روششناسی
رتبهبندیهای تاثیر دانشگاه THE موفقیت جهانی دانشگاهها را در تامین اهداف توسعه پایدار[1] UN اندازهگیری میکند.
کدام اهداف توسعه پایدار (SDGs) در رتبهبندیها گنجانده شده است؟ اهداف توسعه پایدار شامل 17 مورد است که از این تعداد 11 هدف در ویرایش نخست رتبهبندیها گنجانده شده است.
- سلامتی و خوشی[2] (SDG 3)
- آموزش سرامد[3] (SDG 4)
- عدالت جنسیتی[4] (SDG 5)
- کار شایسته و رشد اقتصادی[5] (SDG 8)
- صنعت، نوآوری و زیرساخت[6] (SDG 9)
- نابرابری کمتر[7] (SDG 10)
- جوامع و شهرهای پایدار[8] (SDG 11)
- تولید و مصرف مسئولانه[9] (SDG 12)
- اقدام اقلیمی[10] (SDG 13)
- صلح، عدالت و نهادهای قوی[11] (SDG 16)
- مشارکت برای اهداف[12] (SDG 17)
دانشگاهها میتوانند هر تعداد از این اهداف را که میتوانند ارسال کنند. هر هدف، سنجههایی دارد که امکان ارزیابی عملکرد دانشگاه در آن هدف را فراهم میکند. هر دانشگاهی که دادههای هدف 17 و حداقل سه هدف دیگر را فراهم کند در رتبهبندی کلی وارد میشود.
تایمز نتایج هر یک از اهداف را به همراه رتبهبندی کلی در 11 جدول مجزا منتشر میکند.
رتبهبندی چگونه ساخته شده است؟
نمره نهایی یک دانشگاه در جدول کلی از ترکیب نمرهاش در SDG 17 با سه نمره بالای آن در 10 SDG دیگر، هر یک با ضریب 26 درصد محاسبه میشود. به این ترتیب دانشگاهها با توجه بر تمرکزشان، بر مبنای مجموعه متفاوتی از SDGها سنجیده میشوند.
نمره هر SDG به گونهای مقیاس داده میشود که بالاترین نمره در هر یک از SDGها، 100 است. این کار برای اصلاح تفاوت در بازههای SDGهای مختلف و اطمینان از این است که با دانشگاهها با وجود فراهم کردن SDGهای مختلف به صورت یکسان عمل شود.
سنجههای هر یک از 11 SDG در صفحات مجزای روششناسی آنها ذکر شده است.
نمرهدهی در هر SDG
در هر SGD سنجههای زیر وجود دارد:
سنجههای تحقیق از دادههای الزویر[13] تهیه میشوند. در هر SDG، یک پرسوجوی[14] خاص برای محدودکردن محدوده مقالات به آن SDG استفاده میشود. مثل رتبهبندیهای دیگر تایمز از یک بازه پنجساله (2013-2017) استفاده میشود. تنها استثنا سنجه مربوط به پروانههای ثبت اختراع است که به تحقیق استناد میدهند (تحت SDG 9) که در آنها محدوده زمانی که در آن پروانه ثبت اختراع منتشر شده به جای خود تحقیق مد نظر قرار میگیرد. سنجههای کتابسنجی مورد استفاده در SDGهای مختلف متفاوت بوده و همواره حداقل دو سنجه کتابسنجی مورد استفاده قرار میگیرد.
سنجههای پیوستگی مشارکت در تاثیر را اندازهگیری میکند که شامل طیفی میشوند، به عنوان مثال، تعداد فارغالتحصیلان دارای مدرک مرتبط با سلامت. این موارد معمولا با اندازه موسسه نرمال میشوند.
هنگامی که در مورد سیاستها و استراتژیها سوال میشود–به عنوان نمونه وجود برنامههای مشاورهای- سنجهها، دانشگاه را ملزم میکنند تا شاهدی برای حمایت از ادعاهایشان فراهم کنند. در این موارد، به شاهد و شاهدی که در معرض عموم قرار گرفته، نمره داده میشود. این سنجهها معمولا نرمال نمیشوند. نیازی نیست که جامع باشد – تایمز بهترین نمونه را در میان موسسات جستجو میکند.
بازه زمانی
دادههای مورد استفاده به استثنای مواردی که ذکر شود، به نزدیکترین سال علمی به ژانویه تا دسامبر 2017 اشاره دارند.
ورود
دانشگاهها باید دوره کارشناسی داشته باشند و توسط یک مجموعه شناخته شده اعتباربخشی شده باشند.
گردآوری دادهها
موسسات دادههای خود را برای استفاده در رتبهبندی فراهم و ثبت میکنند. در موارد خاصی که یک مقدار مشخص فراهم نشود، مقدار صفر به جای آن قرار میگیرد.
روششناسی با مشارکت الزویر و Vertigo Ventures و بعد از مشاوره با و دریافت ورودی از دانشگاهها، افراد و گروههای تحقیقاتی توسعه یافته است.
برای مشاهده نتایج رتبهبندی اینجا کلیک کنید.
[1] United Nations’ Sustainable Development Goals (SDGs)
[2] Good health and well-being
[5] Decent work and economic growth
[6] Industry, innovation, and infrastructure
[8] Sustainable cities and communities
[9] Responsible consumption and production
[11] Peace, justice and strong institutions
[12] Partnerships for the goals