اگر به دنبال این هستید که صفحات سایتتان در رتبهبندیها به صورت ارگانیک دیده شود و ترافیک بیشتری را جذب کنید باید پرتلاش و سختکوش باشید. شما میتوانید با تولید محتوای مداوم به این خواسته خود دست پیدا کنید.
محتوا و سئو در کنار هم میتوانند هر وبسایتی را به بالای رتبهبندی موتورهای جستجو پرتاب کند. اما به شرطی به رتبه بندیهای برتر گوگل دست پیدا خواهید کرد که هم تمامی فرآیندها سئو به صورت کلاه سفید پیادهسازی شده باشد و در کنار آن محتواهای شما منحصر به فرد و با کیفیت باشند. زمانی که محتوای بی کیفیت و تکراری در وبسایت خود انتشار دهید، نه تنها به رتبهبندیهای برتر دست پیدا نمیکنید، بلکه دچار مجازاتهای گوگل نیز خواهید شد.
در این پست میخواهیم به شما توضیح دهیم که محتوا چه تأثیری بر روی سئو میگذارد. همچنین راهکارهایی را به شما ارائه میدهیم که با توجه به آنها بتوانید محتوایی سئو شده برای سایت خود تولید کنید.
محتوا به چه معناست
اگر از هر دیجیتال مارکتری این سؤال را بپرسید، با جواب متفاوتی روبرو خواهید شد. تقریباً ارائه تعریفی از محتوا که مورد تأئید تمامی بازاریابان باشد کار غیرممکنی است. اما براساس تجربه چند سالهای که در زمینه تولید محتوا و انتشار آن بدست آوردهایم، میتوانیم محتوا را به صورت زیر شرح دهیم:
محتوا به مجموعهای از اطلاعات مفید و با کیفیت گفته میشود که در راستای ایجاد تعامل با مخاطبین و تبدیل آنها به مشتری تولید میگردد. در اصل محتوا شکلی از اطلاعات است که ساختاری مشخص دارد. یک محتوا میتواند اهداف مختلفی را دنبال کند، اهدافی از جمله آموزش مخاطبین، آشنا کردن مخاطبها با محصولات و خدمات یک برند، تبدیل مخاطب به مشتری بالقوه، پاسخ به سؤالات مشتریان و کمک به بهبود سئو سایت میباشد.
محتوا به دلایل مختلف و در اشکال مختلف از جمله محتوای متنی، گرافیکی، ویدیویی، اینفوگرافیک و ... تولید و انتشار داده میشود. همچنین یک محتوا را میتوان در پلتفرمهای مختلفی از جمله وبلاگ، شبکههای اجتماعی، ایمیل و ... انتشار داد.
اما بگذارید برگردیم به بحث خودمان، محتوا چه تأثیری بر روی سئو سایت میگذارد؟ چرا باید برای موفقیت در کمپینهای مارکتینگ آنلاین از این دو به صورت همزمان در کنار هم استفاده کنیم؟
محتوا چه ارزشی برای سئو دارد؟
گوگل پادشاه موتورهای جستجو است و روزانه بین 3 تا 6 میلیارد جستجو را پردازش میکند. لری پیج و سرگی برین در سال 1998 گوگل را با چنین هدفی تأسیس کردند:
"مأموریت ما سازماندهی دنیای اطلاعات و در دسترس قرار دادن آن برای کل دنیا، میباشد."
امروزه گوگل همان مأموریت و هدف روزهای ابتدایی خود را دنبال میکند. نحوه سازماندهی اطلاعات در طی این سالها بسیار تغییر کرده است. الگوریتمهای گوگل دائماً در حال تکامل و تغییر هستند تا بتوانند نتایج مفید و مرتبط را به مخاطبها ارائه کنند.
تمامی این محتواها براساس میزان مفید بودن و ارتباط آنها با جستجوی کاربران رتبهبندی میشوند. و این بدان معنی است که اگر میخواهید محتوای شما تأثیر و ارزشی بر روی سئو وبسایتتان داشته باشد، ابتدا باید برای جستجوگران مفید واقع شود.
اما چگونه میتوان مطمئن شد که محتوایی که میخواهیم تولید کنیم برای کاربران مفید واقع خواهد شد؟ گوگل در این زمینه میتواند به ما کمک کند. توصیه گوگل در این باره این بوده است که قبل از تولید محتوا موارد زیر را در مورد محتوای خود بررسی کنید:
- آیا محتوای شما مفید و آموزنده است؟
- آیا نسبت به محتواهای موجود در وبسایتهای دیگر ارزشمندتر و مفیدتر میباشد؟
- آیا محتوای شما معتبر است و از منابع موثقی برای نوشتن آن استفاده شده؟
- آیا محتوای شما منحصر به فرد و با کیفیت میباشد؟
- و در آخر اینکه محتوای تولید شده شما میتواند با مخاطبها تعامل ایجاد کند و آنها را درگیر کند؟
زمانی که تمامی این عناصر را در محتوای خود رعایت کنید، پتانسیل محتوای خود را برای کمک به سئو سایت به حداکثر خواهید رساند. در صورتی که این نکات را در محتوای خود رعایت نکنید، محتوای شما از ارزش بسیار کمی برخوردار خواهد شد. برای اینکه از کیفیت تولید محتوا و سئو آن مطمئن شوید، محتوای سئو شده مطمئن برای سایت خود را از طریق سفارش خدمات تولید محتوا در وبسایتهای معتبر انجام دهید.
اما همانطور که میدانید محتوا تنها قطعه پازل سئو نیست و جنبههای فنی دیگری بر روی بهبود سئو وبسایت وجود دارند که باید بر روی آنها نیز سرمایهگذاری کنید. در حال حاضر میتوان اینطور نتیجه گرفت که ارزش یک محتوا برای سئو وبسایت به میزان مفید بودن، آموزنده بودن، ارزش آن، سطح اعتبار و جذاب بودن آن بستگی دارد. در ادامه میخواهیم در مورد اهمیت بهینهسازی محتوا و راههای بهینه سازی آن صحبت کنیم.
اهمیت بهینهسازی محتوا در سئو سایت
دلیل بهینهسازی محتوا بسیار ساده است، شما بدون این کار در موتورهای جستجو رتبهای کسب نخواهید کرد. برای اینکه بتوانید محتوای خود را به درستی بهینهسازی کنید باید بدانید که عوامل زیادی در سئو محتوای شما دخیل هستند. بهینه بودن محتوای شما تأثیر زیادی بر افزایش رتبه سئو سایت شما دارد.
از یک طرف شما بحث تولید محتوا را پیشرو دارید. بهینهسازی محتوا در زمان تولید آن با اطمینان از اینکه محتوای شما مخاطب محور است صورت میگیرد. اما محتوای مخاطب محور به چه معناست و چه تفاوتی با سایر محتوا دارد؟
مخاطب محور بودن به این معناست که شما بر روی چیزی که مخاطبها علاقه دارند بشوند تمرکز خواهید کرد تا چیزی که شما میخواهید در مورد آن صحبت کنید. در طرف دیگر بهینهسازی موارد فنی موجود در محتوا قرار دارند. این موارد شامل عواملی از قبیل کلمات کلیدی، عناوین متا، توضیحات متا و URLها میباشند. در ادامه در مورد جنبههای فنی بهینهسازی محتوا به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد.
نحوه بهینه سازی محتوا
برای اینکه محتوای شما بیشترین اثر را بر روی سئو کلی سایت بگذارد، باید در طی چند مرحله محتوای خود را بهینهسازی کنید. این مراحل عبارتند از:
1-مشخص کردن موضوع و تحقیق کلمه کلیدی
با اینکه هدف اصلی شما باید تولید محتوا مخاطب محور باشد، اما تحقیق کلمه کلیدی ضروری است. در این صورت مطمئن خواهید شد که محتوای شما برای کلمات کلیدی اصلی و مورد نظر شما یافت خواهد شد. در ضمن تحقیق کلمه کلیدی به شما کمک خواهد کرد تا کلمات و عباراتی را که مخاطبان در هنگام جستجوی برند، خدمات و محصولات شما جستجو میکنند را پیدا کنید و آنها را در محتوای صفحات خود هدف قرار دهید.
در هنگام انتخاب کلمات کلیدی و موضوع موردنظر خود باید به چند نکته توجه داشته باشید:
- بر کلمات کلیدی دنباله دار تمرکز کنید
- از کلمات کلیدی بسیار رقابتی با تعداد جستجوی بالا استفاده نکنید
- از یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی اثبات شده استفاده کنید
- موضوع خود را با کلمه کلیدی که بدست آوردهاید مطابقت دهید
2-استفاده از یک طرح و قالب مشخص برای هرچه بهتر خوانده شدن محتوا
در هنگام بارگذاری محتوای خود در وبسایتتان سعی کنید که محتوای خود را به پاراگرافهای کوتاهتری تقسیمبندی کنید.
خوانندگان علاقهای به خواندن یک محتوای 1000 کلمهای که تنها از دو یا سه پاراگراف تشکیل شده باشد را ندارند. خواندن و تمرکز کردن بر روی چنین محتوایی بسیار سخت است و تجربه کاربری بسیار ضعیفی را برای کاربرن خود رقم خواهید زد.
بهتر است از پاراگرافهایی استفاده کنید که 1 الی 2 جمله دارند. البته اگر جملات شما کوتاه میباشند میتوانید از 3 الی 4 جمله نیز استفاده نمایید.
همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که هر 150 الی 300 کلمه نیاز به یک عنوان یا زیر عنوان دارد. با پیادهسازی تمامی این نکات میتوانید قابلیت خوانده شدن محتوای خود را بهبود ببخشید. اگر به دنبال افزایش تعامل با مخاطبهای خود هستید حتماً به قابلیت خوانده شدن محتوای خود توجه داشته باشید.
3-به موضوع و کلمات کلیدی خود پایبند باشید
این نکته بسیار مهم است. در هنگام نوشتن محتوای مدنظر خود باید به موضوعی که انتخاب کردهاید و کلمات کلیدی که برای آن موضوع بدست آوردهاید، پایبند بمانید. سعی کنید که محتوای خود را به صورت تخصصی بر روی یک موضوع متمرکز کنید و در مورد همه چیز ننویسید. در ضمن هر محتوا نهایت توانایی رتبه گرفتن برای 3 کلمه کلیدی دارد، پس از هدف قرار دادن 10 کلمه کلیدی در یک محتوای خود دوری کنید.
گوگل به محتواهایی علاقهمند است که به صورت تخصصی در یک موضوع به خصوص تمرکز کرده باشد. اگر میخواهید محتوایی تولید کنید که بر روی سئو سایتتان تأثیرگذار باشد باید به این نکته توجه داشته باشید.
در غیر این صورت تنها وقت و هزینه خود را هدر دادهاید. گوگل علاقه دارد تا محتواهایی که بر روی یک موضوع تمرکز کردهاند و کلمات کلیدی مرتبط با موضوع را هدف قرار دادهاند در رتبههای برتر خود به نمایش بگذارد.
4-در تمامی مطالب خود بکلینک قرار دهید
اکثر مقالات قرار گرفته در صفحه اول گوگل دارای یک یا چند بکلینک اشاره شده به صفحات خارجی هستند. از طرفی گوگل به صراحت اعلام کرده است که اعتبار یک فاکتور مهم در سئو است. لینک دادن به سایتهای مرتبط، قابل اعتماد و معتبر میتواند به محتوای شما کمک کند تا در چشم موتورهای جستجو به صورت یک محتوای معتبر دیده شود.
نکتهای که در اینجا باید به آن دقت کنید، انتخاب کلمات مناسب برای قرار دادن به عنوان انکر تکست است. شما باید با کلمات مناسبی مخاطبهای خود را به وبسایتهای دیگر راهنمایی کنید.
مراحل بهینهسازی محتوا برای سئو بهتر
در این بخش به مباحث فنی موجود در بهینهسازی محتوا خواهیم پرداخت. مهمترین بخشهایی که در این فرآیند سئو محتوا باید به آن توجه کرد شامل موارد زیر میباشند:
- برچسب عنوان
- توضیحات متا
- آدرس صفحات یا همان URL
بیایید نحوه بهینهسازی هر کدام را بررسی کنیم.
1-بهینهسازی تگ عنوان
زمانی که یک کاربر کلمه یا عبارتی را جستجو میکند، صفحه نتایجی روبروی او قرار میگیرد که در آن 10 نتیجه دارای عنوانهای قابل کلیک کردن وجود دارد.
تگ عنوان به چند دلیل مهم است. اول از همه موتورهای جستجو نگاه ویژهای به آنها دارند و میتوانند با استفاده از آن موضوع محتوای شما را تشخیص دهند. علاوه بر آن عنوان هر صفحه بر روی نرخ کلیک نیز تأثیر خواهد گذاشت.
برای بهینهسازی برچسب عنوان صفحات خود باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- برای نوشتن عنوان از 60 حرف یا کمتر استفاده کنید
- کلمه کلیدی اصلی خود را در عنوان قرار دهید
- کلمه کلیدی تا حد امکان در ابتدای عنوان قرار بگیرد
- عنوان مطابق با موضوع محتوای شما باشد
2-بهینهسازی توضیحات متا صفحات سایت
توضیح متا قطعه کوچکی از متن است که در زیر برچسب عنوان در صفحه نتایج قرار میگیرد. طبق گفته گوگل توضیح متای صفحات سایت تأثیری در رتبهبندی آنها ندارد، اما میتواند بر روی نرخ کلیک شدن صفحات تأثیرگذار باشد که به صورت غیرمستقیم بر روی سئو اثرگذار باشد.
برای بهینه سازی توضیح متای صفحات سایت خود باید نکات زیر را در نظر بگیرید:
- توضیح متا باید کمتر از 160 حرف باشد
- توضیح متا باید به صورت خلاصه محتوای شما را توضیح دهد
- در توضیح متا از کلمات کلیدی استفاده کنید
3-بهینهسازی آدرس صفحات سایت
ساختار URL یکی دیگر از اجزای محتوای صفحه است که تأثیر نسبتاً کوچکی بر روی رتبهبندی صفحات میگذارد. در هنگام بهینهسازی آدرس صفحه خود باید آن را تا حد ممکن کوتاه نگه دارید و حتماً از کلمه کلیدی خود در آن استفاده کنید.
طبق تحقیقات صفحاتی که از URL کوتاه بهرهمند هستند، شانس بیشتری برای قرار گرفتن در رتبههای برتر گوگل را دارند.
حرف آخر
محتوا تأثیر بسیار زیادی در سئو صفحات سایت دارد. در اصل موتورهای جستجو برای رتبه بندی صفحات، نگاه ویژهای به محتوای قرار گرفته درون آنها دارند و با توجه به محتوا است که موضوع صفحات سایت را تشخیص میدهند و آن را برای کلمات کلیدی مرتبط رتبهبندی میکنند.
در این مقاله نکاتی را برای بهینهسازی محتوای سایت به شما آموزش دادیم که با استفاده از آنها میتوانید محتوای خود را بهینهسازی کنید. همچنین میتوانید از خدمات دیجیتال مارکتینگ آساوب در سایت https://asaweb.net/ نیز کمک بگیرید تا با سئو هر چه بهتر محتوای سایت شما، شانس بیشتری برای قرار گرفتن در رتبههای برتر داشته باشید.
جهت دسترسی به مقالات مرتبط با "سئو" کلیک کنید: https://sid.ir/514