آیا تا بهحال نام استارتاپ به گوشتان خورده است؟ شاید این نام را در شبکههای تلویزیونی و برنامههای اقتصادی زیاد شنیده باشید. نام استارتاپ در بیشتر کتابهای توسعه فردی و مجلات کسبوکاری هم به چشم میخورد. اما واقعاً معنی آن را میدانید؟ آیا به هر کسبوکاری میتوان استارتاپ گفت؟
چندسالی میشود که استارتاپهایی در حوزههای مختلف فعالیت میکنند و راهی جدید برای توسعه اقتصادی کشور فراهم کردهاند. بعضی افراد معتقد هستند استارتاپ فقط به کسبوکارهایی گفته میشود که در زمینه تکنولوژیهای نو فعال باشد. البته اگر کمی دقیقتر معنای استارتاپ را بررسی کنیم، متوجه اشتباه بودن این مسأله خواهیم شد.
استارتاپ چیست؟
با ورق زدن کتابهای دیکشنری یا جستجو در سایتهای ترجمه متون میتوان به معنی ساده استارتاپ دسترسی پیدا کرد. استارتاپ به کسبوکارهای نوپا میگویند که درحال رشد و توسعه هستند. ممکن است این کسبوکارها در زمینه خرید آنلاین بلیط هواپیما، فروش لباس، خدمات آموزشی تحصیلی و هرچیز دیگری باشد. هرچند معمولاً در استارتاپها نیروی کار چندانی فعالیت ندارد و کسبوکاری با وسعت زیاد نیستند؛ اما استارتاپ تفاوت قابل توجهی با یک بیزینس کوچک و خردهپا دارد.
کسبوکار جدید را استارتاپ مینامند. این نامگذاری نشان میدهد نوع بیزینس هیچ ارتباطی با استارتاپ بهحساب آمدن ندارد. فرقی نمیکند در کدام حوزه فعالیت دارد؛ اگر تازه این کار را شروع کردهاید، شما صاحب یک استارتاپ هستید!
چالشهای استارتاپی
در نگاه اول تأسیس یک استارتاپ میتواند جذاب و قابل تحسین باشد. اما اگر بدون دانش کافی و اطلاع از چالشهای موجود وارد این راه شوید، احتمالاً در کمترین زمان شاهد سقوط کسبوکار نوپایتان خواهید شد. استارتاپ از یک پیج اینستاگرامی تا یک شرکت نوپا را شامل میشود. یکی از چالشهای بزرگ استارتاپها جذب سرمایه و مدیریت هزینهها است. معمولاً صاحبان کسبوکارها اعتقاد دارند هرچه میزان بیشتری روی استارتاپ سرمایهگذاری شود، سرعت رشد آنهم بیشتر خواهد بود. این نظر جای بحث دارد و اما و اگرهای فراوانی در دل آن نهفته است.
![بهترین استارتاپ ایرانی در حوزه گردشگری](https://sid.ir/cdn/sid/content/post/81885/2.png)
نکته بعدی مدیریت هزینهها و پرداخت مالیات است. هزینههای یک استارتاپ باید به شکلی مدیریت شود که با کمترین مخارج بتوان به هدف سازمان رسید. یک کسبوکار نوپا برای رویارویی با مشکلات مختلف مالی آمادگی ندارد. پرکردن اظهارنامه مالیاتی یکی از پاشنه آشیلهای استارتاپ است. خطا و اشتباه در ارائه غیرحرفهای اظهارنامه مالیاتی میتواند استارتاپ را به زمین بزند. فرقی نمیکند کسبوکار نوپا در کدام حوزه فعالیت میکند؛ مدیریت هزینهها سرنوشت یک استارتاپ را رقم میزند.
استارتاپ در حوزه گردشگری
صنعت گردشگری چنان حوزه بزرگی است که میتوان مشاغل مختلف را در گوشه و کنار آن پیدا کرد. مدیریت یک اقامتگاه، راندن یک وسیله نقلیه برای جابهجایی مسافران، رهبری تورهای گردشگری، نشر مجلات با موضوع گردشگری و ... فقط مثالهایی ساده از فعالیت استارتاپها در بخش گردشگری هستند.
یکی از قسمتهای پُرسود استارتاپی در زمینه گردشگری، ارائه خدمات بلیط، رزرو اقامتگاه و برگزاری تورهای گردشگری است. درسالهای گذشته شاهد تولد و رشد کسبوکارهای مختلف در این حوزه بودیم. استارتاپهایی که گاهی با مدیریت اشتباه فرصت کافی برای رشد پیدا نکردهاند. درموارد دیگر شرایط بدون ثبات اقتصادی و نوسانات نرخ ارز، اتفاقات غیرقابل پیشبینی و ... باعث شدند بعضی از کسبوکارها از میدان رقابت کنار بکشند.
فعالیت یک استارتاپ در حوزه گردشگری تا حد زیادی تابع شرایط عمومی جامعه است. تا زمانی که مسافران از سفر استقبال کنند، چرخ اقتصادی آن استارتاپ هم میچرخد. در صورتیکه وضعیت جامعه یا شرایط اقتصادی به شکلی پیش رود که مردم توانایی مالی یا میل به گشتوگذار نداشته باشند، استارتاپ گردشگری هم با مشکلاتی دستوپنجه نرم میکند.
ویژگیهای بهترین استارتاپ
بهنظر شما بهترین استارتاپ توریستی باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟ یکی از ویژگیهای استارتاپ خوب، احترام به حقوق مشتری و ارائه خدماتی درخور آنها است. رفتار مناسب با مشتری، آنها را برای خرید دوباره ترغیب خواهد کرد. یکی از مصادیق رفتار محترمانه دربرابر مشتری، خدمات پشتیبانی است. هنگامی که مشتری با عصبانیت یا حس سردرگمی برای دریافت راهنمایی و حل مشکل، تماس میگیرد، نحوه برخورد با او میتواند اعتبار یک استارتاپ را تعیین کند.
![بهترین استارتاپ ایرانی در حوزه گردشگری](https://sid.ir/cdn/sid/content/post/81885/3.jpg)
ارائه خدمات باکیفیت و در عینحال دارای قیمت مناسب یکی دیگر از رازهای تبدیل شدن به استارتاپی درجه یک است. اگر انتظارات مشتری در خریدی باکیفیت برآورده شود، میتوان از تبدیل شدنش به یک مشتری دائمی اطمینان حاصل کرد. اهمیت این موضوع حتی از نوع رفتار با خریدار هم بیشتر است. اگر استارتاپی با مشتریانش رفتاری مناسب داشته باشد، اما خدمات یا کالایی بدون کیفیت را ارائه کند، بدون شک در مسیر سقوط قرار گرفته است.
تنوع در خدمات را هم میتوان در فهرست ویژگیهای یک استارتاپ قرار داد. زمانی که استارتاپی کالاها و خدمات متنوع عرضه کند، دست مشتری را برای انتخاب باز میگذارد و بهنوعی به او حق انتخاب میدهد. بنابراین خریدار با رغبت بیشتری برای خرید سراغ استارتاپ میرود. چه بسا با اینکار دیگر نیازی به سرزدن به فروشگاههای دیگر نباشد و همه نیازهای مشتری در همان استارتاپ برطرف شود.
بهترین استارتاپ ایرانی در حوزه گردشگری کدام است؟
استارتاپهای مختلفی در حوزه توریستی فعالیت دارند. با نگاهی به این استارتاپها و مقایسهشان میتوان بهترین مورد را انتخاب کرد. برای تعیین بهترین استارتاپ ایرانی در زمینه گردشگری و توریستی از ویژگیهای بهترین استارتاپ کمک بگیرید.
علیبابا مجموعهای است که خدمات گردشگری متنوعی به مسافران ارائه میکند و در همه مراحل پیش از سفر، طول سفر و حتی پس از سفر کنار آنها میماند. با قطار و اتوبوس به سفر میروید یا هواپیما را ترجیح میدهید. در هرصورت میتوانید بلیط سفرتان را از سایت علیبابا بخرید و راهی سفر شوید.
چه برنامهای برای اقامت در شهر مقصد دارید؟ اقامت در هتلهای لوکس یا ارزان را دوست دارید یا میخواهید تجربه حضور در اقامتگاه بومگردی و ویلا را ازدست ندهید؟ در سایت علیبابا به فهرستی از بهترین هتلها و اقامتگاهها دسترسی خواهید داشت.
مجموعه علیبابا حتی برای سفرهای خارجی نیز همراهتان میماند. خرید پرواز خارجی از ایرلاینهای داخلی یا خارجی را فقط در چند دقیقه و با پرداخت ریالی انجام دهید. انواع هتلهای بدون ستاره، دو ستاره، سه ستاره، چهار ستاره و پنج ستاره را در علیبابا رزرو و برنامه سفر خارجیتان را تکمیل کنید.
اگر اطلاعات کافی درباره شهر مقصد ندارید، سری به مجله گردشگری علیبابا بزنید. در این مجله نکاتی ضروری هم درباره سفر و تجربه پروازی به یادماندنی آورده شده که خواندنشان خالی از لطف نیست.