خطوط اصلی پژوهش در روان شناسی
یکی از مسائل اساسی در هر رشته علمی، مفهوم خطوط پژوهش(Lines of Research) می باشد که به معنای حوزه های قابل پژوهش در آن رشته است، امری که درباره رشته روانشناسی نیز صادق می باشد.
بررسی این گزارش نشان می دهد که به غیر از مفهوم پاندمی ویروس کرونا(COVID-19) که به دلیل مسئله روز دنیای علم، از مهم ترین کلیدواژه ها در مقالات علمی اخیر در تمامی حوزه ها بویژه حوزه روانشناسی می باشد، سلامت روانشناختی و اختلالات روانی همچون گذشته به عنوان یکی از مهم ترین خطوط پژوهش در روانشناسی مطرح است و کلیدواژه هایی همانند افسردگی(Depression)، اضطراب (Anxiety)، سلامت روانی (Mental Health)، اختلال طیف در خودماندگی(Autism Spectrum Disorder)، اختلال کم توجهی/بیش فعالی(ADHD)، اسکیزوفرنی(Schizophrenia)، اختلال استرس پس از سانحه(PTSD)، آسیب شناسی روانی(Psychopathology) و... از پرکاربردترین کلیدواژه ها در پژوهش های اخیر بوده است که نشان از حجم بالای پژوهش های علمی در این زمینه می باشد.
به موازات پژوهش در زمینه اختلالات روانشناختی، پژوهش ها در حوزه درمان این اختلالات نیز از عمده خطوط پژوهش در روانشناسی بوده است به نحوی که کلیدواژه های درمان(Treatment)، یکپارچگی درمان (Treatment Integrity)، نتایج درمان(Treatment Outcomes)، درمان شناختی رفتاری(CBT)، درمان نگهدارنده با متادون(Methadone Maintenance Treatment)، درمان دارویی(Pharmacological Treatment)، درمان سرپایی(Outpatient Treatment)، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (Acceptance and Commitment Therapy)، حساسیت زدایی منظم با حرکت چشم و پردازش مجدد(EMDR) و.... کاربرد بالایی در پژوهش های اخیر داشته اند.
همچنین ادبیات پژوهشی در زمینه کودکان در مقایسه با ادبیات پژوهشی بزرگسالان از غنای کمتری برخودار بوده و عمده پژوهش ها در روانشناسی در زمینه مسائل مرتبط با بزرگسالان بوده است، ولی وجود کلیدواژه هایی همانند کودکان(Children)، تحول کودک(Child Development)، والدین و کودکان(Parents and Children)، نوجوانان(Adolescents)، نوجوانی(Adolescence)، تعاملات مادر - نوجوان(Mother-Adolescent Interaction)، پیش از دبستان(Preschool) و... نشان از این مسئله دارد که پژوهش ها در زمینه کودک و نوجوان نیز در حال افزایش است.
پایه چراغ
برای دریافت آخرینهای بلاگ و کارگاههای مرکز اطلاعات علمی در خبرنامه عضو شوید.
نکته قابل توجه در این گزارش، افزایش قابل توجه کلیدواژه های مرتبط با شناخت(Cognition) می باشد که نشان می دهد، پژوهش ها در زمینه مفاهیم شناختی از رشد روزافزونی برخوردار است که یک علت آن را می توان پدیدایی و رشد حوزه هایی همچون روانشناسی شناختی(Cognitive Psychology)، علوم شناختی(Cognitive Science) و علوم اعصاب شناختی(Cognitive Neuroscience) دانست که هر کدام به نحوی و از زاویه ها به بررسی فرآیندهای عالی ذهن می پردازند. از این کلیدواژه ها میتوان به توجه (Attention)، حافظه(Memory)، حافظه کاری(Working Memory)، ادراک(Perception)، شناخت اجتماعی (Social Cognition)، تصمیم گیری (Decision Making)، انعطاف پذیری شناختی (Cognitive Flexibility)، کارکردهای اجرایی (Executive Functions) و... اشاره کرد.
در کنار شناخت، پژوهش ها در زمینه هیجان(Emotion) نیز به عنوان یکی از سازه های اصلی در اختلالات روانی و همچنین درمان های روانشناختی هماره ادامه داشته است که خود را در کلیدواژه هایی همانند هیجان(Emotion)، تنظیم هیجانی(Emotion Regulation)، فرسودگی هیجانی(Emotional Exhaustion)، بازشناسی هیجان(Emotion Recognition)، ادراک هیجان (Emotion Perception)، هیجانات منفی(Negative Emotions)، هیجانات مثبت(Positive Emotions) و... نشان داده است.
از دیگر خطوط اصلی پژوهش در حوزه روانشناسی، مطالعات روش شناختی(Methodological Studies) می باشد که به مسائلی همچون انواع روش های کمی و کیفی در پژوهش، نقاط قوت و ضعف این روش ها، هنجاریابی ابزارهای پژوهش، بیان نقاط قوت و ضعف ابزارها، تدوین نسخه های جدید از ابزارها و... می پردازد و نتایج این گزارش نشان می دهد که این خط از پژوهش نیز با کلیدواژه هایی همچون روایی(Validity)، پایایی(Reliability) روان سنجی(Psychometric)، فراتحلیل(Meta-analysis)، مطالعه کیفی (Qualitative Study)، تحلیل کمی(Quantitative Analysis)، مطالعه موردی(Case Study)، مطالعه طولی(Longitudinal Study)، تحلیل عامل(Factor analysis)، تحلیل عامل تأییدی(Confirmatory Factor Analysis) و.... از مهمترین حوزه های پژوهش در روانشناسی می باشد که موضوع بسیاری از مقالات پژوهشی اخیر در این زمینه بوده است.
و نهایتاً از دیگر نکات جالب این گزارش، وجود کلیدواژه هایی همانند سرطان (Cancer)، سرطانشناسی(Oncology)، دیابت(Diabetes)، دیابت نوع 1(Type 1 Diabetes)، دیابت نوع 2 (Type 2 Diabetes) و.... است که مرتبط با حوزهای از روانشناسی با عنوان روانشناسی سلامت (Health Psychology) است که به بررسی مسائل روانشناختی در بیماری های جسمانی مانند سرطان و دیابت می پردازد و پژوهش ها در این زمینه نیز در حال گسترش میباشد.
در پایان نیز بایستی به این نکته اذعان نمود که حوزه ها و خطوط پژوهش در روانشناسی همانند سایر رشته ها گسترده و غنی می باشد، امری که گزارش حاضر نیز حاکی از آن است و در این نوشته تنها به تعدادی از آنها اشاره گردید و بیان تمامی آن در این پست نمی گنجد.
کریم گل محمدی دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه شیراز با رتبه 27 کنکور دکتری در سال 1396 و مشاور روان شناسی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
برای مشاوره در نگارش پایان نامه رشته روان شناسی، یا موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری، با ما تماس بگیرید.
02144265001 داخلی 115
پایه چراغ پارکی
یکی از کاربردهای کلمات کلیدی مدارک علمی این است که توصیفی از متن آن را ارائه میدهند.
آشنایی با کلمات جدید به محققان کمک می کند تا
- موضوعات جدید این حوزه را شناسایی کنند.
- زبان انگلیسی خود را تقویت کنند.
کلمات کلیدی
COVID-19، Depression، Anxiety، Personality و Mental health
پربسامدترین کلمات کلیدی دو هزار مدرک علمی اخیر حوزه موضوعی روان شناسی در پایگاه وب آو ساینس هستند. با توجه به شیوع ویروس کرونا، این بیماری در حوزه روان شناسی هم وارد شده است. افسردگی، اضطراب، شخصیت و سلامت روان نیز جزء کلمات جدید و پربسامد این حوزه موضوعی هستند.
برای ملاحظه جدیدترین کلمات کلیدی و تعداد آنها در حوزه موضوعی روان شناسی بر اساس پایگاه وب آو ساینس کلیک کنید.
شکل زیر، ارتباط حوزه موضوعی روان شناسی با موضوعات دیگر را در پایگاه ژرفای دانش نشان میدهد. براین اساس، بیش ترین ارتباط حوزه موضوعی روان شناسی با موضوعات زن، سندروم روده تحریک پذیر و استرس است.
دوره آموزشی نحوه نگارش مقاله کتابسنجی (Bibliometrics) و نرم افزار بیب اکسل
برای عضویت رایگان در ژرفای دانش کلیک کنید.
موضوعات اختلال وسواس-ناخودداری، اشتیاق تحصیلی و عواطف جدیدترین موضوعات روان شناسی بر اساس پایگاه ژرفای دانش هستند. جدول زیر، جدیدترین موضوعات علمی روان شناسی بر اساس مجلات فارسی را نشان می دهند.
چارک |
میانگین سال انتشار مقالات |
تعداد رخداد |
موضوع |
Q1 |
1397.6 |
5 |
اختلال وسواس-ناخودداری |
Q1 |
1396.75 |
4 |
اشتیاق تحصیلی |
Q1 |
1396.75 |
4 |
عواطف |
Q1 |
1396.5 |
8 |
حافظهی کاری |
Q1 |
1396.5 |
4 |
راهبردهای مقابله ای |
Q1 |
1396.5 |
4 |
سرمایههای روانشناختی |
Q1 |
1396.42 |
12 |
انعطاف پذیری شناختی |
Q1 |
1396.33 |
6 |
تجربه زیسته |
Q1 |
1396.33 |
6 |
پذیرش و تعهد |
Q1 |
1396.25 |
4 |
رشد زبان |