بعد از انتشار مقاله، برای اینکه به مخاطب آگاهی بیشتری داده شود لازم است توضیح دهید که مقاله شما حاصل از طرح تحقیقاتی یا پایان نامه بوده است. بعد از انتشار مقاله، اکثر محققان تصور میکنند که کارشان تمام شده و دیگر نیاز به کاری نیست. اما بعد از انتشار مقاله، لازم است تا نتایج مقاله تان را برای عموم منتشر کنید تا پژوهش تان برای همیشه در ذهن مخاطب باقی بماند. پس بعد از انتشار مقاله، آن را حفظ کنید، باقی بمانید و اثر بخش باشید.
چرخه تولید دانش
1.آغاز پژوهش، 2. انتشار دستاوردهای پژوهش به صورت مقاله، پروانه ثبت اختراع و غیره، 3. ترویج و توزیع دانش و 4. به کارگیری دانش تولید شده.
تاثیر[1] تحقیقاتی چیست؟
اثرگذاری پژوهش در تعریف، یعنی میزان خوانده شدن پژوهش علمی و به کارگیری پژوهش، یعنی به کار بردن نتایج پژوهش در جامعه و استفاده از آن در جامعه تاثیر تحقیقاتی. تاثیر تحقیقاتی به این نکته توجه میکند که کار پژوهشی شما چقدر خوانده شده، مورد بحث قرار گرفته و چه میزان توسط جامعه علمی و غیر علمی مورد توجه بوده است.
علاوه بر این، در تعریف دیگری از تاثیر تحقیقاتی این گونه بیان شده که: چقدر پژوهش شما بر جامعه غیر علمی اثر داشته است. به هر تغییر و یا بهبودی که تحقیق شما باعث آن بوده تا مردم زندگی بهتری داشته باشند، اثربخشی پژوهشی گفته میشود. هر پژوهشی که بتواند دنیا را جای بهتری برای زندگی کند، اثر بخشی می گویند. به عبارت دیگر، پژوهشی که بتواند روی مردم اثر بگذارد و تاثیر زیادی بر زندگی خارج از جامعه علمی داشته باشد، تاثیر تحقیقاتی یا اثربخشی گفته میشود. به تاثیر واقعی و ملموس پژوهش بر جامعه غیر علمی، تاثیر تحقیقاتی گفته میشود.
در خروجی هر پژوهشی، رویکردی وجود دارد. این خروجی انواع مختلفی دارد: یکی از این انواع سیاست است آیا پژوهش توانسته رویکرد سیاسی خاصی را تغییر دهد؟ آیا پژوهش توانسته منجر به تغییر مثبتی در جامعه شود؟ آیا پژوهش توانسته از نظر اقتصادی زندگی مردم را بهبود ببخشد؟ آیا پژوهش منجر به کم شدن تصادفات شده است؟ آیا بیکاری را کم کرده و باعث افزایش رفاه اجتماعی جامعه شده است؟
حالا اگر شما محققی هستید که به دنبال انتشار مقاله اید و یا در حال تدوین طرح یا پایان نامهای هستید این سوال ممکن است برای تان مطرح شود که چه موقع باید به impact پژوهش مان فکر کنیم؟ بهترین زمان برای فکر کردن به impact تحقیقاتی مان، موقع طراحی مطالعه است.
برای داشتن تاثیر زیاد در پژوهش لازم است تا عنوان مناسبی را برای آن انتخاب کنیم. بهتر است عنوان، کوتاه، ساده و روشن باشد. عنوان مناسب منجر به تاثیر بالا میشود.
تاثیر پژوهش به دو صورت تعریف میشود: تاثیری که پژوهش بر جامعه غیر علمی دارد و دومی، تاثیر آن بر جامعه علمی. به تاثیر پژوهش بر جامعه علمی، استناد گفته میشود. استناد یعنی اینکه مقاله شما چه مقدار بر سایر مقالات تاثیر گذاشته است و سایر محققان از آن استفاده کردهاند. مقاله شما چند بار توسط سایر محققان در جامعه علمی استفاده شده است؟ منبع شمارش تاثیر پژوهش بر جامعه علمی پایگاههای استنادی مثل اسکوپوس و وب آو ساینس است.
برای دریافت آخرینهای بلاگ در خبرنامه عضو شوید.
تاثیر تحقیقاتی انواع مختلفی دارد:
- Social impact: مقاله چند بار توسط مردم به اشتراک گذاشته شده است؟
- Clinical impact: اثربخشی پژوهش روی بیماران چقدر است؟
- Economic impact: اثربخشی پژوهش روی اقتصاد چه مقدار است؟
- Environmental impact: اثربخشی پژوهش روی محیط زیست چقدر است؟
- Impact on health and well being: اثربخشی پژوهش روی سلامت چه مقدار است؟
- Policy impact: اثربخشی کمک به سیاست گذاران در قانون چه مقدار است؟
- Technological development: تاثیر یا اثربخشی پژوهش بر تکنولوژی چه میزان است؟
برای اثر بخشی پژوهش دو مرحله وجود دارد. قبل از انجام پزوهش و بعد از انتشار مقاله. پیش از انتشار مقاله، لازم است تا موضوع خوبی را برای پزوهش انتخاب کنیم. این موضوع باید کاربردی و به روز باشد. علاوه بر این، برای خود همکاران بینالمللی انتخاب کنید. پژوهشها نشان داده تاثیر زیادی میان تعداد استنادات و تعداد همکاران بینالمللی وجود دارد.
بعد از انتشار مقاله موارد زیر را برای اثربخشی بیشتر انجام دهید:
- عنوان خود را استناد پذیر کنید.
- چکیده، مقدمه و نتیجهگیری مناسب و روشنی در مقاله خود بنویسید.
- داشتن چکیده تصویری.
- ذکر مهمترین دستاوردهای مقاله در چهار جمله که در مجلات بینالمللی Highlights خوانده میشود. از Highlights به عنوان کپسول مقاله یاد میشود به دلیل اینکه کوتاهتر از چکیده مقاله است.
پس از اینکه مقاله شما برای انتشار آماده شد انجام چند نکته میتواند به افزایش تاثیر تحقیقاتی شما کمک کند. در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد:
- انتخاب مجله مناسب برای انتشار: قبل از اینکه مجلهای برای انتشار مقاله پیدا کنید از سرویسهای پیشنهاد دهنده مجلات استفاده کنید. این سرویسها به شما کمک میکنند تا بهترین مجله را در موضوع مقاله خود پیدا کنید. علاوه بر این، مجلات به دو صورت عام وجود دارند: مجلات دسترسی آزاد و مجلات غیر دسترسی آزاد. مقالاتی که در مجلات با دسترسی آزاد منتشر میشوند شانس بیشتری برای رویت پذیری دارند.
- توجه به پایگاههایی که مجله را نمایه میکند: توجه به این نکته که مجلهای که مقاله شما در آن منتشر شده، در کدام پایگاههای استنادی نمایه میشود میتواند به افزایش رویت پذیری[2] و در نتیجه افزایش تاثیر تحقیقاتی شما شود. در مجلات داخلی، مرکز اطلاعات علمی و در مجلات بینالمللی پایگاههای اسکوپوس، وب آو ساینس و اگر مقاله شما در حوزه موضوعی پزشکی است، پابمد، باعث افزایش رویت پذیری مقاله میشود. به دلیل رایگان بودن پایگاه پابمد، چنانچه مجله در این پایگاه نمایه شود شانس بیشتری برای دیده شدن دارد.
- انتشار مقاله در سرویسهای پیش چاپ[3] نیز میتواند باعث افزایش رویت پذیری و تاثیر تحقیقاتی شما شود. سرویس های پیش چاپ مثل آکایو[4] میتواند به این امر کمک کند.
- از شبکههای اجتماعی برای افزایش تاثیر تحقیقاتی خود استفاده کنید. شبکههای اجتماعی به دو نوع تقسیم میشوند: عمومی و علمی. عمومی مانند توییتر و شبکههای اجتماعی علمی مثل ریسرچ گیت، آکادمیا، پابلونز و گوگل اسکالر.
نتیجه گیری
انتشار مقاله یکی از مهمترین دستاوردهای پژوهش هر محقق است ولی پس از انتشار مقاله، کار محقق تمام نمیشود. بهتر است محقق با بکارگیری تمامی ترفندها بتواند مقاله خود را به جامعه غیر علمی نشان دهد و دستاوردهای پژوهش خود را برای مردم ذکر کند. مهمترین تاثیر تحقیقاتی، کمک به مردم و تاثیر در جامعه است تا بتواند زندگی بهتری را برای مردم فراهم کند.