بررسی نقش توسعه جامعه در راستای گسترش و فراگیری علوم دینی می پردازد. تاکید شده است که توسعه جامعه نه تنها با توجه به جنبه های اقتصادی و اجتماعی، بلکه با گسترش و نهادینه سازی آموزش های دینی نیز ممکن است. این مقاله به تاریخچه آموزش دینی در مدارس اروپایی و مطالعه نمونه های موفقیت آمیز از کشورهای اسکاندیناوی پرداخته و نشان داده است که این آموزش ها نقش مهمی در توسعه جامعه دارند. همچنین، با توجه به تجربه ایران پیش از انقلاب اسلامی، نیاز به توجه به توازن میان دین و علم و اصرار بر آموزش دینی به عنوان بخشی از سیاست های آموزشی جامعه، برجسته شده است. این مقاله نهایتاً بر اهمیت توسعه فرهنگی و اجتماعی از طریق تقویت آموزش های دینی در مدارس و نهادهای آموزشی تأکید کرده و نقش این تحول در ارتقای سطح دانش و اعتقادات دینی جامعه را مورد توجه قرار داده است.