مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بلاگ

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

معرفی کدهای اسکیما و فواید استفاده از آن‌ها


کدهای اسکیما این قابلیت را دارند که به شما کمک کنند تا ارتباط بهتری با خزنده‌های گوگل برقرار کرده و تشخیص کلمه کلیدی صفحه را برای آن‌ها، راحت کنید.

درک اطلاعات توسط موتورهای جستجو یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سئو است. گفتیم که کدهای اسکیما این قابلیت را دارند که به شما کمک کنند تا ارتباط بهتری با خزنده‌های گوگل برقرار کرده و تشخیص کلمه کلیدی صفحه را برای آن‌ها، راحت کنید.

استفاده از این کدها از نظر گوگل یک مزیت محسوب شده و این می‌تواند تأثیر مثبتی روی سئو سایت و رتبه صفحه موردنظر داشته باشد. ریچ اسنیپت برای گوگل مهم بوده و کدهای اسکیما به همین شکل در نتایج نمایش داده می‌شوند.

 

آشنایی با کدهای اسکیما

 

یکی دیگر از مهم‌ترین فایده‌های کدهای اسکیما این است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها در گراف دانش گوگل و نتایج صفر کلیک قرار بگیرید. به این صورت کاربران خیلی بیشتری با سایت و برند شما آشنا خواهند شد.

باید این را بدانید که تعداد کمی از سایت‌ها از این کدها استفاده می‌کنند و این دلیلی است برای اینکه گوگل به سایت‌های دارای کدهای اسکیما اهمیت بیشتری داده و آن‌ها را در رتبه‌های بهتری قرار دهد.

 

در کدام قسمت‌های سایت می‌توانیم از اسکیما استفاده کنیم؟

هر صفحه از سایت دارای کد اسکیمای مخصوص به خود است که می‌تواند اطلاعات مختلفی را به گوگل منتقل کند. این اطلاعات شامل تصاویر، نویسنده مطلب، تاریخ انتشار صفحه، آخرین ویرایش صفحه، عنوان صفحه، فرمت صفحه (مثلاً .blog) و ... است.

البته این‌ها تنها مواردی نیستند که در کدهای اسکیما قابل استفاده باشند. شما می‌توانید به سایت  Schema.org سر زده و اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید.

این نکته را نیز می‌توانیم بیان کنیم که استفاده از اسکیما برای سایت‌هایی که تازه کار هستند نیز مفید بوده و می‌تواند به گوگل نشان دهد که مدیر این سایت به روز بوده و از تمامی مواردی که در سئو تأثیرگذار هستند، باخبر است.

 

معرفی انواع اسکیما

اسکیما دارای انواع مختلفی است که در ادامه شما را با آن‌ها آشنا خواهیم کرد:

  1. اسکیمای سازمانی:
    در این نوع اسکیما، به معرفی یک سازمان خواهیم پرداخت و اطلاعاتی مانند شماره تماس، راه‌های ارتباطی، معرفی سازمان، لوگو سازمان، نام سازمان، موقعیت مکانی، آدرس صفحات اجتماعی و ... را ارائه خواهیم کرد. به‌طور معمول این دسته از کدها در زمان انجام پروسه طراحی و ساخت سایت توسط طراح در سورس قرار می‌گیرد.
  2. اسکیمای فردی:
    در این نوع از اسکیما یک فرد خاص معرفی خواهد شد. اطلاعاتی که می‌توانید در اسکیمای فردی قرار دهید شامل نام فرد، میزان تحصیلات، محل و تاریخ تولد او، آدرس و موقعیت مکانی، وضعیت تاهل، اطلاعات اعضای خانواده و ... است.
  3. اسکیمای سئو محلی یا کسب و کارهای محلی:
    اگر دارای کسب و کاری هستید که دانستن آدرس آن مهم بوده و در میزان مشتریان شما تأثیرگذار است، می‌توانید از این اسکیما استفاده کنید. برای مثال شرکت‌هایی که شعب متعدد داشته و یا به صورت محلی کار می‌کنند، می‌توانند از این نوع استفاده نمایند.
    آدرس دقیق کسب و کار، اطلاعات تماس، ساعات کاری، نحوه ثبت سفارش، نحوه رزرو و ... اطلاعاتی هستند که در این کد قرار می‌گیرند. اگر هدف سئو محلی است، حتماً باید از این نوع اسکیما استفاده کنید.
  4. اسکیمای محصولات:
    از این نوع اسکیما برای معرفی ویژگی‌های مختلف یک محصول استفاده می‌شود. نام محصول، توضیحات محصول، قیمت، درصد تخفیف، موجودی، کیفیت، نظرات کاربران و ... همگی از آن دسته اطلاعاتی هستند که توسط اسکیمای محصولات به موتورهای جستجو و کاربران منتقل می‌شوند.
  5. اسکیمای ریویو ریتینگ Review/Rating:
    یکی از معروف‌ترین انواع اسکیما، اسکیمای ریویو ریتینگ Review/Rating است. این کدی است که به گوگل نشان می‌دهد هر کاربر به صفحه موردنظر چه امتیازی داده و چه میزان رضایتی برای او حاصل شده است.
    این امتیازات به شکل ستاره برای مطالب در نظر گرفته می‌شود. حتماً شما هم تا به حال به این اسکیما برخورد کردید. خزنده‌ها می‌توانند با استفاده از آن‌ها، به راحتی بیشتری صفحات را رتبه‌بندی نمایند چرا که رضایت کاربران را در دست دارند.
  6. اسکیمای بردکرامب Breadcrumb:
    حتماً برای شما هم پیش آمده که وارد سایتی شوید و با حرکت میان صفحات مختلف آن، بتوانید مسیر این حرکت را در صفحه مشاهده کنید. این کار با استفاده از اسکیمای بردکرامب Breadcrumb امکان‌پذیر است.
    با این کار کاربر با سایت شما بیشتر آشنا شده و در میان صفحات مختلف گیج نخواهد شد چرا که می‌داند دقیقاً از کجا آغاز کرده و چه مسیری را پیموده است.
  7. اسکیمای مقالات:
    تمامی سایت‌ها بخشی را به مقالات اختصاص می‌دهند و در آن مطالب مرتبط با سایت را منتشر می‌کنند. برای اینکه گوگل متوجه شود صفحه موردنظر مربوط به مقاله است، می‌توانید از اسکیمای مقالات استفاده نماید.
  8. اسکیمای ویدئو:
    برای اینکه ویدئوهای سایت شما در بخش Google Video به خوبی نمایش داده شود، می‌توانید از این اسکیما برای آن استفاده کنید تا کاربرانی که به دنبال محتوای ویدئویی هستند به راحتی به آن دست پیدا کرده و بتوانند ویدئوها را تماشا کنند.
  9. اسکیمای رویداد:
    اگر در سایت خود درمورد رویدادهای مهم مانند کنسرت، وبینار، همایش، کنسرت، جشنواره و ... اطلاعاتی را منتشر کرده و آن‌ها را معرفی می‌کنید، می‌توانید از اسکیمای رویداد استفاده کنید. در این اسکیما می‌توانید اطلاعاتی مانند تاریخ برگذاری رویداد، آدرس مکان برگذاری، هزینه حضور، نحوه شرکت، افراد حاضر در رویداد و ... را منتشر کنید.
  10. اسکیمای دستور پخت:
    صفحاتی در وب وجود دارند که در آن‌ها دستور پخت غذاهای مختلف قرار می‌گیرد. اگر شما هم سایت مربوط به آشپزی دارید می‌توانید از اسکیمای دستور پخت در صفحات مربوط استفاده کنید تا کاربری که به دنبال این دستور پخت است، به سرعت به آن دسترسی پیدا نماید.
  11. اسکیمای سؤالات متداول یا faq:
    faq بسیار مورد استفاده قرار گرفته و می‌تواند تأثیر خیلی زیادی روی سئو صفحه مورد نظر داشته باشد. در این اسکیما شما تعدادی سؤال و جواب را به‌عنوان سؤالات متداول انتخاب کرده و در کد اسکیما قرار می‌دهید.
    این سؤالات به همراه پاسخ، در نتایج نمایش داده می‌شوند و به کاربر کمک می‌کنند تا پاسخ خود را بدون هیچ کلیکی دریافت نماید. این اسکیما به افزایش نرخ بازدید و کلیک کاربران، کمک بسیار بزرگی کرده و باعث می‌شود لینک سایت شما در صفحه نتایج گوگل جلب توجه کند.

 

کد اسکیما درست

 

چطورمی‌توانیم مطمئن شویم که کد اسکیمای ما مشکلی ندارد؟

تا اینجا با مفهوم کدهای اسکیما آشنا شده و در رابطه با نحوه استفاده از آن، اطلاعاتی را کسب کردیم. حالا فرض کنید شما از کد اسکیما استفاده کردید ولی این کد مشکلی داشته باشد. طبیعتاً وجود این اشکال باعث می‌شود تا سایت شما نتواند از هیچ کدام از مزایای این کدها استفاده کند.

به‌همین دلیل باید بعد از بارگذاری کد اسکیمای صفحه موردنظر، درست یا غلط بودن آن را تست کنیم. برای این کار می‌توانید از ابزارهای آنلاین استفاده کنید. به این صورت در لحظه و درست بعد از بارگذاری کد اسکیما، می‌توانید آن را تست کنید.

بهترین ابزاری که برای این کار وجود دارد، استفاده از ابزار سرچ کنسول است. ابتدا باید سایت خود را در این ابزار ثبت کنید و صفحه موردنظر را با استفاده از آن تست کنید. در این ابزار باید آدرس صفحه را در قسمت url inspection وارد کرده و تست بگیرید. اینجا می‌توانید درست یا غلط بودن کدهای اسکیما را بررسی کنید.

 

اسکیماگذاری دستی بهتر است یا خودکار؟

طبیعتاً اگر دارای سایت وردپرسی هستید، اسکیماگذاری خودکار برای شما راحت‌تر خواهد بود چرا که با ایجاد هر صفحه، افزونه rank math به‌صورت خودکار اسکیمای مرتبط را به آن اضافه خواهد کرد و نیازی نیست تا شما مجدد زمانی برای این کار اختصاص دهید. به این صورت حتی اگر فراموش کنید که کد اسکیما را در صفحه جاگذاری نمایید، مشکلی پیش نخواهد آمد.

البته درصورتی که بخواهید اسکیما را شخصی سازی کنید، حالت دستی خیلی بهتر است چرا که اسکیمای خودکار (بسته به نوع اسکیما) دارای گزینه‌های پیش فرض است که اگر بیشتر از آن را نیاز داشته باشید، باید به‌صورت دستی این کار را انجام دهید.

همچنین در سایت‌هایی که با وردپرس طراحی نشدند، راهی جز بارگذاری دستی کدهای اسکیما در هر صفحه نخواهید داشت.

منبع مقاله : https://parswebdp.net/seo-article/use-of-schema-codes/

لینک کوتاه

بازگشت به بالا

پست های مرتبط

سئو یا seo چیست؟ بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو

تاریخ: 1400/06/30

بازدید: 1956

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

سئو یا seo چیست؟ بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

نقش و تأثیر تولید محتوای خوب بر بهبود سئو

تاریخ: 1400/07/11

بازدید: 2037

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

اگر به دنبال این هستید که صفحات سایت‌تان در رتبه‌بندی‌ها به صورت ارگانیک دیده شود و ترافیک بیشتری را جذب کنید باید پرتلاش و سخت‌کوش باشید. شما می‌توانید با تولید محتوای مداوم به این خواسته خود دست پیدا کنید.

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

آموزش سئو چقدر در کاهش هزینه‌های کسب و کار مهم است؟

تاریخ: 1400/10/18

بازدید: 1382

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ دسته‌بندی‌های متنوعی دارد که سئو یا SEO یکی از کانال‌های بسیار مهم و مؤثر این حوزه است. شما به کمک سئو می‌توانید کسب و کار خودتان را در معرض دید میلیون‌ها نفر قرار دهید.

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

بررسی سئو سایت چه فاکتورهایی دارد؟

تاریخ: 1401/02/06

بازدید: 1823

1401

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

اگر به دنبال این هستید که سئو یک وبسایت را بررسی کنید و رتبه کلمات کلیدی در موتورهای جستجو را بسنجید و حتی متوجه معیار‌های تبدیل کاربر به مشتری واقعی شوید، باید یک ابزار بررسی سئو قابل اطمینان داشته باشید.

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

طراحی و سئو سایت در تبریز

تاریخ: 1401/03/18

بازدید: 912

1401

زمان مطالعه: 3 دقیقه

طراحی سایت به مهارت ها و فعالیت هایی جهت ساختار صفر تا صد یک سایت گفته می شود. تمام این فعالیت ها توسط طراح سایت طبق یک برنامه ریزی به روی تصاویر، متون ها، فایل های صوتی و فایل های تصویری انجام می گیرد.

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

سئو و وردپرس چیست؟ ارتباط آن‌ها با یکدیگر چگونه است؟

تاریخ: 1400/08/29

بازدید: 1853

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

با گسترش روز افزون کسب و کارهای اینترنتی و فروش آنلاین، امروزه افراد زیادی علاقمند به این حوزه شده‌اند و بعضاً شروع به فعالیت در آن نیز می‌کنند.

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button