در عصر حاضر، با توسعه و پیشرفت تکنولوژی در زمینه ایجاد بسترهای لازم جهت پیاده سازی شبکه هوشمند، امکان مدیریت و کنترل الگوی مصرف انرژی مشترکین توسط بهره برداران محقق گردیده است. هدف اصلی از اجرای چنین رویکردهایی جابجایی بار از ساعات اوج مصرف به ساعات کم باری (پیک سایی)، بهبود قابلیت اطمینان و پایداری شبکه، کاهش تراکم بر روی خطوط در شرایط بحرانی و کسب سود برای همه بازیگران اعم از مشترکین و شرکت های ذیصلاح با اجرای تکنیک هایی است که در اصطلاح مدیریت بار پاسخگو نامیده می شود. در این مقاله، مدیریت بار پاسخگو بر روی یک شبکه استاندارد 26 باس که دارای 4000 انشعاب و حداکثر 3000 خودروی الکتریکی است، پیاده سازی شده است. هدف از رویکرد پیشنهادی به حداقل رساندن هزینه مصرف انرژی مشترک با در نظر گرفتن زمان انتظار مورد رضایت آنها برای شارژ خودروی الکتریکی است. نتایج مدیریت مصرف برای درصدهای نفوذ مختلف 20٪, ، 50٪,و 80٪,خودروهای برقی از طریق بکارگیری الگوریتم ژنتیک محاسبه شده است. با توجه به نتایج بدست آمده، مشخص گردید با درنظرگرفتن 30٪,از ظرفیت بار به عنوان ظرفیت پاسخگویی، می توان نه تنها هزینه های صورتحساب انرژی مصرفی را تا 39٪,کاهش داد، بلکه با کاهش مصرف انرژی در ساعات اوج مصرف، به افزایش سطح پایداری و قابلیت اطمینان شبکه و کاهش خاموشی های احتمالی کمک شایانی نمود.