هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و هوش اخلاقی با خودکارآمدی شغلی معلمین مقطع متوسطه بود. روش پژوهش حاضر توصیفی همبستگی بود و جامعه آماری آن را کلیه معلمین مقطع متوسطه دوره اول ناحیه دو شهر اردبیل تشکیل داده بودند که از میان آن ها 270 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های شخصیتی نئو (NEO-FFI)، هوش اخلاقی (MIQ) و خودکارآمدی معلم (TSOES-LF) استفاده شد و داده ها نیز به روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که ویژگی های شخصیتی برونگرایی، گشودگی، موافق بودن و باوجدان بودن (01/0>P) و مولفه های هوش اخلاقی درستکاری، مسولیت پذیری، دلسوزی، بخشودگی و نمره کل هوش اخلاقی (01/0>P) با خودکارآمدی شغلی رابطه مثبت معنادار دارد؛ اما ویژگی شخصیتی روان رنجورخویی با خودکارآمدی شغلی رابطه معناداری ندارد (05/0P) که از میان متغیرهای پیش بین ویژگی های شخصیتی برونگرایی و باوجدان بودن و مولفه مسئولیت پذیری و نمره کل هوش اخلاقی سهم معناداری در پیش بینی خودکارآمدی شغلی داشتند. با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که ویژگی های شخصیتی و هوش اخلاقی نقش مهمی در خودکارآمدی شغلی دارند، بنابراین می توان از آن ها در تصمیم گیری برای جذب معلمینی با کارآمدی بالا استفاده کرد.