به تمامی معیارهای قابل ارزیابی که میزان تأثیر مثبت مهارتهای سئو را اندازهگیری میکند KPI گفته میشود. KPI میتواند سطح کیفی عملکرد سئو را بر روی یک وبسایت بسنجد. اگر به دنبال این هستید که سئو یک وبسایت را بررسی کنید و رتبه کلمات کلیدی در موتورهای جستجو را بسنجید و حتی متوجه معیارهای تبدیل کاربر به مشتری واقعی شوید، باید یک ابزار بررسی سئو قابل اطمینان داشته باشید.
با توجه به دادههای موجود در وب رعایت اصول سئوی داخلی (On-page) بر اجرای سئوی خارجی (Off-page) تقدم دارد و اگر به درستی اجرا شود، تأثیر سئوی خارجی را بیشتر نشان میدهد. آیا به یک ابزار نوین و پیشرفته برای بررسی سئو و آنالیز سئو سایت نیاز دارید؟ مکسئو جدیدترین ابزاری است که در کمترین زمان و با بیشترین دقت میتواند به بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) کمک کند. آنالیز سرعت سایت، بررسی رنک سایت در گوگل و دنبال کردن کلمات کلیدی، آنالیز لینکهای داخلی و بررسی محتوا از مهمترین کاربردهای مکسئو به شمار میآید.
بررسی و آنالیز سئو سایت با توجه به اصول پایه مارکتینگ
1. کرال و ایندکس توسط گوگل
رباتهای گوگل هر محتوایی که در فرایند Crawl یافتهاند را ذخیره و سازماندهی میکنند. بنابراین، صفحات ایندکس شده برای پاسخگویی به سؤالات کاربر، در SERP به نمایش در میآیند. عوامل متعددی در سرعت و کیفیت ایندکس تأثیرگذار است. برای اطمینان از اینکه وبسایت به صورت کامل و بدون مشکل ایندکس میشود باید به قسمت Coverage سرچ کنسول مراجعه کنید. همچنین باید مراقب باشید که همه صفحات نیاز به ایندکس شدن ندارند.
2. سرعت لود صفحات وبسایت
شاید یکی از مهمترین فاکتورهایی که اکثر وبسایتها در آن با مشکل مواجه هستند، پایین بودن سرعت لود صفحات است. امروزه سرعت لود صفحات یک وبسایت در ورژن موبایل اهمیت بیشتری نسبت به ورژن دسکتاپ دارد. یکی از ابزارهایی که برای بررسی سرعت لود صفحه میتوانید از آن استفاده کنید ابزار مکس آپ در وبسایت مکسئو است که تمامی معیارهای لازم برای بهبود سرعت لود وبسایت را بررسی میکند.
3. ترافیک ارگانیک
یکی از اصلیترین معیارهای سئو موفق میزان ورودی ترافیک ارگانیک است. ترافیک طبیعی یا ارگانیک نوعی از ورودی به وبسایت است که شما در گوگل بدون پرداخت هزینه رتبه میگیرید. تمامی هدف سئو این است که میزان دیده شدن یک کسب و کار را در نتایج جستجوی کاربران افزایش دهد. ترافیک ارگانیک با توجه به عبارتهای جستجو شده توسط کاربر امکانپذیر است و میتواند به صورت قدم به قدم افزایش پیدا کند.
4. تعداد صفحاتی که ترافیک ارگانیک جذب میکند
اگر وبسایت شما 1000 صفحه دارد و تنها 100 صفحه از آن ترافیک ارگانیک جذب میکند، باید به 900 صفحه دیگر خود نگاه عمیقتری داشته باشید. هدف آنها چیست؟ چرا باید وجود داشته باشند؟ آیا برای کاربر مفید است؟
5. میانگین زمان بر روی صفحه
متریک "میانگین زمان در صفحه" یا Average Time on Page میانگین زمانی است که کاربران پس از ورود به یک صفحه درون آن صفحه طی میکنند. زمانی که کاربر بر روی یک صفحه صرف میکند به محتوای صفحه بستگی دارد. اگر کاربران محتوای شما را دوست نداشته باشند، زمان کمتری برای تعامل با آن محتوا طی میشود. در این معیار ابتدا باید به کاربردی بودن صفحه توجه کرد.
6. طول محتوا
تحقیقات نشان داده است که هرچه تعداد کلمات یک محتوا بیشتر باشد رتبه بهتری در نتایج جستجو خواهد داشت. برخی تحقیقات نشان میدهد محتوایی که حداقل 1000 کلمه دارد نسبت به محتواهای کوتاهتر رتبه بهتری در نتایج گوگل به دست میآورند.
7. بانس ریت
بانس ریت یک معیار رتبهبندی نیست. بانس ریت یعنی درصد خاصی از کاربران که بلافاصله بعد از ورود به یک صفحه از وبسایت شما از آن خارج شدهاند. هر چه این درصد کمتر باشد، احتمالاً صفحه با هدف کاربر همخوانی دارد. برخی از کارشناسان سئو بر این باورند که بانس ریت کمتر از 40 درصد طبیعی است. اگر بانس ریت بیشتر از 60 درصد باشد، حتماً باید به فکر استراتژیهای جدیدی برای بهبود محتوا بود.
8. رتبه کلمات کلیدی
باید از ابزارهای سئو برای بررسی رتبه کلمات کلیدی در نتایج جستجوی موتورهای جستجو به خصوص گوگل استفاده کنید. امروزه همه میدانیم که صفحه اول گوگل تنها جایی است که توسط کاربران دیده میشود و صفحه دوم به بعد به عنوان قبرستان گوگل شناخته میشود. هر چه کلمات کلیدی رتبه بالاتری در گوگل داشته باشند، ترافیک ارگانیک نیز تا حد زیادی بالا میرود. طبق تحقیقات و آمارها رتبه 1 تا 3 گوگل حدود 80 درصد از ترافیک را به خود اختصاص میدهند.
برای بررسی رتبه کلمات کیدی و مفهوم کلمه کلیدی در نتایج جستجو میتوانید از ابزار هوشمند مکسئو استفاده کنید. در این ابزار امکان بررسی رتبه کلمات خاص و ویژگیهای نتایج جستجو وجود دارد. ویژگیهای نتایج جستجو میتواند شاخصی برای سبک تولید محتوای وبسایت شما باشد.
9. تعداد بک لینکها
بک لینک زمانی ایجاد میشود که یک وبسایت دیگر به وبسایت شما لینک بزند. هر چه این بک لینکهای طبیعیتر ایجاد شده باشد، وبسایت شما از نظر موتورهای جستجو معتبرتر خواهند بود. بک لینک نشان دهنده این است که یک وبسایت خاص در یک موضوع خاص اعتبار دارد و میتوان به عنوان مرجع به آن رجوع کرد.
10. اعتبار دامنه
دامین آتوریتی (Domain Authority) یا در اصطلاح اعتبار دامنه امتیازی است که از 1 تا 100 به یک دامنه داده میشود. این امتیاز مشخص میکند که دامنه در مقایسه با دامنههای موجود در اینترنت چه قدرتی دارد. اعتبار دامنه یک کمیت نسبی است و در بازههای زمانی مختلف کم یا زیاد میشود. این اعتبار معمولاً به صورت لگاریتمی مشخص میشود.
11. لینکهای داخلی
همه کسب و کارها باید لینکهای داخلی وبسایت خود را بررسی کنند. لینک دادن از یک صفحه وبسایت به صفحه دیگر باعث انتقال اعتبار صفحه یا Page authority میشود. تا جایی که میتوانید باید بین موضوعات مختلف لینکهای مرتبط و کاربردی ایجاد کنید.
12. نرخ کلیک CTR
این پارامتر نشان دهنده میزان کلیک کاربران بر نرخ نمایش یک صفحه خاص در نتایج جستجو است. با بررسی این پارامتر میتوانیم به تأثیرگزار بودن تیتر و توضیحات متا صفحه مورد نظر پی ببریم. این اطلاعات در ابزار Google search console قابل مشاهده است.
13. نرخ خروج
نرخ خروج (Exit Rate) به تعداد خروج از آخرین صفحهای اشاره دارد که کاربر پس از مشاهدهی آن، از یک وب سایت خارج میشود. به این صفحه Exit Page میگوییم. تفاوت نرخ خروج با نرخ پرش در این است که در نرخ پرش کاربر وارد یک صفحه از وب سایت شده و بدون هیچ فعالیت دیگری آن سایت را ترک میکند؛ در حالی که در نرخ خروج، کاربر پس از مدتی گشتن در صفحات یک سایت و تعامل با آن، در نهایت از سایت خارج میشود. برای محاسبه ی نرخ خروج باید تعداد کل خروجها از صفحات یک سایت را بر تعداد کل صفحات مشاهده شده توسط کاربران تقسیم کنیم.
14. زمان ماندگاری در سایت
به مدت زمانی که کاربر پس از جستجوی یک کلمه در گوگل وارد سایت شما شده تا زمانی که مجدداً برای انتخاب نتیجهی دیگری به صفحهی گوگل باز میگردد زمان ماندگاری (Dwell Time) میگوییم. از نظر گوگل هر چه زمان ماندگاری بیشتر باشد، میزان رضایت کاربران از آن وب سایت بیشتر است.
برای مثال تصور کنید که یک کاربر پس از جستجوی کلمهی کلیدی مورد نظر خود وارد وب سایت شما شده و مدت زمان 5 دقیقه را به خواندن مطالب اختصاص میدهد؛ سپس دوباره به صفحهی گوگل بر میگردد. در این حالت زمان ماندگاری 5 دقیقه محاسبه میشود.
15. معیارهای CWV
به طور خلاصه، Core Web Vitals بخشی از عواملی است که در تجربه کاربری در صفحه گوگل تأثیر دارد. (روش گوگل برای ارزیابی کلی تجربه کاربری صفحه شما است). تجربه کاربری در صفحه به یک عامل رتبهبندی تبدیل شده است. با توجه به دادههای آماری، حتی میتوانیم بگوییم CWV بزرگترین بخش از امتیاز تجربه کاربری در صفحه شما را شامل میشود. برای بررسی این معیارها میتوانید به مکسئو مراجعه کنید و عوامل تأثیرگذار بر روی این معیارها را بررسی و رفع کنید.
16. رشد
یکی از مهمترین متریکهایی که تمامی بازاریابان باید به دنبال آن باشند رشد است. البته تعریف هر کسب و کار از رشد متفاوت است. آیا کلمات کلیدی شما در حال رشد هستند؟ یا الگوریتمهای گوگل با ساز و کار شما سازگار نیستند؟ آیا مشتری دارید؟ بهتر است هر ماه رشد خود را نسبت به ماه گذشته بررسی کنید، رشد در فروش، رشد در کلمات پررقابت و ... .
بررسی سئو و آنالیز سئو در وبسایت مکسئو
این ابزار هوشمند با بهرهمندی از موتور "لایت هاس" از سرور ایران و انجام "بررسیهای اختصاصی" به یکی از قابل اعتمادترین ابزارهای سئو تبدیل شده است. این ابزار یک صفحه را از نظر سلامت سئو، عملکرد و سرعت و عملکرد درخواست ها بررسی میکند. این ابزار یک رتبه یا سطح (از A+ تا F) برای صفحه آنالیز شده در نظر میگیرد. از طرفی امتیاز سلامت سایت و امتیاز عملکرد CWV نیز از 100 محاسبه میشود. باید دقت داشته باشید که هر صفحه از وبسایت شما، بسته به نوع محتوا، ممکن است امتیاز متفاوتی داشته باشد.
ابزار لینکهای داخلی مکسئو این امکان را به شما میدهد تا مشکلات مخنلف یک صفحه را بررسی کنید. این نکته را باید بدانید که هر صفحه از وبسایت شما باید منحصر بفرد باشد. این ابزار مسائلی مانند وجود عنوانهای یکسان، توضیحات متای یکسان، محتوای یکسان و غیره را بررسی میکند. با بررسی خطاها این اطمینان حاصل میشود که همهی بازیکنان شما برای رقابت در زمین نتایج جستجوی گوگل آمادهاند. یکی از مهمترین نکاتی که میتواند صفحه سایت شما را مصدوم کند ایندکس نبودن یا ارسال پاسخ 404 یا 500 از سمت سرور است. با وجود چنین شرایطی صفحات شما اصلاً به رقابت وارد نمیشوند (در سایر خطاها وارد رقابت میشوند اما توان رقابت ندارند).
منابع:
databox.com/most-important-seo-kpis
searchenginejournal.com/seo-guide/top-seo-kpis