هوش تجاری چیست ؟
هوش تجاری یا Business intelligence (BI) به رویه ها و تکنولوژی هایی اشاره دارد که به جمع آوری ، ذخیره سازی و تجزیه و تحلیل داده های تولید شده یعنی داده هایی که توسط فعالیت های شرکت به وجود آمده است ، می پردازد . هوش تجاری ، در بردارنده داده کاوی ، فرآیند تجزیه و تحلیل ، تعدیل عملکردی و تجزیه و تحلیل توصیفی است .
هوش تجاری به تجزیه و تحلیل همه داده های تولید شده در تجارت و نمایش آن به صورت گزارش های ساده ، اندازه گیری عملکرد و روندهایی که منجر به تصمیم گیری صحیح مدیریت می شود ، می پردازد . هوش تجاری ، توسط گروه گارنر به سرپرستی هوارد درسنر در سال 1989 مطرح شد . هوش تجاری به مجموعه ای از مفاهیم می پردازد که باعث بهبود تصمیم گیری شود .
استفاده از هوش تجاری سبب رشد و بهبود عملکرد یک سازمان می شود . هوش تجاری ، وظیفه گردآوری ، پردازش و تحلیل حجم زیادی از داده ها می شود . هوش تجاری ، از ابزار پیشرفته تحلیل و پیش بینی سریع استفاده می کند تا به یک سازمان کمک کند سریع تر به مقاصد سازمانی خود برسد . هدف مهم هوش تجاری این است که به بهبود عملکرد سازمان منجر شود .
نیاز به هوش تجاری ، از این مفهوم سرچشمه می گیرد : مدیرانی که اطلاعات نادرست یا ناقص دارند، به طور متوسط تصمیمات بدتری نسبت به زمانی که اطلاعات بهتری داشته باشند، می گیرند . سازندگان مدل های مالی این اصل را به عنوان «آشغال در داخل، زباله بیرون» می شناسند.
هوش تجاری تلاش می کند تا به حل مشکلات از طریق تجزیه و تحلیل داده های فعلی بپردازد و با طراحی داشبوردی به تسریع تصمیمات بهتر کمک کند.
برای دریافت آخرینهای بلاگ در خبرنامه عضو شوید.
عوامل موفقیت کلیدی یا Critical Success Factors چیست ؟
عوامل موفقیت کلیدی یا CSF به موضوعی گفته می شود که در کسب و کار یا پروژه ها به موفقیت منجر می شود . عوامل موفقیت کلیدی یا عوامل حیاتی در هر سازمانی ضروری است تا به شما اطمینان دهد که کسب و کار یا پروژه تان باید بر آنچه که برای دستیابی به موفقیت انجام شود ، متمرکز می ماند .
ده عامل موفقیت کلیدی شامل موارد زیر است :
- مشارکت کاربر
- پشتیبانی اجرایی
- اهداف تجاری روشن
- بلوغ عاطفی
- بهینه سازی
- فرآیند سریع
- تخصیص مدیریت پروژه
- افراد متخصص
- اجرای درست
- ابزارها و زیر ساخت ها
عوامل موفقیت کلیدی در پروژههای هوشتجاری
وبینار عوامل موفقیت کلیدی (CSF) در پروژههای هوشتجاری (BI) ، توسط دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد . در وبینار عوامل موفقیت کلیدی (CSF) در پروژههای هوشتجاری (BI) دکتر میثم نظریانی ، مدیر محصول پروژههای هوشتجاری، دادهکاوی و مهندسی کیفیت دادهها در شرکت مدیریت فناوری بورس تهران حضور خواهد داشت . علاقه مندان می توانند برای حضور در وبینار عوامل موفقیت کلیدی (CSF) در پروژههای هوشتجاری (BI) روز دوشنبه ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۷ به آدرس https://vc.sharif.edu/ch/ie-industry مراجعه کنند .
منبع:
رهنمای رودپشتی، ف.، و محمودی، م. (1389). تبیین الگوی هوش تجاری در سیستم اطلاعات حسابداری مدیریت. مدیریت کسب و کار, 2(5), 31-51. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=204411