مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

فیلم آموزشی فرآیند نوشتن مقاله مروری

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بلاگ

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

چگونه از رد مقاله توسط سردبیر جلوگیری کنیم (قسمت سوم)


در قسمت سوم چگونه از رد مقاله توسط سردبیر جلوگیری کنیم، سراغ یکی دیگر از سردبیران و نظر او در مورد رد مقاله توسط سردبیر خواهیم رفت.

در قسمت قبلی سلسله پست‌های چگونه از رد مقاله توسط سردبیر جلوگیری کنیم، نظر پروفسور Christy M.K. Cheung، سردبیر مجله Internet Research را بررسی کردیم. در قسمت سوم چگونه از رد مقاله توسط سردبیر جلوگیری کنیم، سراغ یکی دیگر از سردبیران و نظر او در مورد رد مقاله توسط سردبیر خواهیم رفت.

پروفسور Kieran Conboy، سردبیر مجله European Journal of Information Systems نیز توصیه‌هایی برای جلوگیری از رد مقاله توسط سردبیر ارائه کرده است. مجله European Journal of Information Systems از سال 1999 در پایگاه اسکوپوس نمایه می‌شود. این مجله با شاخص SJR، 2.201 در چارک رتبه‌بندی اول حوزه موضوعی خود قرار دارد. در ادامه به دلایلی که پروفسور Kieran Conboy متخصص سیستم‌های اطلاعاتی کسب‌وکار، برای رد مقاله پرداخته می‌شود.

برای دریافت آخرین‌های بلاگ و کارگاه‌های مرکز اطلاعات علمی در خبرنامه عضو شوید.

1.فقط یک داستان شرح دهید.

پروفسور Kieran Conboy دلایل خود را برای رد مقاله توسط سردبیر در سه مورد این‌چنین توضیح داده است: واضح است که هر مجله دارای خط‌مشی خاص خود برای انتشار است. برخی از سردبیران با مقالات مربوط بهروش‌ها یا تئوری‌ها، برخی با فنّاوری یا محتواهای مطالعه شده و برخی با مشارکتی که شما انجام دادید هیجان‌زده می‌شوند.

شما امیدوارید که سردبیر متعادلی داشته باشید و در مورد رد مقالاتی که استانداردهای غیرعادی بالایی را طبق معیارهای انتخابی خود تعیین می‌کنند ، برخورد نداشته باشید. بااین‌وجود، متوجه شده‌ام که معمولاً نگارش بد بخش خاصی که باعث از رد مقاله توسط سردبیر نخواهد شد. سردبیران مجله معمولاً افراد خوش‌بینی هستند و اگر داستان مقاله شما خوب باشد، تمایل دارند که بخش ضعیف مقاله را نادیده بگیرند و آن را دوباره برای اصلاح مجدد به نویسنده ارسال کنند. رد مقاله توسط سردبیر زمانی اتفاق می‌افتد که داستان مقاله شما قوی و واضح نیست و مقاله به‌صورت یک کل منسجم نیست. اهداف ممکن است بسیار واضح و باانگیزه، روش قوی و یافته‌ها بسیار چشمگیر باشد. متأسفانه، زمانی که روش به هدف پاسخ نمی‌دهد و سهم بیان‌شده به‌طور منطقی از اهداف، نظریه یا روش بیان‌شده سرچشمه نمی‌گیرد، نتیجه معمولاً منفی است و منجر به رد مقاله می‌شود. برای سردبیر مجله واقع ناراحت‌کننده است که هیچ‌کدام از بخش‌های مقاله به‌اندازه کافی قوی نباشند. بنابراین، وقتی‌که مقاله می‌نویسید فقط یک داستان قوی و خوب را از ابتدا تا انتها تعریف کنید.

2.هدف داستان مقاله‌تان را برای مخاطبان بازگو کنید

دانشگاهیان مانند یک قبیله فکر می‌کنند و عمل می‌کنند و به افراد قبیله خود علاقه دارند. بنابراین هرآن چه که مربوط به قبیله خود است دوست دارند. من همیشه از تأثیر ویراستاران بر طول بخش‌های مختلف مقاله، وزن دهی تئوری‌ها در مقابل مولفه های تجربی و حتی سبک و فرمت بندی مقاله بر تصمیم سردبیران مجله شگفت‌زده شده‌ام. واقع نگران هر چیزی که منجر به ایجاد محتوای همگن و یکسان در مجله شود، نگران هستم. این خیلی بد و ناخوشایند است که همه‌ی مقالات الگوی یکسانی داشته باشند، اما من این‌طور فکر می‌کنم. نباید اجازه داد که ظاهر و احساس محتوای یک مجله بر تصمیمات اساسی سردبیر در مورد طراحی تحقیق تأثیر بگذارد. هدف از نگارش مقاله باید منجر به تحقیق خوبی شود، نه اینکه فقط نیازهای مجله را برای چاپ مقاله پاسخ دهد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنم که مخاطبان مجله‌ای که می‌خواهید مقاله را ارسال کنید بشناسید تا مجله هدف را راحت‌تر انتخاب کنید. توضیح دهید که چگونه مقاله شما با اهداف مجله هم‌خوانی دارد. اگر مقاله با اهداف مجله مرتبط نباشد که لزوماً ازنظر این سردبیر چیز بدی نیست، درواقع فکر می‌کنم می‌تواند عالی باشد. بااین‌حال، اگر اهداف مجله با مقاله متفاوت بود، مهم است که به سردبیر توضیح دهید که چگونه و چرا متفاوت است و چگونه انتشار تحقیق شما ارزش، سهم و تنوع مجله را افزایش می‌دهد. در غیر این صورت ریسک عدم پذیرش و رد مقاله توسط مجله زیاد است.

3.ساختن داستان و سهم خود در انتشار دانش را توضیح دهید.

پژوهش‌های سیستم‌های اطلاعاتی به عنوان یک حوزه موضوعی باید هدفش سوق دادن جامعه به دنیایی خارج از آسایش معمول و روال زندگی روزمره باشد، تا تفکر خلاق و بینش مشابه کسانی را که قبل از اختراع آن به آتش فکر می کردند، فعال کند (Conboy, 2019). البته این چالش آسانی است که نویسندگان را به چالش کشید تا فاصله بین تشخیص شکاف ساده و تحقیقات تدریجی را انجام دهند و تحقیقاتی را انجام دهند که جهش‌های اساسی را ایجاد کند. درواقع، واقعیت این است که برای ایجاد یک جامعه تحقیقاتی موفق، انجام انواع مطالعات از مطالعات کوچک و افزایشی گرفته تا مطالعات بزرگ و مطالعات نوآورانه، لازم است. دلیل اینکه بیشتر مقالات با عدم پذیرش مواجه می‌شوند این نیست که مقالات ارسالی خیلی کوتاه یا خیلی بلند نوشته‌شده است، بلکه دلیل رد مقاله توسط سردبیر این است که مقاله سهم کمتری در اشاعه دانش داشته است. گاهی اوقات انتزاع و انگیزه ما را به این باور می‌رساند که این مطالعه آنچه در حال حاضر درست می‌دانیم تغییر می‌کند، اما سپس سهم بعدی آن‌طور که در ابتدا اشاره می‌شود چشمگیر نیست. برخی از موارد، مطالعاتی که از ابتدا پیش‌پاافتاده و فاقد تازگی به نظر می‌رسد در همان ابتدا باعث دلسردی سردبیر مجله می‌شود و سردبیر مجله همان موقع مقاله را رد می‌کند.

در قسمت بعد سراغ نظر پروفسور Yanqing Duan سردبیر مجله International Journal of Information Management خواهیم رفت.

منبع:

Dwivedi, Y. K., Hughes, L., Cheung, C. M. K., Conboy, K., Duan, Y., Dubey, R., Janssen, M., Jones, P., Sigala, M., & Viglia, G. (2022). Editorial: How to develop a quality research article and avoid a journal desk rejection. International Journal of Information Management, 62, 102426. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2021.102426

لینک کوتاه

لینک کوتاه

بازگشت به بالا

پست های مرتبط

چگونه به پروفایل گوگل اسکالر مقاله اضافه کنیم

تاریخ: 1399/07/07

بازدید: 21788

1399

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

آموزش گوگل اسکالر

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button