نتایج جستجو

10655

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

1066

انتقال به صفحه



فیلترها/جستجو در نتایج    

فیلترها

سال

بانک‌ها




گروه تخصصی











متن کامل


مرکز اطلاعات علمی SID1
اطلاعات : 
  • تاریخ پایان: 

تعامل: 
  • بازدید: 

    19
کلیدواژه: 
چکیده: 

صنعت خودرو در کشور ما با چالش ها و معضلات متعددی در دوره های مختلف مواجه بوده است. بهره وری پایین، تنوع و کیفیت پایین محصولات، عدم رضایتمندی مشتریان، ساختارهای مالکیتی و مدیریتی معیوب، عدم تفاهم و درک مشترک تصمیم گیران و ذی نفعان اصلی بازار و صنعت خودرو از معضلات و چالش های این صنعت، اتخاذ تصمیمات نادرست و مداخلات غیراصولی در این صنعت و عدم اراده کافی در اجرای پیشنهادهای کارشناسی از عوامل اصلی بروز چالش های اصلی بنگاه های خودروساز و این صنعت است. در این میان، یکی از نتایج چالش های مزبور، وضعیت نامطلوب مالی دو بنگاه بزرگ خودروسازی (ایران خودرو و سایپا) بوده که خود را در «زیان دهی» فعالیت در این صنعت نشان داده است. عملیات خودروسازی توسط این دو خودروساز نشان از زیان دهی به نسبت شدید آن است. مجموع زیان انباشته این دو شرکت که در اثر عملیات زیان ده سالیانه ایجاد شده، براساس آخرین صورت های مالی حسابرسی شده (منتهی به 1400/6/31) برابر با حدود 55 هزار میلیارد تومان است. همچنین مطابق با صورت های مالی تلفیقی، این عدد برای مجموع گروه ایران خودرو و سایپا بیش از 100 هزار میلیارد تومان بوده است. به طور مشخص زیان انباشته مربوط به گروه ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا براساس صورت های مالی حسابرسی شده منتهی به 1400/6/31 به ترتیب برابر با 52/4 هزار میلیارد تومان و حدود 48 هزار میلیارد تومان بوده است و زیان انباشته شرکت اصلی خودروسازی ایران خودرو و سایپا براساس صورت های مالی دوره مزبور به ترتیب برابر با 34/6 هزار میلیارد تومان و 19/9 هزار میلیارد تومان بوده است. تجدید ارزیابی دارایی های این دو بنگاه در انتهای سال 1398 سبب شد تا صورت وضعیت مالی (ترازنامه) و ساختار مالی این بنگاه ها به طور موقت اصلاح شود. به بیانی دیگر، با تجدید ارزیابی دارایی ها سرفصل سرمایه این دو بنگاه افزایش یافت. با افزایش سرفصل سرمایه نسبت زیان انباشته به سرمایه کاهش یافت و هر دو بنگاه از شمول ماده (141) قانون تجارت خارج شدند. با این حال با توجه به عملیات زیان ده این بنگاه ها، همان طور که حسابرس نیز ذکر کرده است، هر دو بنگاه مجدد مشمول ماده (141) قانون تجارت شده اند. بررسی صورت های مالی این دو خودروساز نشان از وجود چالش های زیر دارد: 1. عملیات زیان ده خودروسازان 2. فزونی بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی (خودروسازی) بر درآمدهای عملیاتی 3. هزینه های بالای مالی خودروسازان (به خصوص شرکت سایپا) 4. بدهی های شرکت های خودروساز (به خریداران خودرو و تأمین کنندگان مواد اولیه) 5. وجود سهام چرخه ای و حکمرانی معیوب 6. دارایی های مازاد و غیرمرتبط با کسب وکار خودروسازان چالش های مزبور دارای پیامدها و آسیب های متعددی در دو سطح خُرد (بنگاه) و کلان است. در سطح بنگاه، پیامد های حقوقی درخصوص ورشکستگی شرکت براساس ماده (141) قانون تجارت، کاهش قدرت دسترسی به منابع مالی در بازارهای مالی (کاهش رتبه اعتباری یا اعتبارسنجی) و عدم سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه بنگاه به عنوان مهم ترین پیامدهای منفی این وضعیت است. در سطح کلان نیز شکل گیری بازی پونزی و افزایش ریسک اعتباری در نظام مالی و اقتصادی، کاهش تولید محصولات (خودرو) و ریسک کاهش کیفیت محصولات ساخته شده از مهم ترین پیامدها به شمار می رود. مبتنی بر آسیب شناسی صورت گرفته، مهم ترین پیشنهادهای اصلاحی با تمرکز بر موضوعات مالی و سرمایه گذاری که ضروری است به صورت کامل و غیرگزینشی مورد توجه قرار گیرد، عبارتند از: ـ افزایش بهره وری در فرایند تولید ـ افزایش شفافیت در هزینه تأمین مواد اولیه و مواد مصرفی در تولید خودرو (تأکید بر خریداری تمامی یا اکثر مواد از بورس کالا) ـ اصلاح شیوه های قیمتگذاری ـ داخلی سازی قطعات و کاهش نیاز به واردات و ارزبری ـ واگذاری سهام چرخه ای ـ واگذاری دارایی ها و اموال غیرمرتبط با خطوط اصلی کسب وکار ـ اصلاح روش های پیش فروش محصولات و قیمتگذاری ـ بهبود وضعیت سرمایه گروه و شرکت های خودروساز از طریق افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و یا صرف سهام ـ اصلاح وضعیت تأمین مالی بنگاه و کاهش سهم هزینه های مالی همچنین شایان ذکر است که حتی اگر محاسبات بهای تمام شده در خودروسازان براساس اصول پذیرفته شده و استانداردهای حسابداری باشد، این استانداردها عمدتاً ناظر بر نحوه ثبت و گزارشگری مالی وضعیت موجود است و به موضوعی نظیر صرفه اقتصادی تأمین نمی پردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 19

اطلاعات : 
  • تاریخ پایان: 

تعامل: 
  • بازدید: 

    33
کلیدواژه: 
چکیده: 

صنعت خودرو در کشور ما با چالش ها و معضلات متعددی در دوره های مختلف مواجه بوده است. بهره وری پایین، تنوع و کیفیت پایین محصولات، عدم رضایتمندی مشتریان، ساختارهای مالکیتی و مدیریتی معیوب، عدم تفاهم و درک مشترک تصمیم گیران و ذی نفعان اصلی بازار و صنعت خودرو از معضلات و چالش های این صنعت، اتخاذ تصمیمات نادرست و مداخلات غیراصولی در این صنعت و عدم اراده کافی در اجرای پیشنهادهای کارشناسی از عوامل اصلی بروز چالش های اصلی بنگاه های خودروساز و این صنعت است. در این میان، یکی از نتایج چالش های مزبور، وضعیت نامطلوب مالی دو بنگاه بزرگ خودروسازی (ایران خودرو و سایپا) بوده که خود را در «زیان دهی» فعالیت در این صنعت نشان داده است. عملیات خودروسازی توسط این دو خودروساز نشان از زیان دهی به نسبت شدید آن است. مجموع زیان انباشته این دو شرکت که در اثر عملیات زیان ده سالیانه ایجاد شده، براساس آخرین صورت های مالی حسابرسی شده (منتهی به 1400/6/31) برابر با حدود 55 هزار میلیارد تومان است. همچنین مطابق با صورت های مالی تلفیقی، این عدد برای مجموع گروه ایران خودرو و سایپا بیش از 100 هزار میلیارد تومان بوده است. به طور مشخص زیان انباشته مربوط به گروه ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا براساس صورت های مالی حسابرسی شده منتهی به 1400/6/31 به ترتیب برابر با 52/4 هزار میلیارد تومان و حدود 48 هزار میلیارد تومان بوده است و زیان انباشته شرکت اصلی خودروسازی ایران خودرو و سایپا براساس صورت های مالی دوره مزبور به ترتیب برابر با 34/6 هزار میلیارد تومان و 19/9 هزار میلیارد تومان بوده است. تجدید ارزیابی دارایی های این دو بنگاه در انتهای سال 1398 سبب شد تا صورت وضعیت مالی (ترازنامه) و ساختار مالی این بنگاه ها به طور موقت اصلاح شود. به بیانی دیگر، با تجدید ارزیابی دارایی ها سرفصل سرمایه این دو بنگاه افزایش یافت. با افزایش سرفصل سرمایه نسبت زیان انباشته به سرمایه کاهش یافت و هر دو بنگاه از شمول ماده (141) قانون تجارت خارج شدند. با این حال با توجه به عملیات زیان ده این بنگاه ها، همان طور که حسابرس نیز ذکر کرده است، هر دو بنگاه مجدد مشمول ماده (141) قانون تجارت شده اند. بررسی صورت های مالی این دو خودروساز نشان از وجود چالش های زیر دارد: 1. عملیات زیان ده خودروسازان 2. فزونی بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی (خودروسازی) بر درآمدهای عملیاتی 3. هزینه های بالای مالی خودروسازان (به خصوص شرکت سایپا) 4. بدهی های شرکت های خودروساز (به خریداران خودرو و تأمین کنندگان مواد اولیه) 5. وجود سهام چرخه ای و حکمرانی معیوب 6. دارایی های مازاد و غیرمرتبط با کسب وکار خودروسازان چالش های مزبور دارای پیامدها و آسیب های متعددی در دو سطح خُرد (بنگاه) و کلان است. در سطح بنگاه، پیامد های حقوقی درخصوص ورشکستگی شرکت براساس ماده (141) قانون تجارت، کاهش قدرت دسترسی به منابع مالی در بازارهای مالی (کاهش رتبه اعتباری یا اعتبارسنجی) و عدم سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه بنگاه به عنوان مهم ترین پیامدهای منفی این وضعیت است. در سطح کلان نیز شکل گیری بازی پونزی و افزایش ریسک اعتباری در نظام مالی و اقتصادی، کاهش تولید محصولات (خودرو) و ریسک کاهش کیفیت محصولات ساخته شده از مهم ترین پیامدها به شمار می رود. مبتنی بر آسیب شناسی صورت گرفته، مهم ترین پیشنهادهای اصلاحی با تمرکز بر موضوعات مالی و سرمایه گذاری که ضروری است به صورت کامل و غیرگزینشی مورد توجه قرار گیرد، عبارتند از: ـ افزایش بهره وری در فرایند تولید ـ افزایش شفافیت در هزینه تأمین مواد اولیه و مواد مصرفی در تولید خودرو (تأکید بر خریداری تمامی یا اکثر مواد از بورس کالا) ـ اصلاح شیوه های قیمتگذاری ـ داخلی سازی قطعات و کاهش نیاز به واردات و ارزبری ـ واگذاری سهام چرخه ای ـ واگذاری دارایی ها و اموال غیرمرتبط با خطوط اصلی کسب وکار ـ اصلاح روش های پیش فروش محصولات و قیمتگذاری ـ بهبود وضعیت سرمایه گروه و شرکت های خودروساز از طریق افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و یا صرف سهام ـ اصلاح وضعیت تأمین مالی بنگاه و کاهش سهم هزینه های مالی همچنین شایان ذکر است که حتی اگر محاسبات بهای تمام شده در خودروسازان براساس اصول پذیرفته شده و استانداردهای حسابداری باشد، این استانداردها عمدتاً ناظر بر نحوه ثبت و گزارشگری مالی وضعیت موجود است و به موضوعی نظیر صرفه اقتصادی تأمین نمی پردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 33

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    0
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    95-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    193
  • دانلود: 

    256
چکیده: 

بشر امروز تمامی مولفه های وجودی خود را در چارچوبه ای منطقی و عقلانی جستجو می کند و غافل از این واقعیت است که روش های سیستماتیک عقلانی، تنها یکی از شیوه های آگاهی بخش انسان از خود و جهان پیرامونش است و همین غفلت، پایه بدفهمی هایی شناختی از فرهنگ گذشته وی می گردد. ادبیات عامیانه یکی از جلوه های این فرهنگ است که باوجود فراگیربودن، بسیاری از تصاویر و محتواهای تجسم یافته در آن، چندان با منطق حاکم بر آگاهی عقلانی انسان امروزی هم سو نیست. مسیله اصلی پژوهش حاضر، جستجوی الگوی شناختی حاکم بر اجزای شکل دهنده افسانه پری چهل گیسو، یکی از نمونه های ادبیات عامیانه منطقه فارس است. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی و الگوی تحلیلی مورد استفاده، الگوی «آگاهی اسطوره ای» ارنست کاسیرر بوده که از بررسی آثار متنوع و پرشمار وی در حوزه شناخت شناسی به دست آمده است. با تطبیق این بن مایه ها و الگوهای غیر عقلانی با محتوای اجزای افسانه پری چهل گیسو، مشخص شد که هفت ویژگی مرتبط با شناخت غیر عقلانی و اسطوره ای به روش های مختلف در قالب مکان ها، زمان ها، شخصیت ها، کنش ها و بسامدها در این روایت حضور دارد که بیشترین حضور آن ها، شامل «عدد اسطوره ای» و «تقدیر گرایی» است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 193

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 256 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
همکاران: 

کارفرما: 

جهاد دانشگاهی

مجری: 

واحد تهران

اطلاعات : 
  • تاریخ پایان: 

تعامل: 
  • بازدید: 

    51
کلیدواژه: 
چکیده: 

برای ارزیابی کارآیی کیمیاسایکلین 50 در برنامه متافیلاکسی علیه مایکوپلاسموز جوجه گوشتی در یک واحد صنعتی پرورش، دو سالن با ظرفیت 10000 قطعه (به عنوان شاهد) و 10800 قطعه (به عنوان مورد) در نظر گرفته شد. جوجه های گوشتی از گله مادر Mg- و Ms+ تهیه شده بودند که این مورد توسط آزمون اگلوتیناسیون سریع سرمی (RSA) پیش از آغاز آزمایش فارمی تایید گردیده بودند که به یک سالن داروی کیمیاسایکلین 50 با دوز 200 گرم در یک تن دان آماده از روز 1 تا 14 پرورش به مدت 14 روز (گروه یک) و به سالن دیگر نیز داروی اکسی تتراسایکلین 50 درصد ساخت شرکت بهرود اترک، با دوز 20 گرم در یک تن دان آماده و با همان طول مدت (گروه دوم) تجویز شد. نسبت تلفات هفتگی، میانیگن وزن، ضریب تبدیل غذایی (FCR) و عددتولید (production number) بطور هفتگی تا آخر هفته ششم (42 روزگی) در گروه های آزمایشی ثبت و از نظر آماری مقایسه شد. نتایج طرح نشان داد که مصرف دو دارو از نظر تعداد تلفات، میانگین وزن هفتگی، ضریب تبدیل غذا و میانگین عدد تولید در دو گروه اختلاف معنی داری نداشته و هر دو دارو همتراز ارزیابی شدند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 51

اطلاعات : 
  • تاریخ پایان: 

    2023/3/21
تعامل: 
  • بازدید: 

    13
کلیدواژه: 
چکیده: 

کثرت تعطیلات مدارس و ساختار صلب تقویم آموزشی موجود که با تعیین دقیق ابتدا و انتهای سال تحصیلی اجازه جبران تعطیلات را نمی دهد، با توقفی که در فرایند آموزش ایجاد می شود، موجب اتلاف ساعات آموزشی مدارس و افت کیفیت آموزشی شده است. مطالعات تیمز 2019 در پایه چهارم ابتدایی نشان می دهد، با وجود آنکه در سند برنامه درسی ملی ساعت آموزش مقطع ابتدایی 925 ساعت تعیین شده، اما کل ساعت آموزش تحقق یافته قدر پایه چهارم 627 ساعت است و با این میزان ایران از بین 58 کشور رتبه بندی شده براساس ساعات آموزش، در رتبه 58ام می نشیند. این درحالی است که گزارش پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نشان می دهد که میزان واقعی زمان آموزش بسیار پایین تر از عدد به دست آمده در مطالعات تیمز است و هر دانش آموز ایرانی در دوره ابتدایی عملاً تنها 576 ساعت آموزش دریافت می کند و این به معنای اتلاف حدود 40 درصدی ساعت آموزش است. وضعیت موجود اتلاف ساعت آموزش و کثرت تعطیلات پیش آمده که بعضاً گریزی از آن نیست، نشان می دهد که انعطاف در تقویم آموزشی به جهت امکان جبران تعطیلات و انطباق آن با شرایط بومی و منطقه ای امری ضروری است. درحال حاضر اما به دلیل «قانون بازگشایی مدارس در اول مهرماه هر سال» مصوبه سال 1376 مجلس شورای اسلامی که ابتدا (اول مهرماه) و انتهای (پایان اردیبهشت ماه) سال تحصیلی را معین کرده است، عملاً امکان این امر وجود ندارد و مدارس مجوز قانونی برای جبران تعطیلات پیش آمده و ادامه سال تحصیلی بعد از اردیبهشت ماه را ندارند. ازاین رو طرح ارائه شده با عنوان «تقویم مدارس» به دنبال اصلاح قانون مذکور و ایجاد بستری برای تمرکززدایی از مدیریت زمان آموزش و اعطای اختیارات این حوزه به شهرها و مناطق است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 13

همکاران: 

گیتا-اکبری

کارفرما: 

جهاد دانشگاهی

مجری: 

واحد تهران

اطلاعات : 
  • تاریخ پایان: 

تعامل: 
  • بازدید: 

    50
کلیدواژه: 
چکیده: 

در یک سالن پرورش مرغ گوشتی با استفاده از تور سیمی 4 گروه 1000 تایی با عنوان گروه های 1 کنترل منفی (دان بدون آنزیم)، گروه 2 (دان + 0.5 کیلوگرم آنزیم)، گروه 3 (دان + 1 کیلوگرم آنزیم) و گروه 4 (دان + 1.5 کیلوگرم آنزیم) طراحی شد. در این سالن روزانه تلفات و دان مصرفی ثبت شد. همچنین هر هفته 1% جمعیت هر گروه وزن کشی و ثبت می شد. مقایسه تلفات، FCR، عدد تولید در 4 گروه تفاوت معنی داری در آنالیز واریانس نشان نداد ولی عدد تولید در جوجه های گروه 2 بهتر از بقیه گروه ها بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 50

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

معصوم سارا | مسیحی محسن

نشریه: 

مجازی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    71-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    276
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

جابه جایی همزمان تحت کنترل نیروی مویینگی فاز های تر شونده و تر کننده، فرایند مورد علاقه در بسیاری از حوزه ها منجمله نفوذ مایعات آلوده کننده در هیدرولوژی و یا مهاجرت ثانویه در مهندسی مخازن نفتی می باشد. مدل های پرکولاسیون و به ویژه نوع خاص پرکولاسیون تهاجمی بسیار مناسب برای ارزیابی حرکت آرام دو سیال غیر قابل امتزاج وقتی که هر دو نیروی گرانش و لزجتی قابل صرف نظر باشند دیده شده است. به طور خاص، ویژگی های دسته احاط کننده و سایر خواص مهم پرکولاسیون مرتبط با آنها به ویژه در زمان رسیدن جبهه سیال مهاجم به وجه مقابل تولید می تواند ارزیابی شود. به هر حال با وارد کردن اثر گرانشی رفتار حرکت سیال ممکن است تغییر یابد. برای مثال وقتی اندازه نیروی گرانشی با نیروی موئینگی قابل مقایسه باشد یک گذر و تغییر در جبهه پیشرو سیال مهاجم مشاهده می شود که میزان آن وابسته به عدد بدون بعد باند  (Bond number)می باشد. در اینجا یک مطالعه شبیه سازی حرکت دو سیال غیر قابل امتزاج در حضور نیروی گرانشی با استفاده از یک شبکه حفره های با اندازه تصادفی انجام گرفته است. پایه اصلی کار بر بررسی اثر ناهمگونی با لحاظ نمودن توزیع های گوناگون برای اندازه حفره ها می باشد. در اینجا تزریق سیال از یک سوی سیستم انجام شده که باعث جابه جایی سیال دوم از سوی دیگرسیستم می شود. وضعیت پایداری و ناپایداری جبهه (فصل مشترک دو سیال) به صورت تابعی از عدد بدون بعد باند و هم چنین وضعیت ناهمگونی سیستم دیده شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 276

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مجازی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    73-83
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    472
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

امروزه، توجه پژوهشگران به سوخت های مورد استفاده در موتورهای احتراق داخلی متمرکز شده است. اثرهای زیست محیطی موتورهای احتراق داخلی به ویژه به عنوان منابع آلاینده محیط زیست از یک سو، و نیز کاهش روزافزون منابع سوخت های فسیلی از سویی دیگر سبب شده که در بسیاری از کاربردها، سوخت گاز طبیعی فشرده به عنوان سوخت جایگزین در موتورهای دیزلی و بنزینی معرفی شود. عدد اکتان تحقیقاتی بالا که امکان احتراق در نسبت تراکم های بالا بدون بروز پدیده کوبش را فراهم می سازد و نیز ویژگی های مناسب آلایندگی موتور از نظر آلاینده-های هیدروکربن های نسوخته و مونوکسید کربن از جمله مهم ترین مزایای گاز طبیعی به عنوان سوخت در موتور خودروهاست. در این مقاله، گاز طبیعی به عنوان یک سوخت جایگزین در یک موتور اشتعال جرقه ای مورد بررسی قرار گرفته است. عملکرد و آلاینده های خروجی از موتور در محدوده وسیعی از شرایط عملکردی موتور به طور آزمایشگاهی برای دو سوخت بنزین و گاز طبیعی مورد بررسی قرار گرفته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 472

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مجازی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    97-105
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    386
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

تحقیق حاضر از تیرماه تا مهرماه سال 1375 روی میگوهای پرورشی منطقه حله انجام شد. طی یک دوره پرورشی بیش از یکصد عدد میگو از گونه Penaeus semisulcatus در اندازه های 12 تا 20 سانتیمتر مورد آزمایشات پاراکلینیکی قرار گرفتند. بر این اساس میگوها در تمام مراحل رشد خود زمینه ابتلا به تک یاخته زئوتامنیوم (Zoothamnium) را دارا بوده و با افزایش دوره پرورش تعداد میگوهای آلوده نیز افزایش می یابد. علاوه بر این مشخص شد پوسته خارجی میگوها نسبت به سایر اعضا بیشتر در معرض ابتلا قرار دارد. میزان شیوع از تیرماه تا مهرماه بترتیب 5 درصد، 20 درصد، 19 درصد و 17 درصد مشاهده شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 386

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مجازی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    608
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

مقدمه و هدف: اعتیاد (addiction) یا معادل امروزی آن وابستگی به مواد Substance dependency یکی از بزرگترین مشکلات بهداشتی درمانی، اجتماعی و اقتصادی جهان می باشد با توجه به عدم وجود آمارهای دقیق شیوع اختلال فوق در گروه های متفاوت کشورمان ولزوم وجود اطلاعات اپیدمیولوژیک در مورد پدیده فوق بعنوان پایه برنامه‏ریزی های پیشگرانه، درمان و کاهش عوارض، بر آن شدیم تا مطالعه‏ای در بین دانشجویان دانتشگاه علوم پزشکی بابل در این مورد انجام دهیم.روش: از بین کل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بصورت تصادفی حدود 1000 نفر انتخاب شدند. اطلاعات توسط پرسشنامه تهیه شده جمع‏آوری گردید و توسط نرم افزار SPSS و فرمولهای آماری مربوطه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‏ها: از 946 نفری که 384 نفر (40.6%) پسر و 562 نفر (59.4%) دختر بودند با متوسط سنی بین 20 تا 23 سال حدود 211 نفر (22.3%) سابقه حداقل یکبار مصرف حشیش، تریاک یا الکل یا دو یا سه عدد از آنها را داشتند 156 نفر (16.5%) که 116 نفر پسر و 40 نفر دختر بودند در یکسال اخیر حداقل یکبار سوء مصرف مواد را داشته اند از کل دانشجویان 47 نفر (5%) 41 نفر پسر 6 نفر دختر مصرف دائم مواد در یکماه اخیر داشته اند از کل دانشجویان 366 نفر (38.7%)، 207 (21.9%) پسر و 159 نفر (16.8%) دختر تجربه مصرف سیگار را داشتند 190 نفر (20%) از میان کل دانشجویان 117 (12.8%) پسرها و 73 نفر (7.6%) دخترها مصرف دائم سیگار در یکماه گذشته داشته اند شایعترین سن شروع مواد 19 تا 22 سال و شایعترین موقعیت شروع مصرف مهمانی دوستانه بوده است.نتیجه‏گیری: از کل دانشجویان 5% دچار وابستگی به مواد (بجز سیگار) بودند که شیوع در پسرها 10 برابر دخترها بوده است شایعترین ماه مورد سوء مصرف الکل و شایعترین ماده مورد وابستگی اپیوم بوده است. 20% وابستگی به سیگار وجود داشت این مطالعه شیوع بالا (تقریباً مشابه جمعیت عمومی بالغ کشور) وابستگی به مواد را مخصوصاً در دانشجویان مذکر نشان میدهد که ضرورت برنامه ریزی پیشگیرانه و درمان افراد بیمار را در این آینده سازان کشور ضروری می سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 608

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
litScript