد. فقط در شاخص کیفیت زندگی این دو کشور نزدیک به هم هستند. بنابراین امارات متحده عربی و عمان را با توجه به عملکرد چند دهه آن و «سند چشم انداز پنجاه امارات» و «سند چشم انداز 2040 عمان» می توان تا حد زیادی در ردیف دولت های توسعه گرا قرار داد. طبق داده ها و اطلاعات پیش بینی می شود همچنان امارات در عرصه توسعه بالاتر و پیش رو تر از عمان باشد. مگر اینکه سرمایه گذاران خارجی در آینده به دلیل سیاست های ماجراجویانه امارات ترجیح دهند سراغ کشورهای باثبات و معقول همچون عمان بروند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 98

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 54