روزانه حجم عظیمی از محصولات مختلف، از طریق روشهای حمل و نقل متفاوت، به سراسر دنیا ارسال میشوند. این محصولات پس از رسیدن به مقصد، معمولاً در انبارهایی ذخیره میگردند تا صاحبان آنها، فرآیند ترخیص کالا را به اتمام برسانند. انجام مراحل ترخیص کالا در برخی از مواقع، بسیار زمانبر است. در چنین شرایطی، هزینههای ذخیره سازی کالاها در انبار، به شکل قابل توجهی افزایش مییابد. طی سالهای اخیر، روشی به نام کراس داکینگ ، به منظور جلوگیری از افزایشِ هزینههای بالای انبارداری توسعه یافته است. در این مقاله قصد داریم تا به پرسشِ "کراس داکینگ چیست؟" پاسخ دهیم. اگر شما هم علاقه دارید تا با استراتژی کراس داکینگ یا انبار عبوری بیشتر آشنا شوید و روشهای کاهش هزینههای انبارداری را بشناسید، تا پایانِ مقاله با ما همراه باشید. در استراتژی کراس داکینگ، مدت زمان ماندگاری محصولات در انبار، به میزان قابل توجهی کاهش مییابد.
کراس داکینگ یک استراتژی لجستیکی است که در آن محصولات و مواد از یک منبع ورودی (کامیون، واگن ریلی و ... ) بارگیری میشوند و سپس بلافاصله با کمترین زمان ذخیرهسازی بارگیری شده و منتقل میشوند. این امر مطلوب است زیرا هرچه محصولات بیشتر در انبار یا محل ذخیره سازی دیگر قراربگیرند، ارزش کلی آنها کمتر میشود.
از نگهداری محصولات خودداری کنید.
هر زمان که کالایی انبار میشود، برای شرکت یا مشتری ارزشی ایجاد نمیکند. علاوهبر این، زمان انبار کردن ریسک اضافیای را به همراه دارد. موارد زیر برخی از دلایل اصلیای است که چرا یک شرکت باید از انبار کردن محصولات جلوگیری کند:
- افت ارزش: ارزش محصولاتی که در انبار نگهداری میشوند به دلیل تغییرات تقاضا، مشکلات کهنه شدن و موارد دیگر، میتواند به طور بالقوه کاهش یابد.
- تغییر در تقاضا: تقاضا برای اکثر محصولات با گذشت زمان تغییر میکند و در بسیاری از موارد کاهش مییابد. محصولات انبارشده در معرض خطر نامطلوب قرار گرفتن هستند و بنابراین ارزش کمتری دارند.
آشنایی با کراس داکینگ
اکثر افراد با مکانیزم عملکردِ انبارهای معمولی ذخیره کالا و مراکزِ توزیع کالا، آشنایی دارند اما روشِ انبارداری با استفاده از استراتژی کراس داکینگ را نمیشناسند. به همین دلیل، در این بخش به پرسشِ "کراس داکینگ چیست؟" پاسخ خواهیم داد.
برای پاسخ به سؤال فوق بهتر است تا ابتدا، نحوه ورود و خروجِ کالا در یک انبار معمولی را به شما توضیح دهیم. محمولههای وارد شده به یک انبار معمولی، باید پس از دریافت، در انبار ذخیره شوند. در هنگام خروجِ این محمولهها نیز، فرآیندهای جمع آوری و بارگیری باید انجام گردند.
فرآیندهای فوق، بسیار زمانبر هستند و از نظر مالی نیز هزینههای بالایی را برای خریدار کالا به همراه خواهند داشت. به همین دلیل، از استراتژی کراس داکینگ برای حل کردنِ این مشکلات استفاده میشود.
در استراتژی کراس داکینگ (یا انبار عبوری)، فرآیندهای ذخیره سازی کالاها در انبار و جمع آوری مجدد آنها در هنگام خروج، حذف میشوند. به عبارت دیگر، در روش کراس داکینگ، انبار فقط به عنوانِ یک محل عبور شناخته میشود و محصولات بلافاصله پس از ورود به انبار، از سمتی دیگر خارج میگردند. در این حالت، نقشِ انبارِ کراس داکینگ، تنها ذخیره موقت و دسته بندی محصولات خواهد بود و کالاها حداکثر پس از 24 ساعت از لحظه ورود به انبارِ عبوری، مجدداً بارگیری میشوند.
بدین ترتیب، از بینِ مراحلِ 1. دریافت کالا، 2. ذخیره کالا، 3. جمع آوری کالا و 4. بارگیری کالا، مرحله های 2 و 3 حذف میشوند و به همین دلیل، مخارجِ حمل و نقل کالا، به میزان قابل توجهی کاهش مییابد.
مزایا و فواید استفاده از استراتژی کراس داکینگ چیست؟
در این بخش از مقاله، چهار مورد از مهمترین مزایای استفاده از استراتژی کراس داکینگ (Cross Docking) را به شما توضیح خواهیم داد. این مزایا عبارتند از؛
- کاهش فضای مورد نیاز برای ذخیره سازی کالاهای مختلف
در انبارهای کراس داکینگ، معمولاً نیازی به ذخیره طولانی مدتِ کالاها نیست و محصولات مختلف تنها جهت دسته بندی و تفکیک، وارد انبار میشوند. به همین دلیل، فضای مورد نیاز در انبارهای کراس داکینگ، بسیار کمتر از انبارهای معمولی است.
- حذف مراحل ذخیره سازی و بارگیری کالا
در استراتژی کراس داکینگ، دو مرحله اساسی و پر هزینهی ذخیره سازی و آماده سازی کالا، حذف میشوند. هر دو مرحله فوق، به تعدادِ زیادی پرسنل و کارگر نیاز دارند و زمانبر نیز هستند.
در استراتژی کراس داکینگ، مراحل ذخیره سازی و آماده سازی محصولات در انبار، حذف میشوند.
- کاهش زمان رسیدنِ محصولات به خریداران
در استراتژی کراس داکینگ، مشتریان قبل از ورودِ یک محموله خاص به انبار، از محتویات آن محموله آگاه هستند. به همین دلیل، محصولات به محض ورود به انبار، مجدداً بارگیری و خارج می شوند. بدین ترتیب، مدت زمانِ لازم برای انجامِ فرآیند ترخیص کالاهای مختلف در استراتژی کراس داکینگ، بسیار کوتاه است.
- کاهشِ هزینههای حمل و نقلِ کالا
همانگونه که در پاراگرافهای قبل نیز بیان کردیم، در روش کراس داکینگ، کالاها در مدت زمانی بسیار کوتاه از انبار ترخیص میشوند. ترخیصِ زود هنگامِ محصولات از انبار، بسیاری از هزینههای اضافی، مانندِ هزینههای ذخیره سازی و آماده سازی محصولات را حذف میکند و مصرف انرژی را نیز به حداقل مقدار ممکن میرساند.
-2.png)
استراتژی تولید در کراس داکینگ چیست؟
استراتژی تولید در کراس داکینگ به معنای تأمین مواد اولیه موردنیاز برای یک شرکت، کارخانه یا ... است. در این روش، معمولاً رئیس شرکت یا کارخانه، یک انبار را به محل نگهداری مواد اولیه اختصاص میدهد. در این حالت، نوع مواد اولیه مورد نیاز مشخص است و این مواد به سرعت در خط تولید کارخانه مصرف میشوند. به همین دلیل، یک انبار کوچک هم پاسخگوی نیازهای شرکت یا کارخانه خواهد بود و مراحل ذخیره سازی و آماده سازی محصولات در انبار، حذف خواهند شد.
استراتژی توزیع در کراس داکینگ چیست؟
استراتژی توزیع در کراس داکینگ به معنای جمع آوری کالاهای مختلف برای یک مشتری خاص، است. در این روش، محصولاتِ مورد نیاز مشتری از طریق تولید کنندگان مختلفی تأمین میشوند و سپس این محصولات، در قالب یک محموله واحد از انبار خارج میگردند. در استراتژی کراس داکینگ توزیع، تأمین کنندگان و مشتریان، از قبل مشخص هستند و به همین دلیل، محصولات در مدت زمانی کمتر از 24 ساعت، از انبار ترخیص میشوند.
استراتژی کراس داکینگ، روشی مناسب برای صرفه جویی در هزینه و زمان است.
استراتژی خرده فروشی در کراس داکینگ چیست؟
استراتژی خرده فروشی در کراس داکینگ، تا حدودی همانند استراتژی توزیع است. در این استراتژی، محصولاتِ موردِ نیاز، از طریقِ تولید کنندگان تأمین میشوند اما مشتریانِ این محصولات، خرده فروشها هستند. از آنجایی که نوعِ محصولاتِ مورد نیازِ خرده فروشان، قبل از ورودِ محموله به انبار مشخص میشود، مدت زمانِ ماندگاری این محصولات در انبار، به شکلِ قابل توجهی کاهش مییابد.
استراتژی کراس داکینگ درمورد چه نوع کالاهایی قابل اجرا است؟
در این قسمت، کالاهایی که امکان پیاده سازی استراتژی کراس داکینگ بر روی آنها وجود دارد را به شما معرفی خواهیم کرد. این کالاها عبارتند از؛
- کالاهایی که تقاضای بالایی برای خرید آنها وجود دارد: تقاضای بالا برای خرید یک کالای خاص، سبب میشود تا مدت زمانِ ماندگاری آن کالا در انبار کاهش یابد. به همین دلیل، میتوان استراتژی کراس داکینگ را بر روی محصولاتی که تقاضای خرید بالایی دارند، پیاده کرد.
- کالاهایی که تاریخ انقضای آنها کوتاه است: کالاهایی مانندِ مواد غذایی، مواد بهداشتی و ...، باید در مدت زمانِ کوتاهی مصرف شوند و به همین دلیل، آنها را نمیتوان برای مدتِ طولانی در انبار نگه داشت. بنابراین، معمولاً در انبارهای مربوط به کالاهای فوق، از روش کراس داکینگ استفاده میشود.
- کالاهایی که در یک بازه زمانی خاص، در طرحی ویژه قرار میگیرند: شرکتها یا کارخانهها معمولاً برای افزایش میزان فروش خود، محصولاتِ خاصی را در یک بازه زمانی مشخص، در طرح ویژه قرار میدهند و با قیمت پایینتری نسبت به حالت معمولی، به فروش میرسانند. در این حالت، میزان تقاضا برای محصولات فوق افزایش مییابد و به همین دلیل میتوان از روش کراس داکینگ برای انبار کردنِ آنها استفاده کرد.
-3.png)
بهترین روش برای تحویل محصولات پر فروش به خریداران، استفاده از روش کراس داکینگ است.
سخن پایانی
در این مقاله که به سفارس سایت اجاره انبار ستایش لجستک ارائه شده بود تلاش شد تا به پرسشِ " کراس داکینگ چیست؟"، پاسخ داده شود. استراتژی کراس داکینگ، مدت زمان نگهداری محصولات در انبار و هزینه نهایی خرید آنها را کاهش میدهد.
*مسئولیت صحت و سُقم محتوای این پست برعهدهی سفارشدهنده است.*