با توجه به نیازهای اساسی انسان در ابعاد مختلف اجتماعی،عاطفی،هوشی و جسمی،اما محیط یادگیری امروزی از دستیابی به فضای زنده و فعال،مکان برای مواجهه،تجربه کردن و,,,دور است,مطالعات مختلف نشان می دهد حس جمعی،بیشترین میزان تاثیر را در مشارکت افراد در عملکرد محیط دارد,حس جمعی امری چند بعدی است که مکان باید بستری برای حس جمعی بین کاربران باشد,بر اساس ادبیات موجود،الگوی پنج بعدی غنای مکان،پیوندهای اجتماعی و تعامل،فعالیت جمعی،امنیت و حس تعلق و هویت به عنوان یکی از موثرترین معیارها جهت بر آورد حس جمعی استخراج گردید,جهت ارزیابی الگوی نظری،سه مدرسه از میان مدارس دبیرستان تهران انتخاب گردیدند و پرسشنامه های مناسب در آنها توزیع شد,نمونه تحقیق نیز 750 نفر هستند که با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی استخراج شده اند,در این مقاله که از روش تحلیل محتوا در بخش نظری برای دسته بندی دیدگاهها و روش مطالعه موردی برای انجام تحقیق استفاده گردیده است,شیوه ی پژوهش پایه ی این مقاله،تحلیل عاملی است,سپس بار عاملی هر سنجه در الگوی نظری تعیین شد و در نهایت 11 راهکار نهایی برای طراحی فضای آموزشی تبیین گردید,