در سلسله پستهای چگونه از رد مقاله توسط سردبیر جلوگیری کنیم سراغ نظرات سردبیران مجلات بینالمللی مشهور رفتیم و نظر آنها در مورد دلایل رد مقاله توسط سردبیر پرداختیم. در قسمت قبل، چگونه از رد مقاله توسط سردبیر جلوگیری کنیم سراغ دلایل دکتر Rameshwar Dubey، دستیار سردبیر مجله International Journal of Information Management برای رد مقاله رفتیم. در این پست سراغ پروفسور Yogesh K. Dwivedi سردبیر مجله International Journal of Information Management برای رد مقاله خواهیم رفت.
پروفسور Yogesh K. Dwivedi میگوید: IJIM تعداد زیادی مقاله برای پذیرش دریافت میکند. بنابراین، باوجود حجم کاری زیاد همه مقالات دریافتی ازنظر کیفیت توسط سردبیر بررسی میشوند. به دلیل حجم بالای مقالات ارسالی، این مجله در دو سطح به بررسی مقالات ارسالی میپردازد تا مقالهای که با اهداف، دامنه و موضوع مجله مغایرت دارد در همان ابتدا توسط سردبیر رد شود. در سطح اول، مقالات ارسالی را میخوانم و مقالات را ممکن است به دلیل اینکه با معیارهای مجله همخوانی ندارد، رد شود.
برای دریافت آخرینهای بلاگ و کارگاههای مرکز اطلاعات علمی در خبرنامه عضو شوید.
مقالاتی که از سطح اول بازبینی عبور میکنند، ممکن است در سطح دوم بازبینی توسط ویراستاران (بستگی به موضوع مقاله دارد) رد شوند.
وی در ادامه به مهمترین دلایلی که منجر به رد مقاله توسط سردبیر در مرحله اول این مجله میشود، اشاره میکند. این دلایل شامل:
-
مقاله ارسالی که قبلاً پذیرفتهنشده بود باز توسط نویسنده ارسال میشود
مقالات ارسالی که قبلاً توسط سردبیر یا در فرآیند داوری رد شده بودند، دوباره توسط نویسنده ارسال میشوند، به همین دلیل در مرحله ارزیابی اول توسط نویسنده رد خواهند شد. اگر مقالهای که قبلاً توسط مجله رد شده اما به نویسنده فیدبک هایی دادهشده تا با رفع نواقص مقاله مجدداً آن را ارسال کنند، شامل این مورد نمیشود. بنابراین، اگر مقاله ارسالی که توسط سردبیر رد شده با پیامی مبنی بر اصلاح مجدد نبود نباید دوباره توسط نویسنده ارسال شود. اگر مقالاتی که بدون یادداشت اصطلاح مجدد به نویسنده رد میشوند مجدداً ارسال شوند، بهسرعت توسط سردبیر رد خواهد شد. برخی از مقالات ارسالی چندین بار مجدد به این مجله ارسال میشوند که نتیجهای جز رد مقاله توسط سردبیر نخواهند داشت.
توصیه: مقالهای که قبلاً توسط سردبیر رد شده، بهجز مواردی که سردبیر از شما خواسته نقایص مقاله را حل کنید، را دوباره به مجله ارسال نکنید.
-
سرقت ادبی و سرقت علمی از خود
مقالات ارسالی که شباهت زیادی با محتوای بقیه منابع داشته باشند (این شباهت شامل محتوای بقیه مقالات ازجمله مقالات خود نویسنده است) به دلیل عدم رعایت مسائل مربوط به کپیرایت و عدم اصالت توسط سردبیر رد خواهد شد. مانند دستورالعمل بسیاری از مجلات اگر مقالهای بیش از 15 درصد با محتوای دیگر مقالات شباهت داشت توسط سردبیر رد میشود. بنابراین سردبیر قبل از رد مقاله، شباهت آن را با دیگر مقالات بررسی میکند، اگر این شباهت در کلمات و اصطلاحات باشد، ازنظر علمی اشکالی ندارد اما اگر شباهت مقاله ارسالی در نظریات، مدلها و روشها باشد، مقاله توسط سردبیر رد میشود. توجه به این نکته که شباهت مربوط به ارجاعات مقاله و منابع آن جزء موارد شباهت در نظر گرفته نخواهد شد.
توصیه: مقالات ارسالی باید با دقت بررسی شوند و مقالاتی که دارای شباهت زیادی با مقالات دیگر هستند توسط سردبیر رد میشود.
-
عدم پایبندی به دستورالعملهای مجله
نویسنده مقاله قبل از ارسال آن به مجله باید قسمت دستورالعمل برای نویسنده را با دقت بخواند. بنابراین، همه مقالات ارسالی باید تمامی فرمتهای ضروری مقاله را رعایت کنند و تمامی موارد ضروری را رعایت کنند. بهعنوانمثال، چکیده مقاله ارسالی باید بهصورت استاندارد نوشته شود، اما تعداد کمی از نویسندگان چکیدهی ساختاریافته و استاندارد را ارسال میکنند.
در قسمتهایلایت ها هم حداقل از نویسنده درخواست میشود تا سه تا پنج مورد را ارسال کند که حداقل 85 کاراکتر داشته باشد. اما اغلب نویسندگان فایل هایلایت خود را خیلی طولانی مینویسند.
در قسمت برای نویسندگان مجله نوع ارجاع دهی نیز ذکرشده که بیشتر مقالات ارسالی از قانون آن تبعیت نمیکنند. علاوه بر این مجله ذکرشده فرایند داوری خود را دوسویه انجام میدهد اما برخی از مقالات ارسالی جزئیات نام نویسندگان را در آن ذکر میکنند. در اینجا فقط به ذکر چند مورد از خطاهایی که مربوط به عمل کردن و عدم مطالعه صفحه برای نویسندگان است پرداختیم. درصورتیکه سردبیر با خطاهایی ذکرشده مواجه شود مقاله ارسالی رد خواهد شد و از نویسنده درخواست میشود تا دوباره این صفحه را خوانده و مواردی را که مجله برای نویسنده ضروری دانسته را در مقاله لحاظ کند.
توصیه: مقالات ارسالی باید به فرمتی که مجله در نظر گرفته، ارسال شوند و نویسندگان تمامی دستورالعملهای مجله را رعایت کنند.
-
عدم رعایت تناسب موضوعی مقاله ارسالی با مجله:
بزرگترین دلیل سردبیر برای رد مقاله عدم رعایت تناسب موضوعی است. مقالات ارسالی که متناسب با موضوع مجله نباشد و به درد مخاطبان مجله نخورد توسط سردبیر رد خواهد شد. نویسندگان قبل از ارسال مقاله به مجله باید مقالاتی را که مجله قبلاً منتشر کرده را مطالعه کنند تا بهتر قضاوت کنند که آیا مقاله آنها به درد مخاطبان مجله میخورد یا خیر.
توصیه: مقالات ارسالی باید تمرکز روشن و مرتبطی با موضوع مجله داشته باشند و مقالات غیر مرتبط با موضوع مجله توسط سردبیر رد خواهد شد.
-
ارتباط ناکافی با مقالات منتشرشده مجله
این موضوع با موضوع قبلی در ارتباط است. برخی از مقالات ارسالی ممکن است مرتبط با موضوع مجله باشند اما به موضوع مقالاتی که قبلاً در مجله منتشرشده ارتباطی نداشته باشند. ارتباطی استنادی مناسب با مقالاتی که قبلاً در مجله منتشرشدهاند به نویسندگان کمک میکند تا داوران به این نتیجه برسند که مقاله ارسالی با موضوعات مقالات قبلی منتشرشده متناسب است. ازاینرو نداشتن ارجاع به مقالات منتشرشده مجله میتواند فرآیند داوری مقاله را طولانی کند.
توصیه: مقالات ارسالی باید ارتباط مناسبی با مقالات منتشرشده را نشان دهند، برای نشان دادن ارتباط مقالهتان با مقالات منتشرشده مجله بهتر است چند استناد به مقالات منتشرشده قبلی بدهید.
-
ساختار مقاله ارسالی ضعیف است
مقالاتی که ساختار ضعیفی دارند توسط سردبیر رد خواهد شد. منظور از ساختار ضعیف مقالهاین است که مقاله فاقد بخش مهمی مثل مرور پیشینه، توسعه نظری، یافتهها و نتیجهگیری باشد. مقالات ارسالی باید در بردارنده بخشهای اصلی باشند اما به شکل ناقص. برای مثال، برخی از مقالات ارسالی به مجله ممکن است انگیزه ضعیف و دارای مشکلاتی در قسمت مقدمه باشند. در قسمت مرور پژوهش ممکن است نویسنده خیلی توصیفی نوشته باشد و از فرضیه مطرحشده در هر بخشی بهاندازه کافی پشتیبانی نکند. در بخش روششناسی جزئیات مربوط به جمعآوری داده (برای مثال زمان و مکان جمعآوری داده، اندازه نمونه، سنجههای اندازهگیری و منابعشان)، بخش یافتهها ممکن است فاقد آزمونهای مربوط به اطمینان و صحت و ممکن است تحقیق جزئیات جمعیت شناختی پاسخدهندگان را ارائه نکرده باشد و در بخش نتیجهگیری ممکن است ترکیب کافی از نتایج را با ادبیات موجود ارائه نکرده باشد و ممکن است یک بحث گمشده یا توسعهنیافته در مورد آن وجود داشته باشد. درمجموع ممکن است بخش نتیجهگیری مناسب نباشد. همچنین قسمتهای دیگر مقاله ارسالی شامل چکیده و منابع و مآخذ به شیوه صحیح نگارش نشده باشد. نویسندگان باید با دقت مقالههای منتشرشده در مجله موردنظر خود را در چند سال اخیر بررسی کرده تا انتظارات مربوط به ساختار و نوع نگارش مقاله را درک کنند.
توصیه: مقالات ارسالی به مجله باید تمامی نکات بخشهای اصلی را رعایت کنند تا داوران و سردبیر از رد مقاله خودداری کنند.
-
طولانی یا کم بودن اندازه مقاله ارسالی و مسائل مربوط به زبان
مقالات ارسالی که بسیار کوتاه یا بسیار بلند هستند شانسی برای انتشار ندارند. اغلب داوران از مقالات ارسالی خیلی بلند به دلیل اینکه ازنظرشان خیلی شفاف نیست، انتقاد میکنند. در مقابل، مقالات ارسالی با چهار یا پنج هزار کلمه نمیتواند انتظارات داوران را برآورده کند. علاوه بر این، تعدادی از مقالات ارسالی از مشکلات ویرایشی و جملات و پاراگرافهای طولانی دارند که بر خوانایی مقاله تأثیر میگذارد و باعث رد مقاله توسط سردبیر میشود.
توصیه: مقالات ارسالی نباید خیلی کوتاه یا خیلی بلند باشند، مقالات ارسالی باید ازنظر نگارشی و زبانی ویرایش شده باشند.
فقدان پشتوانه نظری کافی، تفکر ضعیف و فرضیه های پشتیبانی نشده، نمونه اندازه گیری شده، حجم نمونه بسیار کوچک و پایایی و روایی ناکافی در مقالات ارسالی می تواند منجر به رد میز شود. مقالاتی که بر پذیرش فناوری تمرکز دارند، زمانی که مقاله از دادههای مقطعی استفاده میکند، احتمالاً توسط سردبیر رد میشوند. توجه به این نکته مهم است که صرفاً توصیف نتایج حاصل از مصاحبه ها برای ارائه کمک کافی نیست. متأسفانه، بسیاری از مقالات ارسالی از این مشکلات زیاد دارند و توسط سردبیر رد خواهند شد.
توصیه: مقالات ارسالی باید در بخشهای نظریه و روششناسی بسیار خوب باشند، زیرا دقت نظری و روش برای نشان دادن مشارکت کافی ضروری است.
فقدان تازگی موضوعی و نظری کافی، و همچنین اهمیت و ارتباط محدود نتایج و مشارکت پژوهشی، شانس پذیرش در مقاله ارسالی را محدود میکند. برخی از محققان سعی می کنند تا موضوعاتی را بررسی کنند که در گذشته های دور بسیار خوب مورد بررسی قرار گرفته اند، اما در شرایط کنونی اهمیت کمتری دارند و به نوعی از تازگی برخوردار نیستند، بنابراین بعید به نظر می رسد که این مقالات سهم کافی و جالبی داشته باشند. به این معنا که این مقالات موضوعات به روز و جدید را رها کرده و موضوعات قدیمی را که صدها مقاله در مورد آن نگارش شده بررسی کرده اند.
در این بین، برخی از مقالات ارسالی ممکن است تلاش کنند مسائل نوظهور را با استفاده از مدل های نظری به خوبی بررسی و آزمایش کنند، اما با این وجود، فاقد تازگی نظری هستند و بعید است که به مرحل داوری برسند.
توصیه: مقالات ارسالی باید تازگی خود را هم از نظر مسئله تحقیق بررسی شده و هم از نظر تئوری مورد استفاده نشان دهند. موضوعی که مورد بررسی قرار می گیرد باید در حوزه موضوعی فعلی مرتبط و با اهمیت باشد و مشارکت جدید در علم را نشان دهد.
-
مقالات ارسالی که با رویکرد کتابسنجی، مطالعات توصیفی، مطالعات متاآنالیز و داده محور (تحلیل احساس)
در دو سال گذشته، تعداد این نوع از مقالات افزایش داشته و در بسیاری از مقالات ارسالی به مجله ما مطالعات کتابسنجی، توصیفی و تحلیل احساس هستند. همه این نوع مطالعات در مقالات ارسالی به دلیل اینکه قادر به نشان دادن مشارکت در علم نیستند و این مورد برای مجله ما ضروری است. از این رو تمام مقالات ارسالی با این رویکردها در مرحله اول توسط سردبیر رد خواهد شد.
مقالات کتابسنجی باید به مجله ای که قبلا چنین پژوهشی را منتشر کرده ارسال شود. مقالات توصیفی ممکن است شرح خوبی از وضعیت فعلی تحقیق در مورد یک موضوع خاص ارائه دهد، اما این نوع پژوهش ها از نظر من نمی توانند هیچ شکلی از توسعه نظری را که بتواند تحقیقات آینده را هدایت کند، نشان دهد. تعداد مقالات ارسالی مطالعات متاآنالیز افزایش داشته، اما اما به دلیل ماهیت این نوع از مطالعات که فقط به توصیف موضوعی می پردازند، توسط سردبیر رد خواهند شد. مقالات ارسالی متاآنالیز باید ماهیت تاییدی داشته باشد و الزامات مندرج در مقاله راهنمای اخیرا منتشر شده ما را برآورده کند.
علاوه بر این، روند نسبتاً جدیدی به وجود آمده که در آن محققان مقالاتی را بر اساس تجزیه و تحلیل داده های تولید شده کاربران در شبکه های اجتماعی و با استفاده از تجزیه و تحلیل احساسات آنها نگارش می کنند. به طور عام، برخی از مقالات ارسالی فاقد پشتوانه نظری هستند و سهمی از مشارکت در علم را ندارند. درالزامات بروز شده مجله مان، به این نکته پرداخته شده که چه نوع از این مقالات ارسالی با موضوع تحلیل احساس توسط مجله ما منتشر می شود.
توصیه: مطالعات از نوع کتابسنجی و مرور توصیفی باید به مجلات خاص ارسال شوند. متا آنالیز و تحلیل احساس نوعی از مقالات ارسالی هستند که که باید الزامات مربوط به صفحه راهنمای نتایج را برآورده کند.
منبع:
Dwivedi, Y. K., Hughes, L., Cheung, C. M. K., Conboy, K., Duan, Y., Dubey, R., Janssen, M., Jones, P., Sigala, M., & Viglia, G. (2022). Editorial: How to develop a quality research article and avoid a journal desk rejection. International Journal of Information Management, 62, 102426. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2021.102426