نتایج جستجو

1048

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

105

انتقال به صفحه



فیلترها/جستجو در نتایج    

فیلترها

سال

بانک‌ها




گروه تخصصی









متن کامل


مرکز اطلاعات علمی SID1
نویسندگان: 

اله بداشتی علی

نشریه: 

مجازی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    41-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    155
  • دانلود: 

    34
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 155

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1361
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    46
  • صفحات: 

    461-482
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر به بررسی نقاط ضعف آموزش فلسفه اسلامی در مقطع کارشناسی دانشگاه ها می پردازد. در این نوشتار با محوریت کتاب نهایه الحکمه، مباحثی از هستی شناسی، انسان شناسی، معرفت شناسی و خداشناسی بیان شده است. تکرار مطالب، بیان نشدن لوازم و نتایج مباحث، نپرداختن به مسائل و شبهه های جدید فلسفی و علمی، عدم رعایت ترتیب منطقی مباحث و منظور نشدن اهداف آموزشی ازجمله مشکلات و کاستی های این دوره است. برای ارزیابی میدانی، پرسشنامه ای تنظیم و پس از احراز استانداردسازی آن، توسط دانشجویان، دانش آموختگان و اساتید رشته فلسفه اسلامی دانشگاه های سراسر کشور تکمیل و مورد تحلیل سیستمی (SPSS و SWOT) قرارگرفته است. برابر نتایج حاصله، آموزش فلسفه اسلامی در بیان دیرینه مباحث فلسفی، علل و چرایی طرح مباحث، پرهیز از مغالطات منطقی به ویژه اشتراک لفظ، خلط مفهوم و مصداق، و لوازم و نتایج اصول فلسفی ضعف دارد. نتایج داده های پرسشنامه بیانگر ضعف در محتوای درسی، سبک های آموزشی و روش های تدریس بوده که در خاتمه پیشنهاد هایی برای بهبود وضع موجود ارائه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

معرفت ادیان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1361
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    71-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

موسی کوردوورو یکی از شخصیت های اصلی در عرفان قبالای یهود و همچنین یکی از شارحان تعالیم زوهر به شمار می رود. برخی محققین قبالایی، همچون «براکا زَک» معتقدند که طرح رابطة «اِن سوف» و «سفیروت» و نیز نظریۀ «صیمصوم» که از ابداعات اسحق لوریا دانسته شده است، ریشه در آثار کوردوورو دارد. خداشناسی قبالای کوردوورو را باید آمیزه ای از فلسفه و عرفان دانست. وی در مبحث خداشناسی، از توحید صرف و تنزیهی تبعیت می کند؛ بااین حال در برخی آثارش نظیر «شیعور قوما» و «درخت نخل دبوره»، از استعاراتی در توصیف صفات الهی استفاده کرده است که امکان دارد خواننده را دچار سرگردانی کند؛ اما در حقیقت این توصیفات به صفات فعلی الهی برمی گردد که از خداوند به صورت ده سفیروت متجلی شده اند. خداشناسی کوردوورو در این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استناد به آثار وی مورد بررسی قرار گرفته شده است. همچنین به ارتباط میان نظریات وی در باب خداشناسی، همچون نظریة «پاننتئیسم» (خدافراگیردانی)، «ان سوف و سفیروت» و نظریة «تقلید از خداوند» اشاره شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

جوادی آملی عبداله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1375
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    491
  • دانلود: 

    34
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 491

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نعمت زاده شهین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1377
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (16)
  • صفحات: 

    128-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    867
  • دانلود: 

    34
کلیدواژه: 
چکیده: 

واژه گزینی فعالیتی زبانی- شناختی است. زبانی است چون با زبان سر و کار دارد.  شناختی است چون بر فرایندهای عالی ذهن مثل تفکر و ادراک و حل مسئله متکی است. اما این فعالیت زبانی- شناختی، برخلاف فعالیت هایی چون سخن گفتن و گوش دادن، بی زحمت نیست. چامسکی معتقد است که زبان، یعنی همان مهارت های گفتاری آن و نه مهارت های نوشتاری (خواندن و نوشتن)، بدون زحمت و تلاش و آموزش مستقیم کسب می شود. وی علت را فطری بودن زبان می داند. اما واژه گزینی فعالیتی مبتنی بر تلاش است و از این جهت با سخن گفتن و گوش دادن تفاوت دارد. واژه گزینی به گمان نگارنده نوعی حل مسئله است و چهار مرحله ای که پولیا (1369، ص بیست و چهار و بیست و پنج) برای حل مسئله قائل است، یعنی فهمیدن مسئله، طرح نقشه، اجرای نقشه و به عقب نگاه کردن، در واژه گزینی نیز مصداق دارد. سولسو معتقد است که حل مسئله حاصل تفکری است در جهت خاص که پاسخ ها را به دست می دهد و از میان پاسخ ها انتخاب می کند (Solso 1988, p.157) اگر این تعریف را بپذیریم و واژه گزینی را نوعی حل مسئله تلقی کنیم به تعریف زیر می رسیم. واژه گزینی تفکری است که به سمت یافتن معادل برای واژه بیگانه جهت گیری می کند، معادل های متعدد را به دست می دهد و از میان معادل ها انتخاب می کند...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 867

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
همکاران: 

کارفرما: 

جهاد دانشگاهی

اطلاعات : 
  • تاریخ پایان: 

    آذر 1379
تعامل: 
  • بازدید: 

    372
کلیدواژه: 
چکیده: 

وحدت و امنیت ملی دو شعار استراتژیک همه حکومت ها و نظام های سیاسی محسوب می شوند. راه رسیدن به وحدت و امنیت ملی تکیه بر مواردی است که در مورد آنها توافق وجود دارد. معیارها و موازین مطرح شده در نهج البلاغه که از اصول اساسی مکتب اسلام استخراج شده اند، فراملی و فرامرزی هستند و بر موازین حقوق فطری و انسانی تنظیم شده اند. به همین دلیل بر ارزش های عامی مبتنی هستند که می توانند تولید کننده وفاق و امنیت ملی باشند. عده معدودی از انسان ها هستند که درطی تاریخ می توانند پدید آورنده گفتمان های مسلط باشند. چنین افرادی می توانند محور وحدت و امنیت ملی باشند، منش، بینش و روش حضرت علی (ع) شاخص های چنین شخصیتی را دارا می باشد. اگر عوامل موثر بر وحدت و امنیت ملی را به دو مقوله کلی نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم بندی کنیم، در نهج البلاغه به هردوی این مقوله ها توجه شده است. در این طرح راهکارهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حقوقی وحدت و امنیت ملی استخراج و نتیجه گرفته شده است که در نهج البلاغه به بنیان های نرم افزاری وحدت و امنیت ملی نسبت به بنیان های سخت افزاری اولویت داده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 372

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

صانعی سیدمهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    47-48
  • صفحات: 

    7-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1065
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

(همانند گرایی) وازه ای است که در مکتب روانکاوی (فروید) به کار رفته است. او روان را به سه دسته تقسیم کرده است : الف- (اید) (نهاد)  ب-(سوپرایگو)(ایرمن) ج- (ایگو)(من یا خود) (ایگو وظیفه ایجاد تعادل بین دنیای واقعی «اید» و «سوپرایگو» را بر عهده دارد . به ظنر وی به وسیله «همانند گرایی» شخص خود را به طور ناخودآگاه با اشخاص و افرادی که در نظرش ایده آل و برجسته اند.تطبیق می دهد . واژه «ناخودآگاه » در مکتب فروید با آنچه در مکاتب دیگر به کار می رود بسیار متفاوت است .منظور او از «ناخودآگاه » این است که «ایگو» می خواهد ناآگاهانه برای رهایی از کشمکش های درونی، ذهن هماهنگی ایجاد کند . اما در بعضی از مکاتب وهمچنین در برخی از روایات کلمه «ناخودآگاه» در موردی به کار می رود که تمایلات فطری در نهاد انسان وجود دارد که سبب می شود در موارد خاصی آدمی را برای تحقیق هدفی به فعالیت وا دارد . مثلا کودکان به طور ناخودآگاه از بزرگترها تقلید می کنند و از ایشان درباره مجهولات سوال می کنند .معلمان برای شاگردان الگو هستند .پیغمبر اسلام برای جوامع بشری الگوی و مقتد است. برای نمونه شمه ای از اخلاق و رفتار رسول اکرم (ص) نقل شده است.   

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1065

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محمدرضایی علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    43
  • شماره: 

    155
  • صفحات: 

    237-249
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1490
  • دانلود: 

    255
چکیده: 

ابو هلال عسکری در میان علمای نقد و بلاغت قبل و هم عصر خود، اولین کسی است که مباحث نقد و بلاغت را در کتاب الصناعتین در هم آمیخته، ویژگی بلاغت و پیام رسانی هر سخن را مورد نقد قرار داده، معتقد است که متکلم برای الهام بخشی و تأثیر بر روح و روان مخاطب، علاوه بر نیاز به ابزار فنی، نیازمند آن است که خداوند موهبتی طبیعی و فطری در او به ودیعه نهاده باشد، و هر گونه سخنش به تکلف و تصنع متصف می گردد. به همین جهت برای تلائم میان لفظ و معنای ذاتی و تجربه شعوری و بار احساسی که بایستی مورد تعبیر قرار گیرد، می گوید: لفظ نباید متکلفانه بر زبان جاری شود، بلکه بایستی از اعماق جان نشأت گرفته، بطور طبیعی بر زبان جاری شده، و متکلم در ارائه آن دچار مشقت و خستگی نگردد؛ در غیر این صورت نه خیری بر الفاظ مترتب است و نه لطفی بر معانی. لذا سعی ما در این نوشته این است که به بیان ویژگیهای سخن مطبوع و متکلف از دیدگاه ابوهلال بپردازیم و بیان داریم که الفاظ و معانی برای الهام بخشی از چه شرایطی بایستی برخوردار باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1490

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 255 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

دبیرمقدم محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    16-15
  • شماره: 

    2-1 (پیاپی 31-30)
  • صفحات: 

    121-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    666
  • دانلود: 

    252
چکیده: 

مقاله حاضر به توصیف ویژگیهای زبانی دو کودک دوقلو عقب مانده ذهنی و منزوی به لحاظ اجتماعی و فیزیکی پرداخته است. از آنجا که وضعیت این دو کودک از جمله موارد بسیار نادری است که از سوی زبانشناسان و روانشناسان زبان گزارش شده است یافته های مقاله هم به لحاظ توصیفی و هم به لحاظ نظری حائز اهمیت است. داده های زبانی بررسی شده حاکی از آن است که با وجود بهره هوشی کم و ارتباط زبانی اندک آن دو کودک با دیگران توانش زبانی شکل گرفته در آنها چشمگیر است. لیکن دانش و معلومات غیر زبانی آنها بسیار محدود است. این یافته ها موید فرضیه "حوزه ای بودن" ذهن است، زیرا بر اساس آن فرضیه توانائی های ذهنی هر فرد هر کدام حوزه ای مستقل است و نارسائی در یک حوزه الزاما به کاستی در حوزه دیگر نمی انجامد. همچنین یافته ها همسو با تفکر "عقل گرائی دکارتی" است که مدعی است (بخشی از) دانش زبان فطری و ذاتی است. فرضیه و تفکر فوق الذکر از مبانی روش شناختی و فلسفی زبانشناسی زایشی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 666

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 252 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بازرگان محمدنوید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    43
  • شماره: 

    155
  • صفحات: 

    219-270
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    500
  • دانلود: 

    144
چکیده: 

بهاالدین محمد بن حسین خطیبی بلخی مشهور به بها ولد (628- 545 ق) نویسنده کتاب معارف و پدر مولانا جلال الدین محمد بلخی است.محورهای عمده فکری بها ولد را می توان در سه رکن "خداشناسی"، "جهانشناسی"، انسانشناسی" متمرکز ساخت. این مقاله پس از اشارای گذرا به گزیده افکار بها ولد پیرامون خداشناسی و جهاد شناسی، یکی از مسایل انسانشناسی او تحت عنوان "ادراک ژرف لذات و تحصیل کمال مزه ها" می پردازد. او علیرغم اینکه عارفی وارسته و متقی بود، به فقه حنفی باور داشته و طریقه اشعری را الگو قرار داده است. میل وافری به ادراک تمامی صور حیات و چشیدن ژرف لذات دنیوی دارد (که آنها را صوری از جمال الهی می داند) این ویژگی به بنده این اجازه را داد که افکار او را با آندره ژید (1869- 1951) مقایسه کنم و مشابهتهای این دو روح تشنه و وجوه تمایز آندو را بیرون کشم. بها ولد سرچشمه لذات، عشق و شهوات را کوهسار عرش الهی می داند و آن را وسیله ای برای شناخت بیشتر تلقی می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 500

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 144 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
litScript