نقش تولید محتوا بر کسب و کارها موضوعی است که هر مدیر آگاهی این روزها اطلاع کافی از آن را دارد. برای یک سایت علاوهبر اینکه باید استراتژیهای موفقی وجود داشته باشد و یک طراحی سایت خوب برای آن درنظر گرفته شود، لازم است محتوایی منحصر به فرد هم خلق شود تا بتواند هویت آن را به کاربر نشان دهد. تأثیر تولید محتوا و کسب و کار را لازم است از جوانب مختلفی مورد ارزیابی قرارداد تا بتوان به اثر مثبتی که تولید محتوا بر مشاغل مختلف به خصوص کارهای آنلاین دارد را متوجه شد.
تولید محتوا چیست؟
زمانی که شما در گوگل به دنبال پیدا کردن پاسخ برای سؤال موردنظر خود هستید مطالب و تصاویر بسیاری برای شما به نمایش گذاشته میشود، همان مطالب و تصاویر که شما در هر وب سایتی مشاهده میکنید را محتوا میگویند. به عبارتی یک وب سایت بدون داشتن محتوا هیچ چیزی برای ارائه ندارد و این محتوا است که میتواند یک سایت را سر پا نگه دارد. همین اهمیت محتوا برای سایت است که هر مدیر سایت آگاهی به دنبال تولید محتوا تخصصی برای سایت خود میگردد.
چند سالی است که تولید محتوا توانسته خودی نشان دهد و صاحبان مشاغل آن را بهعنوان یک راه ارتباطی بین خود و مشتریان به واسطه اینترنت در نظر گرفتهاند. شاید جالب باشد اگر بدانید تا چند سال پیش خیلی به تولید محتوا اهمیت داده نمیشد؛ اما الان که بیشتر افراد به اینترنت دسترسی دارند اکثر مشاغل هم برای توسعه کسب و کار خود از محتوا برای کارشان استفاده میکنند. محتوا دارای انواع مختلفی است که مهمترین آنها محتوای متنی، محتوای صوتی و محتوای ویدیویی هستند. هر کدام از این نوع محتوا میتوانند به قرار دادن یک سایت در جایگاهی فوقالعاده کمک شایانی داشته باشند.
مهمترین تأثیرات تولید محتوا بر گسترش کسب و کار
اگر تولید محتوا حرفه ای باشد قطعاً به پیشرفت کسب و کار کمک خواهد کرد. اما ممکن است برای شما هم این سؤال به وجود آید که چه اثراتی را تولید محتوا میتواند بر گسترش مشاغل داشته باشد؟ از مهمترین اثراتی که محتوای خوب میتواند بر سایت داشته باشد موارد زیر هستند:
بهبود رتبه سایت در میان نتایج جستجو
از جمله مهمترین تأثیراتی که یک محتوای خوب میتواند برای سایت به همراه داشته باشد این است که رتبه سایت شما را بهبود خواهد بخشید. اگر میخواهید با کمک تولید محتوا در نتایج خوبی از گوگل قرار بگیرید پس باید اصول سئو را حتماً برای محتوا در نظر بگیرید.
برقراری ارتباط میان مخاطب و صاحبان کسب و کار
تأثیر تولید محتوا روی ارتباطی که میان مخاطب و صاحبان کسب و کار وجود دارد را نمیتوان انکار کرد. همانطور که میدانید مشتریان ثابت برای هر برندی از سرمایههای آن به حساب میآیند؛ از این رو شما باید بتوانید با مشتریان ثابت خود ارتباطی خوب را داشته باشید و یک برنامه منظم برای تقویت این ارتباط را بچینید. تولید محتوای خوب و باکیفیت میتواند مشتریان سایت را حفظ کند و میان شما تعامل مناسبی به وجود آورد.
جذب مشتری
علاوهبر این که شما باید مشتریان ثابت و سابق خود را حفظ کنید، لازم است به دنبال مشتریان جدید هم باشید. تولید محتوا از مهمترین راه حلها برای جذب مشتریان جدید است. زمانی که یک محتوا حرفهای و اصولی تولید شود میتواند به جذب کاربر و مشتری جدید هم بپردازد.
هزینه کم
تولید محتوا برخلاف سایر روشهای تبلیغاتی نیاز به هزینههای بسیار بالایی ندارد. برای تولید محتوای وبلاگ با صرف هزینههای بسیار کمی شما میتوانید مزایای فراوانی را به دست آورید.
آنالیز محتوا
از ویژگیهایی که تولید محتوا دارد این است که شما میتوانید آن را مورد بررسی قرار دهید و نتیجه و عملکرد آن را در فضای مجازی تحلیل کنید. با کمک فیدبکها و ابزارهایی که در این زمینه وجود دارند متوجه خواهید شد که محتوای تولید شده چقدر توانسته روی سایت و کار شما اثرگذار باشد.
افزایش محبوبیت برند
به وجود آمدن محبوبیت و اعتماد کاربران به برند را باید از بارزترین اثرات تولید محتوا بدانیم. از جمله مهمترین سرمایههایی که هر برندی دارد اعتماد مشتریان است و هر چقدر این اعتماد میان یک برند و مخاطب بیشتر باشد، قطعاً کسب و کار مورد نظر با پیشرفتهای چشمگیری روبرو میشود. درصورتی که محتوای شما آموزنده و ارزشمند باشد مخاطب به شما به عنوان برندی حرفهای نگاه میکند و با انتشار پستهایی که در سایت خود قرار دادهاید؛ میتوانید بیشتر به چشم آیید و یک ذهنیت مثبت را در مشتریان و سایر افراد به وجود آورید.
به نمایش گذاشتن تخصص
با تولید محتوا شما میتوانید تخصص خود را به نمایش بگذارید. مشتری مایل است که با برندی ارتباط برقرار کند که در زمینه کاری خود خبره باشد و اطلاعات کافی را در این زمینه داشته باشد. تولید محتوا موجب خواهد شد تا هویت کاری شما برای کاربر آشکار شود هر چقدر که محتوای تولیدی خلاقانه تر و تخصصیتر نوشته شود و اطلاعات ارزشمندی را بتواند به مخاطب ارائه دهد کاربر از شما بهعنوان یک کسب و کار و برند آگاه یاد خواهد کرد.
متمایز کردن شما از رقبا
زمانی که یک محتوا بسیار اثرگذار تولید شود به آسانی می تواند کسب و کارتان را نسبت به دیگر رقبا متمایز کند. داشتن وجه تمایز با کسانی که رقیب شما هستند از جمله مهمترین الزاماتی است که در هر کاری به خصوص در دنیای دیجیتال واجب است. برای این که محتوایی منحصر به فرد را داشته باشید لازم است از طریق افرادی که در این زمینه هم حرفی برای گفتن دارند و می توانند خلاقانه به تولید محتوا بپردازند، اقدام کنید.
چه محتوایی میتواند روی کسب و کار اثر بگذارد؟
به این موضوع دقت داشته باشید که سفارش محتوا را قصد دارید به چه مجموعه بسپارید. از جمله مهمترین مواردی که شما باید به آن دقت داشته باشید این است که هر محتوایی نمیتواند موجب شود که اثر مثبتی روی کار شما داشته باشد و مزایای که پیشتر به آنها اشاره کردیم را برای شما به همراه آورد. محتوایی اثرگذار است که ویژگیهای زیر را دارا باشد:
یونیک باشد
محتوایی که کپی باشد نمیتواند هیچ اثری روی سایت شما داشته باشد. زمانی که یک محتوا کاملاً یونیک باشد گوگل متوجه کیفیت آن خواهد شد و به مرور زمان سایت شما را در میان برترین نتایج گوگل قرار خواهد داد. همین موضوع موجب میشود تا بتوانید سایت را در معرض دید کاربران بسیار زیادی قرار دهید و ترافیک سایت خود را افزایش داده و مشتریان بیشتری را جذب کنید.
دارای اعتبار باشد
قرار نیست که هر چیزی را بهعنوان محتوا در سایت خود قرار دهید. محتوایی باید در کار شما استفاده شود که از اعتبار علمی کافی برخوردار باشد. فرقی ندارد که حوزه کاری شما چیست؛ مهم این است محتوا دارای یک رهبری فکری باشد و بتواند نیاز مخاطب را پاسخ دهد.
به کار شما مرتبط باشد
محتوایی که در سایت شما قرار میگیرد باید با کار شما ارتباط مستقیم داشته باشد. برای اینکه بتوانید ترافیک سایت خود را بالا ببرید لازم است این کار را از طریق کلمات کلیدی که مرتبط به تجارت شما هستند، انجام دهید. کلمات کلیدی مرتبط، باید با چگالی منظم و کاملاً طبیعی در کار شما مورد استفاده قرار بگیرند.
بهینه سازی شده باشد
محتوایی را گوگل میپسندد و آن را دوست دارد که بهینه سازی شده باشد؛ یعنی باید روی محتوای خود اصول سئو را پیاده کنید. افرادی که در کار تولید محتوا مشغول به فعالیت هستند با قاعده و قانون سئو آشنا بوده و میدانند باید به چه طریقی محتوای درخواستی شما را بهینه سازی کنند.
سخن پایانی
تولید محتوا بر رشد کسب و کار اثر فراوانی دارد. همانطورکه از این مقاله هم متوجه شدهاید اگر صاحبان هر کسب و کاری بخواهند در دنیای دیجیتال مارکتینگ حرفی برای گفتن داشته باشند باید برای داشتن محتوایی با کیفیت تلاش کنند. محتوا پادشاه است و این پادشاه در پیروز شدن شما بر رقبایتان نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. باتوجه به این که عصر، عصر ارتباطات و تکنولوژی بوده و دسترسی تمامی افراد به اینترنت موضوعی انکار نشدنی است این روزها هر شخصی برای رسیدن به پاسخ نیازهای خود در گوگل به جستجو میپردازد و لازم است هر سایتی با خلاقانه عمل کردن در تولید محتوا حرفی برای گفتن داشته باشد. اگر شما هم برای رشد کسب و کار خود و گسترش آن می خواهید تلاش کنید پیشنهاد ما به شما این است تولید محتوا را فراموش نکنید.
*مسئولیت صحت و سُقم محتوای این پست برعهدهی سفارشدهنده است.*