در قسمت اول چگونه مقاله علمی بنویسیم به بررسی نکات اصلی مقاله پرداختیم، در قسمت دوم به نگارش بخش مقدمه و نکات مربوط به آن و قسمت سوم به نگارش قسمت یافته های مقاله علمی پرداخته شد. در این قسمت به بخش بحث و نتیجه گیری مقاله و نکاتی که به نظر می رسد نویسنده با رعایت آن می تواند کیفیت مقاله خود را افزایش دهد میپردازیم.
چگونه بحث و نتیجه گیری مقاله علمی خود را بنویسیم؟
قسمت بحث و نتیجه گیری در مقاله علمی جایی است که شما به تفسیر و توضیح معنادار یافته های مقاله تان میپردازید. در قسمت بحث و نتیجه گیری مقاله، تصویری از آنچه که در مقالات مشابه با مقاله شما وجود دارد، ارائه میدهید و یافته های خود را با آنها مقایسه می کنید. قسمت بحث و نتیجه گیری مقاله باید با خلاصه ای از یافته های اصلی مقاله علمی شما، با ترتیبی که در بخش مقدمه و روش مقاله تان ذکر کردید، آغاز شود. این میتواند با نتایج مقاله شما تفسیر شود.
توجه داشته باشید که به توضیح ساده یافته های تان در بخش نتیجه گیری مقاله علمی نپردازید، البته از توضیح بیش از حد نتایج نیز پرهیز کنید. یافته های مقاله علمی خود را به صورت واقعی ارائه دهید. به این مثال توجه کنید: اگر در بخش نتایج مقاله خود بیان کنید که "بعد از بررسی داروی x، با نتیجه 20 روی 25 بیمار نشان داد که 20 نفر از بیمارانی که داروی x را دریافت کردند خونریزی داخل جمجمه داشتند" جمله مناسبی برای بخش نتیجه گیری مقاله نیست. عبارت بهتری برای نگارش بخش بحث و نتیجه گیری مقاله این است که: "80% از بیمارانی که داروی x را دریافت کردند خونریزی داخل جمجمه داشتند". این یک تغییر ظریف در ارائه نتایج یافته ها در مقاله علمی است. ارائه نتایج مقاله به صورت ذکر شده دقیق تر و بهتر است. همچنین میتوان به این شکل در قسمت نتیجه گیری مقاله نوشت "یافته ها نشان داد که داروی x ممکن است عوارض زیادی داشته باشد".
قرار دادن نتایج مقاله و مقایسه آن با مقالات دیگر بخش مهمی از بحث است. نتایج مقاله شما در مقایسه با سایر مقالاتی که در بخش مرور ادبیات به آن پرداختید، چگونه است؟ اگر یافته های مقاله شما با مقالاتی که قبلا ذکر کردید متفاوت است، توجیه قابل قبولی برای ارائه آن دارید؟ چه اختلاف احتمالی در موقعیت کنونی وجود دارد؟ جمعیت مطالعه و رویکردهایی را که در مقاله انجام دادید را تا حد امکان توضیح دهید. هر نکته خاصی را که در یافته های تان جالب بوده یا موجب تعجب شما شده را در قسمت نتیجه گیری مقاله علمی تان توضیح دهید. آیا یافته های شما می تواند در مقیاس وسیع به کار برده شوند؟ اگر جواب تان مثبت است دلیل آن را توضیح دهید و اگر نه باز هم آن را در همین بخش توضیح دهید. اگر از چندین روش تحلیل یا روش مداخله ای استفاده کردید، باید از تمرکز بر نتایج فردی فراتر بروید و توضیح دهید که اهمیت کلی نتایج مقاله شما چیست، چه زمانی می توان همه آزمایشها یا تجزیه و تحلیلها را با هم انجام داد؟
برای توجیه مقاله تان و تعیین موقعیت آن در حوزه موضوعی مشابه، به توصیف و مقایسه نتایج محققان دیگر در مقالات مشابه بپردازید و یافته های خود را با آنها مقایسه کنید. به یاد داشته باشید که زمانی که در مقاله تان از مقالات دیگران انتقاد می کنید باید سیاست به خرج دهید و به طور مستقیم به انتقاد نپردازید. به جای اشاره به نقطه ضعف دیگران و انتقاد مستقیم نسبت به همتایان خود، به نقاط مثبت مقاله خود بپردازید. برای مثال، به جای بیان اینکه در مقالهتان بگویید" مطالعه محمدی و دیگران ضعیف بود"، از لحن آرام تری مثل " مطالعه محمدی و دیگران ممکن است ضعیف باشد"استفاده کنید. یا اینکه بهتر است این طور بیان کنید که "مطالعه ما از قدرت آماری کافی برای شناسایی استفاده کرد". این جمله مطالعه محمدی و دیگران را طوری نشان می دهد که خواننده چنین برداشت می کند که مطالعه ذکر شده از قدرت آماری کافی برخوردار نبوده است. در مورد نگارش مقاله به زبان انگلیسی به این نکته توجه کنید که باید جمله را طوری بازنویسی کنید تا تاکید جمله تغییر نکند.
ترتیبی که در قسمت نتایج یا عناصر بحث ذکر می شود ممکن است به طور ماهرانه ای تاکید را از آنچه در ابتدا مورد نظر نویسنده دیگر بود دور کند. اینجا بر نقش نویسندگان همکار که در مقاله شما مشارکت داشته اند تاکید می شود . بهتر است یکبار بار دیگر مقاله را پس از ویرایش نهایی برای همکاران علمی خود ارسال کنید تا آنها نیز اگر نقطه نظری در مورد نتایج مقاله دارند بیان کنند.
به این سوال پاسخ دهید که چه چیزی در یافته های مقاله شما جدید است؟ درک اینکه آیا در یافته های مقاله شما شواهد جدیدی به دست آمده یا اینکه مقاله شما در وضعیت علم سهم جدیدی ایفا کرده اهمیت مقاله شما را نشان میدهد، و ذکر این نکته که آیا ارزش افزوده ای به آن حوزه موضوعی وارد شده یا اینکه نه فقط مقاله دیگری درباره موضوع فرسوده ای به آن حوزه موضوعی وارد شده است. با توجه به این موضوع، شما می توانید در مورد اینکه آیا مقاله شما توانسته خلاء دانشی که در مقدمه به آن پرداختید را برطرف کند یا نه، بحث کنید.
از اینکه به گزارش یافته های منفی مقاله تان بپردازید، نترسید. مطالعه ای که خوب انجام شده همیشه با نتایج مثبت همراه نیست و ممکن است شما بنا به دلایلی، به درستی درباره پیامدهای این موضوع بحث نکنید. برای مثال، ممکن است با زیر سوال بردن ایده های رایج، یا با چالش های یافته های قبلی، یا با تقویت مجموعه کوچکی از داده های متناقض که قبلا ممکن بود کسی به آن توجه نداشته باشد، در نظر گرفته شوند و منجر به پیشرفت دانش در این حوزه موضوعی شود. اگر مطالعه شما به خوبی طراحی و اجرا شده باشد، حتی اگر نتایج منفی باشد، هیچ دلیل برای اینکه یافته های مقاله تان فاقد اعتبار باشند وجود ندارد.
از نظر عملی، ممکن است نشان دهید که چگونه یافته های مقاله شما احتمالا روی موقعیت علمی تاثیر میگذارد. برای مثال، آیا یافته های مقاله شما با یافته های مقاله دیگر در تضاد است؟ همچنین میتوانید راه هایی را برای انجام پژوهش های آتی به پژوهشگران دیگر بر اساس یافته های جدید مقاله تان به دیگران پیشنهاد دهید.
در انتهای قسمت بحث و نتیجه گیری مقالهتان ، یک پاراگراف کوتاه که به ترسیم نکات مثبت و محدودیت های مقاله شما بپردازد، بنویسید. به خصوص، شمارش محدودیت های پژوهشتان چندین مزیت دارد. اول اینکه، به داوران اجازه میدهد تا ببینند که شما در مورد نقایص مقاله تان آگاه هستید و دوم اینکه فرصتی برای دفاع شما از نکات مثبت مقاله تان ایجاد می کند و سوم اینکه بیان کنید چرا محدودیت فرضی ممکن است تا این حد منفی نباشد.
قسمت بعد چگونه مقاله علمی بنویسیم سراغ نگارش چکیده و انتخاب عنوان مناسب برای مقاله خواهیم رفت.
ارجاع به این پست: https://sid.ir/1602
منبع:
Ecarnot, F., Seronde, M. F., Chopard, R., Schiele, F., & Meneveau, N. (2015). Writing a scientific article: A step-by-step guide for beginners. European Geriatric Medicine, 6(6), 573-579.