مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

فیلم آموزشی فرآیند نوشتن مقاله مروری

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بلاگ

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

ارتباط سئو با رتبه بندی وب سایت دانشگاه ها در نظام رتبه‌بندی وبومتریکس


رتبه بندی وبومتریکس، دوبار در سال یعنی در ماه های ژانویه و جولای اعلام می شود.

یکی از موضوعات مهمی که این روزها در محافل دانشگاهی و پژوهشی مطرح است، رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی است. هرچند سالیان زیادی است که سیستم های رتبه بندی دانشگاه ها به وجود آمده اند اما در چند سال اخیر توجه دانشگاه ها و همین‌طور مخاطبین آنها به این رتبه بندی ها زیاد شده است. شاید قبلا رتبه های دانشگاه ها در منابع ، خبری منتشر می شد اما اکنون بسیاری از دانشجویان برای انتخاب دانشگاه، به رتبه دانشگاه ها توجه می کنند. یکی از نظام های رتبه بندی مشهور دانشگاه ها ، آزمایشگاه سایبرمتریکس اسپانیا است که نظام رتبه بندی را به نام وبومتریکس[1] را در سال 2004 مطرح کرد. اساس کار نظام وبومتریکس بر اساس رتبه بندی وب سایت های دانشگاه ها است. با توجه به رشد سریع استفاده از فضای مجازی، اهمیت وب سایت های دانشگاه ها بیش از گذشته مطرح شده است. امروزه وب سایت دانشگاه، ویترین آن دانشگاه محسوب می شود و در جذب مخاطب تاثیر مهمی دارد. اکنون تعدادی از دانشگاه ها متوجه این اهمیت شده اند و وارد رقابت جهت بالا بردن رتبه وبومتریکس خود شده اند.  نکته جالبی که وجود دارد اینست که بین رتبه دانشگاه ها در نظام های رتبه بندی دانشگاهی و رتبه بندی وبومتریکس رابطه های معناداری وجود دارد. این بدین معنی است که دانشگاه هایی که بر روی رتبه وبومتریکس خود کار می کنند، با یک تیر دو نشان می زنند و رتبه دانشگاه خود را نیز در نظام های رتبه بندی دانشگاهی بالا می برند.

برای دریافت آخرین‌های بلاگ در خبرنامه عضو شوید.

 رتبه بندی وبومتریکس، دوبار در سال یعنی در ماه های ژانویه و جولای اعلام می شود.  رتبه‌بندی وبومتریکس از چهار معیار اصلی را برای رتبه بندی وب سایت دانشگاه ها استفاده می‌کند: 1. حضور(presence)، 2. قابل رویت بودن (visibility)، 3. شفافیت (transparency) و 4. تعالی (excellence) . البته وزن این معیارها متفاوت است و هر سال مقداری تغییر می کند به نحوی که شاخص حضور در سال 2022 صفر شده است. در حال حاضر شاخص قابل رویت بودن با مقدار 50% بیشترین تاثیر را در رتبه بندی وبومتریکس دارد. پس از آن شاخص تعالی با 40% بیشترین اهمیت و شاخص شفافیت با 10% کمترین میزان تاثیر را در این رتبه بندی دارد. شاخص قابل رویت بودن بر اساس تعداد لینک هایی است که به وب سایت دانشگاه ارجاع می دهند. معیار تعالی از تعداد مقالات منتشر شده اعضای هیات علمی دانشگاه که در سایمگو نمایه شده، تشکیل شده است و معیار شفافیت از تعداد استنادات مقالات اعضای هیات علمی در گوگل اسکلار محاسبه می شود.

اما جدا از رتبه بندی وبومتریکس، رتبه بندی وب سایت ها یک موضوع جذاب بازاریابی بوده است. آنچه ما بیشتر در دنیای بازاریابی دیجیتال و تجارت الکترونیکی می بینیم موضوع داغ سئو است. آنچه بیشتر اصطلاحا در بازار کار رونق دارد بهبود سئو شرکت ها و بنگاه ها است و رقابت تنگاتنگی برای بهبود رتبه سئو وجود دارد. در اینجا سوالی مطرح می شود که آیا رابطه ای بین معیارهای سئو و رتبه وبومتریکس وجود دارد یا خیر؟ این سوال باعث انجام یک تحقیق کاربردی با عنوان " تحلیلی بر تاثیر سئو روی رتبه وب سایت دانشگاه ها" شد. بر اساس این مطالعه مشخص شد برخی شاخص های سئو می تواند روی رتبه وبومتریکس تاثیر داشته باشد. هدف از این تحقیق این بود که نشان دهد تا چه حد معیارهای سئو می تواند روی رتبه وب سایت دانشگاه تاثیر داشته باشد؟ به این منظور پس از استخراج امتیاز 38 شاخص مهم سئو، دانشگاه های منتخب بوسیله ابزارهای مختلف سئو، عملیات تجزیه و تحلیل اطلاعات همراه با اعمال قوانین انجمنی بر روی دادها انجام شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد برخی از معیارهای سئو مثل تعداد بک لینک، رتبه الکسا و پیج رنک تاثیر مستقیم و قابل توجه بر روی رتبه وب سایت دانشگاه ها دارند و در این راستا قوانین انجمنی معناداری استخراج شد. این مقاله در پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات – ایرانداک با درجه علمی پژوهشی منتشر شده و در پایگاه مرکز اطلاعات علمی نمایه شده است. مقاله مذکور تا کنون در پایگاه مرکز اطلاعات علمی بیش از سیصد بازدید داشته و یک استناد نیز دریافت کرده است.

انتشار چکیده مقالات در بلاگ مرکز اطلاعات علمی

محققان می‌توانند چکیده مقالات خود را برای انتشار در بلاگ مرکز اطلاعات علمی، به ادرس dataanalytics@sid.ir ارسال کنند.

نحوه ارجاع به مقاله

کهزادی سیف آباد، م.، و شایگان فرد، م. (1398). تحلیلی بر تاثیر سئو بر روی رتبه وب سایت دانشگاه ها. پردازش و مدیریت اطلاعات (علوم و فناوری اطلاعات), 34(4 ), 1799-1822. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=513356

Kouhzadi Seyfabad, M., & Shayegan Fard, M. (2019). An Analysis of the Impact of SEO on University Website Ranking. IRANIAN JOURNAL OF INFORMATION PROCESSING & MANAGEMENT (INFORMATION SCIENCES AND TECHNOLOGY), 34(4 ), 1799-1822. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=746930

 

 

 


[1]Webometrics

لینک کوتاه

لینک کوتاه

بازگشت به بالا

پست های مرتبط

بازخوانی مقاله سرطان پستان در ايران: ميزان ها، پراکندگی و عوامل مرتبط

تاریخ: 1397/11/15

بازدید: 1958

1397

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

بازخوانی مقاله به مناسبت روز جهانی سرطان

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button