محتوای کتاب های درسی محرکی است محیطی که می تواند در شکل گیری و هویت فردی، اجتماعی، ملی، جنسیتی، قومی، دینی، زیستی، و... دانش آموزان اعم از پسر یا دختر موثر باشد. امروزه هویت یکی از مقوله های مهم در برنامه ریزی توسعه کشورها است. لذا هدف اصلی در این پژوهش بررسی کمی و کیفی میزان توجه به مولفه های هویت در کتاب های دوره پیش دبستانی استان قزوین می باشد. این پژوهش، از نوع پژوهش های کاربردی بوده و به لحاظ روش از نوع توصیفی است. که در آن با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا (آنتروپی شانون) به سوال های پژوهش پاسخ داده خواهد شد. نمونه ی آماری پژوهش حاضر کلیه کتاب های این دوره شامل کتاب های مناسبت ها، ریاضی (بشمار و بگو)، زمین، خانه تا آموزشگاه، توانایی های من، آیه های نور بود. در این پژوهش از چهار چک لیست حاوی مولفه های هویت ملی، دینی، فرهنگی و خانوادگی به عنوان مولفه های اندازه گیری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد در کتاب های دوره پیش دبستانی استان قزوین به مولفه های هویت متوازن نبوده و به صورت یکنواخت به آنها توجه نشده، در این بین بیشترین ضریب اهمیت مربوط به هویت فرهنگی و کمترین ضریب اهمیت مربوط به هویت ملی می باشد.