بلاگ

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

بررسی استراتژی های بازاریابی انتخاب اسم برای برند


برند یک نام یا نشان تجاری است که معرف وهویت محصول یا خدماتی است که یک شرکت یا سازمان یا محصولات شخصی شما را قرار است به مشتری بشناساند.

 

 

برند یک نام یا نشان تجاری است که معرف وهویت محصول یا خدماتی است که یک شرکت یا سازمان یا محصولات شخصی شما را قرار است به مشتری بشناساند. برند طبق قانون علائم تجاری باید در سازمان مالکیت صنعتی ثبت شود. از آنجایی که قوانین اختصاصی برای ثبت برند وجود دارد، انتخاب نام برند یکی از مهمترین مراحلی است که درنهایت امتیاز مالکیت را با ثبت آن به دست می‌آورید. در اینجا با قوانین اختصاصی ثبت برند کاری نداریم بلکه می‌خواهیم به شما کمک کنیم اسم برند منحصر به فردی را برای خود انتخاب کنید که بتوانید با ثبت آن مالکیت آن را همیشه برای خود کنید.

راه‌های زیادی برای انتخاب اسم برند وجود دارد، که در ادامه به مهمترین راه‌ها خواهیم پرداخت. مهمترین بخش راه اندازی یک کسب و کار انتخاب برند است که هم در برند سازی و هم در شناساندن محصول بتواند کار صاحبین کسب و کار را ساده کند. قاعدتاً برند در ابتدا به تنهایی نمی‌تواند یک محصول را بفروشد؛ اما یک برند اگر آوا و ساختار خوبی داشته باشد بعد از مدتی به تنهایی می‌تواند محصول یا خدمات شما را بفروشد.

 

راهنمای انتخاب اسم برند

یک برند معتبر باید سه ویژگی مهم داشته باشد.

  1. ساختار
  2. قابلیت ثبت
  3. برند سازی

منظور ما از ساختار شکل ظاهری، معنای برند، آوای آن و ایجاد حس خوب در شنونده، برای اولین بار است. وجود تمامی این ویژگی‌ها باید اهمیت داشته باشد و نمی‌توان تأثیر آن را در ادامه و در زمان فعالیت شرکت نادیده گرفت. بنابراین به جرأئت می‌توانم بگویم برندی که ساختار خوبی داشته باشد در کوتاه‌ترین زمان نتیجه‌ای که باید سالها برای آن تلاش کنید را در کوتاه‌ترین زمان به کسب و کارتان خواهد داد.

برندی که امکان ثبت آن وجود نداشته باشد نه تنها هیچ ارزش قانونی ندارد بلکه هر نوع سوء استفاده‌ای از برند قابل پیگیری نیست. ثبت برند در قوانین ایران الزامی نیست اما مطابق قانون ثبت علائم تجاری تنها از برندهایی حمایت می‌شود که نسبت به ثبت آن در سازمان مالکیت صنعتی اقدام کرده باشید.

برند سازی مرحله پایانی است و شاید فکر کنید چرا در ابتدا باید به برند سازی فکر کنیم، درست است در زمان انتخاب اسم برند، برند سازی امکان ندارد؛ اما باید در زمان انتخاب اسم برند به برند سازی آن فکر کنید و اگر اسم انتخابی قابلیت برند سازی نداشته باشد کل راه را اشتباه طی کرده‌اید. حتی اگر برند ثبت شود اما برند سازی آن دشوار باشد کل بازی را یک جا خواهید باخت و مجدد باید به فکر انتخاب اسم برای برند باشید.

 

روش‌های انتخاب اسم برای برند

روش‌های انتخاب اسم برند زیاد است؛ اما دو روش اصلی آن انتخاب نام برند به روش سنتی و هوش مصنوعی است. یکی دیگر از روش‌ها انتخاب اسم برند به صورت میدانی و ایده پردازانه است. مثلاً می‌توانید دوستانتان را برای یک بازی دعوت کنید و از آنها بخواهید برندی را با توجه به ویژگی و هدف محصول یا خدمات شما انتخاب کنند. اسمی را بدون اینکه عنوان کنید توسط چه شخصی نوشته شده است مطرح کنید و احساس جمعی افراد حاضر را بپرسید و نهایتاً اسمی که حس جمعی بیشتری را به خود جلب کرد انتخاب کنید.

 

انتخاب نام برند به روش سنتی

روش سنتی انتخاب اسم برند جستجو در لغت نامه‌های فارسی و اشخاصی است که تخصص‌شان انتخاب نام برای برند است. روش سنتی خود نیز چندین روش متفاوت دارد که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند. مثلاً اگر بخواهید از لغت نامه‌های فارسی به دنبال انتخاب اسم برند باشید، انتخاب نام برندی را خواهید داشت که با سلیقه و نظر شما هماهنگ است. درست است که هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید اما زمان و انرژی زیادی را باید صرف کنید و درنهایت باز مشخص نیست اسم برند مورد تأیید قرار گیرد.

اگر برند توسط افرادی که در این زمینه اطلاعات و دانش و تجربه دارند صورت گیرد، انتخاب اسم برای برند برایتان هزینه بردار خواهد بود اما اسامی با روش‌های برند سازی انتخاب می‌شوند نه سلیقه شما، در عوض خیالتان راحت است که استعلامات ثبتی و برند سازی نام برند در زمان انتخاب در نظر گرفته شده است.

 

انتخاب اسم برند با هوش مصنوعی

یکی از روش‌های جدید برای انتخاب روش هوش مصنوعی است که چند مجموعه محدود آن هم در بستر محدود توانستند ان را اجرایی کنند اما به دلیل جدید بودن این روش نمی‌توان صد‌ در صد به انتخاب‌هایش اعتماد کرد. اما اگر بخواهید از این روش استفاده کنید باید به سراغ شرکت‌ها و مجموعه‌هایی بروید که در این زمینه اطلاعاتی را ارائه می‌کنند.

 

انتخاب اسم برند ایرانی

قانون ثبت علائم تجاری براساس ارزش گذاری برند فارسی بنیان یافته است و برای ثبت برند فارسی با مدارک اصلی می‌توانید اقدام کنید. از این‌رو برای انتخاب اسم برند فارسی بهترین گزینه کتاب‌های کهن فارسی و اسامی است که در گویش‌های مختلف به کار می رود. البته باید در نظر بگیرید برند شما قرار است در سطح منطقه ای فعالیت کند؟ یا اینکه می‌خواهید برند به مناطقی بیشتر از یک منطقه جغرافیایی خاص توسعه یابد در این صورت باید به سراغ اسامی کهن و قدیمی روید که در زبان‌های مختلف نیز دارای معنا باشند یا ترکیبی از کلمات را انتخاب کنید.

 

انتخاب اسم برند انگلیسی

ثبت برند انگلیسی در ایران مستلزم داشتن کارت بازرگانی است و از آنجایی که ثبت برند بسیار اهمیت دارد بهتر است ابتدا کارت بازرگانی دریافت کنید. برای انتخاب اسم انگلیسی می‌توانید به لغت نامه های انگلیسی زبان مراجعه کنید و حتی می‌توایند از مخفف کلمات لاتین نیز بهره بگیرید.

 

ایده برای انتخاب اسم برند

اگر به دنبال ایده‌ای جدید و نو برای انتخاب اسم برند هستید ابتدا باید به چند سؤال پاسخ دهید.

  1. محصول شما چیست؟
  2. بازار هدف شما کجاست؟
  3. هدف میان مدت و طولانی مدت محصول یا خدمات شما چیست؟

بعد از پاسخ به این سؤالات حالا بیاید و به چند سؤال دیگر پاسخ دهید.

  1. اسم برندی که می‌تواند محصول من را به یک کلمه یا جمله معرفی کند چه چیزی می‌تواند باشد؟
  2. مشتریان من چه اشخاصی هستند و دارای چه روحیه‌ای هستند؟ (مثلاً اگر بازار هدف شما هنرمندان هستند باید از بین اسامی هنری به دنبال انتخاب اسم برند باشید.)
  3. در چه محدوده زمانی اسم برندی که انتخاب کرده‌ام با تبلیغاتی که می‌خواهم انجام دهم شناخته خواهد شد؟

کلیه پاسخ‌های را تحلیل کنید و از افراد خلاق می‌توانید برای راهنمایی بهتر و بستر کمک بگیرید و برند خلاقانه خود را ثبت کنید.

اسم برند سرنوشت کسب و کار شما را از همه لحاظ تحت شعاع قرار خواهد داد و مطالب زیادی در بستر وب ارائه شده است که ممکن است شما را سرگردان در انتخاب نام برند کند. یکی از مجموعه‌هایی که در بین دو دهه برندهای مطرحی را در دنیای کسب و کارهای داخلی به بازار عرضه کرده است مجتمع ثبتی پایش (payeshsabt.com) است. پیشنهاد می‌کنیم از دانش کارشناسان این سازمان بهره ببرید و از خدمات مختلف این سازمان برای قرار گرفتن در مسیر درست کسب‌و‌کار‌تان استفاده کنید.

 

*مسئولیت صحت و سُقم محتوای این پست برعهده‌ی سفارش‌دهنده است.*

لینک کوتاه

بازگشت به بالا

پست های مرتبط

راهنمای ثبت برند | هزینه ثبت برند در سال 1402 !!

تاریخ: 1402/08/07

بازدید: 1118

1402

زمان مطالعه: 2 دقیقه

الزام ثبت برند در این موضوع است که شما مدت زیادی با نام و یا نشان تجاری خاصی به فعالیت اقتصادی و تولیدی می پردازید.

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

روند ثبت برند و ثبت شرکت در شرکت کاراندیش

تاریخ: 1401/09/20

بازدید: 295

1401

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ثبت برند و یکی از گام های مهم در پروسه برندینگ هر کسب و کاریست

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

بهترین برند تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تاریخ: 1401/08/10

بازدید: 1939

1401

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بهترین برند تجهیزات آشپزخانه صنعتی می تواند باعث پیشرفت رستوران و آشپزخانه شما باشد.

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

تأثیر ریپورتاژ بر برندینگ

تاریخ: 1400/05/05

بازدید: 13191

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

در این مجال قصد داریم که ضمن بازتعریف برخی واژه‌ها به اهمیت فناوری اطلاعات و تبلیغات در بستر وب بپردازیم.

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins