اگر چشم را دریچه روح بدانیم، پس سایت هم دریچه ورود به فضای دیجیتالی برندتان است. حالا برای طراحی این دریچه به استخدام فردی با مهارتهای فنی قوی، آشنا به طراحی و ذهنیت امنیتی نیاز دارید. در واقع، طراح سایت، نقشی حیاتی در ایجاد و توسعه برند دیجیتالی سازمانتان دارد.
بعلاوه به فردی با مهارتهای نرم هم نیاز دارید. طراح سایت از نزدیک با سایر طراحان، تحلیلگران و سهامداران تجاری همکاری خواهد داشت تا یک تجربه دیجیتالی درجه یک را رقم بزند.
در ادامه سوالاتی برای کمک به مصاحبه و استخدام طراح سایت مطرح خواهد شد:
1. پروژه مورد علاقه شما چه بوده و چگونه انجامش دادید؟
سوالاتی مانند این به شما کمک میکند تا سبک کاری مصاحبه شونده (نحوه حل مشکلات، مدیریت بازخورد کاربران، تضمین کیفیت و همکاری در یک محیط تیمی) را بشناسید. در واقع دستاوردهای قبلی، بهترین ملاک برای پیش بینی دستاوردهای آینده است. فقط حرف مصاحبه شونده را قبول نکنید. نمونه کارهای آنها را ببینید. با مشتریان فعلی و قبلی آنها صحبت کنید. یک طراح خوب با خوشحالی و تمایل خود، این اطلاعات را در اختیارتان قرار خواهد داد.
2. چگونه مفهومی مانند _____ را برای همکار نا آشنا به امور فنی توضیح میدهید؟
توسعه دهنده وب باید به طور کارآمد با سایر همکاران در بخشهایی مانند فروش و بازاریابی، تعامل برقرار کند. توانایی متقاضیان در برقراری ارتباط با زبانی عاری از اصطلاحات تخصصی را در مورد موضوعات زیر بررسی کنید:
- MVC (مدل، نمایشگر، کنترلگر)
- طراحی تعاملی
- پلتفرمهای ابری متداول مانند خدمات وب آمازون(AWS) و Microsoft Azure
- APIها
- معماری میکروسرویسها
3. آیا تجربه سخنرانی یا ارائه گزارش دارید؟
شاید از طراح سایت خواسته شود تا در جلسات شرکت کند و گزارشهای پیشرفت را به واحد مدیریت ارائه دهد. کارجویان حرفه ای در این حوزه، لزوماً برونگرا نیستند، فقط باید به راحتی در مقابل دیگران صحبت کنند.
4. از کدام وب سایت بدتان میآید؟ به نظرتان چه مشکلی دارد؟
این سوال، میزان علاقمندی مصاحبه شونده به طراحی خوب و توانایی حل مسئله را میسنجد. اگر کارجو فراتر از ایراد گرفتن پاسخ دهد، پس احتمالاً فردی مناسب است. طراحان سایت ماهر، دارای راه حلهای واقعی برای مسائل عملی مثل چگونگی بهبود زمان بارگذاری یا بهینه سازی تجربه کاربر هستند.
5. هنگامی که سایتی از کار میافتد، چه مراحلی را دنبال میکنید؟
رفع مشکلات، قلب طراحی وب است. بنابراین به صحبت متقاضیان استخدام در مورد رفع مشکلات توجه کنید. آیا آنها وضعیت و علل بالقوه را تحلیل میکنند؟ آیا میدانند چه زمانی و از کجا باید کمک بخواهند؟ اگر اولین راه حلشان به نتیجه نرسد، چه میکنند؟
6. از تجربه پاسخگویی به بازخورد منفی برایم بگویید.
طراحان سایت باید با بازخورد آزمایشگران نسخه بتا و کاربران واقعی مواجه شوند. گاهی اوقات این بازخوردها منفی و در نتیجه دلسرد کننده هستند. متقاضی ایده آل برای سمت طراحی سایت باید بداند که چگونه بازخورد را دریافت، تحلیل و اعمال کند. به نحوه برخورد کارجو با مسئله و رسیدن به راه حل، گوش دهید.
7. درباره سرزنش ناعادلانه به خاطر اشتباهتان و نحوه رسیدگی به آن برایم توضیح دهید.
این سوال، چالش برانگیز است؛ اما روش خوبی برای ارزیابی نگرش کارجو نسبت به کار تیمی است. اگر مصاحبه شونده، فوراً همکارانش را زیر سوال ببرد، چندان خوب نیست. شما به دنبال استخدام طراح سایت سیاستمدار هستید که به سرعت ناامید نمیشود و برای رسیدن به راهحل، تلاش میکند.
8. بزرگترین چالشهای کار در زمینه فرانت اند کدامند؟
طراحان سایت از نزدیک با بقیه تیم طراحی کار میکنند. آنها ساختار دادهها، عملکردهای در دسترس، نحوه فراخوانی APIها و پیکربندی خدمات وب را میشناسند. با این سوال، میان توسعه دهنده و طراح، تمایز قائل میشوید.
9. از پروژههایی که در اوقات فراغت دارید (یا قبلاً روی آنها کار کرده اید) برایم بگویید.
فناوری به سرعت در حال تحول است. در زمان استخدام طراح سایت به دنبال شخصی هستید که مقداری از زمانش را صرف رشد مهارتها و آشنایی با ترندهای نوظهور کند. کارجو باید بتواند در مورد برخی از پروژههای شخصی قبلی یا فعلی صحبت کند و حتی نمونه کارش را به شما نشان دهند.
10. با چه APIهایی کار کردهاید؟
همه کارجوها به سابقه کار با APIهای خدمات تجاری معروف، مانند سرویسهای ارائه شده توسط Twitter، Slack، Dropbox و مجموعه APIهای ارائه شده توسط گوگل، نیاز دارند. همچنین باید بتوانند نحوه فراخوانی توابع API و ادغام نتایج در طراحی خودشان را توضیح دهند. شاید متخصصان باتجربه به توسعه و مستندسازی APIهای خاص خودشان پرداختهاند. آنها قادرند در مورد نحوه کارشان با تیم توسعه برای ایجاد رابطهای امن و مفید صحبت کنند.
11. به کدام جنبه از آینده حرفه طراحی سایت علاقمند هستید؟
شاید متقاضیان استخدام در مورد فناوریهایی مانند Web3، پیشرفتهای هوش مصنوعی (AI)، 5G و محاسبات edge، متاورس یا هر موضوع داغ دیگری صحبت کنند. بعد میتوانید این سوال را بپرسید که آیا متقاضی میتواند مهارتهایش در این زمینهها را توسعه دهد؟ با این سوالات، گفتگو در مورد برنامه توسعه حرفهای شرکت آغاز شده و انتظارات طرفین در مورد همکاری بلندمدت را میشناسید.
12. کدام یک از سیستمهای مدیریت محتوا را بیشتر ترجیح میدهید؟
اکثر متقاضیان، تجربه کار با یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس یا جوملا را دارند. اگر چنین است، از آنها بخواهید تا درباره تمها یا ماژولهایی که ساختهاند، توضیح دهند. برخی از آنها تجربه کار با CMS هدلس (headless) و فاقد فرانت اند، یا CMS ناپیوسته (decoupled)، که در آن فرانت اند و بکاند از طریق یک لایه API در ارتباطند را دارند. تجربه در CMS هدلس یا ناپیوسته، نشانه داشتن مهارتهای توسعه وب پیشرفته است.
13. آیا تجربه SQL دارید؟
شاید طراحان سایت مستقیماً با پایگاه داده سرو کار نکنند، اما باید نحوه ساختار بندی دادهها را بشناسند. هر گونه تجربه عملی SQL، مانند کار به عنوان مدیر پایگاه داده، بسیار ارزشمند است.
14. بزرگترین تفاوت بین طراحی موبایلی و دسکتاپی چیست؟
طراحی سازگار با موبایل برای همه پروژههای وب ضروری است. بیش از نیمی از کل ترافیک سایت، حاصل از تلفن همراه است. وب سایتهای بهینه شده برای گوشیها و تبلتها هم به رتبه بهتری در نتایج جستجوی گوگل میرسند. یک متقاضی خوب برای استخدام به عنوان طراح سایت باید بداند که چگونه برای همه پلتفرمها، بهینه سازی انجام دهد. همچنین باید تفاوتهای مهم در اندازه صفحه نمایش، ورودی لمسی و تنوع در افزونههای مرورگر را بشناسند.
15. آیا میتوانید خطای این کد را پیدا کنید؟
اینکه از متقاضیان بخواهید در طول مصاحبه کد بنویسند، چندان ایده آل نیست. در عوض کدی با خطاهای استراتژیک ارائه دهید و از مصاحبه شوندگان بخواهید تا ایرادش را رفع کنند. این روش برای ارزیابی دانش فنی و میزان توجه به جزئیات، اهمیت دارد.
16. در مورد تحویل به موقع پروژه برایم توضیح دهید؟
طراحی سایت به شدت به تحویل به موقع پروژه وابسته است و فشار کاری زیادی دارد. با این نوع سوال پرسیدن، نحوه برخورد کارجو با استرس شغلی، نحوه زمانبندی و اخلاق کاری او را میشناسید. از مصاحبه شونده نمونههایی از نحوه غلبه بر موانع برای رسیدن به ضرب الاجلهای حیاتی پروژه را جویا شوید.
17. برای اطمینان از سئوی سایت از چه تاکتیکهایی استفاده خواهید کرد؟
سئو عبارت از فرایندی برای اطمینان از دیده شدن وب سایت در نتایج گوگل (و سایر موتورهای جستجو) در حین جستجوی کلمات کلیدی است. فریب طراحانی را نخورید که اصرار دارند این اتفاق پس از طراحی سایت رخ میدهد. بهترین و کارآمدترین ترفند سئو در زیربنای وب سایت شما برنامه ریزی میشود. اغلب، شاهد طراحی کل وبسایت بدون سئو هستیم و پس از آن پول زیادی برای گنجاندن این ویژگیها درخواست میشود.
18. حوزه تخصصی شما چیست؟
هیچ کس در همه چیز متخصص نیست. اگر سعی کنید در همه چیز خبره شوید، هرگز در هیچ کاری به حد متوسط هم نخواهید رسید. شاید طراح در زمینه راه اندازی فروشگاههای بزرگ تجارت الکترونیک متخصص است. هر طراح سایتی در زمینههای خاصی تخصص خواهد داشت. از هماهنگی تخصص طراح سایت با نیازهای کسب و کارتان مطمئن شوید.
19. آیا وب سایت طراحی شده به طور کامل قابل ویرایش خواهد بود؟
این یکی به خواستهها و نیازهای فردی شما بستگی دارد. اگر میخواهید بدون دانش کدنویسی تغییر متن، بنرها، تصاویر و سایر ویژگیها را انجام دهید، باید این را از قبل مشخص کنید. وقتی طراحی کامل شد، چه چیزی قابل ویرایش است و برای ویرایش چه چیزی باید به چه کسی مراجعه کرد؟
20. حقوق مدنظرتان چقدر است؟
به دنبال ارزان ترین نرخ نروید، زیرا در نهایت هزینه بیشتری پرداخت خواهید کرد. وبسایتها نوعی سرمایه گذاری هستند، اما هزینه طراحی آنها نباید به یک سیاه چاله پولی تبدیل شود. یک طراح خوب، از قبل حدود هزینهها را مشخص میکند و با شما کنار میآید تا بودجه در میانه کار به پایان نرسد.
درنهایت...
فرآیند طراحی سایت جدید یک فرآیند هیجان انگیز، اما استرس زا است. طراح سایت هم کلید اصلی تبدیل فرایند طراحی به یک کابوس یا رویا است. پس برای اطمینان از رسیدن به یک وب سایت با کیفیت باید برای استخدام طراح سایت وقت بگذارید.