حالا فرض کنید که در بیمارستان ها و مراکز پزشکی، رنگ های قرمز یا تیره به کار برده شود؛ قطعاً بیماران در آن محیط حس آشفتگی و عصبانیت پیدا می کنند. هر کدام از مشاغل، روحیه و شخصیت خاص خود را دارند؛ از همین رو اگر بتوانید رنگ سازمانی مناسب را انتخاب کنید، قطعاً مشتریان وفادار بیشتری به دست می آورید. برهمین اساس، اگر دغدغه پیدا کردن رنگ مناسب را دارید، ما در برنداکسین به شماکمک میکنیم؛ اما پیشنهاد می کنیم که برای کسب اطلاعات بیشتر، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
روانشناسی رنگ در کسب و کار چیست؟
این روزها افراد و کسب و کارهای مختلف، توجه زیادی به روانشناسی رنگ دارند؛ چرا که براساس تحقیقات انجام شده، هر کدام از رنگ ها تأثیر خاصی بر احساسات مشتریان می گذارند. روانشناسی رنگ، تحقیق و مطالعه خاص درباره تأثیر رنگ ها بر رفتار، احساسات، نگرش های انسان و میزان درک آن ها است. بر اساس روانشناسی رنگ ها، تأثیرگذاری هر کدام از رنگ ها بر عواطف و فرهنگ هر کدام از افراد بررسی می شود؛ بنابراین تمامی کسب و کارها برای نمایش جلوه های بصری و شخصیت برند خود، نیاز به انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت، لوگو، بنرهای تبلیغاتی و بسته بندی محصولات دارند.
اهمیت داشتن رنگ برند مخصوص
آمارها نشان می دهند که تقریباً 90 درصد از نظرات مشتریان برای محصولات، مربوط به رنگ آن ها می شود؛ از همین رو کسب و کارها در بازاریابی برند خود، باید به رنگ برند توجه کنند. اما اگر برای شما هم این سؤال به وجود آمده است که رنگ برند چگونه بر رفتار مشتری تأثیر می گذارد، موارد زیر را مطالعه کنید:
1. توجه و تعامل بیشتر با مخاطبان
رنگ شناسی برند برای کسب و کارها، می تواند نظر مخاطبان را به خود جذب کند؛ از همین رو مشتریان بیشتری به محصولات و تبلیغات برندها جذب می شوند. البته به غیر از انتخاب رنگ، باید به موارد دیگری هم برای تبلیغات توجه کنید؛ از همین رو ما در وبسایت برنداکسین به شما در این زمینه کمک می کنیم.
2. قضاوت بر اساس کیفیت
انتخاب برخی از رنگ های خاص برای برند، می تواند ارزش محصولات را بیشتر از قبل نشان دهد. مثلاً عقیده بسیاری از افراد این است که اکثر کسب و کارهایی که از رنگ طلایی یا مشکی برای برند خود استفاده می کنند، محصولات لوکس تری را ارائه می دهند.
3. برانگیخته شدن احساسات مخاطبان
رنگ های مختلف می توانند احساسات خاصی از افراد را برانگیخته کنند؛ مثلاً رنگ های گرم، هیجان را افزایش می دهند و رنگ های سرد، حس آرامش را در افراد ایجاد می کنند.
4. یادآوری برند
استفاده از برخی رنگ ها در کسب و کارهای مختلف، امکان ایجاد ارتباط قوی بین برند و مخاطبان را فراهم می کند؛ از همین رو بعد از گذشت زمان، افراد با دیدن آن رنگ، به یاد برند شما می افتند.
5. کمک به تصمیم گیری مشتریان برای خرید
انتخاب رنگ مناسب برای برند می تواند بر تصمیم گیری مشتریان تأثیر بگذارد. مثلاً مشتریان بیشتر محصولات که بسته بندی های مرتبط با سلیقه آن ها را دارد، بیشتر انتخاب می کنند. از طرفی انتخاب رنگ های هیجان انگیز در قسمت صندوق، می تواند مشتریان را برای خرید خودجوش ترغیب کند.
راهنمای انتخاب رنگ برند
شاید به نظر بسیاری از افراد انتخاب رنگ برند کار آسانی است و تنها بر اساس سلیقه فردی انتخاب می شود؛ در حالی که برای انتخاب و اجرای هر رنگ برای برندها، باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید که در ادامه هر کدام را معرفی می کنیم:
1. هویت برند خود را بشناسید.
در حالت کلی انتخاب رنگ برای برند باید نشان دهنده ارزش ها، داستان برند و پیام های خاص برند باشد؛ از همین رو لازم است که در ابتدا هویت برند خود را تعیین کنید. البته اگر می خواهید هویت برند قوی داشته باشید، ما به شما در گروه برنداکسین کمک می کنیم.
2. معنی های هر رنگ را بدانید.
هر کدام از طیف رنگ ها، ویژگی های روانشناسی خاصی دارند؛ از همین رو باید معنای پالت رنگ سازمانی متداول را بدانید. بر همین اساس ما در این قسمت، مفهوم برخی از مهمترین رنگ ها برای طراحی برند بوک را معرفی می کنیم:
- قرمز: این رنگ بسیار پرانرژی است و حس سرعت، شجاعت و قدرت را به افراد انتقال می دهد؛ از همین رو برای مشاغل ورزشی، مواد عذایی، مد ولباس از آن بیشتر استفاده می کنند.
- بنفش: رگ بنفش نمادی از کیفیت، خلاقیمت و ثروت است و برای مشاغل مختلفی مانند کمپانی های هنری، عطرسازی و لوازم آرایش بیشتر کاربرد دارد.
- زرد: رنگ زرد نشان دهنده طراوت، شادابی و بازیگوشی است؛ از همین رو جزو رنگ برندهای معروف مانند مک دونالد محسوب می شود.
- سبز: رنگ سبز تازگی، طراوت و حرکت را نشان می دهد و جزو رنگ های قابل اعتماد محسوب می شود. این رنگ با ثروت و دارایی هماهنگی دارد و بیشتر برای مشاغل پزشکی و محیط زیست استفاده می شود.
- آبی: رنگ آبی اعتماد دهنده و آرامش بخش است و حس دلگرمی به افراد می دهد. این رنگ برای مشاغل مختلف در حوزه فناوری، فروشگاه های اینترنتی و شرکت های بیمه بیشتر استفاده می شود.
- مشکی: این رنگ بیشتر برای برندهای لوکس انتخاب می شود و حس اقتدار و لوکس بودن را در مخاطب ایجاد می کند. رنگ مشکی در برندهای چرم، اکسسوری، طلا و جواهرات بیشتر کاربرد دارد.
البته برای آگاهی از رنگ های مختلف سازمانی، می توانید روی کمک مشاوران متخصص برنداکسین حساب کنید.
3. پالت رنگ سازمانی رقیبان را بررسی کنید.
اگر می خواهید رنگ خاص و منحصر به فردی را انتخاب کنید، باید رنگ های انتخابی رقیبان را شناسایی کنید و نتیجه آن ها را بررسی کنید. سپس به دنبال رنگ متمایز با رقبا باشید.
4. رنگ اصلی برند خود را انتخاب کنید.
رنگ اصلی که می خواهید مخاطبان با آن ارتباط بیشتری برقرار کنند، رنگ اصلی برند شما محسوب می شود؛ از همین رو باید به دنبال بهترین رنگ مناسب کسب و کار خود باشید.
5. رنگ های ثانویه خود را انتخاب کنید.
بعد از انتخاب رنگ اصلی، به دنبال دو یا چهار رنگ دیگر در کنار رنگ اصلی باشید. رنگ های اصلی می تواند بین سه گروه رنگ های مشابه، طرح رنگ تک رنگ و رنگ های متضاد انتخاب شود. البته بهتر است که از رنگ های خنثی هم حتماً استفاده کنید.
6. رنگ برند خود را آزمایش کنید.
بعد از انتخاب رنگ مناسب برند خود، آن ها را در کنار هم قرار دهید و آزمایش کنید. همچنین در وبسایت و دکور خود، رنگ ها را اجرا کنید و از هماهنگی آن ها مطمئن شوید.
جان کلام
با توجه به مراحل مختلف و تخصصی برای انتخاب رنگ برند، اگر تخصص و وقت کافی برای پیدا کردن بهترین رنگ را ندارید، این کار را به متخصصان برندینگ بسپارید. البته اگر می خواهید با مشاوره برندینگ مشورت کنید و در نهایت با انتخاب بهترین رنگ، وفاداری مشتریان را به دست بیاورید، وبسایت برنداکسین به شما کمک می کند.؛ از همین رو پیشنهاد می کنیم که برای مشاهده خدمات برنداکسین، به سایت آن مراجعه کنید.
*مسئولیت صحت و سُقم محتوای این پست برعهدهی سفارشدهنده است.*