پیشرفت فناوری در دنیای امروز آنقدر سریع است که تمام بخشهای زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است. اکنون بسیاری از کارهای ما اینترنتی انجام میشود؛ از خریدهای روزمره سوپرمارکتی گرفته تا تاکسیگرفتن و اجاره هتل و … . اما شاید فکرش را هم نمیکردیم که خرید آهن آلات و استعلام قیمت اهن هم از دنیای سنّتی خودش را به جهان مدرن و فضای آنلاین برساند!
این بار در دیجیاتو قصد داریم شرکتی را معرفی کنیم که با خلاقیت خاص خودش توانسته به مرجع اعلام قیمت اهن الات تبدیل شود و یک نمایشگاه اینترنتی محصولات فولادی راه بیندازد. شرکتی که نشان داده است میتوان بازارهای سنتی را هم به دنیای مجازی آورد و همچنان مشتریان خود را داشت. بیایید با ایده نوآورانه این شرکت و خدماتش بیشتر آشنا شویم.
فروش غیرحضوری آهن آلات چطور انجام میشود؟
وقتی متوجه میشویم کسبوکاری وجود دارد که کار آن فروش غیرحضوری آهن آلات صنعتی و ساختمانی است ممکن است به این فکر کنیم که فروش غیرحضوری آهن آلات چطور انجام میشود و آیا اصلاً چنین کاری ممکن است؟
مراحل خرید از آهن پرایس به این شکل است که:
-
مشتری ابتدا در سایت این شرکت قیمت اهن و محصولات فولادی مختلف را بررسی میکند؛
-
سپس با شماره 54103-021 تماس میگیرد و با کارشناسان آهن پرایس مشورت میکند و سفارش خود را در همان تماس تلفنی ثبت میکند؛
-
در مرحله بعدی، کارشناسان بخش اداری پیشفاکتور صادر میکنند و برای تأیید و بررسی به خریدار عرضه میکنند؛
-
در مرحله آخر با تأیید خریدار و پرداخت، سفارش ثبت نهایی میشود و درخواست بارگیری و ارسال به سمت محل پروژه به انبار صادر میشود و در نهایت، محموله مورد نظر وزنکشی شده و به سمت پروژه راهی میشود تا در اولین فرصت به دست خریدار برسد؛
چگونگی تبدیل شدن به مرجع اعلام قیمت آهن آلات
موضوع بعدی این است که چطور آهن پرایس توانسته است به مرجع اعلام قیمت اهن آلات و محصولات فولادی تبدیل شود.
با فراگیرشدن اینترنت و در گام بعدی گوشیهای هوشمند، نیاز بود تا وبسایتهایی باشند که قیمت اهن آلات را بهطور روزانه و آپدیت اعلام کنند و نیازی نباشد که خریداران مثل قبل، با بنگاههای محلی در ارتباط باشند و بخواهند قیمت تک تک محصولات را از آن طریق به دست آورند. در این راستا شرکت آهن پرایس پلتفرمی طراحی و اجرا میکند که در آن، قیمت آهن آلات گوناگون هر روز از مبادی رسمی اعلام قیمت مثل کارخانهها و شرکتهای تولید محصولات فولادی استعلام میشود و در این سایت درج میشود.
به مرور و با افزایش مراجعات به سایت آهن پرایس برای اطلاع از قیمت اهن و مقاطع فولادی مختلف مثل قیمت میلگرد، تیرآهن، قیمت ورق آهنی در انواع متنوع، این سایت لیست محصولاتش را گستردهتر کرد و بهخاطر سرعت بالا در اعلام قیمتها بهنوعی به یک مرجع اعلام قیمت اهن آلات در وب فارسی تبدیل شد.
خدمات نوین علاوه بر اعلام قیمت آهن
اما چیزی که باعث شد در دیجیاتو سراغ این شرکت فناوری برویم فقط راهاندازی یک سایت اعلام قیمت نبود. بلکه خدماتی بود که در این شرکت به مشتریان ارائه میشود و توانسته فضای خرید و فروش آهن آلات را از یک فضای سنتی با بازدهی کم به یک پلتفرم جدید و آنلاین تبدیل کند. در این فضا خدماتی به مشتریان ارائه میشود که مشابه استارتآپهای جدید فروش کالا است و کمتر در بازار سنتی میتوانستیم نمونههایی از آن بیابیم.
برای مثال، ضمانت بازگشت کالا چیزی است که عادت داریم فقط آن را برای محصولاتی مثل لپتاپ و گوشی تلفن همراه و تجهیزات اینچنینی ببینیم. اما اکنون در آهن پرایس یکی از خدمات نوین این است که مشتری میتواند آهن آلاتی که سفارش داده است را مرجوع کند به شرطی که محصولات دریافتی کیفیت مورد انتظار را نداشته باشند یا استاندارد نباشد.
همچنین اقدام جالب توجه دیگری که در آهن پرایس دیده میشود این است که مشتریان این شرکت میتوانند بهطور اعتباری و قسطی آهن آلات بخرند! مزیت این کار این است که اگر در بخشی از اجرای پروژه ساختمانی نیاز به خرید میلگرد و آهن آلات وجود داشت اما اعتبار لازم هنوز تأمین نشده بود، خریدار میتواند ابتدا محصولاتش را بخرد و پروژه را اجرا کند و بعد از تأمین اعتبار، اقدام به پرداخت آن کند.
نکته دیگری که جا دارد بهعنوان یک خدمت جدید و نوآورانه به آن اشاره کنیم، امکان مشاوره رایگان پیش از خرید است. به این معنی که خریداران میتوانند پیش از خرید، با کارشناسان آهن پرایس مشورت کنند و درباره خرید محصولات از برندهای مختلف و با ابعاد و وزنهای متفاوت با کارشناسان گفتگو کنند و از تجربیات آنان استفاده کنند.
چالش راضی نگه داشتن مشتریان اینترنتی
اما نکتهای که برای تمام پلتفرمهای اینترنتی و مخصوصاً سکوهای فروش غیرحضوری وجود دارد این است که چطور مشتری خود را راضی نگه داریم؟ این موضوع در جایی که محصول ما آهن آلات است و احتمالاً مهمترین دغدغه مشتری قیمت اهن و محصولات فولادی است، دشوارتر هم میشود.
راهکار مدیران آهن پرایس برای غلبه بر این چالش این بوده است که:
-
اولاً از نیروهای متخصص در بخش فروش و پشتیبانی استفاده کنند و بهطور مداوم آنها را آموزش دهند؛
-
دوم اینکه به پشتیبانی پس از فروش هم اهمیت دهند و فقط به این فکر نکنند که تا پیش از خرید محصول، با مشتری همراه باشند؛
-
سومین اقدام سازنده در این شرکت این است که از مشتریان درباره کیفیت خدمات بخش فروش و کارشناسان پیگیری، نظرسنجی کیفی میشود تا میزان رضایت آنان به دست آید و اگر مشکلی در فرایند سفارش محصول و خرید وجود داشته است، برطرف شود.
-
و در نهایت، قیمت اهن با کمترین مقدار در مقایسه با رقبا و در عین حال کیفیت مطلوب، باعث میشود مشتریان از این کسب و کار رضایت داشته باشند و آن را جایگزین مناسبی برای بنگاههای محلی خرید و فروش آهن آلات بدانند.
الگویی برای کسبوکارهای دیگر
نکتهای که بعد از آشنایی با این کسبوکار به ذهن ما میرسد این است که چطور باید کسبوکار خود را وارد دنیای اینترنت کنیم؟ اگر اعلام قیمت اهن آلات و فروش محصولات فولادی میتواند بهصورت غیرحضوری و اینترنتی و تلفنی انجام شود، چرا کسبوکارهای دیگر نتوانند؟
با این حساب، شاید هنوز وب فارسی جای رشد و غنای بسیار زیادی داشته باشد و هنوز هم گپها و خلأهای بزرگی در بازار آنلاین وجود داشته باشد که هنوز پای کاسبیهای قدیمی به آن باز نشده باشد. کافی است یکی از این حوزهها را کشف کنیم و سعی کنیم آن را به دنیای اینترنت بیاوریم. دنیایی که فناوری پیشرفته و ارتباطات آسان در آن حرف اول را میزند.
*مسئولیت صحت و سُقم محتوای این پست برعهدهی سفارشدهنده است.*