وجود سازمان و اداره کنندگان آن، ضرورتی انکارناپذیر در تامین نیازهای جوامع انسانی در ابعاد مختلف دارد. چگونگی عملکرد کارگزاران این سازمان ها از پدیده های اثرگذار در زندگی اقشار مختلف مردم از یک سو و رضامندی آن ها از دولت و دولتمردان از سوی دیگر است.پژوهش حاضر با توجه به تئوری های جامعه شناختی و روان شناسی اجتماعی به منظور پاسخ به سوالات مورد نظر طراحی و در استان سمنان، به سفارش استانداردی سمنان به اجرا درآمده است. در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد و جمعیت مورد مطالعه، کلیه شهروندان شهرستان های چهارگانه استان سمنان بودند که در زمان جمع آوری اطلاعات (بهمن ماه 1377) به سازمان های بیست گانه مراجعه کرده بودند. حجم نمونه 1560 مورد برآورد و اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه ساخته شده جمع آوری گردید. حدود بیست و پنج متغیر در قالب یک پرسشنامه 24 سوالی مورد بررسی و سنجش قرار گرفت که پاره ای از نتایج آن عبارت است از:- حدود 95 درصد از افراد، عملکرد اولین کارگزار مورد مراجعه سازمان و 86.4 درصد از آن ها، عملکرد مسئول ذی ربط در پاسخ به نیاز خود را مثبت ارزیابی کرده اند.- بین میزان آگاهی اجتماعی و ارزیابی از عملکرد سازمان ذی ربط رابطه معکوس وجود داشت و همین وضعیت در مورد سطح سواد نیز صادق بود.- بین رضامندی از عملکرد کارگزاران سازمان ها و موفقیت در زندگی از یک طرف و موفقیت شغلی از طرف دیگر رابطه معنادار وجود داشت.- بین چگونگی برخورد اولین فرد مورد مراجعه در سازمان و نظر نسبت به عملکرد سازمان متبوع ارتباط مستقیم وجود داشت.- رابطه بین نظر افراد نسبت به عملکرد سازمان ها و نظر آن ها در خصوص وجود عدالت اجتماعی در جامعه تایید گردید؛ ولی ارتباط بین میزان رضامندی مراجعان به سازمان ها از عملکرد سازمان و میزان برخورداری آنان از امکانات رفاهی به تایید نرسید.در انتهای گزارش پژوهش مورد بحث و بر اساس نتایج حاصل از تحقیق، پیشنهادهایی ارائه شده است که توجه به آن ها می تواند در رضامندی شهروندان استان سمنان نسبت به عملکرد سازمان ها موثر واقع شود.