تمام کسبوکارها با امور حسابداری و اقتصادی سروکار دارند؛ برخی از صاحبان کسبوکار خودشان میتوانند امور مالی و حسابداری را انجام دهند و برخی وقت یا علم کافی برای این کار ندارند. ازآنجاییکه امور مالی و حسابداری از اهمیت فراوانی برخوردار است، هرکسی نمیتواند بهخوبی از عهده این کار برآید؛ ازاینرو صاحبان کسبوکارها نمیتوانند به هر شخصی اعتماد کرده و این امور مهم را به او بسپارند. بهمنظور حل مسائل و امور مالیاتی و حسابداری، شرکت حسابداری ایجاد شده است تا صاحبان مشاغل بتوانند بدون دغدغه و بهراحتی امور مالی خود را کنترل کنند. در شرکتهای حسابداری افراد خبره و باتجربهای مشغول به کار هستند تا خدمات تخصصی را به مشتریان خود ارائه دهند.
-1.png)
استخدام یک حسابدار بهتنهایی کار دشواری است و به همین دلیل صاحبان کسبوکارها ترجیح میدهند با شرکتهای حسابداری همکاری نمایند. همکاری با این شرکتها موجب میشود تا هزینههای شما برای حسابداری تا حدود زیادی کاهش یابد. همکاری کارفرمایان با شرکتهای حسابداری معتبر موجب آسودگی خاطر آنها میشود؛ زیرا این شرکتها در صورت بروز هرگونه مشکلی پاسخگو خواهند بود.
انواع شرکت حسابداری
شرکتهای حسابداری موجود از لحاظ حیطه ارائه خدمات، به سه صورت وجود دارند که عبارتاند از:
1. شرکت حسابداری مشاوره
بعضی از شرکتهای حسابداری محاسبات و مدیریت امور را انجام نمیدهند و کار آنها ارائه مشاوره به صاحبان کسبوکار است. شرکتهای حسابداری مشاورهای، در حقیقت برای امور گوناگونی همچون کارهای مالیاتی، انتخاب بهترین نوع نرمافزار، امور مالی، امور حسابداری و… تنها مشاوره میدهند و کاری فراتر از مشاوره انجام نمیدهند. صاحبان کسبوکارها و شرکتها هنگامی از شرکت حسابداری مشاورهای کمک دریافت میکنند که نیروهای متخصص و ماهر در اختیار دارند و میخواهند که از درستی امور خود اطمینان حاصل کنند. شرکتهای بازرگانی و تجاری که فعالیت آنها بسیار گسترده و پیچیده است، حتماً در کنار نیروهای ماهری که دارند به مشاوره و کمک شرکتهای حسابداری نیاز پیدا میکنند.
2. شرکت حسابداری نظارت
در کنار شرکتهای حسابداری مشاورهای، شرکتهای حسابداری دیگری نیز وجود دارند که وظیفه نظارت و رسیدگی به امور مالی و حسابداری را بر عهده میگیرند. بهطورکلی باید بیان کرد که این شرکتها بر اسناد و تمام امور مالیاتی و مالی و سایر خدمات، بهصورت دائمی نظارت میکند. این نوع شرکتهای حسابداری میتوانند خدمات مشاوره را نیز بهخوبی ارائه دهند. صاحبان مشاغل و شرکتهای مختلفی که نیروی ماهر و متخصص ندارند، میتوانند از این شرکتها کمک دریافت نمایند.
-2.png)
3. شرکت حسابداری با انجام وظایف کامل
برخی از شرکتهای حسابداری قابلیت انجام تمام امور را دارند؛ یعنی هم مشاوره میدهند و هم بر تمام امور مالی و حسابداری شما نظارت کرده و آنها را انجام میدهند. این شرکتها حتی ممکن است بهمنظور انجام بهتر امور، یک یا چند نیروی ماهر و متخصص را به محل کار شما ارسال نمایند. شرکت حسابداری که تمام وظایف را بر عهده میگیرد، موظف به رسیدگی تمام امور حسابداری و مالی شرکت طرف قرارداد است؛ این شرکت باید بتواند بدون هیچگونه نقص و مشکلی تمام امور محول شده را انجام دهد.
دستهبندی وظایف انواع شرکت حسابداری
علاوه بر دستهبندی ذکر شده، شرکتهای حسابداری بر اساس وظایفی که دارند نیز تقسیمبندی میشوند. در بعضی مواقع شرکت حسابداری خدمات تخصصی را ارائه میدهد و گاهی بخشی از خدمات را بر عهده میگیرد؛ ازاینرو باتوجه به نوع خدماتی که این شرکتها ارائه میکنند، به سه دسته تقسیمبندی میشود که عبارتاند از:
- ارائه خدمات حسابداری و مالی: این دسته شامل خدماتی همچون تهیه صورتهای مالی و بستن حسابها، امور پرسنلی و اداری، تهیه ترازنامه، کنترل و تجزیهوتحلیل حسابها و تهیه دفاتر قانونی میشود.
- خدمات مالیاتی: این دسته از خدمات شرکت حسابداری تنظیم و ثبت گزارش فصلی، ثبت اظهارنامه ارزشافزوده، تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی و تمام خدمات حوزه مالیاتی را برعهده دارد.
- خدمات اداری و پرسنلی حسابداری: این دسته از خدمات شرکتهای حسابداری کارهایی از قبیل تنظیم و انعقاد انواع قراردادهای کارکنان، کارتزنی، ثبتنام بیمهای، تهیه و ارسال لیست بیمه، حضوروغیاب کارمندان، پرداخت حقوق و مزایا، تهیه و ثبت و تنظیم کارکرد کارکنان، انجام امور کارگزینی، محاسبه اضافهکاری و تعطیلات را به انجام میرساند.
وظایف شرکت حسابداری
از جمله وظایف شرکت حسابداری میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- اعزام نیروی حسابداری
- جمعآوری روزانه تمام مدارک نقدی
- طراحی و اصلاح کدینگ
- تأیید صحت اسناد و مدارک صادر شده
- بررسی و انجام امور مالی و مالیاتی شرکتها
- انجام فعالیتهای بیمهای
- کسب اطمینان از صحت شرح جزئیات تمام امور مالی
- بررسی شمارههای درج شده بر روی اسناد و مدارک ارائه شده
- صدور تمام مدارک حقوق پرسنل، مزایا و مساعدات
- امضای اسناد و نامههای حسابداری صادر شده بر حسب دستورالعمل ارائه شده
- بستن حسابها
- نگهداری از لیست حقوق پرداخت شده
- نگارش و صدور لیست هزینهها با مدارک موردنیاز
- کنترل تمامی حسابهایی که شرکت کارفرما در بانک دارد؛ دقت فرمایید که بررسی حساب شخصی وظیفه حسابدار نیست.
- تنظیم صورت وضعیت پروژهها
- پیگیری تمامی امور مربوط به بانک اعم از چکها و قسطها
- تفکیک سند و مدارک حسابهای گوناگون
- تنظیم کردن گزارشهای ماهیانه از حسابهای مشخص و بنا بر درخواست کارفرما
- تنظیم گزارشهای ماهیانه برای تشخیص منابع و مصارف اصلی
- تهیه گزارش از حسابهای گوناگون و تأیید آنها
- رفع هرگونه مشکل در حسابها
- ثبت تمام اسناد و تهیه خلاصه روزانه از امور
- کنترل تمامی اسنادی که دررابطهبا کسری یا فزونی حسابها قرار دارند
- بایگانی بهموقع اسناد بهصورت واضح و طبقهبندیشده
- تهیه و تنظیم ترازهای گوناگون بهصورت اختتامیه و افتتاحیه
- بررسی تمام حسابها و رفع مشکلات و مغایرتهای آنها
- اصلاح هرگونه اشکالات وارد شده به اسناد صادر شده قبلی
- تهیه ترازنامه مالیاتی بهصورت ماهانه و دقیق
- تنظیم آمار و ارقام و گزارشاتی که باتوجهبه دستورات هر کسبوکاری، برای شرکت حسابداری تعیین شده است.
- انجام دیگر وظایف در حیطه مالی باتوجهبه درخواست کارفرما
-3.jpg)
نکات مهم در انتخاب شرکتهای حسابداری
هنگام انتخاب یک شرکت حسابداری باید به نکاتی توجه نمایید تا بتوانید بهترین شرکت را با بهترین خدمات انتخاب کنید. محول کردن امور حسابداری یا دریافت مشاوره از یک شرکت معتبر اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا این امور بسیار حساس و پیچیده هستند و در صورت بروز یک مشکل کوچک، تمامی حسابها دچار خلل میشوند. برخی از نکات مهم در انتخاب شرکتهای حسابداری عبارتاند از:
- سابقه کاری شرکت موردنظر را به دقت بررسی و سعی کنید از خدمات شرکتی استفاده نمایید که معروفتر است.
- اعتبار شرکت موردنظر به عوامل گوناگونی همچون سطح کارمندان و قدمت شرکت وابسته است؛ این عوامل را به دقت مورد بررسی قرار دهید. برخورداری از نیروهای ماهر و متخصص تنها در یک شرکت معتبر امکانپذیر است.
- متعهد بودن و پذیرش مسئولیت و وظایف، از مهمترین ویژگیهای یک شرکت حسابداری است.
- رفتار مناسب و حرفهای با مشتری به طور غیرمستقیم باعث رشد کسبوکار شما میشود.
- انجام تمام امور در موعد مقرر باعث میشود که نظم شرکت شما دوچندان شود.
- مدیریت صحیح امور و توانایی حل مشکلات نیز از دیگر ویژگیهای یک شرکت معتبر است.
سخن پایانی
امروزه امور مربوط به حسابداری نقش پررنگی در جامعه پیدا کردهاند؛ بهطوری که تمامی مشاغل به حضور یک حسابدار ماهر نیاز دارند. گاهی پیدا کردن یک حسابدار کار بسیار دشواری برای صاحبان مشاغل محسوب میشود؛ ازاینرو شرکت حسابداری به وجود آمده است. شرکتهای حسابداری به سه صورت وجود دارند؛ برخی از آنها فقط مشاوره میدهند؛ برخی بر امور نظارت میکنند و بعضی از این شرکتها تمامی امور را بر عهده میگیرند. انتخاب یک شرکت معتبر حسابداری در رشت کار سادهای است؛ شما میتوانید با پرسوجو کردن از دیگران، جستجو در اینترنت و بررسی شرکتهای مختلف یک شرکت مناسب برای امور حسابداری خود پیدا نمایید.