مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بلاگ

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

وضعیت دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی تاثیر 2020


 

776 دانشگاه از 85 کشور در این رتبه‌بندی حضور دارند. این رتبه‌بندی برای دومین سال است که ارائه می‌شود.

برای دریافت آخرین‌های بلاگ و کارگاه‌های مرکز اطلاعات علمی در خبرنامه عضو شوید.

شکل زیر، دانشگاه‌های ایرانی حاضر در رتبه‌بندی تاثیر دانشگاه در سال 2020 را نشان می‌دهد. بر این اساس، 17 دانشگاه از ایران در این رتبه‌بندی حضور دارند که نسبت به سال گذشته 5 واحد افزایش داشته است. دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه الزهرا و دانشگاه سیستان و بلوچستان به ترتیب با امتیاز کلی 88، 75.4–83.3 و 61.5–68.0 در رتبه‌های اول تا سوم کشور هستند. نکته جالب در خصوص دانشگاه سیستان و بلوچستان، این است که در دوره قبل در این رتبه‌بندی حضور نداشت و بهترین رتبه را در میان دانشگاه‌های ایرانی کسب کرده است. دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و الزهرا مثل سال گذشته در رتبه اول و دوم ایران هستند ولی رتبه جهانی آنها به ترتیب 14- واحد و 100+ واحد تغییر داشته‌اند.

دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه زنجان که در دوره گذشته حضور داشتند، در رتبه‌بندی 2020 حضور ندارند.

دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشگاه فسا و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به همراه دانشگاه سیستان و بلوچستان هفت دانشگاه از ایران هستند که برای اولین بار در این رتبه‌بندی حضور دارند.

 

روش‌شناسی رتبه‌بندی تاثیر 

رتبه‌بندی‌های تاثیر دانشگاه THE موفقیت جهانی دانشگاه‌ها را در تامین اهداف توسعه پایدار[1] UN اندازه‌گیری می‌کند.

کدام اهداف توسعه پایدار (SDGs) در رتبه‌بندی‌ها گنجانده شده است؟ اهداف توسعه پایدار شامل 17 مورد است که از این تعداد 17 هدف در ویرایش نخست رتبه‌بندی‌ها گنجانده شده است.

SDG 1 -  بدون فقر

SDG 2 - گرسنگی صفر

SDG 3 - سلامتی و بهزیستی

SDG 4 - آموزش با کیفیت

SDG 5 - برابری جنسیتی

SDG 6 - آب سالم و بهداشت

SDG 7 - انرژی مقرون به صرفه و پاک

SDG 8 - کار مناسب و رشد اقتصادی

SDG 9 - صنعت ، نوآوری و زیرساخت ها

SDG 10 - نابرابری ها را کاهش می دهد

SDG 11 - شهرها و اجتماعات پایدار

SDG 12 - مسئول مصرف و تولید

SDG 13 - اقدام آب و هوا

SDG 14 - زندگی در زیر آب

SDG 15 - زندگی در زمین

SDG 16 - صلح ، عدالت و نهادهای قدرتمند

SDG 17 - مشارکت در اهداف

دانشگاه‌ها می‌توانند هر تعداد از این اهداف را که می‌توانند ارسال کنند. هر هدف، سنجه‌هایی دارد که امکان ارزیابی عملکرد دانشگاه در آن هدف را فراهم می‌کند. هر دانشگاهی که داده‌های هدف 17 و حداقل سه هدف دیگر را فراهم کند در رتبه‌بندی کلی وارد می‌شود.

تایمز نتایج هر یک از اهداف را به همراه رتبه‌بندی کلی در 11 جدول مجزا منتشر می‌کند.

رتبه‌بندی چگونه ساخته شده است؟

نمره نهایی یک دانشگاه در جدول کلی از ترکیب نمره‌اش در SDG 17 با سه نمره بالای آن در 10 SDG دیگر، هر یک با ضریب 26 درصد محاسبه می‌شود. به این ترتیب دانشگاه‌ها با توجه بر تمرکزشان، بر مبنای مجموعه متفاوتی از SDGها سنجیده می‌شوند.

نمره هر SDG به گونه‌ای مقیاس داده می‌شود که بالاترین نمره در هر یک از SDGها، 100 است. این کار برای اصلاح تفاوت در بازه‌های SDGهای مختلف و اطمینان از این است که با دانشگاه‌ها با وجود فراهم کردن SDGهای مختلف به صورت یکسان عمل شود.

سنجه‌های هر یک از  17SDG در صفحات مجزای روش‌شناسی آن‌ها ذکر شده است.

نمره‌دهی در هر SDG

 در هر SGD سنجه‌های زیر وجود دارد:

سنجه‌های تحقیق از داده‌های الزویر[2] تهیه می‌شوند. در هر SDG، یک پرس‌وجوی[3] خاص برای محدودکردن محدوده مقالات به آن SDG استفاده می‌شود. مثل رتبه‌بندی‌های دیگر تایمز از یک بازه پنج‌ساله (2013-2017) استفاده می‌شود. تنها استثنا سنجه مربوط به پروانه‌های ثبت اختراع است که به تحقیق استناد می‌دهند (تحت SDG 9) که در آن‌ها محدوده زمانی که در آن پروانه ثبت اختراع منتشر شده به جای خود تحقیق مد نظر قرار می‌گیرد. سنجه‌های کتابسنجی مورد استفاده در SDGهای مختلف متفاوت بوده و همواره حداقل دو سنجه کتابسنجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنجه‌های پیوستگی مشارکت در تاثیر را اندازه‌گیری می‌کند که شامل طیفی می‌شوند، به عنوان مثال، تعداد فارغ‌التحصیلان دارای مدرک مرتبط با سلامت. این موارد معمولا با اندازه موسسه نرمال می‌شوند.

هنگامی که در مورد سیاست‌ها و استراتژی‌ها سوال می‌شود–به عنوان نمونه وجود برنامه‌های مشاوره‌ای- سنجه‌ها، دانشگاه را ملزم می‌کنند تا شاهدی برای حمایت از ادعاهایشان فراهم کنند. در این موارد، به شاهد و شاهدی که در معرض عموم قرار گرفته، نمره داده می‌شود. این سنجه‌ها معمولا نرمال نمی‌شوند. نیازی نیست که جامع باشد – تایمز بهترین نمونه را در میان موسسات جستجو می‌کند.

بازه زمانی

داده‌های مورد استفاده به استثنای مواردی که ذکر شود، به نزدیک‌ترین سال علمی به ژانویه تا دسامبر 2018 اشاره دارند.

معیار ورود

دانشگاه‌ها باید دوره کارشناسی داشته باشند و توسط یک مجموعه شناخته شده اعتباربخشی شده باشند.

گردآوری داده‌ها

موسسات داده‌های خود را برای استفاده در رتبه‌بندی فراهم و ثبت می‌کنند. در موارد خاصی که یک مقدار مشخص فراهم نشود، مقدار صفر به جای آن قرار می‌گیرد.

روش‌شناسی با مشارکت الزویر و Vertigo Ventures و بعد از مشاوره با و دریافت ورودی از دانشگاه‌ها، افراد و گروه‌های تحقیقاتی توسعه یافته است.

شکل زیر، معیارهای به کار رفته در رتبه‌بندی تاثیر دانشگاه را نشان می‌دهد.


[1] United Nations’ Sustainable Development Goals (SDGs)

[2] Elsevier

[3] Query

لینک کوتاه

لینک کوتاه

بازگشت به بالا

پست های مرتبط

وضعیت دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی وبومتریکس 2020

تاریخ: 1398/11/20

بازدید: 4726

1398

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

وضعیت مراکز جهاد دانشگاهی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

وضعیت دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی موضوعی کیواس: درخشش دانشگاه صنعتی شریف

تاریخ: 1398/12/24

بازدید: 3862

1398

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

رتبه‌بندی موضوعی 2020

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

افزایش کیفیت علم ایران از سال 2006 تاکنون براساس بررسی شاخص‌های رتبه‌بندی لایدن

تاریخ: 1397/05/17

بازدید: 1303

1397

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

تحلیل داده

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

دانشگاه‌های برتر ایران و خاورمیانه براساس رتبه بندی وبومتریکس معرفی شدند

تاریخ: 1397/11/14

بازدید: 5069

1397

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

پراستنادترین مقالات و مجلات ایران و جهان بر اساس گوگل اسکالر 2020

تاریخ: 1399/04/21

بازدید: 6828

1399

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

شاخص‌های استنادی گوگل اسکالر منتشر شد

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

وضعیت مجلات ایرانی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس (بر اساس گزارش سایمگو 2019)

تاریخ: 1399/03/27

بازدید: 3551

1399

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

جایگاه و تغییرات مجلات ایرانی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

محققان پر استناد ایران در سال 2019

تاریخ: 1398/09/02

بازدید: 4294

1398

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

Highly Cited Researchers 2019

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

رتبه‌بندی محققان با شاخص هرش بالاتر از 100 بر اساس پروفایل گوگل اسکالر

تاریخ: 1398/01/18

بازدید: 3435

1398

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

محققان ایرانی با شاخص هرش بالاتر از 100

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

معرفی داوران برتر در 22 حوزه موضوعی بر اساس پابلونز

تاریخ: 1398/06/27

بازدید: 3848

1398

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

78داور برتر از ایران

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

دانشگاه تهران در سال 2018 جایگاه نهمی جهان را در رشته مهندسی مکانیک به خود اختصاص داد.

تاریخ: 1397/06/04

بازدید: 1962

1397

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

گزارش

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button