مشکلات موجود، تعداد عوامل مؤثر در مکان گزینی پادگانها و عدم پاسخگویی روشهای دستی و سنتی به نیازهای امروزی، استفاده از روشهای جدید و به کارگیری سیستمهای کامپیوتری را اجتناب ناپذیر نموده است. در بسیاری از موارد با اینکه سالها از ساخت و احداث پادگان می گذرد نامناسب بودن محل آن موجب ایجاد مشکل در مأموریتهای پادگان و کاهش کارآیی آن گردیده است. هدف از این تحقیق بررسی مسأله مکان گزینی پادگانهای لجستیک و ارائه روشی مناسب با استفاده از سیستمهای اطلاعات جفرافیایی برای صرفه جویی در زمان و هزینه هاست. در این راستا شناسایی و ارزشگذاری نسبی عوامل مؤثر در مکان گزینی پادگانها، قدم اول و اساسی است که با استفاده از نظریات کارشناسی به دست آمده از پرسشنامه ها صورت گرفته است.
منطقه مورد مطالعه در محدوده شهرستان اراک واقع شده است. اطلاعات اولیه در این تحقیق با رقومی نمودن نقشه های توپوگرافی منطقه، نقشه راههای هوایی ایران، نقشه هیدرولوژی و کیفیت آب، نقشه ارزیابی منابع خاک، نقشه زمین شناسی منطقه و داده های غیرمکانی (توصیفی) با استفاده از مدارک، اسناد، کتابها و نقشه ها جمع آوری گردید. بدین ترتیب با برقراری ارتباط بین داده های مکانی و توصیفی اقدام به تشکیل پایگاه اطلاعات جغرافیایی شد که در آن با تعریف روابط توپولوژیک بین پدیده ها و عوارض موجود 16 لایه اطلاعاتی شامل لایه راههای درجه 1 و 2، راه آهن، شیب، کیفیت آب و گسل برای تحلیل مورد استفاده قرار گرفتند. در هر یک از لایه ها، نواحی جداگانه ای تعریف گردید (جمعاً 55 منطقه ناحیه) با وزن دهی به هر ناحیه و ترکیب آنها با هم مناسبترین مکانها برای احداث پادگان لجستیک شناسایی گردیدند. از بین مناطق شناسایی شده با لحاظ نمودن عوامل دیگر و اولویتهای تصمیم گیرندگان مناسبترین مکان برای پادگان لجستیک شناسایی شد.
نتایج حاصل از این تحقیق گویای بهینه نبودن مکان پادگانهای موجود به علت قرار گرفتن در موقعیتهای نامنایب در منطقه مورد مطالعه و توانایی بیشتر سیستم اطلاعات جغرافیایی نسبت به روشهای دستی و سنتی به دلیل افزایش سرعت و دقت تحلیل با در نظر گرفتن عوامل مختلف و متعدد در مکان گزینی پادگانها و نیز ارجحیت مدل وزن دهی نسبت به روش دودویی در مکان گزینی است. بنابراین، با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق، شایسته است که در طرحهای آینده برای مکان گزینی پادگانها از سیستمهای اطلاعات جغرافیایی استفاده مؤثرتری به عمل آید.