بلاگ

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

تدوین استراتژی محتوا | راهی برای تضمین موفقیت محتوا


تولید محتوا به تنهایی کافی نیست و باید از یک استراتژی قوی برای تولید، انتشار و تکثیر محتوا استفاده کرد.

در بازاریابی دیجیتال، محتوا اساس همه استراتژی‌ها و تبلیغات است؛ فرقی هم ندارد که محتوا ویدیویی، صوتی یا متنی است یا در قالب پست‌های رسانه‌های اجتماعی، شرح محصول یا پست‌های وبلاگی باشد. اما تولید محتوا به تنهایی کافی نیست و باید از یک استراتژی قوی برای تولید، انتشار و تکثیر محتوا استفاده کرد. با تدوین استراتژی محتوا، می‌توانید محتواهایی تولید کنید که برای مخاطب شما جذاب بوده و او را وادار به واکنش کند. در این مطلب مفهوم دقیقی از استراتژی محتوا و نحوه تدوین آن را با شما درمیان می‌گذاریم.

 

 

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا فرآیند برنامه‌ریزی، ایجاد، توزیع و سنجش محتوا به صورت آنلاین است که به کسب و کار شما کمک می‌کند تا به اهدافی که در نظر دارید برسید. با تدوین استراتژی محتوا، شرکت‌ها می‌توانند از داده‌های بدست آمده برای ارزیابی عملکرد و برنامه‌ریزی برای بازاریابی محتواهای بعدی استفاده کنند. تدوین استراتژی محتوا می‌تواند به سه صورت کوتاه مدت، میان مدت یا بلندمدت باشد. به عنوان مثال یک استراتژی محتوای کوتاه مدت می‌تواند یک کمپین محتوایی با مدت‌زمان محدود باشد و یا یک استراتژی محتوای بلندمدت تمام فعالیت‌های بازاریابی محتوا را در طول یک سال پوشش دهد.

 

چرا استراتژی محتوا اینقدر مهم است؟

قطعاً شما هم با ما هم عقیده‌اید که فرآیند تولید، توزیع و تبلیغ محتوا، فرآیندی پرهزینه است. به همین دلیل، با توجه به اهمیت بازگشت سرمایه در یک کسب وکار، مدیران دیجیتال مارکتینگ باید هرگونه تولید محتوا را با استراتژی مناسب همراه کنند تا بتوانند اهداف بازاریابی را به درستی تعریف کرده و به تارگت‌های تجاری و مالی شرکت دست پیدا کنند. تدوین استراتژی محتوا، هرگونه شکاف بین نتایج واقعی و تصورات شما از تولید محتوا را کاملاً پرکرده و به شما کمک می‌کند تا محتوای هدفمندتری تولید کنید. درنهایت هم تدوین یک استراتژی محتوایی هدفمند، منجر به برندسازی یا فروش بیشتر در کسب و کار شما می‌شود.

 

استراتژی محتوایی خوب چه استراتژی است؟

در ابتدا ممکن است برای تدوین استراتژی محتوا چالش‌هایی پیش رو داشته باشید. برای عبور از این چالش‌ها کافی‌ست به این سه نکته دقت کنید:

  • قبل از تدوین استراتژی اهدافتان را روی کاغذ بیاورید.

  • در تدوین استراتژی باید توقع‌تان از تولید محتوا را مشخص کنید.

  • نیازهای کاربران بخش مهمی از تدوین یک استراتژی خوب است، لطفاً نادیده نگیرید!

با این حال، حتی با تلاش زیاد هم ممکن است یک کمپین محتوایی شکست خورده و نتواند به اهداف مورد مورد نظر دست پیدا کند. اگر با وجود رعایت نکات گفته شده نتوانستید نتیجه مطلوبی در تولید محتوا بگیرید باید وارد مرحله سنجش KPI شده و به کمک اندازه گیری و تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده، کیفیت و کارایی استراتژی تدوین شده را در آینده بهبود بخشید. به عبارت دیگر برای داشتن یک استراتژی محتوایی خوب باید درس عبرتی از استراتژی‌های ناموفق قبلی گرفته و از نتایج حاصل، در تدوین استراتژی‌ محتوای جدید استفاده کنید.

 

 

استراتژی محتوا شامل چه بخش‌هایی است؟

خوب؛ تا اینجا درمورد مفهوم استراتژی محتوا، دلایل اهمیت و ویژگی یک استراتژی موفق صحبت کردیم. اما این فرآیند حیاتی در تولید محتوا شامل چه بخش‌هایی است؟

بخش اول، تعریف اهداف است. در ابتدا باید اهداف و KPIهای خاصی تعریف کنید تا میزان موفقیت محتواهای تولید شده به‌راحتی قابل اندازه‌گیری باشند.

بخش دوم تعیین ساختار محتواست. در این بخش، یک ساختار هرمی شکل از محتوا ساخته شده و موضوعاتی که نیاز به تولید دارند به ترتیب اولویت در این ساختار گنجانده می‌شوند.

بخش سوم، تقویم محتواست. تقویم محتوا، یک عامل حیاتی برای برنامه‌ریزی زمان انتشار محتوا است. یک تقویم منظم می‎‌‌تواند راهنمایی برای مسیر تولید، انتشار و تبلیغ محتوا باشد.

در بخش چهارم به نیروی انسانی می‌رسیم. در این مرحله، نویسندگان، طراحان گرافیکی و تدوین‌گران، باتوجه به تقویم محتوا، شروع به تولید محتوای با کیفیت و جذاب برای مخاطب می‌کنند.

درنهایت هم تیم بازاریابی باید بودجه مناسبی را به برای پروموت محتوا (تبلیغ محتوا) در نظر بگیرد تا تلاش تمام بخش‌های دیگر منجر به دیده شدن محتوا و تأثیرگذاری آن شود.

 

تدوین استراتژی محتوا به سبک سامورایی‌ها!

برای تدوین استراتژی محتوا آنهم به معنای واقعی باید نکات ریز و درشتی را بدانید که رعایت کردن آن‌ها برای رسیدن به مخاطب بیشتر ضروری است. سامورایی‌ها یا کاری را انجام نمی‌دادند یا درصورت انجام، با مهارت و شجاعت زیادی این اتفاق رخ می‌داد. بهتر است شما هم برای تدوین استراتژی محتوا به این سبک عمل کنید. یا خودتان با مهارتی که دارید کار را شروع کنید یا وارد این فرآیند نشده و از یک مجموعه دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید.

 

 

محتوانت؛ راهنمای شما برای داشتن یک استراتژی محتوایی

محتوانت آژانس دیجیتال مارکتینگ برتر سال و مجری تدوین استراتژی‌ محتواست. ما در این مجموعه از متخصصینی کمک می‌گیریم که شناخت کافی نسبت به شرایط کسب و کار و پرسونای مخاطب شما دارند. به همین دلیل می‌توانید از به جای سامورایی شدن یک کارفرمای موفق باشید. برای درک بهتر این موضوع چک لیستی از فعالیت‌های ما در این بخش را خواهید دید.

ما به شناخت نیمه پنهان مخاطبان شما کمک می‌کنیم

برای تدوین استراتژی محتوا باید شناخت کاملی از مخاطب داشته باشید. این سؤال را از خودتان بپرسید. علایق مخطاب‌تان را می‌دانید؟ با مشکلاتی که پیش روی اوست آشنایی دارید؟ می‌دانید بیشترین زمان آنلاین را کجا سپری می‌کند؟

تحقیق جامعی از کلمات کلیدی انجام می‌دهیم

به کمک ابزارهای حرفه‌ای کیورد ریسرچ، کلمات پرترافیکی که ارزش تبدیل شدن به محتوا را دارند یافته و در تدوین استراتژی محتوا از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

ساختاری منسجم از محتوا را شکل می‌دهیم

هرمی از محتوا که به ترتیب اهمیت شکل داده شده را در استراتژی به عنوان بخشی مجزا درج می‌کنیم. این ساختار شمای کلی از تمام محتواهایی است که برای فرآیند بازاریابی به آن‌ها نیاز دارید.

در تمام زمینه‌ها محتوای یونیک تولید می‌کنیم

نگران نباشید؛ همه چیز تحت کنترل ماست (چون قرار است نقش سامورایی را ما بازی کنیم).

بعد از تدوین استراتژی محتوا، نوبت به تولید محتوا می‌رسد. این مرحله حساسیت زیادی دارد و باید به حرفه‌‌ای‌ترین شکل ممکن انجام شود. ما محتوایی برای کسب و کارتان می‌نویسیم که نمونه مشابهی در وب ندارد. برای سفارش محتوا کلیک کنید.

محتوای شما را به صورت منظم بررسی می‌کنیم

بعد از تولید محتوا هم دست از سر شما بر نمی‌داریم! می‌پرسید چرا؟

چون تمام مطالب تولید شده با هر فرمتی که باشند بعد از مدتی نیاز به بروزرسانی دارند. این کار که ادیت محتوا نام دارد باید درطول سال یک یا دوبار انجام شود. ما در محتوانت حواسمان جمع محتوای شماست.

 

*مسئولیت صحت و سُقم محتوای این پست برعهده‌ی سفارش‌دهنده است.*

لینک کوتاه

بازگشت به بالا

پست های مرتبط

آموزش تولید محتوای متنی + نحوه دریافت سفارش محتوا

تاریخ: 1401/11/26

بازدید: 973

1401

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تولید محتوا، پایه و اساس بازاریابی دیجیتال مدرن است.

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

اصول سئو محتوا چیست؟ نکات حیاتی تولید محتوا موفق

تاریخ: 1402/03/01

بازدید: 1322

1402

زمان مطالعه: 2 دقیقه

سئو محتوا به مجموعه‌ای از فرایندها و تکنیک‌ها گفته می‌شود که به‌کار می‌روند تا محتوای یک سایت یا صفحه، بهینه شود.

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار

تاریخ: 1401/02/19

بازدید: 1259

1401

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

دیجیتال مارکتینگ در واقع بازاریابی است که در بستر دیجیتال انجام می‌شود.

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تاریخ: 1401/10/26

بازدید: 921

1401

زمان مطالعه: 2 دقیقه

دیجیتال مارکتینگ یک تکنیک بازاریابی گسترده است که از زیرمجموعه‌های بسیاری تشکیل می‌شود.

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال؟ مثال های موفق از دیجیتال مارکتینگ

تاریخ: 1402/05/09

بازدید: 482

1402

زمان مطالعه: 2 دقیقه

دیجیتال مارکتینگ فرآیند استفاده از ابزار و تکنیک های دیجیتال برای جذب، نگهداری و انگیزه بخشی به مخاطبان است.

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins