سئو واقعاً بخشی جداییناپذیر از دیجیتال مارکتینگ است. سئو وظیفه دارد که وب سایت شما را در نتایج موتورهای جستجو به جایگاه بالاتری برساند و در واقع شما را بالاتر از همه رقبای خود نگه دارد. سئو در واقع ترافیک ورودی، نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه را افزایش میدهد. یک سایت که با رتبه خوب در نتایج بیشتر در معرض دید کاربران قرار میگیرد در مقایسه با سایتهای دیگر ترافیک بیشتری را نیز دریافت میکند و همین عامل به تنهایی میتواند باعث موفقیت آن کسب و کار شود. در این مقاله به اهمیت و ضرورت سئو در دیجیتال مارکتینگ میپردازیم. اما قبل از آن، میخواهیم شما را با بازاریابی دیجیتال، سئو و اصطلاحات مرتبط با آنها آشنا کنیم.
بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ یک تکنیک بازاریابی گسترده است که از زیرمجموعههای بسیاری تشکیل میشود. از جمله این زیرمجموعهها میتوان به سوشیال مدیا مارکتینگ، بازاریابی محتوایی، ایمیل مارکتینگ، سئو، تبلیغات تلویزیونی و محیطی و ... اشاره کرد. در واقع شما برای تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر حرفهای باید دورههای مختلف آموزش دیجیتال مارکتینگ را بگذرانید تا با تمامی این زیر مجموعهها بهطور کامل آشنا شوید تا بتوانید با تعریف استراتژی و برنامهریزی صحیح در یک کسب و کار از کانالهای مناسب برای جذب لید و مشتری استفاده کنید.
در دنیای امروزی که همه بیزینسها به سمت دیجیتال مارکتینگ و تکنیکهای در حال تکامل و جدید آن حرکت میکنند، حفظ برتری در بازار کار بسیار دشواری است. برای اینکه پیشرو در حوزه کاری خود باشید باید از جدیدترین تکنیکهای بازاریابی دیجیتال استفاده کنید و بهطور مرتب خود را آپدیت کنید. یکی از کانالهای مهم در دیجیتال مارکتینگ سئو (SEO) نام دارد که بهطور مداوم به دلیل تغییر در الگوریتمهای گوگل دستخوش تغییر میشود و به همین علت شما همیشه باید در این بخش آپدیت باشید و بدانید که براساس آخرین تغییرات چه کارهایی در فرآیند بهینهسازی سئو سایت دیگر مؤثر نخواهند بود و چه کارهای دیگری میتوانند تأثیر مثبت بیشتری داشته باشند.
بخشهای اصلی سئو
سئو به طور کلی به 3 بخش اصلی تقسیم میشود:
1-سئو داخلی (On-page SEO)
به تمامی فعالیتهایی که شما بر روی سایت خود برای بهینهسازی سئو انجام میدهید بهینهسازی داخلی گفته میشود. از جمله این فعالیتها میتوان به لینکسازی داخلی و تولید محتوای با کیفیت اشاره کرد.
2-سئو خارجی (Off-page SEO)
به تمامی فعالیتهایی که شما در خارج از سایت خود در جهت بهینهسازی سئو انجام میدهید بهینهسازی خارجی گفته میشود. بهعنوان مثال خرید رپورتاژ و بک لینک یا سوشیال سیگنال از جمله این فعالیتها محسوب میشوند.
3-سئو تکنیکال (Technical SEO)
به تمامی فعالیتهایی که شما در راستای بخش فنی سایت خود برای بهینهسازی سئو انجام میدهید سئو تکنیکال گفته میشود. برای مثال رفع خطاهای احتمالی گوگل سرچ کنسول یا افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت و بهبود تجربه کاربری سایت همگی از زیر مجموعههای سئو تکنیکال هستند.
بهینهسازی اصولی یک سایت از منظر سئو باید شامل هر 3 بخشی که در بالا تعریف شد باشد. یعنی شما همزمان باید بر روی سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال سایت خود کار کنید و بهطور مرتب و همیشگی آنها را بهینه کنید. یادگیری این 3 بخش سئو با مشاهده دورههای آموزش سئو میتواند بهراحتی ممکن باشد. یکی از سایتهای مناسب برای آموزش آنلاین داناپ (Danup.ir) است که میتوانید از دورههای آن استفاده کنید.
چرا باید از سئو در دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم؟
موفقیت در سئو تا حدود زیادی میتواند موفقیت یک کسب و کار اینترنتی را تضمین کند. شما با بهینه سازی سئو ترافیک طبیعی صفحات مختلف سایت خود را افزایش میدهید و از این طریق لید و سپس مشتریان بیشتری را جذب میکنید.
نقش موتورهای جستجو در خرید آنلاین را نمیتوان انکار کرد. امروزه تمامی افراد چه برای خرید یک کالا و چه برای تحقیق درباره یکسری از کالاها از موتورهای جستجو نظیر گوگل استفاده میکنند. حالا اگر ما بتوانیم در نتایج جایی قرار بگیریم که در دید مخاطبان باشیم، شانس این را داریم که لید و مشتری بیشتری را بدست آوریم.
علاوهبر این سئو به نرخ بازگشت سرمایه یا ROI کمک میکند. در واقع شما برای بهینه سازی سئو سایت خود یک دوره هزینههای نسبتاً زیاد خواهید داشت و بعد از آن با یک هزینه کمتر میتوانید در رتبههای برتر بمانید و از ترافیک زیادی که روانه سایت شما میشود لذت ببرید.
سئو چقدر برای دیجیتال مارکتینگ مهم است؟
برای یک کسب و کار اینترنتی استفاده از سئو حیاتی است. بهطور قطع میتوان گفت اگر کسب و کاری از تمامی کانالهای بازاریابی استفاده کند اما از سئو استفاده نکند، شانسی برای گرفتن سهم در بازاری که در آن فعالیت میکند نخواهد داشت. در تمامی بازارهای آنلاین رقبا در حال سرمایهگذاریهای سنگین در حوزه سئو هستند و اگر شما قرار باشد هزینهای برای آن نکنید هیچ شانسی برای رقابت با رقبای خود نخواهید داشت. در ادامه دلایل اصلی اینکه سئو برای دیجیتال مارکتینگ یک ضرورت محسوب میشود را برای شما آوردهایم:
- به طورکلی کاربران در اینترنت به سایتهایی که در رتبههای بالاتر در نتایج گوگل قرار دارند اعتماد بیشتری دارند.
- استفاده از تکنیکهای سئو باعث بهبود تجربه کاربری خواهد شد و همین امر موجب افزایش فروش و بازدید سایت خواهد شد.
- سئو به شما کمک میکند تا بیشتر دیده شوید و همین موجب کمک به برندینگ و افزایش تعداد کاربران میشود.
- موفقیت شما با داشتن رتبههای بالا در نتایج گوگل تقریباً تضمین خواهد شد به این دلیل که ترافیک بیشتری از رقبای خود جذب میکنید.
اگر سئو از بین برود چه اتفاقی میافتد؟
برخی افراد برایشان این سؤال ایجاد میشود که اگر روزی سئو بهطور کامل از بین برود چهکار باید کرد و کل سرمایهگذاریهای یک کسب و کار در این حوزه از بین خواهد رفت. در پاسخ به این سؤال باید گفت تا زمانی که موتورهای جستجو وجود دارند و نتایج را به کاربران خود ارائه میکنند سئو زنده خواهد بود و هیچ وقت از بین نخواهد رفت.
بهعنوان مثال گوگل بهعنوان یک موتور جستجو از فاکتورهای مختلف استفاده میکند تا بهترین نتایج را به کاربران خود نمایش دهد و در واقع کاربران خود را راضی نگه دارد. بنابراین شما بهعنوان یک سایت میتوانید همیشه خودتان را با این فاکتورها وفق دهید تا گوگل اهمیت بیشتری به شما بدهد.
درواقع میتوان گفت خود گوگل نیز از وجود سئو خوشنود و راضی است چراکه سایتها برای بهتر شدن تلاش میکنند. از نظر سرعت بارگذاری صفحات گرفته تا محتوای تولیدی آنها بهطور مرتب درحال بهتر شدن است. پس چرا گوگل باید از این اتفاق ناراضی باشد؟ پس میتوان گفت هیچگاه سئو از بین نخواهد رفت. اما این امکان وجود دارد که یکسری از تلاشها مثل لینک سازیهای خارجی و سرمایهگذاریهایی که در این بخش شده روزی بیتأثیر شوند.