مدیریت فروش کالا یا خدمات، از مهمترین بخشهای هر کسب و کاری است. اشخاص با استراتژیهای فروش مختلف، میتوانند تاثیر زیادی در فروش داشته باشند. مدیر فروش شخصی است که با گذراندن دورههای مدیریتی لازم، تجربه و دانش کافی برای مدیریت فروش کالا یا خدمات را دارد.
قبل از استفاده از تخصص چنین شخصی، شما باید یک قراردادی استخدامی با او امضا کنید. زیرا ماهیت کاری مدیر فروش مستمر است و باید با او قرارداد کار امضا شود. برای چنین مواقعی، از نمونه قرارداد مدیر فروش استفاده میشود.
با تنظیم و امضای این قرارداد، تعهداتی برای کارفرما و مدیر فروش ایجاد میشود. در این مقاله به شرایط نمونه قرارداد استخدامی بالا میپردازیم و نکات قانونی تنظیم آن را شرح میدهیم. توجه داشته باشید که نکات بیان شده در این مقاله، در اعتبار توافقات استخدامی شما موثر است.
چرا از لحاظ قانونی، قرارداد کار مدیر فروش قابل استناد است؟
نمونه قرارداد مدیر فروش ، تعهدات کارفرما و مدیر فروش را به طور مکتوب و مستند دربرمیگیرد. به همین خاطر این قرارداد به عنوان یک سند است. به عبارت دیگر اگر شما تمامی نکات و شرایط قانونی را در زمان تنظیم این قرارداد استخدام رعایت کرده باشید، کلیه تعهدات و آثار ناشی از آن دارای اعتبار قانونی است. به همین ترتیب در صورت نیاز شما میتوانید مفاد قرارداد را در مواقع تخلف طرفین مورد استناد قرار دهید.
حال فرض کنید شما توافقات کاری خود را به صورت شفاهی رد و بدل کردهاید. در این حالت توافقات شما از قدرت استنادی لازم برخوردار نخواهد بود. زیرا هیچ قرارداد مکتوب و مستندی میان شما و طرف مقابلتان امضا نشده است. قراردادهای غیر مکتوب کار، به مرور زمان از یاد طرفین میروند یا مفاد آنها تغییر میکند.
از سوی دیگر روابط کاری، در تمامی سطوح بسیار حساس هستند. تنظیم نکردن یک قرارداد مستحکم و قابل استناد، تنها بستر ایجاد اختلاف را بیشتر میکند. پس به شما توصیه میکنیم که برای کسب اطمینان بیشتر، حتما توافقات خود را با مدیر فروش در قالب نمونه قرارداد فوق تنظیم کنید.
نمونه متن قرارداد استخدام مدیر فروش را باید طبق چه قانونی تنظیم کرد؟
نمونه قرارداد شرکت با مدیر فروش ، در دسته قراردادهای کاری قرار میگیرد. قراردادهای کار، ضوابط و شرایط منحصر به فرد خود را دارند. یعنی اگر شما چهارچوب مختص آن را رعایت نکنید، قانونگذار اثری برای قرارداد و توافقات شما قائل نمیشود. قانون کار، قانونی است که بر نمونه قرارداد استخدامی بالا نظارت دارد. این قانون به صورت جامع، شرایط تنظیم انواع قراردادهای استخدامی را تعیین و تکلیف میکند. بنابراین اگر شما در زمان تنظیم این قرارداد حداقلهای قانون کار را رعایت نکنید، توافقات شما معتبر شناخته نخواهد شد.
-2.png)
ساعت کاری مدیر فروش را چگونه در نمونه قرارداد مدیر فروش مشخص کنیم؟
صفر تا صد قرارداد کاری مدیر فروش ، باید مطابق با قانون کار تنظیم شود. در خصوص ساعات کاری مدیر فروش نیز شما باید به قانون کار مراجعه کنید. مطابق با قانون کار، ساعت کاری ساعتی است که کارپذیر زمان و نیروی خود را برای انجام تعهدات قراردادی به کارفرما اختصاص میدهد. در ماده 51 قانون کار، ساعت کاری 8 مقرر شده است. البته در این قانون استثنائاتی برای ساعات کاری کارپذیران در نظر گرفته میشود.
در خصوص قرارداد فوق نیز شما باید ساعت کاری مدیر فروش را به نوعی تعیین کنید که از 8 ساعت بیشتر نشود. در حقیقت اگر شما با مدیر فروش توافق کنید که او کمتر از 8 ساعت برای شما کار کند، این موضوع مشکلی در اعتبار قرارداد شما ایجاد نخواهد کرد. اما در صورتی که شما در قرارداد کار موقت ساعت کاری را بیش از 8 ساعت در نظر بگیرید، بر خلاف قانون عمل کردهاید.
البته قانون کار دارای شرایطی برای اضافه کاری مدیر فروش است. مطابق با ماده 59 قانون کار، کارفرما میتواند تحت شرایطی، از مدیر فروش درخواست کار مازاد کند. این ماده بیانگر آن است که اگر مدیر فروش راضی باشد، کارفرما میتواند با پرداخت چهل درصد اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی، به ایشان کار مازاد محول کند. باید اشاره داشت که مطابق با ماده 59، مدیر فروش نمیتواند بیش از 4 ساعت در روز اضافه کاری کند. البته در صورتی که مدیر فروش رضایت داشته باشد، اضافه کاری بیش از 4 ساعت در روز برای مدیر مقدور خواهد بود.
حقوق و مزایای مدیر فروش، بر چه مبنایی در قرارداد کار مدیر فروش تعیین میشود؟
یکی از مهمترین ارکان نمونه قرارداد مدیر فروش ، حقوق و مزایا مدیر فروش است. شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که این حقوق و مزایا را باید چگونه تعیین و به مدیر پرداخت کرد؟ در پاسخ باید گفت که کلیه حقوق و مزایای مدیر فروش در این قرارداد، بر اساس شرایط مقرر در قانون کار تعیین میشود. البته قانون کار در این زمینه، حداقل حقوق و مزایا را مشخص کرده است. به این معنا که شما قادرید حقوق و مزایایی بیش از قانون کار به مدیر فروش خود پرداخت کنید.
ماده 34 قانون کار، کلیه حقوق و مزایای مدیر فروش را تحت عنوان حق السعی خاطر نشان کرده است. در واقع حق السعی تمام مبالغی است که مدیر فروش از کارفرمای خود دریافت میکند. برای مثال هزینههای مسکن، کمک عائله مندی، هزینه خوار و بار، حقوق و پاداش، به عنوان حق السعی مدیر فروش به شمار میرود.
آیا میتوان برای نمونه متن قرارداد استخدام مدیر فروش شرط محرمانگی و عدم رقابت تعیین کرد؟
دو شرط محرمانگی و عدم رقابت، از شرایطی هستند که در قراردادهای کار به وفور مورد توجه قرار میگیرند. در خصوص شرط محرمانگی باید گفت که به طور کلی حفظ محرمانگی اطلاعات کارفرما، از تعهدات کلی کارپذیران است. اما مجددا این امکان برای کارفرما وجود دارد که برای حفظ اطمینان بیشتر، شرط محرمانگی را در قالب بندی جداگانه در قرارداد قید کند.
در زمینه استخدام مدیر فروش، شما نیز میتوانید این بند را در نمونه قرارداد مدیر فروش بنویسید. به موجب این بند مدیر فروش باید در تمام مدت قرارداد و نیز پس از خاتمه آن، کلیه اطلاعات محرمانه کارفرما را حفظ و از افشای آنها خودداری کند. در صورتی که مدیر به این تعهد خود عمل نکند، ایشان موظف میشود که کلیه خسارات وارد شده به کارفرما را جبران کند.
عدم رقابت، بندی دیگری است که کارپذیر را از همکاری با رقبای کارفرما منع میکند. یعنی کارپذیر باید پس از خاتمه قرارداد، از همکاری با رقبای استخدام کننده خود خودداری ورزد. شما میتوانید بند عدم رقابت را در قرارداد فوق لحاظ کنید. در صورتی که مدیر فروش از تعهدات بند عدم رقابت سرپیچی کند، شما میتوانید ضمانت اجرایی را از ایشان مطالبه کنید. به خاطر داشته باشید که مبلغ ضمانت اجرای تعهدات بند محرمانگی اطلاعات و عدم رقابت، در زمان تنظیم نمونه قرارداد شرکت با مدیر فروش مشخص میشود.