در سلسله پست های چگونه از رد مقاله توسط سردبیر جلوگیری کنیم سراغ نظرات سردبیران مجلات بین المللی مشهور رفتیم و نظر آنها در مورد دلایل رد مقاله توسط سردبیر پرداختیم. در این قسمت سراغ دلایل دکتر Rameshwar Dubey برای رد مقاله توسط سردبیر خواهیم رفت.
برای دریافت آخرینهای بلاگ و کارگاههای مرکز اطلاعات علمی در خبرنامه عضو شوید.
دکتر Rameshwar Dubey، که دستیار سردبیر مجله International Journal of Information Management از دلایل خود برای رد مقاله توسط سردبیر می گوید. دکتر Rameshwar Dubey در حوزه های موضوعی زنجیره تامین و زنجیره تامین پایدار تخصص دارد. مجله International Journal of Information Management با شاخص SJR، 58/4 در چارک اول موضوعی قرار دارد و از مجلات برتر در حوزههای موضوعی هوش مصنوعی، ارتباطات و شبکه های کامپیوتری، سیستم های اطلاعاتی، سیستم های اطلاعاتی و مدیریت، علوم اطلاعات، سیستم های مدیریت اطلاعات و بازاریابی است. در این قسمت به دلایل رد مقاله توسط سردبیر این مجله خواهیم پرداخت.
او می گوید: رد مقاله توسط سردبیر یکی از تصمیمات سختی است که توسط سردبیر گرفته می شود. سردبیران مجله به عنوان افراد علمی از اهمیت مقاله علمی به هر شکلی که هست، مطلع هستند. رد مقاله توسط سردبیر ممکن است بر روحیه نویسنده تاثیر بگذارد. با وجود تعهد اخلاقی، بر این باور هستم که رد مقاله توسط سردبیر از بدرد نخور شدن علم در یک حوزه موضوعی جلوگیری می کند. قبل از ارسال مقاله به داوران و شروع فرآیند داوری، شخصا مقاله را با دقت می خوانم. در بیشتر موارد، انتخاب می کنم که باید مقاله را رد کنم یا اینکه آن را برای بررسی بیشتر به داوران ارسال کنم. مواردی را که از نظر من ناقص هستند را رد می کنم. برای مثال، بیشتر مقالاتی را که من بررسی کردم با عجله ارسال شده اند.
رویکرد مجله International Journal of Information Management، این است که به تنوع مقالات اهمیت می دهد و از تحقیقات غیر تجربی حمایت می کند. بنابراین، ما هرروز تعداد زیادی مقاله دریافت می کنیم که بسیاری از آنها ماهیت غیر تجربی دارند. بنابراین، در مورد مقالات غیر تجربی سه رویکرد داریم: اول، انتظار داریم که مقاله مبتنی بر مرور باید بر اساس یک بررسی انتقادی از ادبیات موجود شامل ترکیبی از نظریه موجود، نظریه جدید، مطالعات مفهومی، طبقه بندی و نوع شناسی باشد که پایه ای قوی برای پیشرفت مرزهای نظری حوزه مدیریت اطلاعات فراهم کند.
دوم، مقالات بر پایه تحقیقات غیر تجربی، فرضیات موجود را بررسی می کنند و به ساخت مقاله جدید بر اساس یک قضیه قوی در مدیریت اطلاعات کمک می کنند که این فرضیه ممکن است در آینده آزمایش شوند.
سوم، مقالات محبوب در حوزه موضوعی مدیریت اطلاعات به فلسفه مدیریت اطلاعات، بحث های تاریخی، و تعاریف مدیریت اطلاعات در رابطه با حوزه های موضوعی دیگر مانند مدیریت بازاریابی، مدیریت مالی، مدیریت عملیات و مدیریت منابع انسانی می پردازد. متاسفانه، بیشتر مقالات دریافتی غیر تجربی به سه رویکرد مطرح شده مرتبط نیستند، و به دلیل جلوگیری از تولید محتوای بیخودی در علمی توسط سردبیر رد می شوند. علاوه بر این، بیشتر مقالات ارسالی به مجله مربوط به حوزه موضوعی فلسفه مدیریت اطلاعات نیستند.
توصیه: مقالات ارسالی باید بر پایه تئوری ها و فرضیات احتمالی باید در حوزه موضوعی مدیریت اطلاعات استوار باشند و به پیشرفت مرزهای تئوری کمک کنند و در را برای بحث های جدید و هیجان انگیز در این موضوع باز کند.
دلیل دوم برای رد مقاله توسط سردبیر توسط دکتر Rameshwar Dubey
علاوه بر این، سردبیر این مجله مقالاتی را که فاقد دقت علمی هستند رد می کند. برای مثال، اغلب مقالاتی را که نویسندگان آن در توضیح چگونگی مفهوم سازی مدل نظری خود یا ایجاد فرضیه های تحقیقاتی نویسندگان ناکام مانده اند، رد خواهند شد. ما سعی داریم در جمع آوری داده، روش نمونه گیری را متوجه شویم. علاوه بر این، در انتخاب نمونه تحقیقاتی، اطمینان حاصل خواهیم کرد که آیا نویسندگان آزمون سوگیری بدون پاسخ را فراتر از دستورالعمل های آرمسترانگ و اورتون (1977) انجام داده اند یا خیر. در بسیاری از مقالات ارسالی، به این مورد زیاد برخورد کردیم که روش های رایج سوء گیری به خوبی گزارش نشده است. پیشنهاد می شود که نویسندگان فراتر از آزمون تک عاملی هارمن عمل کنند. علاوه بر این، توصیه می شود تا نویسندگان قبل از انجام آزمون فرضیه، علیت را بررسی کنند. متاسفانه، در بسیاری از مقالات ارسالی نویسندگان نتایج آماری را ارائه میکنند که هیچ مفهومی ندارند یا ارزش زیادی به بحثهای نظری موجود نمیافزایند. اگرچه، گاهی اوقات به نویسندگان شانس اصلاح داده می شود، اما زمانی که متوجه شدم آسیب ناشی از جمعآوری دادهها به دلیل طراحی ضعیف تحقیق را نمیتوان در مرحله بازبینی ترمیم کرد، برای صرفهجویی در تلاش داور، آن را رد میکنم.
توصیه: مقالات ارسالی باید از دقت کافی برخوردار باشند و از استفاده نادرست از تجزیه و تحلیل آماری جلوگیری کنند.