بلاگ

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

ایفای نقش SID در تعامل بین صنعت و دانشگاه


فقط با ورود فناوری‌های جدید و با توسعه قطعه‌سازی کشور امکان توسعه پایدار صنعتی مقدور است.

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، این مرکز در راستای ارتباط صنعت و دانشگاه، در نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی و صنایع وابسته شرکت نموده و در حاشیه مراسم اختتامیه نظر مسئولان برگزاری و شرکت کنندگان را در خصوص نیازها و زمینه‌های همکاری صنعت و دانشگاه جویا شد.

دکتر عباس هاشمی، دبیرکل و رئیس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، ضمن معرفی انجمن به عنوان بزرگترین و تنها تشکل ملی در صنعت لوازم خانگی در کشور با 250 عضو در دو طیف محصول سازان و قطعه سازان، اظهار داشت: در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی که به همت انجمن صنایع لوازم خانگی ایران برگزار شد دستاوردها، پتانسیل‌ها و توانمندی‌های صنعت لوازم خانگی به نوعی تجلی پیدا کرده که آمیخته‌ای از دانش و توانمندی‌های ایرانی و در خدمت توسعه ملی است. وی افزود، این موضوع پیرو همکاری‌های انجمن با بخش آکادمیک دانشگاهی، شرکت‌های دانش بنیان، استارت‌آپ‌ها و ایجاد مراکز نوآوری در واحدهای تولیدی شکل گرفته، چراکه به لحاظ کمی تولیدات کشور تقریباً به مرحله‌ی بلوغ رسیده و ما تقریباً بین 75 تا 80 درصد بازار کشور را می‌توانیم در اختیار برندهای داخلی قرار دهیم.

ایشان ضمن تشکر از SID درخصوص ارتباط این مرکز با انجمن ادامه داد: ما با مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی به عنوان یکی از مراکز در اصل علمی و آکادمیک کشور که دارای پتانسیل‌های بسیار بالایی در زمینه‌های مختلف است همکاری بسیار بسیار نزدیکی داریم. وی در ادامه با طرح کردن این موضوع که فقط با ورود فناوری‌های جدید و با توسعه قطعه‌سازی کشور امکان توسعه پایدار صنعتی مقدور هست، گفت: انجمن صنایع لوازم خانگی ایران و کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی به عنوان دو بال قوی صنعت لوازم خانگی این راه را با همکاری بخش آکادمیک دانشگاهی، شرکت‌های دانش بنیان، مراکز علمی فناوری، استارت‌آپ‌ها و علی‌الخصوص مجموعه جهاددانشگاهی پیش خواهد برد.

هاشمی درخصوص ارتباط صنعت و دانشگاه اضافه کرد: پیشنهاد من این است که وزارت علوم بررسی همه جانبه‌ای را با توجه به بدنه صنعت داشته و در این خصوص نیازسنجی‌ای صورت پذیرد و در نهایت رشته‌هایی به صورت تخصصی ایجاد شود؛ مثلاً مدیریت صنعت لوازم خانگی کشور، وی اظهار داشت: اینکار می‌تواند حتی در مقطع کاردانی انجام شود و افزود: ما این گپ بین نیروهای کار عادی و مهندسی را باید به نحوی در بخش کاردانی پر کنیم که این بتواند پل ارتباطی بین بدنه صنعت و بخش آکادمیک باشد.

دو شرکت دانش بنیان "نوآور ارتباط صنعت" و "نورافزار فوتون" به عنوان شرکت‌های دانش بنیان برتر در زمینه ارائه محصولات فناورانه و نوآورانه در این مراسم معرفی شدند و مدیران عامل این شرکت‌ها به شرح زیر نظرات خود را درخصوص ارتباط صنعت و دانشگاه بیان داشتند.

محمد فرهاد کیایی، مدیرعامل شرکت نوآور ارتباط صنعت درخصوص ارتباط صنعت و دانشگاه ضمن اعلام اینکه عمدتاً مسائلی وجود دارند که در مرز دانش قرار می‌گیرند، اظهار داشت: قطعاً دانش در یک طرف طرح‌های نوآورانه قرار دارد و مباحثی وجود دارد که در حوزه فناوری و خلاقیت مطرح می‌شود. وی ادامه داد: ازآنجایی که دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی در این حوزه می‌توانند پیشرو باشند، بنابراین ارتباط با اینگونه مراکز می‌تواند به واحدهای صنعتی کمک کند؛ چراکه اگر قرار باشد نوآوری‌ای شکل بگیرد بدون استفاده از ظرفیت دانشگاهی تقریباً غیرممکن خواهد بود یا اینکه زمان خیلی زیادی برای به نتیجه رسیدن آن باید طی شود.

فرهاد کیایی با تأکید بر نقش انجمن صنایع لوازم خانگی ایران و کانون دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی جهت تسهیل فرآیند به‌هم رسانی نیازهای صنعت و دانشگاه، افزود: مجموعه نوآور ارتباط صنعت طی سالهای گذشته ارتباطات خوبی با دانشگاه‌ها داشته و سعی کرده از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها استفاده کند. وی معتقد است مطالعات دانشگاهی می‌تواند در رشد و ارتقاء صنعت کشور خصوصاً صنعت لوازم خانگی تأثیر بسزایی داشته باشد.

محمدمسعود حق‌شناس، مدیرعامل شرکت دانش بنیان نورافزار فوتون نیز درخصوص ارتباط صنعت و دانشگاه اظهار داشت: با توجه به زمینه فعالیت شرکت نورافزار فوتون و پوشش دادن زنجیره ارزش از مرحله ایده‌پردازی و طراحی تا مرحله تولید انبوه و خدمات پس از فروش، سعی کرده‌ایم از خلاقیت و تخصص دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر ایران جهت انجام فعالیت‌های فناوارنه استفاده کنیم. وی با اعلام رویکرد جدید شرکت در حوزه‌ی نوآوری باز، ادامه داد: این شرکت سعی دارد، با ارتباط نزدیکتر با جامعه دانشگاهی کشور و عموم فعالان صنعت الکترونیک و لوازم خانگی، پذیرای طرح‌ها و ایده‌های متخصصین جهت تجاری‌سازی باشد.

حق‌شناس ضمن مطرح کردن بحث ایجاد پارک‌های علم و فناوری در کشور، گفت: یکی از مهمترین راه‌های نجات و رشد صنعت کشور و جبران عقب ماندگی‌های سال‌های گذشته، این است که با استانداردهای روز دنیا ادامه فعالیت دهیم و در حوزه‌های دارای مزیت رقابتی، محصولات با کیفیت ساخت ایران را به کشورهای دیگر به صورت ماندگار صادر نماییم. بر این اساس لازم است جهت ایجاد تصویر ذهنی برند قوی، همه فعالان صنعت دست به دست هم بدهند تا این امر مهم محقق شود.

لینک کوتاه

لینک کوتاه

بازگشت به بالا

پست های مرتبط

نمایه مقالات فصلنامه روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران در SID

تاریخ: 1397/12/03

بازدید: 3316

1397

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

نشریات روز آمد

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

رونمایی از پوستر بیستمین سالگرد تأسیس SID

تاریخ: 1403/05/13

بازدید: 433

1403

زمان مطالعه: 3 دقیقه

پوستر بیستمین سالگرد تأسیس مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی با شعار «20 سال افتخار ترویج علم، مسیری روشن به آینده» رونمایی شد.

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

نمایه مقالات نشریات منتشر شده در بهار و تابستان 1397 ویژه گروه علوم پزشکی در SID

تاریخ: 1397/07/18

بازدید: 2011

1397

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

نشریات روزآمد

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

نمایه مقالات فصلنامه دانشكده دندان پزشكی اصفهان در بانک نشریات علمی(SID)

تاریخ: 1397/11/29

بازدید: 3776

1397

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

نشریات روز آمد

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

پیام رییس جهاددانشگاهی به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی/ لزوم تدوین طرح‌های ارتباطی بر مبنای آینده‌پژوهی

تاریخ: 1400/02/26

بازدید: 2899

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در آستانه ۲۷ اردیبهشت ماه، روز ارتباطات و روابط عمومی در پیامی فرارسیدن این روز را به تمام فعالان این حوزه و به‌ویژه به همکاران پرتلاش در بخش‌های مختلف این عرصه اثرگذار و مهم در جهاددانشگاهی تبریک گفت.

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

امضای تفاهم‌نامه همکاری SID و کانون کشوری انجمن‌های صنفی مترجمان

تاریخ: 1400/07/24

بازدید: 1799

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

با هدف گسترش همکاری‌های دوجانبه و ارائه انواع خدمات ترجمه، تفاهم‌نامه همکاری مابین مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی و کانون کشوری انجمن‌های صنفی مترجمان منعقد شد.

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

تقدیر از همکاران حوزه ریاست و روابط عمومی SID در روز ارتباطات و روابط عمومی

تاریخ: 1401/03/02

بازدید: 2424

1401

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی، از همکاران حوزه ریاست و روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی تقدیر شد.

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins