نرم افزار ERP به قطعهای حیاتی از تحول دیجیتال برای کسبوکارها در اصناف گوناگون تبدیل شده است. از آنجایی که سازمانها باید همواره به دنبال راهی باشند تا خود را با تکنولوژیها و فناوریهای جدید وفق دهند، سیستمهای ERP نقش مهمی در توانبخشی به تحول دیجیتال آنها دارند.
تحول دیجیتال چیست؟
تحول دیجیتال (DX) به معنای استفاده از قابلیتهای دیجیتالی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، یادگیری ماشینی و .. برای ایجاد تغییر اساسی در فرایندها، محصولات و داراییها است تا نیازهای تجاری برطرف شوند و فرصتهای درآمدزایی جدید کشف شوند.
البته لازم به ذکر است که تحول دیجیتال با مدیریت منابع سازمانی (Enterprise Resource Planning) متفاوت است. نرم افزار ERP بستری است که ابتکارات مربوط به تحول دیجیتال روی آن پایهریزی میشوند. سیستمهای ERP همواره از قابلیتهای خودکارسازی هوشمند مانند اتوماسیون فرایند رباتیک (RPA) و جریانهای کاری برپایهی هوش مصنوعی بهره میگیرند تا فرایندها را بهبود بخشند و تا حد امکان از خطاهای دستی جلوگیری کنند.
تفاوت تحول دیجیتال و پیادهسازی سیستم ERP
میتوان پیادهسازی نرم افزار ERP را زیرمجموعهی تحول دیجیتال دانست، چرا که استفاده از این نرمافزار به بهبود و بهینهسازی عملیاتهای داخلی سازمان منجر میشود.
بنابراین پیادهسازی ERP ممکن است یکی از ابزارهای تحول دیجیتال باشد و این بستر را برای سازمان فراهم کند، اما تحول دیجیتال اقدامی استراتژیک و جامعتر است که از فناوریهای دیجیتال متنوعی استفاده میکند تا تمام سازمان مانند فرایندها و فرهنگ را متحول کند و ارزش بیشتری به مشتریان انتقال دهد.
در صورتی که در حال حاضر تنها به یکپارچهسازی بخشهای سازمان نیاز دارید و میخواهید فرایندهایی مانند مدیریت سرمایههای انسانی، تولید و ... را بهینهسازی کنید، پیادهسازی نرم افزار ERP کافی خواهد بود؛ چرا که میتوانید با استقرار این سیستم و در گذر زمان، زیرساخت مناسب برای تحول دیجیتال در آینده را نیز فراهم کنید.
یکپارچگی نرم افزار ERP با تکنولوژیهای در حال ظهور
یک نرم افزار ERP مدرن باید بدون هیچ اختلالی، امکان اتصال به تمام فناوریهای نوظهور را برای کاربران خود فراهم کند تا سازمان بتواند از تمام ظرفیت تحول دیجیتال بهترین استفاده را ببرد. این یکپارچهسازی شامل موارد زیر میشود:
1- اینترنت اشیا (Internet of Things)
نرم افزار ERP میتواند با اتصال به دستگاهها، سنسورها و سیستمهای IoT، امکان جمعآوری دادههای حقیقی و خودکارسازی فرایندهای مربوط به تصمیمگیری را فراهم کند.
2- هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و یادگیری ماشینی (Machine Learning)
نرم افزار ERP همواره در حال همکاری با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است تا وظایف را خودکارسازی، فرایندها را سادهسازی و گزارشهای کاربردی برای تصمیمگیریهای بهتر فراهم کند. لازم به ذکر است که در این راه باید از ابزارهای دیگری مانند نرمافزار BPMS نیز برای طراحی و بهینهسازی فرایندها کمک گرفته شود.
3- تجزیه و تحلیل دادههای کلان (Big data & analytics)
از آنجایی که سیستمهای ERP یک مخزن بزرگ برای ذخیره کردن تمام دادههای مربوط به بخشهای گوناگون یک سازمان هستند، میتوان به کمک ابزارهای تجزیه و تحلیل هوشمند از این اطلاعات برای دریافت گزارشهای لحظهای و کاربردی بهره گرفت.
4- رایانش ابری (Cloud Computing)
نرمافزارهای ERP ابری، انعطاف، توسعهپذیری و دسترسی بیشتری را به همراه دارند و این امکان را برای سازمانها فراهم میکنند تا با نیازهای متغیر کسبوکارها وفق پیدا کنند و امکان دورکاری اعضای تیم را نیز فراهم میسازد.
سادهسازی و بهینهسازی فرایندهای کسبوکار
یکی از وظایف اصلی نرم افزار ERP، سادهسازی و بهبود فرایندهای کسبوکار در تمام سازمان است. با یکپارچهسازی بخشها و وظایف مختلف، سیستمهای ERP سیلوهای اطلاعاتی را از بین میبرند و به خودکارسازی فعالیتهای تکراری کمک میکنند. سادهسازی فرایندها به سازمان کمک میکند تا:
- بهرهوری عملیاتی خود را بهبود ببخشند.
- یکپارچگی و دقت دادهها را افزایش دهند.
- خطاهای دستی و گلوگاههای عملیاتی را کاهش دهند.
- با ارتقای خدمات خود، تجربهی مشتری را بهبود ببخشند.
نرم افزار ERP، قدمی به سوی رشد و نوآوری
نرم افزار ERP بهعنوان یک زیرساخت برای تحول دیجیتال عمل میکند و سازمانها را قادر میسازد تا تکنولوژیها و مدلهای کسبوکار جدیدی را امتحان و پیادهسازی کنند.
همچنین، با یکپارچه کردن ERP و فناوریهای نوظهور، فرصتهای جدیدی برای نوآوری، توسعهی محصولات و سرویسهای جدید و پیدا کردن راههای خلاقانهتر برای خدمترسانی به مشتری نیز به وجود خواهد آمد. این سیستم میتواند با سیستمهای دیگری مانند مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)، مدیریت زنجیرهی تامین (SCM) و ...، چابکی سازمان را افزایش دهد و جریان یکپارچهای از اطلاعات را ایجاد کند.
4 مرحلهی تحول دیجیتال
معمولاً تحول دیجیتال شامل 4 مرحلهی اصلی میشود:
1- سنجش و برنامهریزی
در مرحلهی اول وضعیت فعلی سازمان، از جمله فرایندها، تکنولوژیها و فرهنگ سنجیده میشوند. سپس مدیران اهداف تحول دیجیتال را مشخص و نقشهی راه را طراحی میکنند.
2- توانمندسازی و پیادهسازی
زیرساختها و پیشنیازهای مورد نیاز برای پشتیبانی از تحول دیجیتال ساخته میشوند. تکنولوژیهای جدید پیادهسازی میشوند و یکپارچهسازی سیستمها در اولویت قرار میگیرد.
3- بهینهسازی و تحول
از قابلیتهای دیجیتال مانند نرم افزار ERP استفاده میشود تا فرایندهای کسبوکار، محصول و تجربهی مشتری بهبود پیدا کنند و علاوهبر این، جریانهای کاری بهینهسازی و وظایف خودکارسازی شوند. سپس با گزارشهای بهدستآمده از دادههای یکپارچه و حقیقی، دستیابی به پیشرفت مستمر محقق خواهد شد.
4- نوآوری و بهبود مستمر
در مرحلهی آخر، باید علاوهبر حفظ تحولات و منطبق شدن با تغییرات، میزان پیشرفت را اندازهگیری کرد و از کارکنان بازخورد گرفت تا در صورت نیاز، تغییرات لازم در استراتژی اعمال شود. همچنین در این مرحله باید به دنبال فناوریها و نوآوریهای بیشتر باشید تا تواناییهای دیجیتال سازمان را افزایش دهید و از طریق آنها به مزیتهای رقابتی دست پیدا کنید.
برای دست یافتن به تحول دیجیتال، باید یک رویکرد جامع و مرحلهبندیشده را پیش گرفت که طی آن، از تکتک افراد، فرایندها و تکنولوژیها انتظار میرود به شکوفایی سازمان در عصر دیجیتال کمک کنند.
نرم افزار ERP راهکار نوین سیاق
مجموعهی راهکار نوین سیاق با داشتن بیش از 25 سال تجربه در طراحی و پیادهسازی نرمافزارهای سازمانی، موفق به توسعهی یک نرم افزار ERP جامع شده است. این سیستم قابلیت مدیریت و خودکارسازی تمام فرایندهای مالی، CRM، تولید، منابع انسانی و ... را برای مدیران سازمان فراهم ساخته است.
برای اطلاعات بیشتر و دریافت دمو، با کارشناسان سیاق تماس بگیرید.
شماره تماس:
021-58921
021-88109471
021-88552415
*مسئولیت صحت و سُقم محتوای این پست برعهدهی سفارشدهنده است.*