مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بلاگ

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

مرور مقاله تاثیر تکنولوژی آموزشی در آموزش و یادگیری دانش آموزان توسط SID


به مناسبت شهادت دکتر مرتضی مطهری و روز معلم ، مقاله تاثیر تکنولوژی آموزشی در آموزش و یادگیری دانش آموزان توسط مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، دوازدهم اردیبهشت هرسال به مناسبت سالروز شهادت دکتر مرتضی مطهری ، روز معلم نام‌گذاری شده است. به‌همین مناسبت در این پست، به بررسی مقاله‌ی «تاثیر تکنولوژی آموزشی در آموزش و یادگیری دانش آموزان» که یکی از پربازدیدترین مقالات فارسی با موضوع معلم است، خواهیم پرداخت. این مقاله در سال 1394 توسط لیدا جاویدان و محدثه جوادی‌فر در کنفرانس ملی روانشناسی و علوم تربیتی منتشر شده و تاکنون بیش از 34 هزار بازدید و 12 هزار بار دانلود داشته است.

 

شهادت دکتر مرتضی مطهری و روز معلم

 

نظام‌های تعلیم و تربیت در جهان وظیفه سنگینی برعهده دارند. باتوجه به اینکه در عصر حاضر همه چیز زود تغییر می‌کند باید بنابر نیازهای جامعه، نیازهای آموزشی را نیز تغییر داد. براین اساس، مطالب آموزش داده شده باید به‌صورت کاربردی در زندگی روزمره قابل استفاده باشند. برای کاربردی شدن دانش در زندگی، استفاده از وسایل کمک آموزشی بسیار مهم است. به این دلیل که آموزش‌هایی که حواس بیشتری را در یادگیری به خود جلب می‌کنند، موفق‌تر هستند.

 

استفاده از وسایل کمک آموزشی می‌تواند نقش مهمی در بهبود یادگیری درسی ایفا کند. باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و کاربرد آن، جدا کردن آموزش از تکنولوژی غیرممکن است. استفاده از وسائل در آموزش به معلم کمک می‌کند تا با اطمینان و آسودگی بیشتر به تدریس مفاهیم علمی و عملی بپردازد.

برخی از دانشمندان این نظریه، استفاده از تکنولوژی در امر تدریس را مطرح کرده‌اند که براین اساس استفاده از قایق برای رد شدن از دریا است. بیان این نظریه اهمیت استفاده از ابزار تکنولوژی را نشان می‌دهد.

 

این مقاله با هدف اهمیت تأثیر تکنولوژی بر پیشرفت تحصیلی و درسی دانش آموزان انجام شده است و به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا استفاده از رسانه‌ها و وسایل کمک آموزشی باعث افزایش یادگیری دانش آموزان می‌شود؟

چرا باید تکنولوژی آموزشی بر یادگیری مؤثر باشد؟

آیا استفاده از تکنولوژی بر کارایی معلمان تأثیر گذار است؟

تکنولوژی آموزشی چه کاربردی در آموزش دارد ؟

 

تکنولوژی آموزشی به معنای عام، مفهوم تازه‌ای نیست و قدمت آن به اندازه‌ی قدمت تعلیم و تربیت است. اما عمر تکنولوژی آموزشی به معنای خاص آن کمتر از یک قرن است. تکنولوژی عبارت است از هرگونه مهارت عملی که در آن از نتایج و یافته‌های عملی استفاده اساسی شود. ابزار در تکنولوژی آموزشی عبارتند از وسایل سمعی و بصری، طراحی نرم‌افزارهای آموزشی و وسایل آزمایشگاهی.

به استفاده از هرگونه وسایل ممکن و اطلاعاتی که می‌تواند در تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار گیرد، تکنولوژی در تعلیم و تربیت و آموزش گفته می‌شود. تکنولوژی آموزشی به وسایل و لوازم مورد استفاده در آموزش شامل تلویزیون، آزمایشگاه‌های زبان و انواع رسانه‌ها گفته می‌شود. به بیان دیگر، کاربرد تکنولوژی در تعلیم و تربیت همان مفهوم عامیانه تکنولوژی آموزشی یعنی استفاده از وسایل سمعی و بصری، مانیتورها و صفحه کلیدهای رایانه است. وسایل سمعی و بصری شامل دو قسمت اول: سخت‌افزار و دوم نرم‌افزار قابل تفکیک است.

 

حواس مختلف در یادگیری نقش یکسانی ندارند، برای مثال 73% یادگیری از راه حس بینایی، 13% یادگیری حس شنوایی، 8% یادگیری از حس لامسه، 3% یادگیری بویایی و 3% یادگیری چشایی صورت می‌گیرد. اما در بسیاری از موارد، تدریس معلمان به کاربرد حس شنوایی تأکید دارند. این طور که تقریباً 60 % از وقت دانش آموزان در مقطع ابتدایی و 90% در مقطع متوسطه صرف گوش دادن می‌شود. این امر در حالی است که دانش آموزان تقریباً یک چهارم مطالب شنیده شده را می‌توانند به خاطر بسپارند. تلفیقی از آموزش با استفاده از رسانه‌های آموزشی می‌تواند به یادگیری دانش آموزان و معلمان کمک کند.

 

از مهمترین دلایل استفاده از تکنولوژی آموزشی درگیر کردن چندین حواس است. به این دلیل که چند حس را باهم درگیر و تأثیرگذاری آموزش را بیشتر می‌کند. تکنولوژی آموزش و استفاده از وسایل کمک آموزشی به دلیل اینکه تئوری و عمل را با هم ترکیب می‌کنند، باعث ثبات یادگیری و تنوع در کلاس درس می‌شود.

یکی از مهم‌ترین وظایف برنامه‌ریزان آموزشی، کمک به کاربرد بیشتر و بهتر پیشرفت‌های تکنولوژی برای ارتقاء سطح کیفی آموزش معلمان است.

 

منبع:

 

مالکی جاویدان، لیدا، و جوادی فر، محدثه. (1394). تاثیر تکنولوژی آموزشی در آموزش و یادگیری دانش آموزان. کنفرانس ملی روانشناسی و علوم تربیتی. SID. https://sid.ir/paper/826865/fa

لینک کوتاه

لینک کوتاه

بازگشت به بالا

پست های مرتبط

روز معلم و بازخوانی مقالات مرتبط با آن در SID

تاریخ: 1402/02/12

بازدید: 917

1402

زمان مطالعه: 2 دقیقه

براساس گزارش مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع معلم معرفی شدند.

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

پیام تبریک رییس جهاددانشگاهی به مناسبت روز تکریم معلم و گرامیداشت مقام استاد

تاریخ: 1402/02/12

بازدید: 510

1402

زمان مطالعه: 2 دقیقه

لزوم استفاده از ظرفیت این گروه در تصمیم سازی و تصمیم‌گیری کشور

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

گرامی داشت مقام شامخ معلم و مروری بر مقالات علمی

تاریخ: 1398/02/11

بازدید: 2988

1398

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

بازخوانی مقاله علمی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

مرور مقاله تاثیر تکنولوژی آموزشی در آموزش و یادگیری دانش آموزان توسط SID

تاریخ: 1403/02/08

بازدید: 866

1403

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به مناسبت سالروز شهادت دکتر مرتضی مطهری و روز معلم ، مقاله تاثیر تکنولوژی آموزشی در آموزش و یادگیری دانش آموزان توسط مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی بررسی شد.

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button