نتایج جستجو

173

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

18

انتقال به صفحه



فیلترها/جستجو در نتایج    

فیلترها

سال

بانک‌ها




گروه تخصصی







متن کامل


مرکز اطلاعات علمی SID1
نویسندگان: 

سپهری مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1361
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    59-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مسئله شر نقضی بر منظومه علم مطلق، قدرت مطلق و خیرخواهی مطلق خداوند تلقی شده است. در این مسئله، چند نوع دفاع از وجود خداوند وجود دارد که مهم ترین آنها عبارت اند از دفاع مبتنی بر موهوم یا عدمی انگاشتن شر، دفاع مبتنی بر حاصل جمع برتر خیرها، و دفاع مبتنی بر توجه به سایر صفات خداوند یا توجه به اختیار انسان. علامه طباطبائی پاسخی در باب شرور داده است که راهی چندجانبه را طی می کند. وی بر اساس فلسفه هبوط زمینی آدم و به دنبال آن هم آغوشی آدمی با اعتباریات، از سویی، و ازخودبیگانگی آدمی، از سوی دیگر، تبیینی برای سختی ها و شرور داده است. هبوط زمینی انسان، که ناشی از توجه به بدن زمینی به همراه غفلت از توجه به حضور خداوند است، معرفتی جدید و به دنبال خود عالَمی جدید برای انسان رقم می زند که همراه رنج ها و سختی هاست. در این عالَم جدید، اعتبار از حقیقت و تشریع از تکوین جدا می گردد و همین بستری می شود تا شرور تکوینی نیز از شرور اعتباری و تشریعی منحاز شوند، به گونه ای که گاهی یک شر تکوینی امری خیر اعتبار و تلقی شود. آدمی دردها و رنج های تکوینی را می تواند وسیله ای جهت امتحان و توجه به حضور خداوند قرار دهد، و در این صورت دردها و رنج ها نه تنها تسکین و معنا می یابند، بلکه ناپدید می شوند. شرور حقیقی یا اعتباری هم می توانند بر اساس معنایی که پیدا می کنند در همین وضعیت دنیایی خود خیر تلقی شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
همکاران: 

مژگان-ولی عیدی

اطلاعات : 
  • تاریخ پایان: 

    آذر 1369
تعامل: 
  • بازدید: 

    518
کلیدواژه: 
چکیده: 

گیاهان همیشه و همه جا همراه آدمی بوده اند و از بدو پیدایش او همواره همه چیزش را تامین می کرده اند. گیاهان غذا، لباس، مسکن وسیله شکار و خلاصه بسیاری از چیزها را برای بشر مهیا نموده اند. انسان همیشه از دیدن گلها سرسبزی باغها به وجود میآمده و از بوی دل انگیز آنها غرق در سرور می گشته است. تاریخ زندگی بشر همواره شاهد همراهی انسان با گیاه و وابستگی او به این موهبت الهی است. گیاهان با زیبایی و مزه و عطر خود وسوسه در درون قلب آدمی ایجاد می کردند چنانکه بنا به روایات مذهبی علت هبوط آدم به زمین از بهشت چیزی نبود مگر خوردن میوه ممنوعه در داستانها بسیار داریم که امثال اسکندرها به دنبال درختی بوده اند که میوه اش حیات جاودانی را برای او تضمین می نمود:با تمام پیشرفتهای بشریت در تمامی عرصه ها، هنوز هم گیاهان اهمیت خود را حفظ کرده اند و کشوری از نظر قدرت سیاسی مهم، بنظر میرسد دارای کشاورزی توسعه یافته ای باشد. گیاهان معطر علاوه بر اینکه در گذشته بعنوان خوشبو کننده های مختلف بکار برده میشده اند. انسان امروزه بدنبال یافتن ترکیبات موثره آنان و چگونگی تاثیر بر اعضای بدن است و بهمین خاطر این گیاهان بیش از پیش اهمیت یافته و جنبه صنعتی نیز بخود گرفته اند.نعناع از جمله گیاهانی است که هم بصورت خام و تازه و هم بصورت خشک شده مصرف میشود. گیاهی است بسیار معطر که عطر آن ناشی از ترکیبی است بنام منتول اثرات دارویی این گیاه نیز ناشی از همین ترکیب می باشد. بنابراین بخش جهاد دانشگاهی، دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز درصدد برآمد تا با استخراج منتول از اسانس نعناع، مقداری از بار مسوولیت خود را در برابر ملت خویش به منزل برساند. امید است که مفید فایده واقع گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 518

همکاران: 

مهدی-ناجی

اطلاعات : 
  • تاریخ پایان: 

    آبان 1374
تعامل: 
  • بازدید: 

    579
کلیدواژه: 
چکیده: 

گیاهان همیشه و همه جا همراه آدمی بوده اند و از بدو پیدایش او همواره همه چیزش را تامین می کرده اند. گیاهان غذا، لباس، مسکن وسیله شکار و خلاصه بسیاری از چیزها را برای بشر مهیا نموده اند. انسان همیشه از دیدن گلها سرسبزی باغها به وجود میآمده و از بوی دل انگیز آنها غرق در سرور گشته است. تاریخ زندگی بشر همواره شاهد همراهی انسان با گیاه و وابستگی او به این موهبت الهی است. گیاهان با زیبایی و مزه و عطر خود وسوسه در درون قلب آدمی ایجاد می کردند چنانکه بنا به روایات مذهبی علت هبوط آدم به زمین از بهشت چیزی نبود مگر خوردن میوه ممنوعه در داستانها بسیار داریم که امثال اسکندرها به دنبال درختی بوده اند که میوه اش حیات جاودانی را برای او تضمین می نمود.با تمام پیشرفتهای بشریت در تمامی عرصه ها، هنوز هم گیاهان اهمیت خود را حفظ کرده اند و کشوری از نظر قدرت سیاسی مهم، بنظر میرسد که دارای کشاورزی توسعه یافته ای باشد. گیاهان معطر علاوه بر اینکه درگذشته بعنوان خوشبو کننده های مختلف بکار برده میشده اند، انسان امروزه بدنبال یافتن ترکیبات موثره آنان و چگونگی تاثیر بر اعضای بدن است و بهمین خاطر این گیاهان بیش از پیش اهمیت یافته و جنبه صنعتی نیز بخود گرفته اند.نعناع از جمله گیاهانی است که هم بصورت خام و تازه و هم بصورت خشک شده مصرف میشود. گیاهی است بسیار معطر که عطر آن ناشی از ترکیبی است بنام منتول اثرات دارویی این گیاه نیز ناشی از همین ترکیب می باشد. بنابراین بخش جهاد دانشگاهی، دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز درصدد برآمد تا با استخراج منتول از اسانس نعناع، مقداری از بار مسوولیت خود را در برابر خویش به منزل برساند. امید است که مفید فایده واقع گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 579

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    35
  • شماره: 

    2-1 (پی در پی 137-136)
  • صفحات: 

    171-190
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1426
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

دیباچه مثنوی معنوی با بیانی موجز و کامل ، محور کلی عقیدتی عرفان اسلامی است و با محور کلی گنوستی سیزم یا عرفان پیش از اسلام وجوه مشترکی دارد. نگارنده در این جستار به بررسی تطبیقی مضامین اصلی این دیباچه و مضامین عرفانی در آثار منظوم پیش از اسلام می پردازد و در صدد طرح و اثبات این نکته است که عرفان اسلامی - که نقطه اوج و چکاد معنوی اش را در ادب عرفانی سده هفتم می بینیم - تداوم بخش مضامین کلی آیین گنوسی یا بن مایه های عرفانی پیش از اسلام است. هبوط روح از عالم علوی با هبوط نور از بهشت رونی در نزد عارفان گنوسیک صدر مسیحیت قابل تطبیق است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1426

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    30 (فلسفه)
  • صفحات: 

    77-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1766
  • دانلود: 

    393
چکیده: 

کیش گنوسی یا Gnosticism در زمره مکاتب مهم دینی- عرفانی صدر مسیحیت است. در این جستار، مکاتب مهم گنوسی سده های دوم و سوم میلادی مورد تحلیل قرار می گیرد. مکاتب گنوسی عمده مبتنی بر آرا عارفان صدر مسیحیت، مانند: شمعون مغ، والنتین، مرقیون و بازیلیدس است. صبغه عرفان در ادبیات هرمسی و در کیش مندایی، صبی یا مغتسله مکمل تحلیل کیش گنوسی است. موضوع تازه ای که در این مقاله مطرح می شود، طرح عرفان مانوی است که از دل کیش گنوسی صدر مسیحیت برآمده و در سده سوم میلادی، روشنفکران دینی شرق (پیروان دیناوریه در خراسان) و نحله های دینی- عرفانی غرب (آسیای صغیر، سوریه و مصر) را سخت تحت تاثیر قرار داده است. بن مایه عرفانی مانویت، عبارت است از: هبوط روح از عالم نور به این جهان. در این مکتب، رسالت انسان، آزاد کردن پاره های روح علوی محبوس در پیکر مادی، رستگار شدن روح و پیوستن به جهان نور است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1766

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 393 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    33
  • صفحات: 

    323-335
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    938
  • دانلود: 

    365
چکیده: 

بازتاب فرهنگی مانویت را در سده های نخستین دوره اسلامی به خوبی می توان مشاهده کرد. طرد حیات زمینی و نفی مادیات و پرداختن به امور اخروی، که جزو درونمایه های اصلی کیش مانوی است، از طریق تصوف و عرفان اسلامی تداوم یافت. غلات شیعه و زنادقه در زمره فرقه های متاثر از مانویت بوده اند. در تفاسیر عرفانی نیز از " نور ازلی" سخن رفته است که بازمانده باور مانویان به بهشت نور و هبوط نور از عالم سماوی به عالم ناسوت است. بازتاب دینی، اعتقادی و فرهنگی گنوسیان در ایران و جهان اسلام از اواخر سده سوم میلادی آغاز شد و تا نهضت اسماعیلیه ادامه داشت. فلاسفه اسلامی بعضی از اصطلاحات و مضامین ویژه مانوی را در آثار فلسفی خود به کار برده اند. دانشمندان اسماعیلی نیز در این کار نقشی اساسی داشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 938

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 365 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    24
تعامل: 
  • بازدید: 

    431
  • دانلود: 

    133
چکیده: 

انسان هنگامی که از آسمان به خاطر زمین هبوط یافت، اینک زمین را در آستانه تخریب قرار داده است. انسان گرائی دوران رنسانس، انسانی را متولد ساخت که دیگر به یک نظم الهی یا سلسله مراتب مقدس، محدود و مقید نبوده و برای حق خویش در ویران ساختن طبیعت حد و مرزی نمی شناسد. این انسان نه تنها مصصم است، طبیعت را به سیطره خود در آورد، بلکه انسان های دیگر را نیز مسخر خویش سازد اما با شناسائی حقوق اقتصادی به عنوان عناصر بنیادی در رفع نیازهای مادی و دستیابی به فرصت های برابر جهت بروز توانایی ها و استحقاق های فردی، این حقوق را می توان جزو حقوق بنیادین بشری و جهان شمول تلقی کرد. چنانچه یکی از اصلی ترین کارکردهای حقوق، هدایت رفتار انسان ها در جهت تعالی و رفاه اجتماعی جامعه باشد، تبیین این قواعد حقوقی و مقررات گذاری ها باید با بهره گیری از ابزارهای علم اقتصاد و الگوی رفتار انسان معقول به عنوان مبنای تحلیل رفتار در مقابل قواعد حقوقی صورت پذیرد. با در نظر گرفتن کارائی به عنوان عنصر اصلی تحلیل اقتصادی، شناسائی و تضمین انواع حقوق مالکیت میسر و درونی کردن هزینه های اجتماعی در راستای تولید ثروت، نه افزایش ثروت، امکان پذیر می گردد. جلوگیری از سواری مجانی و تراژدی مشترکات عمومی همراه با تخصیص بهینه و کارآمد منابع از جمله نتایج هدایت رفتار انسان ها است که در نهایت منجر به توسعه ای در خدمت انسان، نه انسان در خدمت توسعه می گردد. ضمانت اجراهای کارآمد این قواعد، ابزاری برای ایجاد نهادی دارای ساختاری با ثبات و مقید نمودن افراد به انجام یک بازی همکارانه خواه به دلیل بازدارنده بودن، خواه انگیزه های درونی و بر دوستانه می باشد. این تحقیق تدوین کنندگان مقررات و استانداردها را در رسیدن به اهداف بنیادین توسعه انسان محور یاری می رساند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 431

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 133
نویسندگان: 

نجومیان امیرعلی

نشریه: 

مطالعات ترجمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    9-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4863
  • دانلود: 

    393
چکیده: 

این مقاله خوانشی دقیق از شاید معروف ترین داستانها (روایتها) در تاریخ انسان باشد: 1) خلق جهان و کنش نامگذاری، 2) خوردن سیب از درخت دانش و اخراج انسان از باغ عدن، 3) ساختن برج بابل، تخریب آن توسط خدا، تفرقه انسانها و زبان آنها، و در نتیجه گریزناپذیری ترجمه. این داستانها بر اساس خوانش دو متفکر (والتر بنیامین و ژاک دریدا) در حوزه نظریه نقادانه معاصر مورد بررسی قرار گرفته اند. هدف این مقاله در بررسی این سه داستان تحلیل «پیدایش» زبان و ترجمه است: نامگذاری: زبان در اولین قدم خود کلام خداست. در این مرحله، خلق خدا با کلام او یکی است: «در آغاز کلمه بود.» اینکه انسان بر دیگر خلقتهای خداوند نام می گذارد خود تقلیدی از کنش خلق خداوند است. در این مرحله، کلمات (یا بهتر بگوییم «نامها») کیفیت ارتباطی ندارند. آنها تنها خود را بازنمایی می کنند. درخت دانش: در دومین مرحله از داستان زبان است که دانش، داوری، یا ارزشهای بیرونی به حوزه زبان وارد می شوند. این اولین «هبوط» زبان است. کلمات حال تنها وسیله یا ابزاری برای ارتباط با چیزهای بیرون از خود هستند. کلمات دیگر ذات بی واسطه و مقدس ندارند و دیگر «نام» نیستند. برج بابل: در سومین مرحله یا دومین «هبوط» زبان، آرزوی یکی کردن زبان به بن بست می رسد. در این مرحله، با پراکندگی زبانها و خلق هر روزه زبانهای جدید، انسانها دیگر قادر به فهم یکدیگر نیستند. آنها حال به ترجمه نیازمندند. این مقاله با تحلیل این سه روایت سعی بر تشریح اساس فلسفه انجیلی زبان و ترجمه دارد.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4863

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 393 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مدرسی فاطمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    3 (پیاپی 44)(ویژه نامه زبان و ادبیات فارسی)
  • صفحات: 

    152-164
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1518
  • دانلود: 

    812
چکیده: 

اسطوره های هر ملتی نماینده و مبین سنت ها و هنجارها و برداشت های روانی و ناآگاه آن ملت می باشند که در هر زمان شکل و کاربرد ویژه ای می یابند و با گذشت زمان، و پیدایش مذهب های جدید با آن که احتمال دارد، دستخوش تحول و دگرگونی شوند، و صبغه آیین جدید را به خود بپذیرند، ولی هرگز به کلی از بین نمی روند، از آن جمله است اسطوره نخستین انسان در باور مزدایی. کیومرث، در متون زردشتی نخستین انسان و نخستین شهریار است، اما در حماسه ملی ما، کیومرث نخستین انسانی اساطیری مبدل به تاریخ می شود و نخستین شهریار می گردد. در باور سهروردی کیومرث، نفس ناطقه انسانی است که از عالم عقول به عالم ملک هبوط می کند، چندی به امور دنیوی مشغول می شود، سرانجام پس از دین ورزی آن قدرت معنوی را کسب می کند تا دوباره به عالم جان برگردد. از نظر روان شناسی، کیومرث پیش از آن که واقعیت داشته باشد، یک تصور روانی از خود یا تمامیت روان است که به صورت یک موجود بزرگ سمبولیک متجلی می شود. این مرد نخستین کیهانی (= کیومرث یا آدم) نه فقط آغاز زندگی است، بلکه هدف نهایی آن نیز هست، زیرا هدف غایی از وجود آدم، برآوردن غرایز مادی نیست، بلکه آدم بودن اوست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1518

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 812 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    38
  • شماره: 

    دفتر 77 (2)
  • صفحات: 

    141-168
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1844
  • دانلود: 

    647
چکیده: 

از میان اموری که به رابطه خدا و انسان مربوط می شود ،سه مساله به طور مشترک در آثار امام خمینی و کی یرکگارد مورد توجه ویژه قرار گرفته است که یکی از آنها «هبوط آدم» است که منجر به ورود اولین انسان به جهان طبیعت شد. امام خمینی معتقد است که این واقعه کلید باب برکات خدا و عامل بسط رحمت او بر جهان بشری است ولی کی یرکگارد با اشاره به نافرمانی آدم (ع ) و خوردن از درخت ممنوعه ،هبوط را مجازات یک گناه می داند . از سوی دیگر کی یرکگارد معتقد است که خداوند چنان عشق و شفقت بیکرانی به انسان دارد که از سر لطف ،خود انسان می شود و به زمین می آید تا در رنجهای او شریک شود. این رابطه منحصر به فرد که کی یرکگارد از آن به « انسان شدن خدا »تعبیر می کند از دید امام ، امری مردود است ولی به نظرمی رسد که آنچه ایشان در توضیح مقام خلیفه اللهی انسان کامل و نیز در تبیین متمثل شدن آدم به صورت خداوند می گوید ، بیان محتوا و مراد همان رابطه ویژه در فرهنگ اسلام است و این رابطه ، مساله دوم ازسه مساله مورد بحث مقاله است . آخرین مساله مقاله، «ابتلا و آزموده شدن به سختیها» ست که طی آن ، بنای ایمان به عنوان پل ارتباطی خدا و انسان ساخته می شود و استواری این بنا به نظر کی یرکگارد با تسلیم شدن به امر خدا سنجیده می شود ، هر چند که این تسلیم منفعلانه و از سر نارضایتی باشد ، اما از نظر امام خمینی کیفیت تسلیم در نحوه ایمان دخالت تام دارد واز این رو نهایت ایمان رضاست، یعنی تسلیم با نهایت خشنودی نه مطلق تسلیم .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1844

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 647 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
litScript