نقدشوندگی به عنوان یکی از پیش نیازهای اساسی کارایی بازار در انتخاب دارایی های قابل سرمایه گذاری از اهمیت بالایی برخودار است. بنابراین بررسی پارامترهای نقدینگی می تواند در جهت انتخاب دارایی ها برای سرمایه گذاری حائز اهمیت بالایی باشد. مدل ها و رویکرد های مختلفی برای اندازه گیری نقدشوندگی ارائه شده اند که از متغیرهای متفاوتی جهت این سنجش استفاده می کنند. در این پژوهش سعی شده است که رابطه دو پارامتر نقدشوندگی یعنی اختلاف قیمت سفارشات ثبت شده در دفتر سفارشات و اختلاف حجم سفارشات خرید و فروش در سه حالت کلی، برتری خرید و برتری فروش در جهت بررسی عملکرد این پارامترها، پویایی آن ها در مقابل یکدیگر و نقدشوندگی مورد بررسی قرار گیرد. با استفاده از یک نمونه متشکل از 20 سهم منتخب از بازار سرمایه ایران نتایج پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند. یافته های پژوهش نشان دادند که متغیرهای اختلاف حجم سفارشات و اختلاف قیمت سفارشات ثبت شده در دفتر سفارشات در جهت پویایی نقدشوندگی عمل می کنند و مانعی در برابر کاهش نقدشوندگی هستند.