مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بلاگ

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

اهمیت و نقش طرح جابر، اقدام پژوهی و درس پژوهی


ساختن شکل با دور ریختنی ها از پایه چهارم شروع می شود. بعضی مواد دور ریختنی مثل تکه پارچه و کاغذ رنگی و ... در تزیین طرح جابرها استفاده می شوند.

طرح جابرها با توجه به مواد اولیه آنها به مواد اولیه آنها به چهار گروه تقسیم می‌شوند:

الف) انواع طرح جابر که با استفاده از کاغذ و مقوا ساخته می‌شوند.

ب) انواع طرح جابر که با مواد طبیعی از قبیل سنگ، برگ، صدف و ... ساخته می‌شوند.

پ) انواع طرح جابر که با استفاده از دور ریختنی‌ها ساخته می‌شوند.

ت) انواع طرح جابر که با گل سفالگری یا خمیر ساخته می‌شوند.

 

1- ساختن شکل با دور ریختنی‌ها از پایه چهارم شروع می‌شود. بعضی مواد دور ریختنی مثل تکه پارچه و کاغذ رنگی و ... در تزیین طرح جابرها استفاده می‌شوند.

2- فقط در صورتی که گل سفالگری نباشد، از خمیر استفاده می‌شود.

 

ویژگی‌هایی که باید یک طرح جابر داشته باشد:

1. طرح جابر دانش آموز باید جذاب باشد.

2. طرح جابر باید پیام مورد نظر را برساند.

3. مواد مصرفی باید هماهنگی و تناسب داشته باشد.

4. کار دارای خلاقیت باشد و تازگی داشته باشد.

 

 

دانلود اقدام پژوهی

اقدام پژوهی معلمان و مستندسازی تجربیات معلمان و گزارش تدریس می‌تواند درک بهتری از وقایع کلاسی برای معلمان, دبیران, هنرآموزان, مدیران مدارس, معاونین و آموزگاران روشن سازد و تغییراتی را به آنها نشان دهد که با استفاده از آن تغییرات و رهنمودهای موجود بتوانند به بهترین شکل ممکن از راهکارهای ارائه شده استفاده نمایند.

درواقع اقدام پژوهی و مستندسازی تجربیات تدریس معلمان می‌تواند به سؤالاتی در مورد تأثیرات راهکارهای درسی و تربیتی، به معلمان, دبیران, هنرآموزان, مدیران مدارس, معاونین و آموزگاران در مدیریت کلاس و مدرسه یاری رساند. درواقع یکی از بهترین موقعیت‌هایی که در آموزش و پرورش برای بهبود تعلیم و تربیت می‌توان از آن بهره‌مند شد همین نگارش اقدام پژوهی است.

اقدام پژوهی معلمان و  مستندسازی تجربیات معلمان و گزارش تدریس چه فایده‌ای دارد؟

یکی از بهترین مزایایی که گزارش در اختیار ما قرار می‌دهد، این است که می‌توانیم در فضای زنده کلاسی تحقیق کنیم. هر بار می‌توانیم یک رویکرد جدید و یا یک روش تدریس نوین را روی دانش آموزان امتحان کنیم. و می‌توانیم بهترین روش‌های تدریس و تربیت را کشف نماییم.

درواقع گزارش نویسی در انتخاب آگاهانه روش‌های تدریس به ما کمک می‌کند. فی‌الواقع با نگارش اقدام پژوهی و مستند سازی تجربیات تدریس معلمان می‌توانیم یکسری مستندات را برای آینده خود به صورت آرشیو در بیاوریم. اصطلاح گزارش اقدام پژوهی و مستند سازی تجربیات تدریس معلمان چندین سال است که به دنیای فرهنگیان پا گذاشته‌اند. در این رابطه باید این مورد را پذیرفت که آمدن این وازه به عرصه یک نوع توفیق اجباری هم در عرصه آموزش بوده است.

درواقع یکی از فواید و کارکردهای مثبت گزارش نویسی فرایند پذیرش بازتاب اعمال و کردارمان در ارتباط با توصیه‌های انجام شده کلاسی است. ما از این نوع گزارش برای بازتاب اعمال انجام شده‌مان استفاده می‌کنیم.

 

 

درس پژوهی چیست؟

درس پژوهی درواقع نوعی معماری نوین تدریس است که به ما این کمک را می‌کند که بتوانیم به بهترین شیوه ممکن الگوی تدریس خود را از صفر تا صد در کلاس ارائه نموده و کاملاً با دیدی باز بتوانیم تدریسی مؤثر و قابل قبول به دانش آموزان ارائه دهیم. در این طراحی کلیه زمانبندی‌ها و بخش‌های مختلف تدریس مشخص گردیده است.

یک طراح آموزشی این روش سیستماتیک (ریشه در نظریه‌ها و مدل‌های آموزشی) برای طراحی و توسعه مطالب، تجارب و سایر راه حل‌هایی برای حمایت از کسب دانش یا مهارت‌های جدید اعمال می‌کند. طراحان آموزش باید از طریق ارزیابی نیازهای خود برای تعیین نیازهای رویداد یادگیری از جمله: آنچه که یادگیرنده باید بدانند و بتوانند به عنوان یک نتیجه از راه آموزش و یا یادگیری انجام دهند، و آنچه دانش آموزان قبلاً می‌دانند و می‌توانند انجام دهند، باید آغاز شود. 

طراحان آموزشی پس از آن مسئول ایجاد طرح درس و توسعه همه مواد آموزشی، از جمله مواد ارائه، راهنماهای شرکت کنندگان، جزوات، کمک‌های شغلی و سایر مواد آموزشی هستند. طراحان آموزش نیز معمولاً مسئول ارزیابی آموزش هستند، از جمله ارزیابی آنچه آموخته شده است و اینکه آیا راه حل یادگیری منجر به تغییر رفتار قابل اندازه گیری شود.

 

مراحل درس پژوهی

درس پژوهی از جمله مهارتهایی است که با ممارست زیاد و بهره گیری از اندیشه‌ها، نظریه‌ها و فنون مربوط به آن به دست می‌آید. در این بخش، مراحل اساسی درس پژوهی شرح داده می‌شود.

تعیین هدف کلی به نوشته طبری اولین اقدام معلم به هنگام درس پژوهی، تعیین هدف یا هدفهای تدریس است، ضروری‌ترین منبع برای تعیین هدفها، کتاب‌های درسی هستند. چنانچه در آغاز هر مطلب مندرج در کتاب درسی، مقصود اصلی گنجانیده می‌گردید در این صورت معلمان مجبور نبودند که هدف کلی درس خود را مشخص سازند. اما آنچه در بسیاری از کتابهای درسی دیده می‌شود صرفأ عنوان مطلب است. گرچه عنوان مطلب تا حدودی زمینه بحث را روش می‌سازد اما هدف را به وضوح بیان نمی‌کند. حتی در بعضی از کتب درسی که هدف‌های کلی مشخص شده‌اند به دور از ابهام نیستند. از این رو، وظیفه معلم آن است که با توجه به نوشته‌های هر مطلب مقصود اصلی آن را دریافته و در یک یا چند جمله برای دانش آموزان توصیف نماید. این جملات یا عبارات که مقصود از آموختن مطالب را بیان می‌کنند، هدفهای آموزشی نامیده می‌شوند. هدفهای آموزشی در این مرحله، از آنجا که انتظارات معلم را از دانش آموزان به طور کلی عنوان می‌سازند، هدف‌های کلی به شمار می آیند.

 

مهارت و ورزیدگی در درس پژوهی

مهارت و ورزیدگی در درس پژوهی یکی از مهم ترین مهارت‌هایی است که معلم در رشته‌ای که تدریس می‌کند باید واحد آن باشد. با کسب مهارت و پختگی در درس پژوهی، معلم قادر خواهد شد که به سهولت نوع رفتار و دگرگونی مطلوب در دانش آموزان را تعریف کرده، آنگاه با توجه به آن، طریق ایجاد این رفتار و نیز نحوه ی ارزشیابی و سنجش میزان این دگرگونی را تعیین سازد.

منبع : بانک فایل پژوهی معلمان

 

*مسئولیت صحت و سُقم محتوای این پست برعهده‌ی سفارش‌دهنده است.*

لینک کوتاه

بازگشت به بالا

پست های مرتبط

برگزاری هشتمین دوره کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی توسط دانشگاه علم و فرهنگ

تاریخ: 1401/02/20

بازدید: 1370

1401

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

بررسی کتاب‌سنجی مقالات کنفرانس وب پژوهی توسط SID همزمان با برگزاری هشتمین دوره کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی در تاریخ‌های 21 و 22 اردیبهشت 1401 انجام شد.

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

جایزه بهترین مقاله در مجله وب پژوهی

تاریخ: 1400/07/10

بازدید: 1538

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

مقالات برگزیده در مجله وب پژوهی جایزه دریافت می کنند. فراخوان ارسال مقاله به مجله وب پژوهی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

پر بازدید ترین مقالات طرح های پژوهی نمایه شده در تارگاه (SID) معرفی شدند

تاریخ: 1397/07/28

بازدید: 2479

1397

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

خبر

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

دسترسی آسان به مقالات سه دوره همایش وب پژوهی همزمان با نمایه مقالات مجله بین المللی وب پژوهی

تاریخ: 1397/07/17

بازدید: 1921

1397

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

مقالات کنفرانس و نشریه

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

مقالات نخستین مجله بین المللی وب پژوهی دانشگاه علم و فرهنگ در بانک نشریات لاتین SID نمایه شد .

تاریخ: 1397/07/17

بازدید: 6342

1397

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

نشریه بین المللی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button