مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

فیلم آموزشی فرآیند نوشتن مقاله مروری

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بلاگ

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

چگونه مقاله علمی بنویسیم (قسمت سوم)


نگارش بخش یافته ها در مقاله علمی

در قسمت اول چگونه مقاله علمی بنویسیم به معرفی مقاله علمی و قسمت های مهم مقاله پرداختیم. در قسمت دوم نیز به مسائل و نکات مربوط به نگارش مقدمه و اهمیت مقدمه در مقاله علمی پرداخته شد. در این قسمت از چگونه مقاله علمی بنویسیم به نگارش بخش یافته های مقاله علمی خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که این سلسله از بحث ها با عنوان چگونه مقاله علمی بنویسیم، بیشتر مربوط به حوزه موضوعی پزشکی است.

نگارش بخش یافته ها در مقاله علمی

بخش یافته های مقاله علمی تلاش می‌کند تا به توصیف مواردی که در مقاله تان مشاهده کردید بدون تحلیل یا بحث، بپردازد. در بخش یافته های مقاله عملی نیازی به توصیف روش استفاده شده در مقاله نیست. روشی که در مقاله تان استفاده کردید، قبلا در بخش روش ذکر شده و نیازی به توضیح در مورد آن در بخش یافته ها نیست. خوانندگانی که نیاز دارند از روش مقاله شما با خبر شوند، باید به بخش یافته ها مراجعه کنند.

نیازی به تفسیر یا اظهار نظر در بخش یافته های مقاله نیست، بنابراین به کار بردن اصطلاحاتی مثل "به طرز شگفت انگیزی[1]" یا "جالب است که ...[2]"، در بخش یافته ها مناسب نیست. شما باید به توصیف یافته ها بر اساس هر روشی که در بخش روش شناسی به آن اشاره کردید بپردازید، و خوانش مقاله تان را آسان کنید. پس بهتر است یافته های مقاله را به ترتیب آنچه که در بخش روش شناسی آوردید، ذکر کنید. به همین ترتیب، استفاده از عناوین فرعی بر اساس آنچه که در بخش روش شناسی ذکر کردید، می تواند به نگارش بخش یافته های مقاله کمک کند.

پاراگراف اول بخش یافته های مقاله باید با یک نتیجه از مقالات قبلی نگارش شود : مثال، مقاله ... با مقدار ... نشان داد که، سپس نتایج مشاهدات خود را با مراجعه به جداول یا نمودارهای مربوط به مقاله خود به تفصیل شرح دهید (مثال، درمان زخم ها با استفاده از داروی A موثرتر از داروی B بود). همانند بخش روش شناسی، یافته ها باید با افعال ماضی استمراری imperfect نگارش شود (مثال: شاخص A با شاخص B رابطه معنادار دارد).

سوال اصلی برای محققان زمانی که قسمت یافته های مقاله علمی را می‌نویسند این است که آیا نتایج را در این قسمت بیاورند یا اینکه فقط از جدول و نمودار استفاده کنند. قوانین سخت گیرانه ای در این مورد وجود ندارد. قسمت یافته های مقاله می تواند به صورت ساده توصیف کوتاه یک یا دو خطی در مورد مقاله باشد.

جدول ها باید برای داده هایی مثل ویژگی های پایه، درمان ها که در آن متغیرهای یکسان برای دو یا چند گروه توصیف می‌شوند، استفاده کند. همچنین جدول ها دربردارنده مهم ترین نتایج هستند و باید به قدری کافی باشند تا به خواننده درک روشنی از یافته های مقاله شما بدهد. نمودارها در مواردی که منبع داده برای نمایش خیلی پیچیده باشند برای نمایش یا تصویر به کار می روند. رابطه ها و روندها قابلیت نمایش گرافیکی در نمودارها را دارند. ممکن است در تعداد نمودارها و جدول ها محدودیتی وجود داشته باشد، بنابراین قبل از درج نمودار و جدول به دستورالعمل نویسندگان مجله مورد نظرتان توجه کنید. توجه داشته باشید که بیش از حد از نمودارها استفاده نکنید، تا علاقه مخاطبان و داوران مقاله کم نشود. از همه مهم تر اینکه از تکرار داده در متن که قبلا در جدول یا شکل ظاهر شده پرهیز کنید.

مطالب پیشنهادی در بخش یافته های مقاله علمی بر اساس روش‌های مطالعات گذشته‌نگر و آینده‌نگر

مطالعات گذشته نگر

مطالعات آینده نگر

موضوع

_

اصل شمول و عدم شمول

_

ملاحظات اخلاقی ( تصویب کمیته اخلاق، نام کمیته، روز و تاریخ تصویب، رضایت آگاهانه)

_

Primary endpoint[3]

_

Secondary endpoints[4]

_

[5]تجزیه و تحلیل آماری

_

داده‌های ثبت شده[6]

ثبت مطالعه[7]

منابع داده‌های مطالعه شده[8]

محاسبه اندازه نمونه[9]

زیرگروه ها (در صورت وجود)

فرآیند انتخاب تصادفی

تعداد نمونه ها[10]

مداخلات[11]

 

در قسمت بعد سراغ نگارش بخش بحث و نتیجه گیری در مقاله می‌رویم.

 

ارجاع به این پست:

https://sid.ir/1560


منبع:

Ecarnot, F., Seronde, M. F., Chopard, R., Schiele, F., & Meneveau, N. (2015). Writing a scientific article: A step-by-step guide for beginners. European Geriatric Medicine, 6(6), 573-579. 


[1] surprisingly

[2] interestingly

[3] نتایجی که مربوط به پرسش اصلی پژوهش است و پژوهش به آن پاسخ داده است. مثال آیا درمان داده شده موثر بوده است یا خیر.

[4] پاسخ به سوالات مرتبط دیگر در همان مطالعه؛ مثال آیا  کاهشی در اقدامات بیماری به جز مرگ وجود دارد، یا خروجی ارائه شده در این تحقیق منجر به بهتر شدن کیفیت زندگی افراد شده است؟

[5] Statistical analysis

[6] Data recorded

[7]  Study registration

[8] Source(s) of study data

[9] Sample size calculation

[10] Number of subjects/samples

[11] Interventions

لینک کوتاه

لینک کوتاه

بازگشت به بالا

پست های مرتبط

چگونه از رد مقاله توسط سردبیر جلوگیری کنیم (قسمت دوم)

تاریخ: 1401/12/20

بازدید: 722

1401

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در قسمت قبل با اصطلاح رد مقاله توسط سردبیر یا desk rejection آشنا شدیم.

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button