نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    471
  • دانلود: 

    243
چکیده: 

امروزه اقتصاد و هزینه و فایده ناشی از رفتارهای انسان در مورد اصول، قواعد و نهادهای حقوقی حاکم بر جامعه، مورد توجه قرار می گیرد و انسان عاقل و متعارف سود و زیان اعمال و ترک اعمال خود در مورد مقوله هایی مثل مقررات حاکم بر اموال، حوادث، قراردادها، جرم، فرایند دادرسی، داوری، طرح دعوی و .. را می سنجد و حتی مجرمین، مجازات ها و منافع آنرا سبک و سنگین کرده و تصمیم می گیرند که عملی را انجام یا آن را ترک کنند.در این مقاله، اقتصاد «داوری» به عنوان یکی از ظرفیت های قانونی مغفول در ایران مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که داوری از چه جایگاه قانونی برخوردار است و با حل و فصل اختلافات از طریق داوری، طرفین دعوی و دولت، چه منافعی را به دست می آورند و با استفاده از آن برای فارغ التحصیلان رشته حقوق و حتی سایر متخصصین چه مقدار زمینه اشتغال زایی و کارآفرینی در کشور فراهم خواهد شد؟ و این نتیجه حاصل شده که استفاده از این نهاد قانونی موجب فواید ارزشمندی برای مردم و دولت شده و سبب کاهش تراکم و ترافیک پرونده ها در دادگستری می شود که محاکم و جامعه به شدت از آن رنج می برد و عدم استفاده از آن، هزینه های زیادی را برای مردم و دولت ایجاد می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 471

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 243
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    426
  • دانلود: 

    160
چکیده: 

بسیاری از دانشمندان و صاحبنظران از دنیای امروز به عنوان عصر عدم تداوم یاد می کنند. عصر عدم تداوم بدین معناست که دیگر تجارب و راه حل های گذشته برای مسائل جاری و آینده جوامع بشری کارگشا نبوده و باید به شیوه ای دیگر اندیشید و به دنبال راهکارهای جدید با ساختارهای نوین بود تا بتوان کالا و خدمات را با حداقل هزینه و با کیفیت برتر متناسب با نیازها و سلیقه ها تولید نمود .این بازاندیشی برای ایفای نقش در بازارهای به شدت رقابتی جهانی که مسابقه ای برای تسخیر آن در جریان است فرایند بسیار مهمی است که فقط با تولید ایده های جدید و بکر میسر است. اگر قرار است اقتصاد موفقی داشته باشیم نیاز به تشکل های موفق، اذهانی پویا در محیطی رقابتی داریم و این امر مستلزم داشتن نیروی انسانی پرتوان، مومن، خوداتکا و دارای روحیه خلاق و کارآفرین میباشد.بیش از یک دهه از طرح موضوع کارآفرینی در محافل علمی و اجرایی کشور می گذرد و در سند چشم انداز توسعه اقتصادی- اجتماعی جمهوری اسلامی هم توجه خاصی به این مقوله شده است. بنظر میرسد هنوز مفاهیم اولیه و عنایت به ایده ها در این حوزه بخوبی مورد واکاوی و تبیین قرار نگرفته است. در گذشته افسانه ای شایع بود که کارآفرینان دارای ویژگی ذاتی هستند و این خصوصیات با آنها متولد میشود و شامل ابتکار، روحیه تهاجمی، تحرک، ریسک پذیری، توان تحلیلی و مهارت در روابط انسانی است. اما امروزه کارآفرینی به عنوان یک رشته علمی مورد شناسایی قرار گرفته و فروپاشی این افسانه را بدنبال داشته است. در دهه های اخیر کارآفرینی به یک شاخه مستقل از پژوهش های دانشگاهی تبدیل گشته و موضوعی چند وجهی است.بخش اعظم کارهای انجام شده پیرامون کارآفرینی به رفتارها و تصمیمات کارآفرینانه، کشف و بهره برداری از فرصت ها، اکتساب، توسعه و بکارگیری منابع لازم برای تبدیل یک فرصت به کسب و کار کارآفرینانه مربوط میشود که همگی برای مطالعه کارآفرینی الزامی هستند. امروزه کارآفرینی تخصصی است مشتمل بر مجموعه ای از مهارتها، مدل ها و فرآیندها که میتوان در طول زمان و با تمرین مستمر بدانها دست یافت. در مقاله حاضر بطور خلاصه بر عوامل موثر بر روشهای کاربردی نمودن ایده ها خواهیم پرداخت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 426

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 160
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    503
  • دانلود: 

    181
چکیده: 

بهره گیری از نیروی شگرف زنان برای دستیابی به رشد و توسعه با شیوه های زندگی موجود در ایران (عشایری، روستایی، شهری )و بهره گیری از اندیشه های خلاق و سازنده زنانی که نیمی از جمعیت کشور و تربیت کنندگان نیم دیگر آن می باشند باید مورد توحه برنامه ریزان ملی قرار گیرد فرایند تغییر و تحول مستمر و پر شتاب در آغاز هزاره سوم میلادی، از عمده ترین جربانهای حاکم بر حیات بشری است که فرایند کار آفرینی و خلاقیت اساس این دگرگونی است لذا با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی استان، بازبینی مدارس مهارتی و رشته های مورد نیاز آن جهت نهادینه شدن فرهنگ کار آفرینی در جامعه دانشی امروز، پیوند بین دو فرهنگ کار و علم در جامعه با تربیت معلمان کار آفرین و مخصوصا در بین زنان عشایری و روستایی ودر نقاط مرزی استان ضروری است.این مقاله حاصل تحقیقی است که جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان دختر استان به تعداد 69118 نفر در سال 86-85 بوده و ازروش نمونه گیری تصادفی – طبقاتی و به تفکیک رشته های متوشطه نظری و مهارتی به تعداد 500 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب و پس از جمع آوری داده ها از طریق پرشسنامه لیکرت و با روش آزمون آماری - نرم افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته و روش تحقیق از نوع توصیفی زمینه یاب میباشد. سوالات اصلی تحقیق عبارتند از :در گذر از جامعه سنتی به جامعه اطلاعاتی، آیا زن روستایی و عشایر فاقد تواناییهای لازم در کسب مهارتهای زندگی در زمینه تصمیم گیری، خلاقیت، آگاهی از حقوق قانونی وکسب در آمد و سلامت روان مخصوصا در خانواده های چند همسری، نقش سازنده ای خواهد داشت ؟آیا آموزش وپرورش معلمان کار آفرینی جهت همگام شدن با دنیای متحول کنونی برای تربیت دانش آموزان تاثیر گذار خواهد بود؟در شرایط کنونی ضروری است درجهت ایجاد رشته های جدید و مخصوصا رشته های مهارتی آموزش و پرورش مرتبط با کشاورزی و دامپروری و توسعه بنگاه های زود بازده اقتصادی با تاکید برکار آفرینی و با توجه به زمینه های اقتصادی و نیاز جامعه و گسترش فرهنگ کارآفرینی و خود اشتغالی و ارتقاء فرهنگ مردم در خصوص آموزش دختران، کار کارشناسی انجام گیرد تا روشهای علمی با کارهای سنتی امیخته گردد زیرا تعداد دانش آموزان از مقطع نظری به پیش دانشگاهی به علت کاردر مزارع و دامداریها و عوامل خاص فرهنگی استان کاهش پیدا کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 503

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 181
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    659
  • دانلود: 

    223
چکیده: 

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش پیش بینی کننده سرمایه اجتماعی و فرهنگ سازمانی بر کارآفرینی سازمانی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی است که تعداد کارکنان 260 نفر می باشد که طبق جدول مورگان 200 نفر از کارکنان به عنوان نمونه آماری به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. جهت اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. پایایی پرسشنامه ها با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. ضریب آن برای سرمایه اجتماعی 0.84، فرهنگ سازمانی 0.87 و برای کارآفرینی سازمانی 0.94 بدست آمد. این میزان نشان دهنده همسانی درونی بین سوالات پرسشنامه می باشد. جهت تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام استفاده گردید. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی رابطه مثبت بالایی وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه حاکی از نقش پیش بینی کنده سرمایه اجتماعی و فرهنگ سازمانی بر کارآفرینی سازمانی می باشد. به این صورت که برای افرادی با احساس فرهنگ سازمانی مثبت افزایش سرمایه اجتماعی همراه با کارآفرینی سازمانی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 659

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 223
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    313
  • دانلود: 

    110
چکیده: 

مباحث مربوط به کارآفرینی به ویژه کارآفرینی دانشگاهی عمر چندانی ندارند. در کشور ما، با عنایتی که برنامه چهارم و پنجم، توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به موضوع کارآفرینی داشته است، تصویب طرح توسعه کارآفرینی در دانشگاه های کشور انجام شده که به فعالیت هایی در سطح برخی از دانشگاه های کشور منجر گردیده است. اگرچه آموزش به تنهایی زمینه ساز توسعه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار موثر نیست، اما به عنوان جزئی از یک سیستم توسعه بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله به مطالعه میزان کارآفرینی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه خلیج فارس در استان بوشهر پرداخته شده است، در همین راستا فرضیه هایی تدوین می گردد. به منظور بررسی پذیرش یا عدم پذیرش این فرضیه ها، از پرسشنامه ای استفاده گردیده است که دربردارنده پرسش های طبقه بندی شده در سه بخش، عوامل محیطی، توانمندی های درونی و تشریح ویژگی های درونی و شخصیتی نمونه مورد مطالعه می باشد. این پرسشنامه ها در بین نمونه آماری دانشجویان دختر و پسر دانشگاه خلیج فارس توزیع و از بین دانشکده های مختلف جمع آوری گردید. در پایان به بررسی فرضییه های رد یا تایید شده پرداخته شده است، ضمنا با توجه به نتیجه این مطالعه در پایان پیشنهادهایی ارائه گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 313

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 110
نویسنده: 

سامانی علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    1381
  • دانلود: 

    397
چکیده: 

مقوله خلاقیت از جمله مقولات و موضوعاتی است که در جامعه ما بسیار کم به آن توجه شده است، اگرچه میزان فعالیت های خلاقه بسیار است. دو مبحث را باید از هم تفکیک کرد؛ یکی سخن گفتن درباره خلاقیت، و دیگری خلاقیت به معنای کنش یا رفتار روشنفکران، هنرمندان و به طورکلی افراد خلاق است. این که خلاقیت به مثابه یک مبحث مهم در گفتمان فرهنگی جامعه قرار گیرد، هنوز در کشور ما اتفاق نیفتاده و هیچ گاه به حد کافی به آن توجه نشده است. حجم دانشی که ما درباره خلاقیت تولید کرده ایم، بسیار اندک تر از آثار خلاقه ماست. منظور این است که در رسانه ها، مطبوعات، مدارس و دانشگاه های ما انبوهی از متن ها تولید می شود اما حجم بسیار کمی از آن ها درباره خود خلاقیت است. رسانه های دیداری و شنیداری ما هم برنامه های تحلیلی تولید می کنند، ولی این که چه مقدار از آن ها درباره مقوله خلاقیت است، بسیار بسیار اندک و ناچیز می باشد. با توجه به این که خلاقیت به منزله موتور محرک تاریخ بشر و همچنین به منزله یکی از عوامل اصلی رضایت از زندگی است، به خوبی می توانیم دور بودن خود را از معیارهای یک جامعه توسعه یافته درک کنیم. بعلاوه جامعه ما، جامعه ای جوان، رو به رشد و بالقوه خلاقی است و به خلاقیت بیشتری نیز نیازمند است. از این رو برای شناخت و تحلیل این خلاقیت های موجود و رسیدن به راه هایی برای بسط خلاقیت های بالقوه ما ناگزیر نیازمند دانش سیستماتیک درباره خلاقیت هستیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1381

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 397
نویسنده: 

بختیاری حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    357
  • دانلود: 

    194
چکیده: 

کارآفرینی مبتنی بر فناوری مقوله ای است که در طول دهه های اخیر بسیار مورد اهمیت واقع شده است. یکی از دلایل آن نقش مهمی است که در نوسازی و رشد اقتصادی دارد، ضرورت کارآفرینی مبتنی بر فناوری از آن جهت است که صنایع مبتنی بر فناوری به سرعت در حال گسترش هستند و در حال جایگزینی با صنایع سنتی هستند و این تغییر و فعالیت های مبتنی بر دانش گاهی به بزرگی انقلاب صنعتی تعبیر می شود.در این تحقیق در نظر است جایگاه پدیده نوظهور کارآفرینی فناورانه مورد بررسی قرار گیرد و به مقوله مهارتهای مدیریتی جدای مهارتهای فنی کارآفرینان پرداخته شود. در این مقاله ابتدا با مطالعات کتابخانه ای تمامی تعاریف و مدلهای معتبر در خصوص کارآفرینی فناورانه و ویژگیهای مهارتی کارآفرینان فناور گردآوری شده و ضمن مقایسه با یکدیگر به مهارتهای مدیرتی اشاره شده در هر یک توجه شده است تا در نهایت بیشترین مهارتهای مدرینی اشاره شده در آنها استخراج و در نهایت در قالب یک مدل ارائه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 357

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 194
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    343
  • دانلود: 

    187
چکیده: 

بشر به صورت ملموسی به این حقیقت پی برده است که تفکر و استفاده از قوه عاقله نقش اساسی را در سعادت و بهسازی حیات مادی و معنوی ایفاء می کند. پیشرفتهای سریع در علوم رفتاری و اجتماعی نیز تا حدودی توانسته است این نقش را در ابعاد گوناگون زندگی بشری بازشناساند. در دنیای امروز نیز شاخص های اساسی تعقل که در خلاقیت و نوآوری می باشد، نقش اول را در حفظ عظمت تمدن مادی جهان، به عهده دارد. امروزه شرکتها و موسساتی در جهان موفق هستند که نوک پیکان حرکت آنها را خلاقیت و نوآوری تشکیل می دهد. مهمترین اصل برای سازمان ها، بقا و توسعه است. این بقا و توسعه در چند دهه قبل به صورت طبیعی یعنی با پاسخگویی ساده به تغییرات محیطی، امکان پذیر بود. اما امروزه اوضاع به شکل دیگری است (سلطانی،1378:14). نوآوری و خلاقیت از ارزشمندترین سرمایه های سازمان ها بوده و ابزاری هستند که سازمان ها را قادر می سازند تا سوار بر امواج تغییر و تحول از رقبای خود پیشی بگیرند. چون سازمان ها و شرکت هایی موفق خواهند بود که در جهت نوآوری گام بردارند و منابع و نیروی انسانی خود را در جهت نوآوری و خلاقیت تشویق نمایند.(رابینز، 1376: 26).بنابر این با توجه به نقش مهم خلاقیت در بقاء و تعالی سازمان ها به خصوص نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که تعامل بسیار زیادی با مردم دارد در این مقاله ابتدا به بحث عوامل سازمانی و سپس به بررسی تاثیر متغییرهای از عوامل سازمانی از قبیل ساختار، سبک رهبری، پاداش، آموزش و تامین منابع، بر خلاقیت به عنوان خروجی توانمند سازی پرداخته شده، که نتایج حاصل از تحقیق بیانگر تاثیر مستقیم ساختار ارگانیک، رهبری مشارکتی/حمایتی، پاداش درونی، آموزش و تامین منابع بر خلاقیت می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 343

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 187
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    1004
  • دانلود: 

    243
چکیده: 

کارآفرینی الکترونیکی راه اندازی کسب و کار جدید با ایده تجاری نوآورانه در اقتصاد و شبکه اطلاعات است که به ارایه محصول یا خدمت خود بر اساس خلق ارزش الکترونیکی می پردازد. این مقاله به دنبال آنست که موانع رشد کارآفرینی الکترونیکی در حوزه آموزش را شناسایی کند. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده و داده ها از یک نمونه 55 نفری اساتید مدیریت،کارافرینی و IT دانشگاه های استان آذربایجان غربی بصورت تصادفی بدست آمده است. سپس به منظور دسته بندی موانع، داده های جمع آوری شده با تکنیک تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که عمده ترین پیش بایست های رشد کارآفرینی الکترونیکی در حوزه آموزش در پنج محور موانع حقوقی و فنی، موانع آموزشی، موانع اجتماعی، موانع فرهنگی و موانع اقتصادی دسته بندی می شوند. ضمنا موانع حقوقی و فنی و موانع آموزشی در بالاترین اولویت قرار دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1004

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 243
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    3466
  • دانلود: 

    1113
چکیده: 

فلسفه تعلیم و تربیت، به بررسی در تحلیل همهء مسائل تربیتی در خانواده، مدرسه، جامعه و آموزش و پرورش از تمام جهات آن علی الخصوص از منظر هدف ها و فرایند و ماهیت برنامه ها، عمل و نتایج تعلیم و تربیت می پردازد. نظریه پردازان مختلف آموزش و پرورش و فلاسفه در قالب مکاتب مختلف نیز به بررسی تاثیرات متقابل فرد و جامعه پرداخته و کوشیده اند تا نوع نظام اجتماعی را که بر استعدادهای انسانی مبتنی بوده و آنها را شکوفا می سازد مشخص سازند، از سویی کارآفرینی بعنوان پدیده نوظهور اما حیاتی برای توسعه پایدار جامعه، امروزه اغلب در کشورهای توسعه یافته مدنظر بوده و برنامه ریزی های مختلف آموزشی بر اساس پژوهش های صورت گرفته از ابعاد متفاوت بر روی ویژگی های کارآفرینان و تقویت این استعدادهای نهفته ذهنی و روانشناختی و... با ابزار آموزشی مورد توجه است تا از این ظرفیت بی نهایت برای سعادت و نیل به کمال جامعه و مردم تا حداکثر توان نهایت بهره برداری را نمود.در این مقاله به بحث در خصوص شناسایی رویکردهای متفاوت مکاتب فلسفی مدنظر (ایده الیسم، رئالیسم و پراگماتیسم) با خصیصه هایی که برای پرورش کارآفرینان در آموزش آن اهمیت دارد مورد مطالعه تطبیقی قرار داده شده است و وجوه اشتراک آنها احصاء و مقایسه ای نیز در خصوص بررسی میزان نزدیکی این سه مکتب از بعد هدف آموزشی و پرورشی با مولفه های مدنظر کارآفرینی صورت پذیرفته چرا که آشنایی با این ارتباط و سنخیت مکاتب فلسفی با موضوعات بین رشته ای و کاربردی مبتلا به جامعه سبب نقد و ارایه پیشنهادات تخصصی عینی و کاربردی در موضوع خواهد شد و زمینه ساز تحقیقات تخصصی کاربردی تر فراهم می شود زیرا که به سبب ادبیات خاص موضوعات فلسفی متاسفانه تحقیقات کاربردی بین رشته ای بسیار محدود بوده و خلاء علمی بسیاری در این حوزه محسوس می باشد.بر اساس نتایج این مطالعه تطبیقی هر سه مکتب مدنظر با کارآفرینی از منظر اهداف آموزش و پرورش رابطه و وجوه مشترک بسیاری دارند اما با نسبت های متفاوت، که از این میان مکتب پراگماتیسم سنخیت رویکردی بسیار مطابق تری با اهداف مدنظر آموزشی کارآفرینی دارد و مکاتب رئالیسم و ایده الیسم در رده های مقایسه ای تشابهی پایین تر قرار دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3466

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1113
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    720
  • دانلود: 

    290
چکیده: 

امروزه در نقش و اهمیت صنایع کوچک و متوسط در رشد و توسعه اقتصادی کشورها تردیدی وجود ندارد هر دوگروه کشورهای صنعتی در حال توسعه با سیاستگذاری و برنامه ریزی لازم درصدد ساماندهی رفع موانع و مشکلات بهبود فضای کسب وکار و فراهم ساختن زمینه لازم به منظور بهره گیری هر چه بیشتر از این صنایع در راستای توسعه کار آفرینی، حل معضل بیکاری افزایش ارزش افزوده و صادرات صنعتی، توسعه منطقه ای و کمک به بهبود توزیع درآمد در جامعه و موادی از این قبیل می باشد گرچه در خصوص تدوین و برنامه ریزی و توسعه صنایع کوچک و متوسط طی سالیان اخیر تمرینات بسیار مناسبی در جهان کسب گردیده است که می تواند مورد استفاده کشور ما نیز قرار گیرد لیکن انجام مطالعات و بررسی های لازم از وضعت موجود این صنایع در کشور و تبیین وضعیت آنها به منظور بهره گیری از تجربیات فوق گام ضروری و اساسی می باشد در این مقاله ضمن بررسی الگوهای توسعه صنایع کوچک و متوسط طی سالیان اخیر تجربیات بسیار مناسبی در جهان کسب گردیده است که می توان مورد استفاده کشور ما نیز قرار گیرد پرداخته و ارائه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 720

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 290
نویسنده: 

نبی زاده مرتضی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    1190
  • دانلود: 

    457
چکیده: 

در عصر تکنولوژی و فضای رقابت روزافزون در جوامع مختلف، سازمانها برای بقاء و تدوام عمر فعالیتی خود ناچار به ایجاد تغییر و تحولات اساسی در ساختار و پیکره مدیریتی و خطی مشی های راهبردی هستند که این خود مستلزم درک عمیق از شرایط محیطی و متغییرهای تاثیر گذار بر پیشبرد اهداف سازمان و جایگاه رقابتی آن دارد. و از طرفی بهره وری و عملکرد اثربخش سازمانی به کارآیی عوامل نیروی انسانی و کارکنان مجموعه تحت رهبری خاصی بسگی دارد و در این راستا نحوه برخورد با کارکنان و نگرش آنها نسبت به مجموعه سازمانی تاثیر مستقیمی در انگیزش و خلاقیت نیروی انسای و توسعه و تحقق اهداف سازمانی دارد، و از طرفی چون نفوذ اعمال قدرت رهبری در بین کارکنان بیشتر از بعد روانی و درونی مطرح است و با توجه به تفاوت در ساختار مدیریت و رهبری در سازمانها و تاثیری که هر کدام از این مولفه ها در فرهنگ سازمانی در ابعاد مختلف می تواند داشته باشد در این مقاله به بررسی نقش رهبری مستقیم و غیر مستقیم در ایجاد انگیزه در بین کارکنان و نهایتا تاثیری که بر خلاقیت و کارآفرینی آنها در سازمان می تواند داشته باشد پرداخته می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1190

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 457
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    634
  • دانلود: 

    411
چکیده: 

با روند تغیرات و بروز ویژگی ها و شرایط گذار از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی اتخاذ استراتژی جدید در راستای استفاده از ارزشها و فرصت های جدید در دانشگاهها ضروری است. از اساسی ترین نیازهای جوامع امروزی، واکنش مناسب، به موقع و در خور شان در برابر تغییرات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با هدف توسعه انسانی است توسعه انسانی در گرو تحقق مفهوم دانشگاه کارآفرین است و دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که با فراهم آوری امکانات و سرمایه گذاری های مورد نیاز زمینه تحقق ایده های خلاق کارآفرینانه را فراهم ساخته و در این بین با دست یابی به ذخایر مالی خود نیز از نظر مالی برخوردار خواهد شد.وظیفه دانشگاه کارآفرین در خصوص آموزش و ترویج کارآفرینی مشخص است به طوریکه اوسامان میگوید"دانشگاهها ملزمند برای ترقی و ترویج آموزش کارآفرینی بیاندیشند، چون نسل جوان نیاز دارد که بداند چطور درز برابر محیط های ناامن و پیچیده و قوانین و مقررات متغیر در بازار کار بطور انعطاف پذیر عمل کند. گرچند دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور تلاشهایی را در این زمینه آغاز کرده اند، ولی متاسفانه به علت نامناسب بودن سرفصل ها و عنوان درسهای دانشگاهی با نیازهای جامعه، دانش آموختگان از تخصص و کارایی لازم برای تصدی مشاغل مربوطه برخوردار نیستند. از سوی دیگر افزایش جمعیت، افزیش شمار دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، ضعف در تدوین و اجرای درست برنامه های توسعه اقتصادی، نبود برنامه های فراگیر همه سو نگر برزای پرورش نیروی انسانی متخصص و مواردی از این دست از مهمترین عواملی است که امروزه به مشکلی با عنوان اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی تبدیل شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 634

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 411
نویسنده: 

فیضی مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    366
  • دانلود: 

    117
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای مدیریت (مشارکتی و سنتی) با خلاقیت دبیران دبیرستانهای دولتی شهر سنندج صورت گرفته است، این پژوهش از نوع پیمایشی- همبستگی است. جامعه آماری آن شامل کلیه دبیران مدارس متوسطه شهر سنندج که در سال تحصیلی 86-85 به خدمت اشتغال داشته اند، است. با نمونه گیری تصادفی طبقه ای و براساس فرمول کوکران 275 نفر از دبیران به عنوان نمونه پژوهش حاضر به دست آمد. از دو ابزار مقیاس افتراق مفهومی مدیریت و پرسشنامه خلاقیت دبیران برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها با استفاده از روش تحلیل گزینه و آلفای کرونباخ به دست آمد. پس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مشخص شد که ضرایب همبستگی بین سبکهای مدیریت (سنتی، متعادل و مشارکتی) و خلاقیت مثبت و در سطح 0.01 معنادار است. مقدار بتای به دست آمده میان ابعاد مدیریت (تصمیم گیری، ارتباطات، رهبری، ساختار و کنترل) و خلاقیت دبیران نشانگر آنست که بعد کنترل با ضریب بتای 0.42 در درجه اول اهمیت از نظر پیش بینی خلاقیت دبیران قرار دارد و ابعاد ارتباطات با ضریب بتای 0.32 و ساختار با ضریب بتای 0.29 در مراتب دوم و سوم اهمیت از نظر پیش بینی خلاقیت دبیران قرار دارند ولی ابعاد رهبری و تصمیم گیری سهم معنا داری در پیش بینی خلاقیت ندارند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد تفاوت معناداری بین دو گروه مدیران زن و مرد در سبک مدیریتشان وجود دارد یعنی دبیران زن نسبت به دبیران مرد بیشتر از سبک مدیریت مشارکتی برخوردارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 366

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 117
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    413
  • دانلود: 

    204
چکیده: 

محقیقین در تحقیق حاضربه مطالعه ارتباط بین خصوصیات کارآفرینی مدیران با عملکرد شرکتی آن ها در شرکت های حمل نقل داخلی کالا استان آذربایجان غربی پرداخته اند. کارآفرینی فرآیند یا مفهومی است که در طی آن فرد کارآفرین با ایده های نو و خلاق و شناسایی فرصتهای جدید، با بسیج منابع به ایجاد کسب و کار و شرکتهای نو، سازمانهای جدید و نوآور رشد یابنده مبادرت می ورزد. این امر توام با پذیرش خطرات است. به طور کلی ویژگیهایی که با کارآفرینی مرتبط هستند و آن را از خوداشتغالی و سایر فعالیتهای تولید درآمد جدا می سازند عبارتند از: مالکیت و کنترل، تصمیم گیری، انتخاب و گزینش، خطرپذیری، نوآوری و حل مساله، فرصت یابی، انگیزش و فرصت برای رشد و توسعه. اگر این ویژگی ها بخشی از ساختار روانی و شخصیتی افراد کار آفرین باشند در این حالت آن ها می توانند عملکرد سازمانی بهتری داشته باشند. اهداف این تحقیق عبارتند از: شناخت ویژگی های کارآفرینی و توانمندی مدیران حمل نقل جاده ای و محیط صنعت حمل و نقل جاده ای استان آذربیجانغربی. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده وداده های تحقیق از 56 نفری مدیران و معاونین شرکت های حمل نقل جاده ای داخلی کالا استان آذربایجان غربی بصورت سرشماری تصادفی طبقه ای بدست آمده است. برای گردآوری داده از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که ضریب پایایی آن 0.89 برآورد شده است. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار SPSS صورت گرفت و نتایج بدست آمده از مقاله نشان داد که بین ویژگی های کارافرینی (شامل توفیق طلبی و نوآوری) مدیران شرکت های حمل نقل جاده ای داخلی کالا استان آذربایجان غربی با عملکرد سازمانی آن ها رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد. و بین استقلال طلبی مدیران شرکت های حمل نقل داخلی کالا استان آذربایجان غربی با عملکرد سازمانی آن ها رابطه معکوس وجود دارد. همچنین عمکرد سازمانی بیشتر از هر متغیر دیگری از نوآوری مدیران تاثیر می پذیرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 413

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 204
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    2136
  • دانلود: 

    545
چکیده: 

کارآفرینی پروسه ای که موجد ارزش آفرینی و به عنوان رگ حیات توسعه بشر مطرح است و هدف از آن نیل به رفاه و عدالت و سعادت بشری با اتکا به قوه خلاقیت، فکر آفرینی و نوآوری است و شخص کارآفرین همه این نتایج ارزشمند را با خصوصیاتش (که منحصر به فرد است) به نتیجه می رساند و علم حقوق که غایتش رفاه، سعادت و عدالت بوده و حقوقدانان نیز مجری این مهم است، وجه اشتراکات و تعاملات بسیاری با علم کارآفرینی و فکر آفرینی خلاقیت و نوآوری به عنوان ارکان آن دارد و نهادینه کردن این فرهنگ و سبک در حوزه های مختلف رشته حقوق نتایج بسیار اثرگذار به هدف و ارزشمندی برای اهداف غایی کارآفرینی دارد. چه در بحث کارآفرینی به معنای اعم که شامل: خلق ایده های جدید، خلاقیت، فکر آفرینی و نوآوری در پروسه تکوین و تدوین قاعده حقوقی تا مراحل تصویب، اجرا، تفسیر، صدور حکم و موضوعات مرتبط و یا کارآفرینی به معنای اخص که شامل: ایجاد فرصت های کسب و کار جدید و اصلاح شیوه ها و خلق خدمات بدیع (برای فارغ التحصیلان حقوق) که دارای ارزش هست، شایان توجه است. در این مقاله به این سوال پاسخ داده می شود که چه وجوه اشتراکی بین علم حقوق و کارآفرینی وجود دارد و چگونه علم حقوق بااین همه گستره زیرشاخه هایش می تواند از علم کارآفرینی در تحقق متعالی غایت نهایی خود تغذیه و بهره وری نماید و به عنوان مصداق چند نمونه در حقوق ملی و رای صادره در قضایای بین المللی و نیز قوانین تدوینی کشورها در حوزه سرمایه گذاری خارجی و حقوق تطبیقی به صورت کلی با بحث خلاقیت و نوآوری تحلیل و تطبیق شده و بر اساس نتایج این تحقیق بنا بر ضرورت تغییر خلاقانه و حفظ پویایی و پایایی قانون علی الخصوص در مباحث مرتبط سرمایه گذاری خارجی و بین المللی اقتصادی باید یک کارشناس حقوق و علی الخصوص حقوقدانان در حوزه های مختلف قالب و محتوای کاری و تخصصی و مطالعات حقوقی، با ذره بین نوآورانه و خلاقانه کارآفرینانه به موضوع نگریسته و به نکته های آرمانی نهادین شده این علم به شکل تصاعدی دست یابند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2136

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 545
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    1980
  • دانلود: 

    865
چکیده: 

کارآفرینی یک نوع سبک زندگی متعالی برای زیست پویا و توسعه مند کشورها است و بدون کارآفرینی شاهرگ های حیاتی یک کشور بی رمق خواهد بود و در ارزیابی روند و ضریب توسعه کشورها میزان خلاقیت افراد یک جامعه به همراه سایر خصوصیات فردی که نرخ کارآفرینی در آن جامعه را مشخص می کند مورد مناط اعتبار است و اما در این عرصه کشورها با چشم اندازهای برنامه ای مختلف به سمت توسعه کارآفرینی در بین افراد جامعه از جمله نسل جوان خود از دوران پیش دبستانی و حتی قبل تر از آن هستند که یکی از این برنامه ها در حوزه آموزش و در زیر شاخه های مختلف طراحی و تدوین می شود و در بحث برنامه آموزشی نیز بحث الگو و شیوه های تدریس بسیار مهم و حیاتی جهت اثرگذاری موضوع است. تحقیق حاضر نیز با هدف بررسی اهمیت این مهم و احصاء شیوه های متناسب برای آموزش کارآفرینی و از همه مهمتر شیوه های تدریس آن گردآوری شده است. در این مقاله با نگاهی به شیوه ها و الگوهای تدریس مختلف و تشریح آنها سعی شده تا تحقیقات و نظریه های معتبر در خصوص مسایل مرتبط با آموزش و تدریس کارآفرینی که بسیار هم کم بوده و خلاء محسوسی احساس می شود به احصاء این شاخصه های مرتبط بپردازد و سپس از بین شیوه های مختلف متداول برای دوره های مشابه کارآفرینی چند روش ارایه شده اما در مجموع پیشنهاد شده که نباید مربی برای آموزش کارآفرینی خود را در یک شیوه تدریس موثر محصور و معدوم نماید بلکه خلاقانه شیوه های تدریس موثر را ترکیب و یا حتی ابداع نماید چرا که اقتضای اهداف آموزش کارآفرینی چنین روش هایی را می طلبد. تحقیق در خصوص ارزیابی شیوه های مختلف تدریس موثر در دوره های مختلف و ارزیابی و اندازه گیری اثربخش آن در موضوعات مختلف کارآفرینی از پیشنهادات نویسندگان برای تحقیقات بعدی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1980

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 865
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button