نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسنده: 

Ahmadi Arezou | Gholipoor Aram

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2024
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

This review study aims to uncover how artificial intelligence (AI) has been employed to support individuals with learning Disorders in Reading Comprehension. Of the 16 reviewed studies, 10 were focused on dyslexia, with only one focused on dyscalculia and the remaining focused on learning disabilities in general. The use of AI tools, such as cognitive tutors, can improve learning outcomes, but the challenge lies in balancing instructional assistance and self-directed learning. Despite the potential benefits, AI-enabled mobile learning apps face usability issues that can impact user satisfaction and learning outcomes. AI applications were used to support learning disorder, including adaptive learning, facial expression, chat robots, communication assistants, mastery learning, intelligent tutors, and interactive robots. Adaptive learning was the most widely used. we found that AI had been utilized in various ways to support learning disorder. Findings revealed the potential of AI in supporting learning disorder, but the small number of empirical studies also implies significant gaps and the need for more research on how AI can support learning disorder beyond just identifying and diagnosing a learning disability.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
نویسنده: 

نادعلی پور مریم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

تحقیق حاضر در سال تحصیلی 91-1390 در پایه اول دبستان دخترانه تلاش واقع در ناحیه یک آموزش و پرورش شهرستان اهواز و با فراوانی 28 نفر دانش آموز انجام شده است . مسأله مورد نظر، ترس و تمایل نداشتن دانش آموزی از آمدن به مدرسه می باشد و هدف از انجام این تحقیق یافتن راهکارهایی برای برطرف کردن ترس و فرار این دانش آموز از مدرسه و مشتاق کردن او به درس و مدرسه بوده است . بر این اساس پژوهشگر با استفاده از روش های مؤثر به منظور بهبود وضعیت دانش آموز از منابع گوناگون مانند: همکاران و مدیر، دانش آموزان کلاس ، والدین دانش آموز مورد نظر و کتاب هایی در این باره به تجزیه و تحلیل مورد فوق جهت برطرف کردن ترس و اضطراب این دانش آموز پرداخت . سپس به انتخاب چندین راهکار عملی از میان راه حل های پیشنهادی مبادرت ورزید. در پایان این نتیجه به دست آمد که استفاده از روش متنوع و متناسب با هدف مورد نظر و توجه به علایق فردی و نیازها و تشویق های مناسب بسیار مؤثر بوده است .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

استرس در کودکان می تواند به دلایل متعددی از جمله مسائل مدرسه، مشکلات خانوادگی، تغییرات زندگی و فشارهای اجتماعی به وجود آید. این استرس ها اغلب با علائم جسمی مانند سردرد و دردهای معده، تغییرات رفتاری مانند بی حوصلگی و انزوا، و علائم احساسی نظیر اضطراب و تغییرات ناگهانی در خلق و خو همراه هستند. برای کاهش و مدیریت استرس در کودکان، ایجاد یک ارتباط باز و صمیمانه با آنها بسیار مهم است تا بتوانند احساسات و نگرانی های خود را بیان کنند. داشتن روتین های منظم روزانه، تشویق به بازی و فعالیت های بدنی، و آموزش تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق و مدیتیشن نیز می تواند به کاهش استرس کمک کند. همچنین، تقویت روابط دوستانه و اجتماعی و در صورت نیاز مراجعه به مشاور یا روانشناس کودک نیز توصیه می شود. مدیریت مناسب استرس در کودکان می تواند از تاثیرات منفی آن بر رشد و توسعه فیزیکی و عاطفی آنها جلوگیری کند و به بهبود کیفیت زندگی و سلامت روانی آنها کمک کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
نویسنده: 

اکبرزاده فهیمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقاله ی حاضر با هدف نقد تبارشناسانه فوکویی مبانی سیاسی آموزش و پرورش دوران صفویه، قاجار و پهلوی تدوین شده است. به همین منظور، آموزش و پرورش در سه دوره مذکور با تاکید بر اهداف، محتوا و روش های آموزشی و با روش تحلیل تبارشناسانه فوکویی که نوعی روش تاریخی و انتقادیست، مورد بررسی و نقد قرار گرفته است تا نشان دهد سیاست چگونه و تا چه حد بر تعلیم و تربیت تاثیر دارد. یافته ها حاکی از آن است که اهداف آموزشی دوران مذکور، اهدافی براساس خواست حاکمیت و به منظور نگهداشت قدرت بدون توجه به دیگر اهداف متعالی انسانی، محتوا با بار ایدئولوژیک و بازتولیدکننده نیت و افکار حکومتی و روش های آموزشی و تدریس با محوریت اقتدارگرایی معلم، تکرار، حفظ طوطی-وار و روش مبتنی بر تنبیه، بوده اند. در جمع، بی توجهی به برخی از دانش ها، از بین رفتن قدرت خلاقیت و خودآفرینی فرد، تبدیل شدن فرد به موضوع دانش، عدم جرات و جسارت نقادانه و در نهایت عدم تغییر و تحول موثر و بنیادین پیامدهای حاصله است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
نویسنده: 

شعبانی محمدمهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر ارائه ی تبیینی تلفیق شده از فلسفه تربیت اسلامی و نظریه بازسازی اجتماعی در برنامه درسی بوده که با روش کیفی از نوع تحلیلی-تفسیری صورت پذیرفته است. در تربیت اسلامی، هدف از تربیت انسان، شناخت خود، خداوند و جهان هستی است تا با کسب این معارف به سمت تقرب به خداوند حرکت نماید و از طرف دیگر مقصود مربیان بازسازی اجتماعی، بازسازی جامعه از طریق بازسازی تجارب افراد و حرکت به سمت جامعه ی بهتر است که در پژوهش حاضر، جامعه ی بهتر، جامعه ی توحیدی است که در آن سمت و سوی حرکت، الهی است و در این راستا یادگیری باید به مثابه فرآیندی فعال نگریسته شود و تدریس ضمن رعایت نقش الگویی معلم همراه با حفظ اصول اخلاقی و محبت صورت پذیرفته و ارزشیابی نیز با تاکید بر خودسنجی صورت پذیرد چرا که ارزشیابی برنامه بایستی برایی پاسخگویی در محضر حق تعالی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
نویسنده: 

Aliyari Mahdi

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2024
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Metacognition plays a significant role in the onset and perpetuation of bipolar disorder. One of the most prominent examples of impaired metacognitive functioning in bipolar disorder is the lack of insight into their own condition. Despite its importance, research on metacognition in bipolar disorder is scarce. Furthermore, the neurocognitive basis of metacognitive functioning is not well understood. The present study included 20 patients with bipolar disorder and 20 healthy individuals. All participants completed a metacognitive questionnaire examining their metacognitive beliefs. The results showed a statistically significant difference in metacognitive components between patients with bipolar disorder and healthy individuals in the domains of positive beliefs about worry, negative beliefs about uncontrollability of thoughts, cognitive confidence, negative beliefs about the need for control and self-consciousness. Compared to healthy individuals, patients with bipolar disorder exhibited incongruent metacognitive beliefs and demonstrated lower scores. The research findings support the conceptualization of metacognitive beliefs in bipolar disorder, which is crucial for understanding the etiology, perpetuation, and treatment of this disorder.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
نویسنده: 

آقابابایی الهام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

خواندن از اساسی ترین مهارت های مورد نیاز در عصر حاضر بوده و بدیهی است که بروز اختلال در آن می تواند مشکلات زیادی را برای فرد مبتلا ایجاد نماید. این اختلالات یا براساس ساختار فیزیولوژیکی ذهن یا بر اثر آموزش نادرست و عدم پیگیری آموزشی روی می دهد. شناخت این اختلالات و تشخیص زودهنگام آن در سال های اولیه تحصیل می تواند از مشکلات آموزشی و روحی روانی جلوگیری نماید. این پژوهش به روش اقدام پژوهی و با هدف کاهش مشکلات خواندن به صورت مطالعه موردی بر روی یک دانش آموز دچار اختلال خواندن در پایه دوم ابتدایی و با ارائه ی تمرین های متنوع، انجام شد. شیوة گردآوری اطلاعات پژوهش، کتابخانه ای است. برای تشخیص مشکلات از روش مشاهده مستقیم، مصاحبه، جمع آوری اسناد و آزمون سیاهه خواندن و به منظور بررسی علمی و دقیق اختلالات خواندن از ابزارهایی چون جدول سمن و آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) و خرده آزمون درک و تلفظ کلمات استفاده شد. نتیجه حاصل از این پژوهش نشان داد که تمرین های متنوع با تکیه بر نظریات بازی-وارسازی و رویکرد چندحسی فرنالد در کنار فعالیت های ادراکی بینایی فراستیگ، بر کاهش مشکلات خواندن ناشی از ضعف ادراک بینایی، ضعف حافظه دیداری و شنیداری و مشکلات مربوط به دقت و توالی دیداری و حساسیت شنیداری اثربخش هستند، به طوری که مشکلات خواندن دانش آموز از 29 مورد جدول سمن به 6 مورد کاهش یافت و دانش آموز در انتهای سال تحصیلی از سطح خواندن ناکافی به سطح خواندن مستقل ( 95درصد بازشناسی لغات و 90 درصد درک مطلب) رسید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
نویسنده: 

منصوری ابتسام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر اندیشه پردازی خودکشی و بهزیستی روانشناختی در نوجوانان با سو مصرف مواد مخدر مراجعه کننده به کلیلنیک های ترک اعتیاد شهر بندر امام خمینی(ره) بود. روش: طرح تحقیق به صورت نیمه آزمایشی با پیش آزمون –, پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند؛ و از آنجا که جامعه آماری شامل نوجوانان با سو مصرف مواد مخدر مراجعه کننده به کلیلنیک های ترک اعتیاد شهر بندر امام خمینی(ره) بودند از بین آنها 20 نفر به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (10نفر آزمایش و 10 نفر گروه کنترل) گمارده شدند و آزمودنی های گروه آزمایش تحت آموزش به روش درمان شناختی رفتاری لیهی(2017) قرار گرفتند. ابزارهای اندازه گیری مقیاس اندیشه پردازی خودکشی بک(1996) بهزیستی روانشناختی ریف (1989) مورد استفاده قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش آماری تحلیل کوواریانس و نرم افزار 26spss استفاده شد. یافته ها: تفاوت معنی-داری بین میانگین های پس آزمون اندیشه پردازی خودکشی و بهزیستی روانشناختی دو گروه آزمایش و کنترل مشاهد شد(p<0/005). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش درمان شناختی رفتاری بر اندیشه پردازی خودکشی و بهزیستی روانشناختی در نوجوانان با سو مصرف مواد مخدر مراجعه کننده به کلینیک های ترک اعتیاد شهر بندر امام خمینی (ره) موثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر باهدف شناسایی رابطه بین انعطاف پذیری روان شناختی با سازگاری زناشویی با نقش میانجیگری تحمل ابهام انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد؛ و روش پژوهش معادلات ساختاری است. به این منظور از بین زوجین حاضر در شهر کرمان و با توجه به 3 متغیر موجود در پژوهش، 60 زوج (60 زن و 60 مرد) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس انعطاف پذیری روان شناختی از آزمون نئو فرم کوتاه (1985)، پرسشنامه سازگاری لاک-والاس (1989)، مقیاس تحمل ابهام مک لین (2008) بود. پس از جمع آوری اطلاعات و تجزیه وتحلیل داده ها از طریق تحلیل مسیر از نرم افزار آموس استفاده شد. به منظور بررسی رابطه میانجیگری از تحلیل مسیر اسکراپ، داده های پژوهش مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته: بین انعطاف پذیری روان شناختی و سازگاری زناشویی همبستگی مثبت معنادار p<0. 01) ) و بین تحمل ابهام به عنوان متغیر میانجی در رابطه انعطاف پذیری روان شناختی با سازگاری زناشویی نیز همبستگی مثبت معنادار به دست آمد (p<0. 01). تحلیل مسیر داده ها نشان داد که انعطاف پذیری روان شناختی به عنوان متغیر وابسته و تحمل ابهام به عنوان متغیر میانجی با سازگاری زناشویی رابطه مستقیم دارد (p<0. 01). بین زن و مرد ازنظر میزان رابطه انعطاف پذیری روان شناختی و سازگاری زناشویی با نقش میانجیگری تحمل ابهام تفاوت معناداری به دست نیامد. نتیجه گیری: یکی از ارکان تأثیرگذار درروند زندگی زوجین ویژگی های شخصیتی است که انعطاف پذیری روان شناختی ازجمله آن ها می باشد و عوامل فردی مانند توانایی تحمل ابهام در میزان تجربه سازگاری زناشویی نقش مؤثری دارد، تعامل متقابل و رابطه ویژگی های شخصیتی با یکدیگر عامل مؤثری برای تجربه سازگاری زناشویی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مبتنی برتوانمندی های منش بر گرایش به اعتیاد نوجوانان شهر تهران صورت گرفته است. این پژوهش به لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل نوجوانان دختر 15تا18 ساله مشغول به تحصیل در سال 1403-1402 متوسطه دوم بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از یکی از مدارس مناطق 22گانه شهر تهران انتخاب شدند. در این پژوهش که از نوع در دسترس می باشد با حجم نمونه 40 نفر در دو گروه آزمایش(20نفر) و گواه (20نفر) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس گرایش به اعتیاد و پرسشنامه توانمندی های منش بودند. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین تعدیل شده نمره های پس آزمون در متغیر گرایش به اعتیاد در گروه آزمایشی 853/59 و در گروه گواه 616/48 می باشد که نشان داد با کنترل پیش آزمون، گرایش به اعتیاد گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه تفاوت معنی داری داشته است. بنابراین آموزش مبتنی بر توانمندی های منش باعث کاهش گرایش به اعتیاد در نوجوانان شهر تهران شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری گروهی بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان لنگرود بیان شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم است که در سال تحصیلی1403-1402 به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهرستان لنگرود مراجعه کرده و تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی را دریافت کرده بودند؛ که از این میان، تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی 15نفر در گروه آزمایش و 15نفر دیگر در گروه کنترل جایگزین شدند. نمونه تحقیق در دو مرحله قبل و بعد از اعمال درمان شناختی-رفتاری گروهی، پرسشنامه اضطراب اجتماعی لیبویتس را تکمیل نمودند؛ سپس مداخله مشاوره ای مبتنی بر رویکرد گروه درمانگری شناختی-رفتاری تنها بر روی گروه آزمایش اعمال گردید؛ که مشتمل بر هشت جلسه 90 دقیقه ای (هفته ای یک جلسه) بود. داده های خام در بستر نرم افزار Spss نسخه 24 و با استفاده از تحلیل کوواریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد در پس آزمون نمرات افراد در گروه آزمایش (گروهی که درمان شناختی رفتاری دریافت کرده بودند) با نمرات افراد در گروه کنترل، تفاوت معناداری وجود دارد (سطح معنی داری کمتر از 05/0) و این موضوع بیانگر آن است که درمان شناختی-رفتاری گروهی بر اضطراب اجتماعی گروه آزمایش، موثر واقع شده است؛ از این رو استفاده از برنامه درمان شناختی-رفتاری گروهی برای کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه اثر بخشی هیپنوتیزم و ریکی در درمان بیماری های روان تنی انجام شده است. بر اساس مطالعات بشر، مشکلات روحی و روانی تأثیرات جبران ناپذیری در جسم انسان می گذارد. امروزه هیپنوتیزم و ریکی یکی از روش های درمانی در بسیاری از حیطه های علوم پزشکی و روانشناسی است. متخصصان این رشته از این شیوۀ درمان جهت بهبود بیماران استفاده کرده اند. پژوهش به شیوه مروری-تحلیلی است. در این مقاله به بررسی مجموع پژوهش های انجام شده در زمینه اثر هیپنوتیزم بر کاهش مشکلات و بیماری های روانی و جسمی پرداخته شده است. نتایج حاکی از آن بوده است که هیپنوتراپی قابلیت اثرگذاری به منظور کاهش مشکلات در زمینه های مختلف را دارد و می توان جهت بهبود روند بیماری و کاهش اضطراب و استرس بیمار از آن استفاده نمود. به نظر می رسد هیپنوتیزم و ریکی به عنوان یکی از درمان های مؤثر در زمینه اختلالات می تواند مورد توجه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین حافظه کاری و تنظیم هیجان با انگیزه تحصیلی در دانش آموزان مقطع دبستان بود. نمونه آماری این پژوهش شامل 100 دانش آموز از میان دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر بهشهر بودند که به صورت نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های این پژوهش از پرسشنامه های مقیاس سنجش حافظه کاری دانیمن و کارپنتر (1980)، مقیاس تنظیم هیجان شیلد و کیکتی(ERC) و پرسشنامه انگیزه تحصیلی هارتر(1981) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها روش همبستگی و رگرسیون به کار گرفته شد. یافته ها نشان داد که حافظه کاری و تنظیم هیجان به طور مثبت و معناداری با انگیزه تحصیلی مرتبط هستند. نتایج این پژوهش نشان داد که توجه به تقویت حافظه کاری و تنظیم هیجان در برنامه های آموزشی اهمیت دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ارتباط مستقیمی بین حافظه کاری و تنظیم هیجان و انگیزه تحصیلی وجود دارد، بطوریکه کودکان با حافظه کاری قوی تر و توانایی بهتر در تنظیم هیجانات، انگیزه تحصیلی بالاتری نیز دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

یکی از مسائل مهم در روانشناسی تربیتی، توجه به موضوع مسئولیت در مورد رشد و تکامل انسان است. دلیل اهمیت زیاد اصل مسئولیت این است که باعث تعامل شایسته بین انسان ها می شود و مسائلی که توسط دولت ها، سازمان های اجتماعی، سیاسی و…قابل حل نیست، با تغییر در سبک زندگی مردم امکان پذیر است. خانواده به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی نقش مهم وتاثیرگذاری درمسئولیت کودکان، جوانان وحتی بزرگسالان دارد. هدف از پژوهش حاضر، تعیین بررسی رابطه بین اقتداروالدین واحساس مسئولیت پذیری کودکان 10تا 12ساله منطقه 5 شهر اصفهان بود. این مطالعه به روش توصیفی(ازنوع همبستگی) برروی200 نفرازکودکان10تا12 سال شهر اصفهان منطقه 5 درسال تحصیلی1403_1402انجام شد. کودکان 10تا12سال به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. و از پرسشنامه مسئولیت پذیری هاریسون گاف و پرسشنامه اقتدار والدین بوری PAQ استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزارspss سری 26 از آمار استنباطی همبستگی، رگرسیون چندگانه به روش همزمان t مستقل تحلیل شدند. براساس یافته های پژوهش حاضر بین سبک فرزند پروری مقتدرانه ومسئولیت پذیری رابطه وجوددارد. نتایج این مطالعه نشان داد بررسی رابطه اقتداروالدین ومسئولیت پذیری کودکان 10تا12سال میتواند اثربخش باشد وشیوه اقتداروالدین تأثیر مثبت بیشتری بر مسئولیت پذیری فرزندان دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این مطالعه با هدف رابطه ی خلاقیت سازمانی و تعهد سازمانی با رضایت سازمانی در بین معلمان و کارکنان آموزش پرورش شهرستان ماسال در استان گیلان انجام شد. داده ها از 138 معلم مشغول به خدمت در شهر ماسال جمع آوری شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه، با سؤالات بسته می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری (PLS-SEM) انجام شد. نتایج حاکی از آن است که خلاقیت و تعهد سازمانی بر رضایت سازمانی تاثیر گذار بوده و میزان این تاثیر گذاری به ترتیب برابر با 634/0 و 143/0 می-باشد. همچنین بر طبق نتایج بدست آمده، فرایند خلاقیت سازمانی و تعهد سازمانی توانسته اند 04/51 درصد از تغییرات رضایت سازمانی در شهر ماسال را پیش بینی کنند. به طور کلی یافته ها نشان می دهد که خلاقیت و تعهد سازمانی ممکن است سازمان آموزش و پرورش را مستعد به یک سازمان رضایتمند نسبت به سایر سازمان ها نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: خیانت در زنان یکی از مسائل حساس و پراهمیت است که در جوامع مختلف به ویژه در جوامع ایرانی مورد توجه قرار گرفته است. خیانت در زنان می تواند به صورت فیزیکی، عاطفی یا روحی باشد و تأثیرات گسترده ای بر زندگی فردی و اجتماعی زنان داشته باشد. هدف: از پژوهش حاضر پیش بینی افسردگی بر اساس ضربه های اولیه کودکی، عدم تحمل بلاتکلیفی و حمایت اجتماعی در زنان با تجربه خیانت بود. روش پژوهش: این پژوهش در زمره پژوهش های بنیادین و از نوع توصیفی _ همبستگی است. همچنین این پژوهش در زمره پژوهش های کمی قرار می گیرد. جامعه آماری پژوهش را کلیه زنان با تجربه خیانت در استان قم تشکیل دادند که در سال 1402 در مراکز مشاوره تحت مشاوره و درمان بودند. با توجه به تعداد متغیرهای پژوهش نمونه ای به تعداد 131 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس به پژوهش وارد شدند. به این صورت که از بین مناطق مختلف استان، مراکز مشاوره انتخاب و افرادی که در مراکز مشاوره به تجربه خیانت مورد تشخیص قرار گرفته و تحت مشاوره بودند به پرسشنامه ها پاسخ دادند. پرسشنامه های پژوهش که شامل پرسشنامه ترومای دوران کودکی برنشتاین و همکاران (2003)، پرسشنامه تحمل ناپذیری بلاتکلیفی فریستون و همکاران (1994)، پرسشنامه افسردگی بک(1961)، مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1988) در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت. یافته ها: داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل رگرسیون با استفاده از نرم افزار26-Spss مورد تحلیل قرار گرفتند. و نتایج آزمون پیش بینی افسردگی بر اساس ضربه های اولیه کودکی، عدم تحمل بلاتکلیفی و حمایت اجتماعی در زنان با تجربه خیانت معنادار استبحث و نتیجه گیری: می توان با برنامه های مشاوره و پشتیبانی برای زنان با تجربه خیانت، به طور خاص بر روی شناسایی و مدیریت ضربه های اولیه کودکی، تقویت تحمل بلاتکلیفی و افزایش حمایت اجتماعی تمرکز شود. همچنین، ضرورت دارد که سازمان ها و جامعه به طور کلی آگاه شوند که خطرات افسردگی در زنان با تجربه خیانت را می توان با اقدامات پیشگیرانه و مداخلات مؤثر کاهش داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

اضطراب در دوران بارداری از چالش های عمده واز عوامل اثرگذار بر سلامت مادر وفرزند است. اثرات منفی جسمانی و روانی اضطراب در این دوران حائز اهمیت بوده و توجه به عوامل مرتبط و مؤثر در ایجاد اضطراب بارداری لازم است. هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی اضطراب دوران بارداری بر اساس دلزدگی زناشویی ونارضایتی جنسی با میانجی گری کیفیت زناشویی انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری مورد مطالعه، زنان باردار مراجعه کننده به کلینیک خصوصی شهر تهران در سال1403-1402 بوده که 89 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها و مدل یابی معادلات ساختاری از نرم افزار SPSS و SMART PLS استفاده گردید. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه اضطراب حاملگی وندربرگ(PRAQ)، رضایت جنسی هادسون(ISS)، دلزدگی زناشویی پاینز(CBM) و مقیاس کیفیت زناشویی باسپی و همکاران (RDAS)استفاده شد. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که بین متغیراضطراب دوران بارداری و دلزدگی زناشویی با ضریب 732/0 همبستگی مثبت و معنادار درسطح 01/0 وجود داشت. بین متغیر اضطراب دوران بارداری و رضایت جنسی با ضریب 553/0-همبستگی منفی و معنا دار در سطح 01/0 بود. درنهایت بین متغیر اضطراب بارداری و کیفیت زناشویی با ضریب 704/0-همبستگی منفی و معنادار در سطح 01/0 وجود داشت. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد دلزدگی زناشویی و نارضایتی جنسی و کیفیت زناشویی در اضطراب مادران باردار تاثیر دارد. می توان با کاهش دلزدگی زناشویی و کاهش نارضایتی جنسی و افزایش کیفیت زناشویی، به کاهش اضطراب دراین دوران کمک کرد. در هنگام تشکیل پرونده مادران بارداروحتی در طول مدت مراقبت های این دوران، با توجه به عوامل موثر بر اضطراب بارداری بررسی و غربالگری مفید به نظر میرسد. درصورت نیازبا ارجاع به موقع به مراکز مشاوره جهت مداخلات لازم روانشناختی، از پیامدها و تاثیرات منفی ناشی از اضطراب جلوگیری می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بیان شده است. این پژوهش از نظر نوع هدف، کاربردی و به لحاظ روش اجرا از نوع «تحقیقات توصیفی-تحلیلی» بوده و روش گردآوری اطّلاعات نیز به صورت کتابخانه ای است. یافته های پژوهش بیانگرآن است که در راستای پیشبرد و توسعه اهداف آموزشی و تربیتی مدارس، شایسته است به مقوله هوش هیجانی دانش آموزان و معلّمان، خصوصا نقش با اهمیت آن در سلامت فرآیند یاددهی-یادگیری، رشد و شکوفایی علمی و تربیتی فراگیران، توجّه و اهتمام ویژه ای شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این مطالعه به بررسی پروفایل روان شناختی کودکان کار و ارتباط آن با قربانی شدن در جرایم سازمان یافته می پردازد. به منظور دستیابی به یک تحلیل جامع و چند بعدی، از روش پژوهش مروری نظام مند و پیشرفته استفاده شده است. در این فرآیند، ابتدا یک جستجوی گسترده در پایگاه های داده معتبر علمی نظیر *PubMed*، *PsycINFO*، و *Scopus* انجام گرفت تا مقالات مرتبط با موضوع از جمله مطالعات کمی و کیفی، مقالات مروری، و متاآنالیزها شناسایی شود. سپس، معیارهای دقیقی برای انتخاب و غربالگری مقالات، از جمله شاخص های کیفیت، نوآوری و همخوانی با اهداف پژوهش اعمال شد. تحلیل داده ها با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای تطبیقی صورت گرفت تا نتایج از منابع مختلف یکپارچه شوند و تصویری روشن و مستند از پروفایل روان شناختی کودکان کار و تأثیر آن بر آسیب پذیری در برابر جرایم سازمان یافته ارائه شود. یافته ها نشان می دهند که پروفایل روان شناختی کودکان کار معمولاً شامل سطح بالایی از استرس و اضطراب، عزت نفس پایین، احساس بی قدرتی، و وابستگی عاطفی به محیط کار است. این ویژگی ها نه تنها سلامت روانی این کودکان را به خطر می اندازد، بلکه آن ها را در برابر تهدیدات و سوءاستفاده های جرایم سازمان یافته به شدت آسیب پذیر می کند. سازمان های مجرمانه از این نقاط ضعف روان شناختی آگاه بوده و به طور سیستماتیک از این کودکان برای انجام فعالیت های غیرقانونی بهره برداری می کنند. این مطالعه تأکید دارد که برای پیشگیری از قربانی شدن کودکان کار در جرایم سازمان یافته، نیاز به مداخلات چند وجهی است که بر بهبود پروفایل روان شناختی این کودکان، ارائه حمایت های روانی-اجتماعی، و مقابله با سوءاستفاده های سازمان یافته متمرکز باشد. اجرای این رویکردهای جامع، گامی اساسی در کاهش آسیب های ناشی از این معضل اجتماعی و حمایت از حقوق کودکان کار خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

موضوع سلامت روان دانشجویان در تحصیلات دانشگاهی یک نگرانی فزاینده برای جامعه و سیستم آموزشی است. بنابراین هدف این پژوهش پیش بینی سلامت روان براساس سبک زندگی و سرسختی روانشناختی در دانشجویان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان 40-18سال مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور مشگین شهر در سال تحصیلی 1400-1399بودند، که از این بین با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و باتوجه به جدول کرجسی-مورگان تعداد250دانشجو انتخاب شدند و به صورت آنلاین به پرسشنامه های پژوهش پاسخ دادند. داده های پژوهش به وسیله پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ(1972)، سبک زندگی میلر و اسمیت (1988) و سرسختی روانشناختی کوباسا (1982) جمع آوری شدند. در پایان داده ها با روش آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی گام به گام با کمک نرم افزارهای SPSS-26 تحلیل شدند. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که بین سبک زندگی و سرسختی روانشناختی با سلامت روان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین سبک زندگی و سرسختی روانشناختی، سلامت روان دانشجویان را پیش بینی می کنند (01/0>P). نتایج نشانگر اهمیت توجه به نقش سبک زندگی و سرسختی روانشناختی بر سلامت روان دانشجویان را می رساند، از این رو لازم است برنامه های آموزشی مناسبی برای ارتقای سلامت روان، سبک زندگی و سرسختی روانشناختی در دانشجویان در نظر گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

خداوند به زنان دستور داده است که حجاب را به عنوان بخشی از ایمان خود به اسلام رعایت کنند. حجاب، رمز حیا و عفاف است و جامعه دینی یک «هنجار» محسوب می شود که زنان به آن مکلف و مامور هستند. در سال های اخیر، یکی از چالش های موجود درکشور ما، کم توجهی و کمرنگ شدن تدریجی فرهنگ عفاف و حجاب خصوصا دربین قشر جوان و دانش آموزان است. هدف این پژوهش، با مرور مطالعات انجام شده درباره جنبه های مختلف حجاب، طرح ریزی باور و التزام به زیست عفیفانه (یالاخص پوشش اسلامی حجاب) برای دانش آموزان دختر دوره متوسطه می باشد. پس از مرور مطالعات پیشین، ابعاد مساله، علت، راهبردهای لازم، راهکارها، محدودیتها و ظرفیت های آن استخراج شد. پیامد اجرای این طرح، آرامش روحی و امنیت روانی دختران، تقویت هویت ایرانی و اسلامی در دختران، تقویت شخصیت انسانی دختران، پایدار شدن ایمان و فضایل اخلاقی جامعه، کاهش خشونت علیه دختران و تقویت بنیان خانواده است. بنابراین لزوم اجرای این طرح، خصوصا برای دانش آموزان متوسطه دختر، بشدت احساس و توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
نویسنده: 

عبادی علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این مطالعه با هدف بررسی رابطه سخترویی و خودکارآمدی دانش-اموزآن ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی 1402-1403 انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه دانش اموزان پسر مقطع ابتدایی ناحیه 4 شهر قم شهر در سال 1402 بوده است. که براساس فرمول کوکران تعداد 400 به عنوان نمونه آماری انتخاب شد روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، هدفمند (مبتنی بر هدف) است. در این مطالعه جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه سرسختی روانشناختی، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی-میجلی و همکاران به کار گرفته شد. مطابق یافته های تحقیق، در سطح معناداری 01/0 و با اطمینان 99 درصد، بین سخترویی و خرده مقیاس های آن شامل کنترل، تعهد و مبارزه طلبی با خودکارامدی رابطه مستقیم معنادار مشاهده می شود. همچنین در مدل رگرسیونی متغیر کنترل دارای بیشترین تاثیر (41 درصد)، متغیر مبارزه طلبی (20 درصد) و متغیر تعهد (14 درصد) در پیش بینی خودکارآمدی بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button