یادگیری آنلاین چیست ؟
به یادگیری که در محیط آنلاین صورت می گیرد ، یادگیری الکترونیک یا 'E-learning' گفته می شود . در یادگیری الکترونیکی ، اینترنت و کامپیوترها جز اصلی آموزش هستند . یادگیری الکترونیک ، به انتقال مهارتها و دانش از طریق شبکه و ارائه آموزش به تعداد زیادی از دریافتکنندگان در زمانهای مشابه یا متفاوت گفته می شود . با شیوع کووید 19 از سال 2020 ، تمام فعالیت های آموزشی مختل شد . کمی طول کشید تا مدارس و دانشگاه ها با یادگیری آنلاین پیش بروند و فعالیت های خود را در فضای آنلاین شروع کنند . با شیوع کووید 19 در جهان ، 1.2 بیلیون دانش آموز در سراسر جهان ، به اموزش مجازی روی آوردند و آموزش به طور چشم گیری تغییر کرد . تحقیقات در خصوص یادگیری الکترونیک نشان داده که یادگیری آنلاین می تواند اطلاعات بیشتری را نگه دارد و زمان کمتری بگیرد . تحقیقات زیادی در حوزه یادگیری آنلاین انجام شده است . نتایج برخی از تحقیقات نشان می دهد که نشانه های اضطراب در بین دانشجویان شیوع بالایی دارد . گروهی از محققان ، با تأکید بر نقش تعامل یادگیرندگان و تشویق یادگیری همیارانه در موقعیت های یادگیری آنلاین، زمینه را برای شکل دهی به ایده اجتماع جستجوگر و متعاقب آن حصول دغدغه هایی مانند ساختن، به اشتراک گذاری و فهمیدن دانش را بیش از پیش فراهم کردند . همچنین تحقیق دیگری در زمینه یادگیری الکترونیک نشان می دهد که محیط یادگیری آنلاین نیاز یادگیرندگان برای دسترسی به کلاس های درس را در هر زمان امکان پذیر کرده و به بهبود در مهارت های تعاملی منجر می شود .
رضایت مدرسان دانشگاه از نیاز به ارتباط مستمر یادگیری آنلاین در زمان کرونا
رضایت مدرسان دانشگاه از نیاز به ارتباط مستمر یادگیری آنلاین در زمان کرونا[1] با حضور دکتر آرش کمالی برگزار شد . در این وبینار ، آرش کمالی به تشریح پایان نامه و مقاله خود در خصوص یادگیری الکترونیک پرداخت . وی دکترای مدیریت تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف است . مدیریت تکنولوژی ، حوزه موضوعی میان رشتهای است که به علوم پایه، مهندسی ، علوم انسانی و دانش و روشهای مدیریت را مرتبط است و با یکپارچه سازی آنها ، بر تکنولوژی به عنوان عامل خلق ثروت توجه می کند .می توان چنین تعریف کرد که مدیریت تکنولوژی به مفهوم مدیریت سیستمهایی گفته می شود که به ایجاد ، کسب و استفاده از تکنولوژی کمک میکند . در این وبینار ابتدا به مقدمه ای از روش ها و تئوری های به کار رفته پرداخته شد که یکی از تئوری های مطرح شده در این وبینار ، نظریه خود تعیین گری است .
نظریه خود تعیین گری
نظریه خود تعیین گری یا Self-determination theory نظریه ای است که توسط توسط دیسی و رایان مطرح شد . در نظریه خود تعیین گری ، به سه اصل پرداخته می شود . 1: برآورده شدن نیاز روان شناختی ، 2 : احساس توانمندی و 3 : مرتبط بودن یا در ارتباط بودن . اگر این سه نیاز برآورده شوند انگیزه ها قابلیت درونی شدن را دارند و این انگیزه ها روی برخی از کارها اثر داشته باشند .
برای دریافت آخرین های بلاگ در خبرنامه عضو شوید.
برای ملاحظه کامل وبینار رضایت مدرسان دانشگاه از نیاز به ارتباط و قصد مستمر یادگیری آنلاین در طول COVID-19 به فیلم مراجعه کنید .
منابع
شکری، ا.، و رشیدی پور، ف.، و شریفی، م. (1399). تجربه زیسته دانشجویان درباره یادگیری آنلاین در دوران اپیدمی بیماری کوید 19: یک تحلیل پدیدارشناختی تفسیری. روان شناسی کاربردی, 14(2 (پیاپی 54) ), 123-145. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=565354
[1] University instructors’ satisfaction of need for relatedness and continuance intention of online learning during COVID-19: A self-determination theory perspective