مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بلاگ

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

چگونه مقاله علمی بنویسیم (قسمت چهارم)


قسمت بحث و نتیجه‌گیری مقاله

در قسمت اول چگونه مقاله علمی بنویسیم به بررسی نکات اصلی مقاله پرداختیم، در قسمت دوم به نگارش بخش مقدمه و نکات مربوط به آن و قسمت سوم به نگارش قسمت یافته های مقاله علمی پرداخته شد. در این قسمت به بخش بحث و نتیجه گیری مقاله و نکاتی که به نظر می رسد نویسنده با رعایت آن می تواند کیفیت مقاله خود را افزایش دهد می‌پردازیم.

چگونه بحث و نتیجه گیری مقاله علمی خود را بنویسیم؟

قسمت بحث و نتیجه گیری در مقاله علمی جایی است که شما به تفسیر و توضیح معنادار یافته های مقاله تان می‌پردازید. در قسمت بحث و نتیجه گیری مقاله، تصویری از آنچه که در مقالات مشابه با مقاله شما وجود دارد، ارائه می‌دهید و یافته های خود را با آنها مقایسه می کنید. قسمت بحث و نتیجه گیری مقاله باید با خلاصه ای از یافته های اصلی مقاله علمی شما، با ترتیبی که در بخش مقدمه و روش مقاله تان ذکر کردید، آغاز شود. این می‌تواند با نتایج مقاله شما تفسیر شود.

توجه داشته باشید که به توضیح ساده یافته های تان در بخش نتیجه گیری مقاله علمی نپردازید، البته از توضیح بیش از حد نتایج نیز پرهیز کنید. یافته های مقاله علمی خود را به صورت واقعی ارائه دهید. به این مثال توجه کنید: اگر در بخش نتایج مقاله خود بیان کنید که "بعد از بررسی داروی x، با نتیجه 20 روی 25 بیمار نشان داد که 20 نفر از بیمارانی که داروی x را دریافت کردند خونریزی داخل جمجمه داشتند" جمله مناسبی برای بخش نتیجه گیری مقاله نیست. عبارت بهتری برای نگارش بخش بحث و نتیجه گیری مقاله این است که: "80% از بیمارانی که داروی x را دریافت کردند خونریزی داخل جمجمه داشتند". این یک تغییر ظریف در ارائه نتایج یافته ها در مقاله علمی است. ارائه نتایج مقاله به صورت ذکر شده دقیق تر و بهتر است. همچنین می‌توان به این شکل در قسمت نتیجه گیری مقاله نوشت "یافته ها نشان داد که داروی x  ممکن است عوارض زیادی داشته باشد".

قرار دادن نتایج مقاله و مقایسه آن با مقالات دیگر بخش مهمی از بحث است. نتایج مقاله شما در مقایسه با سایر مقالاتی که در بخش مرور ادبیات به آن پرداختید، چگونه است؟ اگر یافته های مقاله شما با مقالاتی که قبلا ذکر کردید متفاوت است، توجیه قابل قبولی برای ارائه آن دارید؟ چه اختلاف احتمالی در موقعیت کنونی وجود دارد؟ جمعیت مطالعه و رویکردهایی را که در مقاله انجام دادید را تا حد امکان توضیح دهید. هر نکته خاصی را که در یافته های تان جالب بوده یا موجب تعجب شما شده را در قسمت نتیجه گیری مقاله علمی تان توضیح دهید. آیا یافته های شما می تواند در مقیاس وسیع به کار برده شوند؟ اگر جواب تان مثبت است دلیل آن را توضیح دهید و اگر نه باز هم آن را در همین بخش توضیح دهید. اگر از چندین روش تحلیل یا روش مداخله ای استفاده کردید، باید از تمرکز بر نتایج فردی فراتر بروید و توضیح دهید که اهمیت کلی نتایج مقاله شما چیست، چه زمانی می توان همه آزمایش‌ها یا تجزیه و تحلیل‌ها را با هم انجام داد؟

برای توجیه مقاله تان و تعیین موقعیت آن در حوزه موضوعی مشابه، به توصیف و مقایسه نتایج محققان دیگر در مقالات مشابه بپردازید و یافته های خود را با آنها مقایسه کنید. به یاد داشته باشید که زمانی که در مقاله تان از مقالات دیگران انتقاد می کنید باید سیاست به خرج دهید و به طور مستقیم به انتقاد نپردازید. به جای اشاره به نقطه ضعف دیگران و انتقاد مستقیم نسبت به همتایان خود، به نقاط مثبت مقاله خود بپردازید. برای مثال، به جای بیان اینکه در مقاله‌تان بگویید" مطالعه محمدی و دیگران ضعیف بود"، از لحن آرام تری مثل " مطالعه محمدی و دیگران ممکن است ضعیف باشد"استفاده کنید. یا اینکه بهتر است این طور بیان کنید که "مطالعه ما از قدرت آماری کافی برای شناسایی استفاده کرد". این جمله مطالعه محمدی و دیگران را طوری نشان می دهد که خواننده چنین برداشت می کند که مطالعه ذکر شده از قدرت آماری کافی برخوردار نبوده است. در مورد نگارش مقاله به زبان انگلیسی به این نکته توجه کنید که باید جمله را طوری بازنویسی کنید تا تاکید جمله تغییر نکند.

ترتیبی که در قسمت نتایج یا عناصر بحث ذکر می شود ممکن است به طور ماهرانه ای تاکید را از آنچه در ابتدا مورد نظر نویسنده دیگر بود دور کند. اینجا بر نقش نویسندگان همکار که در مقاله شما مشارکت داشته اند تاکید می شود . بهتر است یکبار بار دیگر مقاله را پس از ویرایش نهایی برای همکاران علمی خود ارسال کنید تا آنها نیز اگر نقطه نظری در مورد نتایج مقاله دارند بیان کنند.

به این سوال پاسخ دهید که چه چیزی در یافته های مقاله شما جدید است؟ درک اینکه آیا در یافته های مقاله شما شواهد جدیدی به دست آمده یا اینکه مقاله شما در وضعیت علم سهم جدیدی ایفا کرده اهمیت مقاله شما را نشان می‌دهد، و ذکر این نکته که آیا ارزش افزوده ای به آن حوزه موضوعی وارد شده یا اینکه نه فقط مقاله دیگری درباره موضوع فرسوده ای به آن حوزه موضوعی وارد شده است. با توجه به این موضوع، شما می توانید در مورد اینکه آیا مقاله شما توانسته خلاء دانشی که در مقدمه به آن پرداختید را برطرف کند یا نه، بحث کنید.

از اینکه به گزارش یافته های منفی مقاله تان بپردازید، نترسید. مطالعه ای که خوب انجام شده همیشه با نتایج مثبت همراه نیست و ممکن است شما بنا به دلایلی، به درستی درباره پیامدهای این موضوع بحث نکنید. برای مثال، ممکن است با زیر سوال بردن ایده های رایج، یا با چالش های یافته های قبلی، یا با تقویت مجموعه کوچکی از داده های متناقض که قبلا ممکن بود کسی به آن توجه نداشته باشد، در نظر گرفته شوند و منجر به پیشرفت دانش در این حوزه موضوعی شود. اگر مطالعه شما به خوبی طراحی و اجرا شده باشد، حتی اگر نتایج منفی باشد، هیچ دلیل برای اینکه یافته های مقاله تان فاقد اعتبار باشند وجود ندارد.

از نظر عملی، ممکن است نشان دهید که چگونه یافته های مقاله شما احتمالا روی موقعیت علمی تاثیر می‌گذارد. برای مثال، آیا یافته های مقاله شما با یافته های مقاله دیگر در تضاد است؟ همچنین می‌توانید راه هایی را برای انجام پژوهش های آتی به پژوهشگران دیگر بر اساس یافته های جدید مقاله تان به دیگران پیشنهاد دهید.  

در انتهای قسمت بحث و نتیجه گیری مقاله‌تان ، یک پاراگراف کوتاه که به ترسیم نکات مثبت و محدودیت های مقاله شما بپردازد، بنویسید. به خصوص، شمارش محدودیت های پژوهش‌تان چندین مزیت دارد. اول اینکه، به داوران اجازه می‌دهد تا ببینند که شما در مورد نقایص مقاله تان آگاه هستید و دوم اینکه فرصتی برای دفاع شما از نکات مثبت مقاله تان ایجاد می کند و سوم اینکه بیان کنید چرا محدودیت فرضی ممکن است تا این حد منفی نباشد.

قسمت بعد چگونه مقاله علمی بنویسیم سراغ نگارش چکیده و انتخاب عنوان مناسب برای مقاله خواهیم رفت.

 


ارجاع به این پست: https://sid.ir/1602

منبع:

Ecarnot, F., Seronde, M. F., Chopard, R., Schiele, F., & Meneveau, N. (2015). Writing a scientific article: A step-by-step guide for beginners. European Geriatric Medicine, 6(6), 573-579.

 

لینک کوتاه

لینک کوتاه

بازگشت به بالا

پست های مرتبط

چگونه برای مقالات نمودار مناسب بسازیم

تاریخ: 1401/07/17

بازدید: 4182

1401

زمان مطالعه: 3 دقیقه

چگونه نمودارهای جذاب و مفیدی برای مقالات ایجاد کنیم تا مخاطب داستان مقاله ما را بداند.

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

چگونه مقاله وب آو ساینسی پیدا کنیم ؟

تاریخ: 1401/09/23

بازدید: 2606

1401

زمان مطالعه: 2 دقیقه

وب او ساینس، اولین پایگاه استنادی دنیا است که توسط یوجین گارفیلد در سال 1958 تاسیس شد.

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

خلاصه ساز آنلاین رایگان متون

تاریخ: 1402/03/27

بازدید: 208558

1402

زمان مطالعه: 3 دقیقه

تا حالا شده بخواهید مقاله ای را بخوانید ولی حوصله نداشته باشید اما دوست داشته باشید از کلیت مقاله مطلع شوید

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

مزایا و ابزارهای گوگل اسکالر

تاریخ: 1398/06/13

بازدید: 19771

1398

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

دانلود لیست فایل های پی دی اف به صورت یکجا

تاریخ: 1402/12/01

بازدید: 539

1402

زمان مطالعه: 2 دقیقه

آیا لیستی دارید که بخواهید آن را به صورت یکجا دانلود کنید؟ اما امکان نصب نرم افزارهایی مثل دانلود منیجر و غیره را ندارید.

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

دسترسی رایگان به مقالات در مخازن پیش چاپ

تاریخ: 1399/01/31

بازدید: 8656

1399

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

آرکایو، بیو آرکایو و مد آرکایو مخازن پیش چاپ

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

ORCID: کداختصاصی برای شناسایی محققان

تاریخ: 1398/05/05

بازدید: 38231

1398

زمان مطالعه: 4 دقیقه

ارکید کد شناسایی منحصر به فرد برای محققان

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

آشنایی با گزینه جدید شبکه اجتماعی ریسرچ‌گیت

تاریخ: 1398/12/14

بازدید: 5523

1398

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

مهارت و تجربه در ریسرچ گیت

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

چگونه از رد مقاله توسط سردبیر جلوگیری کنیم (قسمت ششم)

تاریخ: 1402/01/26

بازدید: 1135

1402

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در سلسله پست‌های چگونه از رد مقاله توسط سردبیر جلوگیری کنیم سراغ نظرات سردبیران مجلات بین‌المللی مشهور رفتیم و نظر آن‌ها در مورد دلایل رد مقاله توسط سردبیر پرداختیم.

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

نگارش فصل نتیجه‌گیری در پایان نامه

تاریخ: 1401/04/04

بازدید: 14158

1401

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بعد از اتمام بخش‌های مقدمه و ساختار کلی پایان نامه باید قسمت نتیجه گیری را بنویسید. نگارش قسمت نتیجه گیری پایان نامه یکی از قسمت های مهم آن است.

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button